Haags Gemeentemuseum krijgt schilderij Gustav Klimt eventjes in bruikleen NIEUWS 15 Oostenrijkse Judith I is evenveel waard als Rembrandts Maerten en Oopjen samen. Eigenlijk komt het door een gekke sa menloop van om standigheden dat Gustav Klimts top werk Judith I, afkom stig uit Galerie Belvedere in We nen, vanaf morgen in Nederland aan de muur hangt. Het Haags Gemeentemuseum zou normaal niet eens gedurfd hebben een bruikleenverzoek in te dienen. Oostenrijk koestert het werk als belangwekkend cultureel erf goed: voor elke reis moet toe stemming van het ministerie van Educatie, Kunst en Cultuur komen. Niet raar, want Judith wordt beschouwd als een van de top werken van de 'Oostenrijkse Rembrandt'. Zou het ooit op een kunstveiling komen, dan kan het een slordige 150 miljoen euro doen; ongeveer wat Nederland en Frankrijk laatst nog overhad den voor de huwelijksportretten van Maerten Soolmans en Oop jen Coppit, de Rembrandts die elk 80 miljoen kostten. Het gelukkige toeval wilde dat de Oostenrijkse kunstcollega's zo'n halfjaar geleden heel graag iets van het Haagse Gemeente museum wilden, namelijk het schilderij Edith van de Oosten rijkse Egon Schiele. Zo'n werk dat Den Haag op zijn beurt lie ver niet de grenzen over laat gaan, omdat het heel kwetsbaar is en een belangrijke pbliekstrek- ker. „Maar wat als jullie nou een van de beste werken van Klimt krijgen? En wij een Schiele", op perde het Belvedere. Die ruil konden ze in Den Haag niet afslaan. De Schiele ging een paar maanden geleden naar Wenen. En Den Haag ont ving deze week de Klimt. Niet zo maar natuurlijk. Zo'n transport gaat in een speciale vrachtwa gen, in een grote kist, en mu seummedewerkers mogen er al leen met witte handschoenen aan zitten. Het krijgt een plek bij de grote overzichtstentoonstel ling van de Nederlandse Jan Toor- op. Klimt liet zich in de periode rond 1900 namelijk behoorlijk door deze Nederlandse jugend- stilschilder beïnvloeden. Conservator Frouke van Dijke verwacht veel belangstelling, want het werk van de Oostenrij ker kom je tegenwoordig bijna overal tegen: op kalenders, mok ken, muismatten. Voor een échte Klimt moet je toch meestal naar Oostenrijk - of nu dus naar Den Haag. ZATERDAG 12 MAART 2016 Fascinerende van 150 femme fatale door Eefje Oomen GOUD In zijn 'Gouden Periode', zo rond 1900, gebruikte de Oos tenrijkse kunste naar Gustav Klimt (1862- 1918) echt blad goud in zijn schil derijen. Dat was aan de prijs; maar Klimt kon het be talen, want hij verdiende goud geld met het por tretteren van (vooral) rijke da mes. PORTRET Het gerucht gaat dat de rijke bankiers dochter Adele Bloch-Bauer voor dit werk poseer de. Het verhaal wil ook dat Klimt weieens met Ade le het bed in dook, net als met veel andere mo dellen. Wenen straalde in die tijd één en ai bur germansfatsoen uit, maar achter de schermen? Olala. LIJNEN Veel gol vende lijnen. Klimts werk be hoort tot de ju- gendstil (die in Frankrijk art nou veau heet). Echt Klimt is de mix tussen de losse, dromerige stijl van lichaam en gezicht en de platte gouden stukken. Daar door heeft Judith iets weg van een Byzantijnse icoon. miljoen LIJST Eigenlijk heeft Judith een gek formaat. Het werk is heel smal en lang: 84 cm lang en 42 cm breed. Er is niet zomaar een lijst omheen ge maakt. De kunste naar, van huis uit vormgever, heeft het raamwerk te gelijk met het schilderij ontwor pen, in dezelfde gouden stijl. HALSBAND Dit soort grote halsbanden wa ren in Wenen eind 19e eeuw erg hip. Ook het kapsel is hele maal van die tijd. Critici zagen er toen dan ook een moderne Oosten rijkse vrouw in. Tegelijk is het werk, bijvoor beeld door dat goud, heel tijd loos. NAAKT Klimt en de andere mo derne kunste naars in het We nen van rond 1900 waren dol op naakt. Ze stortten zich vooral op de 'fem me fatale', de vrouwelijke ver leidster. Hier is Ju dith - in de Bijbel nog een kuise we duwe - als een soort Mata Hari neergezet, in ex tase na een bloe dige moordpartij. HOOFD Rechts- onderin rust Ju diths hand op een hoofd. Nee, geen Amsterdam se liquidatieprak tijken. Dit hoofd is (of was) van Holofernes, een generaal uit het Oude Testament. Judith verleidde hem, voerde hem dronken en ver moordde hem na dat hij haar stad Betulia had bele gerd. Dankzij su perheldin Judith werd de stad be vrijd. Judith I is vanaf morgen t/m 19 juni te zien in het Gemeentemuseum Den Haag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 15