Dutch Masters
of Motocross
helemaal geslaagd
Film Olaf Hamelink
te zien op drie
filmfestivals
Italiaanse trots bij Yara
Veiligheidsregio pleit met steun van politie voor uitvoering oorspronkelijk plan
Bezuinigen op de aanleg van het
knooppunt in de Sloeweg N62 brengt
de verkeersveiligheid in gevaar.
MIDDELBURG. De Veiligheidsregio
Zeeland roept de provincie Zee
land op het knooppunt in de N62
Sloeweg, Westerscheldetunnel-
weg en Bernardweg volgens het
oorspronkelijke plan aan te leg
gen. Goedkopere varianten breng
en de veiligheid in gevaar, aldus
directeur Gerrie Ruijs in een brief
aan het dagelijks provinciebe
stuur. De politie ondersteunt het
pleidooi van de directie van de
Veiligheidsregio, de organisatie
die in de provincie zorg draagt
voor de brandweer en de rampen
bestrijding.
Goede en veilige doorstroming
is niet alleen van belang voor het
dagelijkse verkeer. „Het heeft te
vens een zeer positieve uitwer
king bij ontruiming van een deel
van Zeeland ten tijde van een cala
miteit", schrijft Ruijs. In het oor
spronkelijk plan staat een knoop
punt met drie viaducten ingete
kend. Die zorgen ervoor dat het
verkeer 'conflictvrij' in alle richtin
gen kan rijden, zonder elkaar te
kruisen. Het ontwerp is echter ter
discussie komen te staan toen de
kosten van het project uit de hand
liepen. Dat was begin vorig jaar
aanleiding om de aanleg tijdelijk
stil te leggen en na te gaan den
ken over goedkopere varianten.
De Veiligheidsregio zegt dat de
provincie beter een paar jaar kan
wachten tot er wel genoeg geld is,
dan nu te kiezen voor een onder
maatse oplossing. Goedkoop zal
duurkoop blijken, voorspelt de
Veiligheidsregio, „Er zijn fouten
in het bestek van de N62 gemaakt,
echter, de originele besteksvariant
'STER' was naar onze mening wel
een goede keus van uw college", al
dus Ruijs.
Een van de varianten die wordt
overwogen, is de zogeheten
trompetvariant waarvoor maar
één viaduct nodig is. Het verkeer
tussen Goes en de Westerschelde-
Goede doorstroming is ook
van belang als vanwege een
calamiteit veel mensen
geëvacueerd moeten worden
tunnel kan doorrijden, het ver
keer naar Vlissingen-Oost en Mid
delburg moet in die variant via
een afrit en een rotonde zijn weg
vervolgen. De Veiligheidsregio
vindt dit niet gewenst vanwege
het drukke vrachtverkeer van en
naar de haven. Ook waarschuwt
de Veiligheidsregio voor het ge
vaar van sluipverkeer via secundai
re wegen als op een hoofdroute
vertraging optreedt.
De Statenleden zijn gisteren
vertrouwelijk geïnformeerd over
zes varianten. Het plan is om er
nog voor de zomer over te praten.
SLUISKIL. Minister Henk Kamp heeft maandagmiddag zijn hielen nog niet gelicht, of een
groepje Italianen posteert zich bij de eerste steen die hij zojuist bij Yara Sluiskil heeft ge
legd. Zij gaan de nieuwe fabriek Ureum 8 voor Yara bouwen. Eind augustus 2017 moet die
operationeel zijn. De Italianen zijn in dienst van Tecnimont, opmerkelijk genoeg in 1929
één van de grondleggers van wat nu Yara heet. Yara investeert al met al 240 miljoen euro
in de Zeeuws-Vlaamse vestiging. Kamp tekende in Sluiskil ook een Green Deal-overeen
komst voor de uitwisseling van waterstof tussen Dow, het Terneuzense ICL-IP en Yara, het
startsein voor een bijzondere industriële samenwerking in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone.
ZEELAND 12 13
ZEELAND 4
www.pzc.nl zeeuws-vlaanderen@pzc.nl DINSDAG 15 maart 2016
Zeela
Veiligheid Sloeweg in geding
door Theo Giele
Zeeland 2:
Commentaar
foto Peter Nicolai