India laatste puzzelstuk
Aandeelhouders stemmen in met 'fusie'
Wat gaat er veranderen in de supermarkten nu
Ahold het Belgische Delhaize heeft overgenomen?
Chauffeurs
tegen Uber
Nog geen zicht op doorstart Perry
20
TAKSI
Het duurt waarschijnlijk nog en
kele weken voordat er duidelijk
heid komt over een doorstart
van winkelketens Perry Sport
en Aktiesport. Dat liet de woord
voerder van de curator gisteren
weten. Eerder werd nog gespro
ken over dagen. „Zo'n verkoop
proces is altijd ingewikkeld en
duurt lang", gaf de zegsman aan.
Volgens hem worden sinds vori
ge week gesprekken gevoerd
met serieuze overnamekandida
ten. Hij ging niet in op de identi
teit van de kandidaten. De sport
zaken en moederbedrijf USG (in
totaal 2.500 medewerkers) wer
den 23 februari failliet verklaard.
ZAANDAM. Voor de aandeelhou
ders van Delhaize is de fusie di
rect merkbaar. Het aandeel van de
Belgische supermarktmultinatio-
nal verdwijnt. Zij krijgen 4,5 aan
deel Ahold voor elk aandeel Del
haize. Voortaan komt hun divi
dend uit Nederland in plaats van
uit België.
Voor de meeste aandeelhou
ders spelen dat soort nationale
sentimenten überhaupt niet. Bij
Ahold is 30,5 procent van de aan
deelhouders Nederlands. De rest
komt uit de Verenigde Staten,
Groot-Brittannië en Luxemburg.
Delhaize is zelfs maar voor 3,3 pro
cent in Belgische handen. 51 pro
cent van de aandeelhouders komt
daar uit de Verenigde Staten. En
die zal het weinig uitmaken of de
euro's vanuit Nederland of België
worden overgemaakt.
Voor het personeel verandert er
tot juli 2017 niets. Er zal niet wor
den ingegrepen in salarissen en ar
beidsvoorwaarden, zo hebben de
fusiepartners beloofd. Toch is het
Belgische personeel er niet gerust
op. De socialistische vakbond in
België protesteerde gisteren bij de
aandelhoudersvergadering van
Delhaize. Nederlandse krachten
zijn goedkoper dan Belgische, om
dat hier veel meer met flexkrach-
ten wordt gewerkt. De Belgische
vakbonden zien de bui al hangen.
Belgische winkels bevoorraden
vanuit Nederlandse distributiecen
tra is bijvoorbeeld goedkoper. Dat
zou ten koste gaan van Belgische
werkgelegenheid. Ahold is ook ef
ficiënter. De omzet per werkne
mer ligt er op 260.000 euro per
jaar. Bij Delhaize is dat 'slechts'
190.000 euro.
Bij de Belgische franchisenemers
is ook sprake van onzekerheid. In
België zijn maar liefst 700 van de
880 Delhaize-supermarkten in
handen van franchisers, zelfstandi
ge ondernemers die de Delhai-
ze-formule exploiteren. In Neder
land zijn maar 269 van de 887 Al-
bert Heijnsupermarkten van fran
chisers.
In Nederland is de vrijheid van
de franchisers beperkt. Het assorti
ment is voor alle Albert Heijn-su-
permarkten grotendeels centraal
bepaald. In België ligt dat anders.
Daar heeft de franchiser grote zeg
genschap over het assortiment in
de supermarkt. Ze ruimen gemak
kelijk plek in voor streekproduc
ten of zetten een grote afdeling
Albert Heijn staat in
België bekend als
prijsvechter. Onze
supers zijn goedkoper
dan Belgische
met verse vis op als blijkt dat de
klanten daar behoefte aan hebben.
De Belgen vrezen dat ze die vrij
heid straks kwijt gaan raken.
Albert Heijn waagde een paar jaar
geleden de sprong naar de zuider
buren en heeft er nu 38 winkels.
Zou het dan niet logisch zijn dat
Delhaize de omgekeerde weg gaat
bewandelen? Delhaize is niet voor
niets een luilekkerland voor Ne
derlandse supermarktklanten. Het
nadeel is wel dat de prijzen hoger
liggen.
Maar over plannen om door te
stoten in Nederland is nooit ge
communiceerd. Mogelijk komen
er wel Delhaize producten in de
schappen van Albert Heijn te lig
gen. Kan de Nederlander eens ken
nis maken met de zure Belgische
mayonaise. Over expansieplannen
hult het bedrijf zich in stilzwij
gen. Daarom is het niet duidelijk
of Albert Heijn wil doorgroeien in
België, of dat alle kaarten op Del
haize worden gezet.
De Belgische mededingingsautori
teit heeft al aangegeven dat Albert
Heijn 8 van de 38 winkels in
Vlaanderen moet sluiten of verko
pen. Delhaize moet vijf vestigin
gen van de hand doen, omdat bei
de bedrijven anders te machtig
worden in bepaalde plaatsen.
De grootste klappen gaan naar
verwachting vallen in de Verenig
de Staten. Daar hebben beide be
drijven grote supermarktketens in
het oosten. Ahold heeft Giant en
Stop Shop, Delhaize zit er met
Food Lion en Hannaford. In som
mige plekken hebben ze samen
een marktaandeel van 50 tot 60
procent.
Analisten gaan er van uit dat er
80 tot 100 supermarkten moeten
worden afgestoten. Dat gaat het
bedrijf zo'n 900 miljoen euro om
zet schelen. Beide bedrijven zit
ten ook in Oost-Europa. Maar
daar bijten ze elkaar niet.
Geloof het of niet, maar Albert
Heijn staat bij de zuiderburen be
kend als prijsvechter. Nederlandse
supermarkten zijn veel goedkoper
dan Belgische.
Dat komt door de lagere perso
neelskosten, maar ook door de
zeer efficiënte distributie. Daar
valt voor de Belgische supers nog
voordeel te behalen. Een andere re
den dat Delhaize duurder is komt
door het uitgebreide assortiment.
Het is nu eenmaal duurder om bij
voorbeeld 100 verschillende soor
ten wijn aan te bieden dan 50.
De Nederlandse klant kan ook
profiteren. De fusiepartners wor
den met een omzet van 54 miljard
euro een inkoopmacht om U te
gen te zeggen.
En dat betekent dat ze beter in
staat zijn om kortingen af te dwin
gen bij leveranciers. Niet alleen
kleine leveranciers voor de huis
merken, maar ook de grote
A-merkfabrikanten als Unilever
of Heineken. Niemand kan zich
straks veroorloven zo'n grote
klant kwijt te raken.
SCHIPHOL. Met de komst van het
Indiase Jet Airways naar Schip
hol voegt KLM een belangrijke
groeimarkt toe aan haar wereld
wijde netwerk. India was na
Amerika, China en Brazilië 'het
laatste ontbrekende puzzelstuk',
zei topman Pieter Eibers.
Samen met het Amerikaanse
Delta Air Lines verbinden KLM
en Jet met ingang van 27 maart
drie werelddelen met elkaar.
Schiphol wordt het knooppunt
voor die samenwerking. Jet ver
kiest de Amsterdamse luchtha-
ven boven die van Brussel, die
tot dusver de Europese 'hub' was
van de Indiase maatschappij.
„Brussel heeft tegenwoordig
minder connecties dan toen we
er begonnen, terwijl Schiphol
juist groeit", zei topman Naresh
Goyal. „Het netwerk van KLM is
veel groter en sluit beter aan bij
onze behoefte."
De twee bedrijven werken al
sinds 2013 samen door aanslui
tende vluchten aan te bieden op
eikaars lange routes. Dat gebeurt
straks op veel grotere schaal.
7^. TAKSI
Economie
170
Consumenten zijn vorig jaar
170 euro goedkoper uit geweest
door het werk van Autoriteit
Consument Markt (ACM).
Dat stelt de toezichthouder in
zijn jaarverslag.
'Aholdaize'
gaat branche
opschudden
door Peet Vogels
PERSONEEL
FRANCHISENEMERS
EXPANSIE
MEDEDINGINGSAUTORITEIT
PRIJZENSLAG
JAKARTA. Het verkeer in de Indone
sische hoofdstad Jakarta is normaal
al een hel, maar gisteren was dat
nog een beetje erger toen duizen
den taxichaufeurs hun wagens op