Dutch Masters w or Motocross helemaal geslaagd Film Olaf Hamelink te zien op drie filmfestivals Italiaanse trots bij Yara Veiligheidsregio pleit met steun van politie voor uitvoering oorspronkelijk plan Bezuinigen op de aanleg van het knooppunt in de Sloeweg N62 brengt de verkeersveiligheid in gevaar. MIDDELBURG. De Veiligheidsregio Zeeland roept de provincie Zee land op het knooppunt in de N62 Sloeweg, Westerscheldetunnel- weg en Bernardweg volgens het oorspronkelijke plan aan te leg gen. Goedkopere varianten breng en de veiligheid in gevaar, aldus directeur Gerrie Ruijs in een brief aan het dagelijks provinciebe stuur. De politie ondersteunt het pleidooi van de directie van de Veiligheidsregio, de organisatie die in de provincie zorg draagt voor de brandweer en de rampen bestrijding. Goede en veilige doorstroming is niet alleen van belang voor het dagelijkse verkeer. „Het heeft te vens een zeer positieve uitwer king bij ontruiming van een deel van Zeeland ten tijde van een cala miteit", schrijft Ruijs. In het oor spronkelijk plan staat een knoop punt met drie viaducten ingete kend. Die zorgen ervoor dat het verkeer 'conflictvrij' in alle richtin gen kan rijden, zonder elkaar te kruisen. Het ontwerp is echter ter discussie komen te staan toen de kosten van het project uit de hand liepen. Dat was begin vorig jaar aanleiding om de aanleg tijdelijk stil te leggen en na te gaan den ken over goedkopere varianten. De Veiligheidsregio zegt dat de provincie beter een paar jaar kan wachten tot er wel genoeg geld is, dan nu te kiezen voor een onder maatse oplossing. Goedkoop zal duurkoop blijken, voorspelt de Veiligheidsregio, „Er zijn fouten in het bestek van de N62 gemaakt, echter, de originele besteksvariant 'STER' was naar onze mening wel een goede keus van uw college", al dus Ruijs. Een van de varianten die wordt overwogen, is de zogeheten trompetvariant waarvoor maar één viaduct nodig is. Het verkeer tussen Goes en de Westerschelde- Goede doorstroming is ook van belang als vanwege een calamiteit veel mensen geëvacueerd moeten worden tunnel kan doorrijden, het ver keer naar Vlissingen-Oost en Mid delburg moet in die variant via een afrit en een rotonde zijn weg vervolgen. De Veiligheidsregio vindt dit niet gewenst vanwege het drukke vrachtverkeer van en naar de haven. Ook waarschuwt de Veiligheidsregio voor het ge vaar van sluipverkeer via secundai re wegen als op een hoofdroute vertraging optreedt. De Statenleden zijn gisteren vertrouwelijk geïnformeerd over zes varianten. Het plan is om er nog voor de zomer over te praten. SLUISKIL. Minister Henk Kamp heeft maandagmiddag zijn hielen nog niet gelicht, of een groepje Italianen posteert zich bij de eerste steen die hij zojuist bij Yara Sluiskil heeft ge legd. Zij gaan de nieuwe fabriek Ureum 8 voor Yara bouwen. Eind augustus 2017 moet die operationeel zijn. De Italianen zijn in dienst van Tecnimont, opmerkelijk genoeg in 1929 één van de grondleggers van wat nu Yara heet. Yara investeert al met al 240 miljoen euro in de Zeeuws-Vlaamse vestiging. Kamp tekende in Sluiskil ook een Green Deal-overeen komst voor de uitwisseling van waterstof tussen Dow, het Terneuzense ICL-IP en Yara, het startsein voor een bijzondere industriële samenwerking in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone. ZEELAND 12 13 ZEELAND 4 www.pzc.nl walcheren@pzc.nl DINSDAG 15 maart 2016 Zeela Veiligheid Sloeweg in geding door Theo Giele Zeeland 2: Commentaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 29