'Eindelijk druk op de ketel bij Dupont'
35.000
Busongeluk met schoolkinderen zou zelfmoord van buschauffeur zijn geweest
NIEUWS 9
Gerlinde Daris, moeder van de omgekomen
Roma, ziet de chauffeur ook als slachtoffer.
„Maar wij zijn wel onze dochter kwijt."
"TmwuyuoNiHcn
de BUSRAMP in
SIERRE
nel gegaan maar reed doelbewust,
zonder af te remmen, tegen de muur.
Het scenario toont veel overeen
komsten met de wanhoopsdaad van
copiloot Andreas Lubitz, toen hij vo
rig jaar een vliegtuig van German-
wings tegen een Franse berg liet
crashen.
Buschauffeur Geert Michiels is op
het moment van de ramp ook depres
sief. Hij zit in een moeilijke echtschei
dingsprocedure en mocht geen con
tact hebben met zijn dochter. Sinds
medio 2010 slikt hij het antidepressi
vum Seroxat. Hij bouwt af van één
pilletje per dag naar een halve pil.
Michiels heeft een nieuwe liefde,
Evy Laermans. Drie maan
den voor de ramp trou
wen ze in het geheim.
Uit de telefoondata
blijkt dat Laermans hem
in de laatste twee weken
bijna obsessief bestookt
met 365 sms'jes en tele
foontjes, als hij op pad is
en niet of laat reageert.
Tot enkele minuten voor
de crash.
Ze sms't om 21.03: „En
hoe gaat het met mijn lief
je?" Geen antwoord.
Ze belt. Óm 21.09 uur. Om 21.10
uur. Het lijkt alsof hij de oproepen
wegdrukt. Om 21.11 een sms: „Schat
laat je nog eens iets horen?" Stilte.
Een minuut later wisselen de
chauffeurs en neemt Geert plaats ach
ter het stuur. In de bus lachen en pra
ten de kinderen. Achterin wordt wat
gedold. In de dvd-speler zit een film,
die op het punt staat te beginnen.
Vanaf het moment dat Michiels
achter het stuur zit, geeft hij plank
gas. Na 50 seconden rijdt de bus 105
kilometer per uur.
Hij rijdt met vijf rechterwielen de
18 centimeter hoge stoeprand op,
rukt een waarschuwingsbord en
twee gsm-masten van de wand, en
knalt 75 meter en 2,77 seconden later
tegen een haakse muur van een pech-
haven.
De dodemansrit van Michiels
duurt 115 seconden, een afstand van
2.222 meter. 'Hij is achter het stuur
gaan zitten, heeft onmiddellijk maxi
mumsnelheid opgezocht en is min-
Gerlinde Daris (49)
voelt zich, hoe gek
het ook klinkt, opge
lucht. Wat zij en ande
re nabestaanden al ja
ren roepen, wordt nu
ondersteund door het boek De bus
ramp van Sierre van de Belgische jour
nalist Douglas De Coninck.
Het busongeluk op 13 maart 2012
waarbij haar dochter Roma (11) om
kwam, was een bewuste actie van
buschauffeur Geert Michiels (34) om
een eind aan zijn leven te maken.
„Dit hebben we vanaf het begin ge
dacht, maar we werden
vaak voor gek verklaard."
Zondag is het vier jaar
geleden dat de bus veron
gelukte in een tunnel bij
het Zwitserse Sierre. De
scholieren uit Lommei en
Heverlee (België) waren
op de terugweg van een
skivakantie toen rond
21.15 uur de bus frontaal
op een haakse tunnel
muur bij een pechstrook
botste.
Onder de 28 doden wa
ren 6 Nederlandse kinderen; 24 passa
giers overleefden de crash. Daris: „El
ke dag doet pijn. Het is niet alleen
dat er een bord minder op tafel staat.
Dit blijven we altijd voelen."
De oorzaak is nooit vastgesteld.
De bus was technisch prima. Voor
een klapband was geen bewijs. Een
menselijke fout was de enige moge
lijkheid. Officieel spreekt justitie in
Zwitserland van een flauwte of on
achtzaamheid. Zeker geen zelfmoord
of hartfalen.
Toen de procureur op een nabe-
staandenbijeenkomst zei dat een rem
spoor ontbrak, was het voor Daris
duidelijk. „Als hij onoplettend was
geweest, had hij daarna in een reflex
nog geremd. Als hij was flauwgeval
len, had hij bij de ingang van de nis
nooit naar rechts gestuurd."
Uit gegevens van de tachograaf en
camerabeelden trekken deskundigen
en journalist De Coninck (dagblad
De Morgen) eenzelfde conclusie. De
bus is niet zigzaggend door de tun-
der dan twee minuten na zijn vertrek
tegen het eerst mogelijke obstakel
aangeknald', schrijft De Coninck.
Op basis van de stuurbewegingen
trekken deskundigen dezelfde conclu
sie. „Hij heeft dit opzettelijk gedaan,
het kan niet anders", zegt de Neder
landse ongevallenexpert Rinus van
Oostrom in het boek. „Hij heeft de
bus bewust naar rechts gestuurd om
die muur zo vol als mogelijk te raken.
Hij heeft dit snel willen doen, zodat
niemand de kans had om in te grij
pen."
De sleutel tot de oplossing ligt mis
schien in twee beeldberichten
(mms) die Michiels vlak voor de
crash nog naar zijn echtgenote heeft
gestuurd. Die berichten zijn gewist.
„Daarin kan misschien een afscheids-
boodschap zitten. De procureur wei
gert ze op te vragen", zegt Daris.
„Zwitserland heeft alles gedaan
om de waarheid niet boven tafel te la
ten komen. Ik hoop dat dit alsnog
gaat gebeuren, dat de politiek dit op-
'Hij is achter
het stuur
gaan zitten en
tegen het
eerste obstakel
geknald'
pakt en er alsnog onafhankelijk on
derzoek komt."
De weduwe van Michiels houdt
vol dat het geen zelfmoord was. „Het
is de zoveelste wansmakelijke poging
om de nagedachtenis aan mijn man
kapot te maken", reageert Evy Laer
mans op het boek. Ook de ex van
Michiels gelooft niet in zelfmoord.
Daris weet dat niet alle nabestaan
den blij zijn met het boek. Maar de
groep die zich achter de zelfmoord
theorie schaart, groeit volgens haar.
„We zoeken geen zondebok. Maar ik
wil wel antwoord op de vraag waar
om mijn dochter er niet meer is, an
ders kan ik er niet mee leven", zegt
ze.
„Wij zien Geert ook als slachtof
fer. Hij was op dat moment geen wel
denkend mens en handelde in een
vlaag van verstandsverbijstering. Hij
ziet eruit als vrolijke, lieve man. Ik
heb geen haatgevoelens, eerder mede
lijden. Maar wij zijn wel onze doch
ter kwijt."
Jarenlang werkte hij met genoe
gen voor Dupont. Hij was lid van
de Ondernemingsraad. En hij wil
het nog maar eens gezegd hebben:
Dupont heeft ook genoeg goede
dingen gedaan. „Maar de negatie
ve dingen laten ze nu gewoon zin
ken. Ze willen tijd winnen. Het
gaat om geld, natuurlijk. Maar als
je fouten maakt, moet je ook de ge
volgen aanvaarden."
De oud-werknemer van de om
streden fabriek, die niet met zijn
naam in de krant wil, vindt het
'geweldig' dat de Inspectie SZW -
de vroegere arbeidsinspectie - nu
ingrijpt. „Het gaat om ons welzijn.
Dupont duikt weg voor zijn ver
antwoordelijkheid, en van de vak
bond had ik ook meer verwacht.
Nu komt er eindelijk druk op de
ketel. Maar het is nog niet ge
noeg."
Twee ministeries volgen de
zaak-Dupont al enige tijd: die van
Infrastructuur 8c Milieu en Socia
le Zaken 8c Werkgelegenheid. Het
leidde al tot een onderzoek van
het RIVM, dat kijkt wat de gevol
gen van de jarenlange C8-uitstoot
voor het milieu zijn geweest. De
uitkomsten worden in april ver
wacht. Toen deze krant zaterdag
schreef over de bloedtests die Du
pont decennialang uitvoerde on
der de werknemers, besefte de In
spectie SZW dat er mogelijk veel
meer aan de hand is. De C8-waar-
des die het bedrijf in het bloed
van het eigen personeel aantrof,
waren 'extreem hoog en zorgwek
kend', zei Jacob de Boer, hoogle
raar milieuchemie en toxicologie.
„Er is een goede kans dat mensen
gezondheidsschade hebben opge
lopen." Hij pleitte voor een ge
zondheidsonderzoek onder de hui
dige én voormalige werknemers
van de teflonfabriek van Dupont,
die tegenwoordig onder het Ame
rikaanse concern Chemours valt.
Het bedrijf ziet geen reden voor
zo'n onderzoek, maar de Inspectie
houdt die mogelijkheid nu na
drukkelijk open. „Als we er aanlei
ding voor zien, geeft de wet ons
de ruimte om Chemours tot een
gezondheidsonderzoek te dwin
gen", zegt Paul van der Burg van
de Inspectie.
Voor de toxicoloog is dat niet
genoeg. De uitstoot van C8 is zó
omvangrijk en gevaarlijk geweest,
dat volgens hem ook duizenden
omwonenden gevaar liepen. „Alle
inwoners van Sliedrecht en de
Dordtse wijk De Staart moeten ge
screend worden", zegt De Boer.
Dat zijn ruim 35.000 mensen. Ook
voormalige werknemers van de fa
briek vinden dat. „Ook zij zijn mo
gelijk de dupe van de rotzooi bij
Dupont", zegt Anton, die gisteren
in deze krant zijn verhaal deed
over 37 jaar dienstverband in de fa
briek. „Laat Dupont zijn verant
woording nemen."
Hij is teleurgesteld in zijn oude
werkgever, die zelf geen aanlei
ding ziet voor een gezondheidson
derzoek. „Dat de Inspectie er nu
op duikt, vind ik gerechtigheid.
Dupont heeft miljoenen aan ons
verdiend, en nu kunnen we een
schop onder onze kont krijgen."
DONDERDAG 10 MAART 2016
1 PIL. 28 DODEN
Met opzet tegen tunnelmuur
De bus met Belgische en Nederlandse schoolkinderen verongelukte op 14 maart 2012. Het zou geen onge
val zijn geweest maar een opzettelijke actie van de depressieve chauffeur, foto Reuters
door Tonny van der Mee
Douglas De Coninck
journalist
door Ingrid de Groot
en Peter Groenendijk
DORDRECHT. Oud-werknemers van
de Dupontfabriek in Dordrecht zijn
opgelucht: de Inspectie gaat uitge
breid onderzoek doen naar hun fa
briek. 'Eindelijk komt er druk op de
ketel.'
Toxicoloog Jacob de Boer wil dat de
omwonenden van de fabriek van
Dupont worden gescreend. Het gaat
om ruim 35.000 mensen