UWV draait eerste maanden overuren 5.000 Garantiefonds autoherstellers Focwa doet aangifte van fraude HHa Vu <a£f& Medewerkers 24 uur per dag beschikbaar Ni Inflatie februari blijft gelijk Online eten bestellen in lift De zekere mate van arrogantie die ABN AMRO voor de crisis had lijkt als sneeuw voor de zon verdwenen. www.westcordhotels.nl/Pasen West lord De inflatie bedroeg in februari 0,6 procent. Ook in januari la gen de prijzen voor consumen ten 0,6 procent hoger dan een jaar eerder. De inflatie ligt nu al zeven maanden op rij onder de procent. Online bestellen van eten en drin ken bij webwinkels neemt een grote vlucht. De onlinebestedin- gen groeiden vorig jaar met 40 procent tot ruim 700 miljoen eu ro, blijkt uit cijfers van brancheor ganisatie Thuiswinkel.org. Gemiddeld genomen keert UWV op jaarbasis circa 50.000 van deze uitkeringen uit. Op 1 maart stond de teller al op 16.000. „Als het zo doorgaat, komen we uit op 100.000 uitkeringen voor dit jaar", rekent het UWV voor. De uitkeringsinstantie houdt er rekening mee dat werknemers van thuiszorginstelling TSN een zelfde lot wacht als die van V&D, Perry Sport, AktieSport en de schoenenwinkels van Macintosh. Zelfs op het hoogtepunt van de crisis in 2009 was het aantal men sen met een zogenoemde faillisse mentsuitkering niet zo hoog als nu. Het UWV komt in beeld als de werkgever de lonen niet meer kan of wil betalen. Dat is onder meer het geval bij uitstel van betaling (surseance) en bij een faillisse ment. Het UWV neemt in die geval len het (achterstallige) loon voor haar rekening, maar ook de uitbe taling van vakantiedagen tot een jaar terug. „Dat is zo afgesproken", aldus de woordvoerder. „Wij laten mensen niet in de kou staan." Het UWV betaalt het volledige loon maximaal zes weken door. Na die periode komen mensen, wanneer zij geen ander werk hebben gevon den, in de ww. Het geld voor de faillissements uitkering komt uit hetzelfde fonds als waar de ww-uitkeringen uit betaald worden. Wanneer alle betalingen gedaan zijn, maakt het UWV de balans op en dient een claim in bij de curator, als prefe rente schuldeiser. Het UWV komt daar direct na de Belastingdienst aan de beurt. Frans Woelders, sinds twee jaar verantwoor delijk voor de particu liere bankklanten van ABN AMRO in Neder land, zegt: „We zijn op aarde voor onze klanten." Van enige ironie is geen enkele spra ke. Hoe anders was dat onder Zalms megalomane voorganger Rijkman Groenink, de man die ABN AMRO aan de rand van de afgrond bracht, medewerkers als overbodige ballast zag en bij zijn vertrek het lieve sommetje van 26 miljoen euro incasseerde. Een van de grootste verwijten die ABN AMRO na de kredietcri sis te horen kreeg, was dat ze de klant uit het oog waren verloren. Winstmaximalisatie stond boven aan. Hoe anders is dat vandaag de dag. „Bij ABN AMRO staan we 24 uur per dag klaar om de klant te helpen", zegt Woelders, ,,'s Nachts zitten er nog drie men sen bij de telefoon. Dan bellen er mensen die in het buitenland zit ten, waar het gewoon overdag is. Die zijn dan bijvoorbeeld hun bankpas verloren." De suggestie dat de grootbank nu weer naar de andere kant aan het doorslaan is, vindt bij Woel ders geen gehoor. De vijf miljoen particuliere klanten zijn immers goed voor de helft van de omzet en voor meer dan de helft van de winst bij ABN Amro. Input Woelders begon in 2014, maar een vooropgezet plan had hij nog niet. Wel wist hij wist waar hij naartoe wilde. „Ik kwam hier in 2014 niet binnen om te vertellen hoe het moet. Ik heb eerst een halfjaar kantoren bezocht en met medewerkers en klanten gepraat. Die input heb ik vervolgens ge bruikt." Woelders' plan van aanpak draait om 'luisteren, leren, hande len'. „Dat is een niet te onder schatten beweging. Het zoemt hier door de gangen. Wat is de be hoefte van de klant? Dat is het uitgangspunt. Van banklogica naar klantlogica noem ik dat." Hij brengt nog steeds geregeld tijd door met klanten. „Als ik een kantoor bezoek, praat ik altijd met de klanten. Dat zijn bijvoor beeld ouderen die willen weten hoe ze de app voor mobiel ban kieren moeten installeren. Dat doen we dan voor ze en we leg gen ze uit hoe het allemaal werkt." Als IT'er had Woelders al veel ervaring met mobiel- en internet- bankieren. „Maar niet alle oplos singen zijn digitaal. We staan be kend als de bank met het meest deskundige financieel advies. We investeren fors in IT, maar ook in vaardigheden van onze 5.000 me dewerkers, zoals het voeren van persoonlijke gesprekken en in ge sprekken op afstand." Daarnaast heeft ABN AMRO specialisten op alle terreinen. „We hebben mensen voor nieu we hypotheken en andere voor bestaande. Maar we hebben ook een overlijdensservice. Die men sen weten weer wat er allemaal Focwa-voorzitter Denis Maessen noemde de beschuldiging 'vol strekt onjuist'. Het geschil draait om de kas gelden van het garantiefonds. Die zijn bestemd voor het opvan gen van claims van ontevreden klanten en tegemoetkoming van consumenten bij faillissementen van schadeherstelbedrijven. Uit accountantsonderzoek van Grant Thornton blijkt echter dat circa 535.000 euro is overgemaakt naar een deelvereniging van de brancheorganisatie, Focwa Scha- deherstel. Dat had niet gemogen. De be talingen zijn nooit geautoriseerd, zegt Peter Schouten, de straf rechtadvocaat die voor de zaak is ingeschakeld. Bij de deelvereni ging waar het geld naartoe ging was volgens hem sprake van een gat in de boekhouding. Het rommelt al langer binnen Focwa. Het centrale bestuur en het garantiefonds staan al enige tijd op gespannen voet. Daarbij is een eerder van valsheid in ge schrifte betichte en ontslagen be stuurder van Focwa nog niet zo lang geleden overgestapt naar het garantiefonds. Focwa-voorzitter Maessen vermoedt dat die be stuurder nu de aandacht pro beert af te leiden van de beschul digingen aan zijn eigen adres. Het garantiefonds benadrukt in een verklaring dat autobezit ters, verzekeraars, leasemaat schappijen en ander klanten van de schadeherstelbedrijven zich in ieder geval geen zorgen hoeven te maken over de financiële situa tie van het fonds. 'Het garantiefo nds heeft op dit moment genoeg middelen om calamiteiten op te vangen'. STAD WAD LANDELIJK Economie Van banklogica naar klantlogica door Eva Schouten AMSTERDAM. Het aantal uitkerin gen dat uitkeringsinstantie UWV moet betalen aan bij faillissement ontslagen personeel brak in januari en februari een record. door Peet Vogels ABN AMRO investeert fors in IT, maar ook in vaardigheden van de 5.000 medewerkers, zoals het voeren van persoonlijke gesprekken LEIDEN. Het garantiefonds van Focwa, de brancheorganisatie van autoschadeherstellers, claimt dat de centrale organisatie van de ver eniging een half miljoen euro uit de kas heeft verduisterd. De stich ting heeft hierover aangifte ge daan van fraude.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22