Spelers musical 'Pippin' voelen zich thuis in Carré 26 CULTUUR SHOW Musical 'Jesus Christ Superstar* komt terug Van der Vorst vervangt Tan Media Entertainment De musical Jesus Christ Superstar komt eind dit jaar terug naar Nederland. De show tourt in december en januari langs Amster dam, Den Haag en Groningen. In december 2015 trok de musical met Ted Neeley als Je zus uitverkochte zalen in Den Haag. De killergriep die door het land waart had on langs ook Dany Lademacher te pakken. „Man, ik had nog maar 92 procent zuur stof in mijn bloed. Normaal ga je dan aan de beademingsappara tuur, maar ik moest optreden, hè. The show must go on." De 65-jarige gitarist spreekt vloeiend Nederlands, maar nog wel altijd met een charmant Waals accent: „Diet is keen be roep voor waatjes." Geen woord Nederlands sprak de uit Brussel afkomstige Lademacher toen hij in 1977 toetrad tot The Wild Ro mance, de begeleidingsband van Herman Brood. Het klikte met een tussen de twee. „Nog voor ik één noot had gespeeld, was ik aangenomen." Hoe kreeg hij dat voor elkaar? „Gewoon, door hem even te hel pen een shotje te zetten." Hij doet voor hoe hij indertijd Broods arm afbond. „Herman zei meteen: 'Dat is mijn man'." De gitarist had er toen al een behoorlijke loopbaan in de mu ziek op zitten. Zijn muzikale ta lent had zich vroeg geopenbaard, maar werd thuis niet gestimu leerd. „Ik kom uit een keurige fa milie van architecten. Op mu ziek werd neergekeken; mijn pa vond het iets voor in het circus. Maar toen ik op mijn 5e een ac cordeon in handen kreeg, kon ik binnen twee weken alles wat ik op de radio hoorde meespelen." In 1961, hij was 11, kreeg Lade macher zijn eerste gitaar. „De grotere broer van een school vriendje had een elektrische gi taar. Eén keer per week mocht ik daarnaar komen kijken. Een elek trische gitaar kon ik vergeten na tuurlijk, maar ik was heel blij met de akoestische gitaar die ik kreeg. Op les mocht ik niet: ik heb mezelf leren spelen door mee te doen met de radio." Zijn hart ging uit naar de rock-'n-roll, maar die was nauwe lijks te horen op de Belgische ra dio. „Er werden daar drie soor ten muziek gedraaid: troep, klas siek en jazz. Met die jazz heb ik me de gitaar eigen gemaakt." Brood was muzikaal toch ook deels opgegroeid met jazz? „De Peter van der Vorst presenteert ko mende zomer RTL Late Night. Hij neemt het stokje tijdelijk over van Humberto Tan. De talkshow van RTL wordt dit jaar voor het eerst ook in juli uitgezonden. halfronde vorm. Ik denk dat ook voor het publiek de magie in Car ré nog meer overkomt." De musical Pippin werd voor het eerst opgevoerd in de jaren ze ventig, maar ouderwets is ze vol gens Massey daardoor niet. „De musical was indertijd al heel mo dern. Naast de songteksten en de arrangementen is ook het verhaal vernieuwd: het speelt zich nu af in het circus." De musical Pippin gaat over Pip pin, een jongen die nog niet weet hoe hij zijn leven wil gaan leiden en die op zoek is naar zichzelf. Massey: „Hij maakt een interessan te ontwikkeling door, een worste ling. Hij probeert verschillende 'Op tij'd naar bed, weinig drinken en uitgaan. En altij'd weer fris zij'n, dat is het belangrij'kste' dingen uit, zoals het leger ingaan, de macht grijpen, maar ook seks, drugs en rock-'n-roll. Ik denk dat we die zoektocht allemaal herken nen. Voor een musical is dat in houdelijke aspect een mooie toe voeging. Pippin is geen gewone musical. Er gebeurt een hoop qua stunts en acrobatiek." Voor een buitenstaander is het topsport wat Massey en McClin ton doen. Maar de laatste ziet dat anders. „Het is niet per definitie topsport, maar uiteraard zijn we wel gedisciplineerd", vertelt ze. „Op tijd naar bed, weinig drinken en uitgaan, En altijd weer fris zijn, dat is het belangrijkste." McClinton speelt de verteller en wordt begeleid door haar acro batische theatergezelschap. „Het is een observerende rol. Ik denk dat iedereen in zijn omgeving ie mand heeft die de rol van vertel ler voor je invult. Of die jou in elk geval een beetje in de gaten houdt. Vanuit die gedachte kan ik de rol goed spelen en me inleven." Pippin is niet de laatste voorstel ling die van Broadway naar Am sterdam komt. Onder de noemer 'Broadway aan de Amstel' wordt vanaf nu elk jaar een Broadwaypro- ductie in Carré gespeeld, altijd met de originele, Amerikaanse cast en in het Engels. McClinton: „Het is bijzonder dat we vijf we ken in Amsterdam zijn. We heb ben vast wel even de tijd om toch een beetje uit te gaan." Gabrielle McClinton (26) kijkt verrast. „Hoefje in Nederland maar een of twee keer auditie te doen voor een rol? Op Broadway moet je veel vaker terugkomen. Ik denk dat ik voor deze rol wel ne gen keer auditie heb gedaan." Haar tegenspeler Kyle Dean Massey (34) is ook thuis op Broad way. Hij speelde er eerder hoofd rollen in de musicals Wicked en Next to Normal. Echte bekendheid kreeg hij met zijn rol als sin- ger-songwriterKevin Bicks in de Amerikaanse muziekserie Nashvil le. Hij noemt zichzelf niet per defi nitie een 'musicalster'. Op dit mo ment speelt hij prins Pippin. Massey: „Op Broadway spelen we de musical Pippin meer dan ze ven keer per week en we hebben ook nog een Amerikaanse tournee gedaan. Spelen in een musical is heel lastig te combineren met een rol in een televisieserie. Vooral qua tijd. Meestal kan ik maar één seizoen van een serie opnemen." Dat is het hem allemaal waard. Massey: „Het is mis schien een cliché, maar de magie van het theater is fascinerend." Hij be gint enthousiast te vertellen over Carré: „Dat vind ik een mooie zaal. Vooral omdat ze zo hoog en groot is. Voor ons als acteurs lijkt het of het publiek ons omarmt door de Cultuur door Peter van Brummelen Gabrielle McClinton door Rajko Disseldorp Van Broadway naar Amsterdam. Theater Carré begint met de musi cal Pippin aan een nieuwe traditie. Kyle Dean Massey (34) en Gabriel le McClinton (26) spelen de hoofd rollen. Pippin is t/m 10 april te zien in Theater Carré, Amsterdam. Gabrielle McClinton (I.) en Kyle Dean Massey. foto Polle Willemsen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 26