Spelers musical 'Pippin'
voelen zich thuis in Carré
26 CULTUUR SHOW
Musical 'Jesus Christ
Superstar* komt terug
Van der Vorst
vervangt Tan
Media Entertainment
De musical Jesus Christ Superstar komt eind
dit jaar terug naar Nederland. De show
tourt in december en januari langs Amster
dam, Den Haag en Groningen. In december
2015 trok de musical met Ted Neeley als Je
zus uitverkochte zalen in Den Haag.
De killergriep die
door het land
waart had on
langs ook Dany
Lademacher te
pakken. „Man,
ik had nog maar 92 procent zuur
stof in mijn bloed. Normaal ga je
dan aan de beademingsappara
tuur, maar ik moest optreden,
hè. The show must go on."
De 65-jarige gitarist spreekt
vloeiend Nederlands, maar nog
wel altijd met een charmant
Waals accent: „Diet is keen be
roep voor waatjes." Geen woord
Nederlands sprak de uit Brussel
afkomstige Lademacher toen hij
in 1977 toetrad tot The Wild Ro
mance, de begeleidingsband van
Herman Brood. Het klikte met
een tussen de twee. „Nog voor ik
één noot had gespeeld, was ik
aangenomen."
Hoe kreeg hij dat voor elkaar?
„Gewoon, door hem even te hel
pen een shotje te zetten." Hij
doet voor hoe hij indertijd
Broods arm afbond. „Herman zei
meteen: 'Dat is mijn man'."
De gitarist had er toen al een
behoorlijke loopbaan in de mu
ziek op zitten. Zijn muzikale ta
lent had zich vroeg geopenbaard,
maar werd thuis niet gestimu
leerd. „Ik kom uit een keurige fa
milie van architecten. Op mu
ziek werd neergekeken; mijn pa
vond het iets voor in het circus.
Maar toen ik op mijn 5e een ac
cordeon in handen kreeg, kon ik
binnen twee weken alles wat ik
op de radio hoorde meespelen."
In 1961, hij was 11, kreeg Lade
macher zijn eerste gitaar. „De
grotere broer van een school
vriendje had een elektrische gi
taar. Eén keer per week mocht ik
daarnaar komen kijken. Een elek
trische gitaar kon ik vergeten na
tuurlijk, maar ik was heel blij
met de akoestische gitaar die ik
kreeg. Op les mocht ik niet: ik
heb mezelf leren spelen door
mee te doen met de radio."
Zijn hart ging uit naar de
rock-'n-roll, maar die was nauwe
lijks te horen op de Belgische ra
dio. „Er werden daar drie soor
ten muziek gedraaid: troep, klas
siek en jazz. Met die jazz heb ik
me de gitaar eigen gemaakt."
Brood was muzikaal toch ook
deels opgegroeid met jazz? „De
Peter van der Vorst presenteert ko
mende zomer RTL Late Night. Hij
neemt het stokje tijdelijk over van
Humberto Tan. De talkshow van
RTL wordt dit jaar voor het eerst
ook in juli uitgezonden.
halfronde vorm. Ik denk dat ook
voor het publiek de magie in Car
ré nog meer overkomt."
De musical Pippin werd voor
het eerst opgevoerd in de jaren ze
ventig, maar ouderwets is ze vol
gens Massey daardoor niet. „De
musical was indertijd al heel mo
dern. Naast de songteksten en de
arrangementen is ook het verhaal
vernieuwd: het speelt zich nu af
in het circus."
De musical Pippin gaat over Pip
pin, een jongen die nog niet weet
hoe hij zijn leven wil gaan leiden
en die op zoek is naar zichzelf.
Massey: „Hij maakt een interessan
te ontwikkeling door, een worste
ling. Hij probeert verschillende
'Op tij'd naar bed,
weinig drinken en uitgaan.
En altij'd weer fris zij'n,
dat is het belangrij'kste'
dingen uit, zoals het leger ingaan,
de macht grijpen, maar ook seks,
drugs en rock-'n-roll. Ik denk dat
we die zoektocht allemaal herken
nen. Voor een musical is dat in
houdelijke aspect een mooie toe
voeging. Pippin is geen gewone
musical. Er gebeurt een hoop qua
stunts en acrobatiek."
Voor een buitenstaander is het
topsport wat Massey en McClin
ton doen. Maar de laatste ziet dat
anders. „Het is niet per definitie
topsport, maar uiteraard zijn we
wel gedisciplineerd", vertelt ze.
„Op tijd naar bed, weinig drinken
en uitgaan, En altijd weer fris zijn,
dat is het belangrijkste."
McClinton speelt de verteller
en wordt begeleid door haar acro
batische theatergezelschap. „Het
is een observerende rol. Ik denk
dat iedereen in zijn omgeving ie
mand heeft die de rol van vertel
ler voor je invult. Of die jou in elk
geval een beetje in de gaten
houdt. Vanuit die gedachte kan ik
de rol goed spelen en me inleven."
Pippin is niet de laatste voorstel
ling die van Broadway naar Am
sterdam komt. Onder de noemer
'Broadway aan de Amstel' wordt
vanaf nu elk jaar een Broadwaypro-
ductie in Carré gespeeld, altijd
met de originele, Amerikaanse
cast en in het Engels. McClinton:
„Het is bijzonder dat we vijf we
ken in Amsterdam zijn. We heb
ben vast wel even de tijd
om toch een beetje uit
te gaan."
Gabrielle McClinton (26)
kijkt verrast. „Hoefje in
Nederland maar een of
twee keer auditie te
doen voor een rol? Op Broadway
moet je veel vaker terugkomen. Ik
denk dat ik voor deze rol wel ne
gen keer auditie heb gedaan."
Haar tegenspeler Kyle Dean
Massey (34) is ook thuis op Broad
way. Hij speelde er eerder hoofd
rollen in de musicals Wicked en
Next to Normal. Echte bekendheid
kreeg hij met zijn rol als sin-
ger-songwriterKevin Bicks in de
Amerikaanse muziekserie Nashvil
le. Hij noemt zichzelf niet per defi
nitie een 'musicalster'. Op dit mo
ment speelt hij prins Pippin.
Massey: „Op Broadway spelen
we de musical Pippin meer dan ze
ven keer per week en we hebben
ook nog een Amerikaanse tournee
gedaan. Spelen in een musical is
heel lastig te combineren met
een rol in een televisieserie.
Vooral qua tijd. Meestal kan
ik maar één seizoen van een
serie opnemen."
Dat is het hem allemaal
waard. Massey: „Het is mis
schien een cliché, maar de
magie van het theater is
fascinerend." Hij be
gint enthousiast te
vertellen over Carré:
„Dat vind ik een
mooie zaal. Vooral
omdat ze zo hoog
en groot is. Voor ons
als acteurs lijkt het
of het publiek ons
omarmt door de
Cultuur
door Peter van Brummelen
Gabrielle McClinton
door Rajko Disseldorp
Van Broadway naar Amsterdam.
Theater Carré begint met de musi
cal Pippin aan een nieuwe traditie.
Kyle Dean Massey (34) en Gabriel
le McClinton (26) spelen de hoofd
rollen.
Pippin is t/m 10 april
te zien in Theater
Carré, Amsterdam.
Gabrielle
McClinton (I.)
en Kyle Dean
Massey.
foto Polle Willemsen