'Eindelijk druk op de ketel bij Dupont' 35.000 Busongeluk met schoolkinderen zou zelfmoord van buschauffeur zijn geweest NIEUWS 9 Gerlinde Daris, moeder van de omgekomen Roma, ziet de chauffeur ook als slachtoffer. „Maar wij zijn wel onze dochter kwijt." "TmwuyuoNiHcn de BUSRAMP in SIERRE nel gegaan maar reed doelbewust, zonder af te remmen, tegen de muur. Het scenario toont veel overeen komsten met de wanhoopsdaad van copiloot Andreas Lubitz, toen hij vo rig jaar een vliegtuig van German- wings tegen een Franse berg liet crashen. Buschauffeur Geert Michiels is op het moment van de ramp ook depres sief. Hij zit in een moeilijke echtschei dingsprocedure en mocht geen con tact hebben met zijn dochter. Sinds medio 2010 slikt hij het antidepressi vum Seroxat. Hij bouwt af van één pilletje per dag naar een halve pil. Michiels heeft een nieuwe liefde, Evy Laermans. Drie maan den voor de ramp trou wen ze in het geheim. Uit de telefoondata blijkt dat Laermans hem in de laatste twee weken bijna obsessief bestookt met 365 sms'jes en tele foontjes, als hij op pad is en niet of laat reageert. Tot enkele minuten voor de crash. Ze sms't om 21.03: „En hoe gaat het met mijn lief je?" Geen antwoord. Ze belt. Óm 21.09 uur. Om 21.10 uur. Het lijkt alsof hij de oproepen wegdrukt. Om 21.11 een sms: „Schat laat je nog eens iets horen?" Stilte. Een minuut later wisselen de chauffeurs en neemt Geert plaats ach ter het stuur. In de bus lachen en pra ten de kinderen. Achterin wordt wat gedold. In de dvd-speler zit een film, die op het punt staat te beginnen. Vanaf het moment dat Michiels achter het stuur zit, geeft hij plank gas. Na 50 seconden rijdt de bus 105 kilometer per uur. Hij rijdt met vijf rechterwielen de 18 centimeter hoge stoeprand op, rukt een waarschuwingsbord en twee gsm-masten van de wand, en knalt 75 meter en 2,77 seconden later tegen een haakse muur van een pech- haven. De dodemansrit van Michiels duurt 115 seconden, een afstand van 2.222 meter. 'Hij is achter het stuur gaan zitten, heeft onmiddellijk maxi mumsnelheid opgezocht en is min- Gerlinde Daris (49) voelt zich, hoe gek het ook klinkt, opge lucht. Wat zij en ande re nabestaanden al ja ren roepen, wordt nu ondersteund door het boek De bus ramp van Sierre van de Belgische jour nalist Douglas De Coninck. Het busongeluk op 13 maart 2012 waarbij haar dochter Roma (11) om kwam, was een bewuste actie van buschauffeur Geert Michiels (34) om een eind aan zijn leven te maken. „Dit hebben we vanaf het begin ge dacht, maar we werden vaak voor gek verklaard." Zondag is het vier jaar geleden dat de bus veron gelukte in een tunnel bij het Zwitserse Sierre. De scholieren uit Lommei en Heverlee (België) waren op de terugweg van een skivakantie toen rond 21.15 uur de bus frontaal op een haakse tunnel muur bij een pechstrook botste. Onder de 28 doden wa ren 6 Nederlandse kinderen; 24 passa giers overleefden de crash. Daris: „El ke dag doet pijn. Het is niet alleen dat er een bord minder op tafel staat. Dit blijven we altijd voelen." De oorzaak is nooit vastgesteld. De bus was technisch prima. Voor een klapband was geen bewijs. Een menselijke fout was de enige moge lijkheid. Officieel spreekt justitie in Zwitserland van een flauwte of on achtzaamheid. Zeker geen zelfmoord of hartfalen. Toen de procureur op een nabe- staandenbijeenkomst zei dat een rem spoor ontbrak, was het voor Daris duidelijk. „Als hij onoplettend was geweest, had hij daarna in een reflex nog geremd. Als hij was flauwgeval len, had hij bij de ingang van de nis nooit naar rechts gestuurd." Uit gegevens van de tachograaf en camerabeelden trekken deskundigen en journalist De Coninck (dagblad De Morgen) eenzelfde conclusie. De bus is niet zigzaggend door de tun- der dan twee minuten na zijn vertrek tegen het eerst mogelijke obstakel aangeknald', schrijft De Coninck. Op basis van de stuurbewegingen trekken deskundigen dezelfde conclu sie. „Hij heeft dit opzettelijk gedaan, het kan niet anders", zegt de Neder landse ongevallenexpert Rinus van Oostrom in het boek. „Hij heeft de bus bewust naar rechts gestuurd om die muur zo vol als mogelijk te raken. Hij heeft dit snel willen doen, zodat niemand de kans had om in te grij pen." De sleutel tot de oplossing ligt mis schien in twee beeldberichten (mms) die Michiels vlak voor de crash nog naar zijn echtgenote heeft gestuurd. Die berichten zijn gewist. „Daarin kan misschien een afscheids- boodschap zitten. De procureur wei gert ze op te vragen", zegt Daris. „Zwitserland heeft alles gedaan om de waarheid niet boven tafel te la ten komen. Ik hoop dat dit alsnog gaat gebeuren, dat de politiek dit op- 'Hij is achter het stuur gaan zitten en tegen het eerste obstakel geknald' pakt en er alsnog onafhankelijk on derzoek komt." De weduwe van Michiels houdt vol dat het geen zelfmoord was. „Het is de zoveelste wansmakelijke poging om de nagedachtenis aan mijn man kapot te maken", reageert Evy Laer mans op het boek. Ook de ex van Michiels gelooft niet in zelfmoord. Daris weet dat niet alle nabestaan den blij zijn met het boek. Maar de groep die zich achter de zelfmoord theorie schaart, groeit volgens haar. „We zoeken geen zondebok. Maar ik wil wel antwoord op de vraag waar om mijn dochter er niet meer is, an ders kan ik er niet mee leven", zegt ze. „Wij zien Geert ook als slachtof fer. Hij was op dat moment geen wel denkend mens en handelde in een vlaag van verstandsverbijstering. Hij ziet eruit als vrolijke, lieve man. Ik heb geen haatgevoelens, eerder mede lijden. Maar wij zijn wel onze doch ter kwijt." Jarenlang werkte hij met genoe gen voor Dupont. Hij was lid van de Ondernemingsraad. En hij wil het nog maar eens gezegd hebben: Dupont heeft ook genoeg goede dingen gedaan. „Maar de negatie ve dingen laten ze nu gewoon zin ken. Ze willen tijd winnen. Het gaat om geld, natuurlijk. Maar als je fouten maakt, moet je ook de ge volgen aanvaarden." De oud-werknemer van de om streden fabriek, die niet met zijn naam in de krant wil, vindt het 'geweldig' dat de Inspectie SZW - de vroegere arbeidsinspectie - nu ingrijpt. „Het gaat om ons welzijn. Dupont duikt weg voor zijn ver antwoordelijkheid, en van de vak bond had ik ook meer verwacht. Nu komt er eindelijk druk op de ketel. Maar het is nog niet ge noeg." Twee ministeries volgen de zaak-Dupont al enige tijd: die van Infrastructuur 8c Milieu en Socia le Zaken 8c Werkgelegenheid. Het leidde al tot een onderzoek van het RIVM, dat kijkt wat de gevol gen van de jarenlange C8-uitstoot voor het milieu zijn geweest. De uitkomsten worden in april ver wacht. Toen deze krant zaterdag schreef over de bloedtests die Du pont decennialang uitvoerde on der de werknemers, besefte de In spectie SZW dat er mogelijk veel meer aan de hand is. De C8-waar- des die het bedrijf in het bloed van het eigen personeel aantrof, waren 'extreem hoog en zorgwek kend', zei Jacob de Boer, hoogle raar milieuchemie en toxicologie. „Er is een goede kans dat mensen gezondheidsschade hebben opge lopen." Hij pleitte voor een ge zondheidsonderzoek onder de hui dige én voormalige werknemers van de teflonfabriek van Dupont, die tegenwoordig onder het Ame rikaanse concern Chemours valt. Het bedrijf ziet geen reden voor zo'n onderzoek, maar de Inspectie houdt die mogelijkheid nu na drukkelijk open. „Als we er aanlei ding voor zien, geeft de wet ons de ruimte om Chemours tot een gezondheidsonderzoek te dwin gen", zegt Paul van der Burg van de Inspectie. Voor de toxicoloog is dat niet genoeg. De uitstoot van C8 is zó omvangrijk en gevaarlijk geweest, dat volgens hem ook duizenden omwonenden gevaar liepen. „Alle inwoners van Sliedrecht en de Dordtse wijk De Staart moeten ge screend worden", zegt De Boer. Dat zijn ruim 35.000 mensen. Ook voormalige werknemers van de fa briek vinden dat. „Ook zij zijn mo gelijk de dupe van de rotzooi bij Dupont", zegt Anton, die gisteren in deze krant zijn verhaal deed over 37 jaar dienstverband in de fa briek. „Laat Dupont zijn verant woording nemen." Hij is teleurgesteld in zijn oude werkgever, die zelf geen aanlei ding ziet voor een gezondheidson derzoek. „Dat de Inspectie er nu op duikt, vind ik gerechtigheid. Dupont heeft miljoenen aan ons verdiend, en nu kunnen we een schop onder onze kont krijgen." DONDERDAG 10 MAART 2016 1 PIL. 28 DODEN Met opzet tegen tunnelmuur De bus met Belgische en Nederlandse schoolkinderen verongelukte op 14 maart 2012. Het zou geen onge val zijn geweest maar een opzettelijke actie van de depressieve chauffeur, foto Reuters door Tonny van der Mee Douglas De Coninck journalist door Ingrid de Groot en Peter Groenendijk DORDRECHT. Oud-werknemers van de Dupontfabriek in Dordrecht zijn opgelucht: de Inspectie gaat uitge breid onderzoek doen naar hun fa briek. 'Eindelijk komt er druk op de ketel.' Toxicoloog Jacob de Boer wil dat de omwonenden van de fabriek van Dupont worden gescreend. Het gaat om ruim 35.000 mensen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 9