India laatste puzzelstuk Aandeelhouders stemmen in met 'fusie' Wat gaat er veranderen in de supermarkten nu Ahold het Belgische Delhaize heeft overgenomen? Chauffeurs tegen Uber Nog geen zicht op doorstart Perry 20 TAKSI Het duurt waarschijnlijk nog en kele weken voordat er duidelijk heid komt over een doorstart van winkelketens Perry Sport en Aktiesport. Dat liet de woord voerder van de curator gisteren weten. Eerder werd nog gespro ken over dagen. „Zo'n verkoop proces is altijd ingewikkeld en duurt lang", gaf de zegsman aan. Volgens hem worden sinds vori ge week gesprekken gevoerd met serieuze overnamekandida ten. Hij ging niet in op de identi teit van de kandidaten. De sport zaken en moederbedrijf USG (in totaal 2.500 medewerkers) wer den 23 februari failliet verklaard. ZAANDAM. Voor de aandeelhou ders van Delhaize is de fusie di rect merkbaar. Het aandeel van de Belgische supermarktmultinatio- nal verdwijnt. Zij krijgen 4,5 aan deel Ahold voor elk aandeel Del haize. Voortaan komt hun divi dend uit Nederland in plaats van uit België. Voor de meeste aandeelhou ders spelen dat soort nationale sentimenten überhaupt niet. Bij Ahold is 30,5 procent van de aan deelhouders Nederlands. De rest komt uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Luxemburg. Delhaize is zelfs maar voor 3,3 pro cent in Belgische handen. 51 pro cent van de aandeelhouders komt daar uit de Verenigde Staten. En die zal het weinig uitmaken of de euro's vanuit Nederland of België worden overgemaakt. Voor het personeel verandert er tot juli 2017 niets. Er zal niet wor den ingegrepen in salarissen en ar beidsvoorwaarden, zo hebben de fusiepartners beloofd. Toch is het Belgische personeel er niet gerust op. De socialistische vakbond in België protesteerde gisteren bij de aandelhoudersvergadering van Delhaize. Nederlandse krachten zijn goedkoper dan Belgische, om dat hier veel meer met flexkrach- ten wordt gewerkt. De Belgische vakbonden zien de bui al hangen. Belgische winkels bevoorraden vanuit Nederlandse distributiecen tra is bijvoorbeeld goedkoper. Dat zou ten koste gaan van Belgische werkgelegenheid. Ahold is ook ef ficiënter. De omzet per werkne mer ligt er op 260.000 euro per jaar. Bij Delhaize is dat 'slechts' 190.000 euro. Bij de Belgische franchisenemers is ook sprake van onzekerheid. In België zijn maar liefst 700 van de 880 Delhaize-supermarkten in handen van franchisers, zelfstandi ge ondernemers die de Delhai- ze-formule exploiteren. In Neder land zijn maar 269 van de 887 Al- bert Heijnsupermarkten van fran chisers. In Nederland is de vrijheid van de franchisers beperkt. Het assorti ment is voor alle Albert Heijn-su- permarkten grotendeels centraal bepaald. In België ligt dat anders. Daar heeft de franchiser grote zeg genschap over het assortiment in de supermarkt. Ze ruimen gemak kelijk plek in voor streekproduc ten of zetten een grote afdeling Albert Heijn staat in België bekend als prijsvechter. Onze supers zijn goedkoper dan Belgische met verse vis op als blijkt dat de klanten daar behoefte aan hebben. De Belgen vrezen dat ze die vrij heid straks kwijt gaan raken. Albert Heijn waagde een paar jaar geleden de sprong naar de zuider buren en heeft er nu 38 winkels. Zou het dan niet logisch zijn dat Delhaize de omgekeerde weg gaat bewandelen? Delhaize is niet voor niets een luilekkerland voor Ne derlandse supermarktklanten. Het nadeel is wel dat de prijzen hoger liggen. Maar over plannen om door te stoten in Nederland is nooit ge communiceerd. Mogelijk komen er wel Delhaize producten in de schappen van Albert Heijn te lig gen. Kan de Nederlander eens ken nis maken met de zure Belgische mayonaise. Over expansieplannen hult het bedrijf zich in stilzwij gen. Daarom is het niet duidelijk of Albert Heijn wil doorgroeien in België, of dat alle kaarten op Del haize worden gezet. De Belgische mededingingsautori teit heeft al aangegeven dat Albert Heijn 8 van de 38 winkels in Vlaanderen moet sluiten of verko pen. Delhaize moet vijf vestigin gen van de hand doen, omdat bei de bedrijven anders te machtig worden in bepaalde plaatsen. De grootste klappen gaan naar verwachting vallen in de Verenig de Staten. Daar hebben beide be drijven grote supermarktketens in het oosten. Ahold heeft Giant en Stop Shop, Delhaize zit er met Food Lion en Hannaford. In som mige plekken hebben ze samen een marktaandeel van 50 tot 60 procent. Analisten gaan er van uit dat er 80 tot 100 supermarkten moeten worden afgestoten. Dat gaat het bedrijf zo'n 900 miljoen euro om zet schelen. Beide bedrijven zit ten ook in Oost-Europa. Maar daar bijten ze elkaar niet. Geloof het of niet, maar Albert Heijn staat bij de zuiderburen be kend als prijsvechter. Nederlandse supermarkten zijn veel goedkoper dan Belgische. Dat komt door de lagere perso neelskosten, maar ook door de zeer efficiënte distributie. Daar valt voor de Belgische supers nog voordeel te behalen. Een andere re den dat Delhaize duurder is komt door het uitgebreide assortiment. Het is nu eenmaal duurder om bij voorbeeld 100 verschillende soor ten wijn aan te bieden dan 50. De Nederlandse klant kan ook profiteren. De fusiepartners wor den met een omzet van 54 miljard euro een inkoopmacht om U te gen te zeggen. En dat betekent dat ze beter in staat zijn om kortingen af te dwin gen bij leveranciers. Niet alleen kleine leveranciers voor de huis merken, maar ook de grote A-merkfabrikanten als Unilever of Heineken. Niemand kan zich straks veroorloven zo'n grote klant kwijt te raken. SCHIPHOL. Met de komst van het Indiase Jet Airways naar Schip hol voegt KLM een belangrijke groeimarkt toe aan haar wereld wijde netwerk. India was na Amerika, China en Brazilië 'het laatste ontbrekende puzzelstuk', zei topman Pieter Eibers. Samen met het Amerikaanse Delta Air Lines verbinden KLM en Jet met ingang van 27 maart drie werelddelen met elkaar. Schiphol wordt het knooppunt voor die samenwerking. Jet ver kiest de Amsterdamse luchtha- ven boven die van Brussel, die tot dusver de Europese 'hub' was van de Indiase maatschappij. „Brussel heeft tegenwoordig minder connecties dan toen we er begonnen, terwijl Schiphol juist groeit", zei topman Naresh Goyal. „Het netwerk van KLM is veel groter en sluit beter aan bij onze behoefte." De twee bedrijven werken al sinds 2013 samen door aanslui tende vluchten aan te bieden op eikaars lange routes. Dat gebeurt straks op veel grotere schaal. 7^. TAKSI Economie 170 Consumenten zijn vorig jaar 170 euro goedkoper uit geweest door het werk van Autoriteit Consument Markt (ACM). Dat stelt de toezichthouder in zijn jaarverslag. 'Aholdaize' gaat branche opschudden door Peet Vogels PERSONEEL FRANCHISENEMERS EXPANSIE MEDEDINGINGSAUTORITEIT PRIJZENSLAG JAKARTA. Het verkeer in de Indone sische hoofdstad Jakarta is normaal al een hel, maar gisteren was dat nog een beetje erger toen duizen den taxichaufeurs hun wagens op

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20