7 THUISBIOS In 'Allegiant' speelt Woodley opnieuw de rebelse powergirl Tris. Zowel in de film als privé vecht Woodley onverschrokken voor een betere wereld. $door tisha eetgerink Ik doe het iets meer op de achtergrond dan Tris. Ik protesteer in mijn eigentijd tegen grote, vervuilende energieconcerns Tongzoenactie zonder scherpte Sjokkend naar het einde Cinema Middelburg draait werk Zeeuwse filmmakers Shailene Woodley (25) valt op in Hollywood en dat is niet alleen vanwege haar talent. Ze hield zich moeiteloos staande naast George Clooney in The Descendants, veroverde harten als zieke tiener in The Fault in Our Stars en speelt de rebelse heldin Tris in de Diver gent-films waarvan deel drie, Alle giant, deze week uitkomt. Ook heeft ze een kalme en nuchtere houding. In tegenstelling tot haar medespeel sters uit de sciencefictionblockbus- ter draagt zij tijdens het interview geen torenhoge stiletto's zoals Nao mi Watts of is ze behangen met rin kelende juwelen zoals Zoë Kravitz. Gewoon jeans, enkellaarsjes en een vest. Sproetjes. Geen make-up, met uitzondering van oogpotlood en mascara die haar groenbruine ogen accentueren. Shailene Woodley is je knappe buurmeisje dat ver, en vér der gaat komen. Tweevoudig Oscar-genomineerde Naomi Watts is een groot bewonde raar. „Shailene is zo ontzettend goed. Bizar slim ook. Ik kan niets be denken wat ik haar zou kunnen le ren. Ik voel me soms onwetend en onervaren naast haar." Geconfronteerd met deze opmer king moet de jonge actrice lachen. Zei deze sterke, ervaren vrouw dat over haar? „Ik kan wel degelijk wat van haar leren, net als van Kate Winslet (wier karakter aan het eind van de vorige film werd vermoord, red.) en Octavia Spencer. Zij hou den oprecht van hun vak. Ik heb met acteurs gewerkt die dat niet de den. Wat doe je hier dan, dacht ik. Loop je mijn én je eigen tijd niet te verdoen? Nu had ik dat gevoel geen seconde. Ze gaf me dus geen uitge sproken advies maar een praktijk voorbeeld om te volgen. Professiona liteit en de gedrevenheid om steeds beter te worden." Van Kate Winslet pikte ze op niet bang te zijn. „Toen ze kinderen kreeg, nam ze een lange pauze. Ze wilde moeder zijn, een goeie bovendien die niet racete tus sen filmset en kind. Ze liet zich niet weerhouden door de angst dat Hol lywood haar niet terug zou willen. Het is makkelijk die angst toe te la ten dat mensen je zullen vergeten. Ik vind Kate een mooi voorbeeld van trouw blijven aan jezelf en je ta lent, maar niet trouwen met je werk." Net als haar karakter Tris Prior, probeert Woodley trouw te blijven aan haar idealen. Beiden strijden tegen ongelijkheid. „Ik doe het iets meer op de achter grond dan Tris, maar protesteer in mijn eigen tijd tegen grote, vervui lende energieconcerns en pijpleidin gen. Ik hen niet iemand om te pre ken tegen collega's op de set maar als je interesse toont en me ernaar vraagt, praat ik graag met je over voedselmanipulatie en klimaatver andering. Over hoe we inheemse be volkingen onderdrukken. Over hoe mannen nog steeds de filmwereld domineren. Zelfs met een vrouwelij ke regisseur is 95 procent van de crew man. Ik ben blij dat dit mede dankzij Jennifer Lawrence hoger op de agenda staat." George Clooney leerde haar vast hoe ze politieke issues gracieus brengt. Dat dat meer oplevert dan hard je mening verkondigen. Het is voor later. „Nu ben ik vooral bezig met minder water gebruiken, min der afval produceren en stekkers van apparaten die ik niet gebruik er uit halen. Als ik daarmee iemand in spireer, doet dat me meer dan een blockbuster." The Divergent Series: Allegiant AVONTUUR Belgiea DRAMA 'Open Dook' REGIO The Keeping Boom WESTERN Ilol Bol KOMEDIE The Green Inferno HORROR Donderdag 10 maart 2016 Regie: Robert Schwentke. Hoofdrollen: Shailene Wood ley, Theo James, Naomi Watts Waar waren we ook alweer ge bleven? Nu de macht van de Erudieten is gebroken, neemt rebellenleider Evelyn (Watts) maar wat graag de scepter over. Dat botst met haar zoon Four (James), die zich dit der de Divergent-deel (het laatste boek van Veronica Roth is in tweeën gesplitst) niet ont mand tracht te voelen als zijn vriendin Tris (Woodley) waar devoller wordt geacht dan hij. Buiten de muur rond Chicago, waar de jonge helden specta culair tegenop rennen, blijkt meer te zijn dan een apocalyp- tisch landschap vol bloedrode zure regen. Hier regeert het Bureau van Genetisch Wel zijn, waar de leider er behoor lijk enge idealen over rassen- puurheid op nahoudt. Tris, 100 procent puur bevonden, is haar eerdere scherpte kwijt. Hoe meer ze haar donkere On verschrokken-outfit verruilt voor witte pakjes en hoge hak ken, hoe minder kritisch ze is. Gelukkig zijn haar vrienden er om haar wakker te schudden en mag ze hen op haar beurt redden door een ruimteschip te besturen en de nodige fou te soldaten om te knallen. Niet altijd easy maar de passionele tongzoenen van Four slepen haar erdoorheen. (Tisha Eetgerink) Regie: Felix Van Groe ningen. Hoofdrollen: Tom Vermeir en Stef Aerts. Vlaamse filmregisseurs hebben iets met broeder twisten. Na het Kaïn en Ab el-verhaal uit het criminele drama D'Ardennen stelt ook Felix Van Groeningen (The Broken Circle Breakdown) in zijn nieuwe film twee broers voor die tot elkaar veroordeeld zijn. In dit ge val betreft het gezamenlijk uitbaten van een café in de Gentse binnenstad. De een ogige Jo (een rol van Stef Aerts) en Frank (Tom Ver meir) zijn eikaars tegenpo len. Jo is een introverte ca fé-eigenaar die door zijn ex plosieve broer Frank, die vastzit in een gezapig hu welijk, wordt overgehaald zijn café uit te breiden tot een trendy bar met veel li vemuziek. Het plan slaagt na veel obstakels genomen te hebben, waaronder het omkopen van ambtenaren. Daarna gaan drank, drugs en vrouwen steeds meer een rol spelen in het leven van Frank. Belgica zit vol aanstekelijke optredens van bands die de film een enorme power en drive geven. Maar het drama rond de twee broers stokt op een gegeven mo ment, waarna de film zich slepend naar het einde sjokt. Beide personages zijn te eendimensionaal om zo lang te boeien. Ook het feit dat Frank, na het in el kaar trappen van een lasti ge klant, er zo makkelijk vanaf komt is niet bepaald geloofwaardig. Maar mis schien wel weer in Vlaande ren. (Ab Zagt) Twee broers ma ken van een café een trendy bar. Cinema Middelburg pre senteert 'Open Doek' voor jong Zeeuws filmtalent op zaterdag 12 maart om 15.00 uur. De toegang is gratis. Die middag worden vier korte films getoond van Zeeuwse filmmakers. De bioscoop biedt de filmma kers hiermee de ruimte om hun werk te kunnen vertonen op het witte doek. Zo kunnen zij erva ring opdoen en hun werk in bredere kring laten zien. De korte films die zater dag getoond worden zijn 'Hey' (van Stefano Pari- nussa en Harmen van der Kaaden), 'Repentance' (A short Christmas film, van Aron Ludikhuijze); 'Van Water de Druppels' (van Jeannice Adriaansens) en 'Springtij' (eveneens van Jeannice Adriaansens). Met Springtij sleepte de Zeeuws-Vlaamse cineaste Adriaansens de Internatio nale Prijs van de Jonge- ren-jury van het 33ste in ternationale filmfestival Tous Courts in Zuid-Frank- rijk (Aix en Provence) in de wacht. Nu op dvd en vod Het commercieel dodelijke westerngenre haalt nog zel den de bioscoop. Ook 'The Keeping Room' werd hier overgeslagen. Jammer, want deze cowgirlfilm heeft namelijk een feministische inslag en de mannen ko men er niet al te best van af. Drie vrouwen krijgen be zoek van twee moordzuchti ge verkrachters. De film is zo somber en naargeestig dat de Amerikaanse Burger oorlog haast postapocalyp- tisch aanvoelt. Nu op Netflix 'Hot Bot' is een ode aan 'Weird Science'. Zegt de maker. In feite is het een belediging aan het adres van deze komedieklassie ker uit de jaren tachtig. Daarin schiepen twee nerds met hun pc de vrouw van hun dromen om daar na een lesje zelfvertrouwen te ontvangen. In 'Hot Bot' stuiten twee veel minder ai mabele kids op een seksro- bot die niet van een echte vrouw te onderscheiden is. Het duo is echter zó sek sueel gefrustreerd, dat het moeilijk is met hen mee te leven. Grappen over erec ties helpen ook niet echt. Nu op dvd, blu-ray en vod In de jaren zeventig kwa men veel kannibalenfilms uit Italië. Horrormaestro Eli Roth ('Hostel') laat het sub genre herleven in 'The Green Inferno'. Natuuracti- visten stuiten in de jungle op menseneters. Helaas vindt de 'bloedrode maal tijd' plaats na 45 minuten speeltijd, waardoor het ge duld van de fan nogal wordt beproefd. Het aan zien van de matige acteer prestaties is geen feest.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 58