Publiek moet uit zijn schulp UIT THUIS 5 Zweedse ld Ik roek band In De Mytlie Met 'Look To The West' verhaalt West Of Eden over de trek van ruim een miljoen Zweden naar Amerika. 1 let album bezorgde de band internationale bekendheid. &door harry de jong Johan Derksen en de pioniers van de Nederpop Niets lijkt te gek voor cabaretière Kim van Zeben Passieseizoen begint met twee uitvoeringen Echt Antwaarps teater' is een fenomeen. Robuust spelplezier. Ongegeneerd platte humor. Keihard wer ken. Eigenlijk zoals het was in de dagen van Shakespeare. Toen was toneel nog volksvermaak. Gewone mensen als u en ik spe len alleen toneel als het heftig moet zijn. Bij heftige woede of bij heftig (leed)vermaak gaan we 'imi teren'. Nawauwelen. Overdrijven. Dat is de oerdrift van het theater. Lang voor toneel mooipraterij moest zijn, was dat de belangrijke motor. Alles werd uitvergroot. Emoties waren grotesk. Zo kwam het publiek (en de spelers) het ge makkelijkst uit zijn schulp. Donkere zalen, verstilde aan dacht, identificatie, noodlot en on dergang. Dat is onmiskenbaar to neel. Dat mag er zijn. Maar het is slechts één kant. Het is als een har de werker die te serieus is voor car naval. Maar voor wie alles durft te proeven en dus ook de groteske ko medie kan waarderen, heb ik grote bewondering. Het 'echt Antwaarps teater' produceert dat soort blijspe len nog aan de lopende band. Ze ven zijn het er dit jaar, vier tot zes weken lopen ze. Zijne Kleine Is De Mijne - Anny, Danny, Fanny en Stanny - De Pipo's - Versieren Met Vieren - Amaai Mijne Rug! (loopt nu) - Mijne Schat Is Ribbedebie - Zij en Ik Da Geft Ne Kick. De titels verklappen al heel veel. En klinken alvast behoorlijk 'rumoerig'. Stuk ken met een vleugje carnaval! Alles wordt gespeeld in het ei gen theater. Maar het beste mag een jaar later gaan rondtoeren. Vo rig jaar was dat 'We zijn gezien in kamer 13'. Dat komt nu naar Ter- neuzen (en was al in Rilland). Bouwperikelen bij Lars en Carina. Hun droomhuis wordt te laat opge leverd en het oude huis is al opge zegd. Dus blijft er niets anders over dan een hotel. Maar hotelka mers zijn wel heel erg klein. Dat moet botsen. En ergst van al: al leen kamer 13 was nog vrijRe ken op schulpenvrij vuurwerk. Echt Antwaarps teater, Schelde- theater Terneuzen, vrijdag 11 mrt, 20.00 uur. toekomst kijken dan naar het verleden." West Of Eden richt zich met 'Look To The West' wel op dat verleden. De thuisbasis van de groep is Göteborg. Het is opmerkelijk dat de band niet put uit de eigen volksmuziek, maar veel meer steunt op Kelti sche folktradities. „Twintig jaar geleden gingen Jenny en ik naar Ierland en daar werden we verliefd op de folkmuziek van dat land", vertelt Schaub. „Toen we thuiskwamen, besloten we een band op te richten die zich helemaal richt te op Ierse muziek. In de loop der jaren hebben we onze eigen draai eraan gegeven, maar Kelti sche folk blijft de basis." „Voordat we naar Ierland gingen, luisterden we vooral naar popmuziek. En daarnaast hadden we een klassieke opleiding gevolgd. Toen we voor het eerst Ierse folk hoorden, veranderde dat ons leven. De melancholie, het geluid van instrumenten als tin whistle en uillean pipes, dat raakte ons diep. In een stad als Göteborg is nooit een echte folktraditie geweest en we heb ben in onze jeugd dan ook nauwelijks Zweedse volksmuziek gehoord. Inmiddels hebben we ons er aardig in verdiept, maar uiteindelijk past de Keltische traditie het best bij ons." West Of Eden: zondag 13 maart, De Mythe Goes, aanvang 20.00 uur. De Zweedse folkrockband West Of Eden heeft met het album 'Look To The West' een bijzonder werk stuk afgeleverd. De dertien liedjes vormen een aaneengesloten ver haal over de grote trek van meer dan een mil joen Zweden naar Amerika een dikke honderd jaar geleden. De liedjes zijn geschreven door Martin en Jen ny Schaub, tevens oprichters van de West Of Eden. Een geslaagd project, waarmee de groep voor het eerst internationaal de aandacht trekt. Schaub: „Er wordt gezegd dat een vierde van de Zweedse bevolking destijds geëmigreerd is en dan hebben we het toch over tussen de 1 en 1,3 miljoen Zweden." Volgens de muzikant is een deel wel teruggekomen, maar de meerderheid is gebleven en heeft meegewerkt aan de op bouw van de Verenigde Staten. Schaub: „Er wa ren toen veel redenen om te emigreren. Zwe den was heel arm, veel mensen hadden honger. Er was ook onvrede over het regime van de kerk, de adel en het landsbestuur. De Zweedse bevolking bestond in die tijd veelal uit boeren en die werden uitgebuit door de regering. Ook werd op hen neergekeken. Er circuleerden steeds meer verhalen dat het leven voor boeren in Amerika een stuk gemakkelijker en beter was." En dus besloten veel boeren de overtocht te maken. In Amerika viel het ook niet mee 0111 te overleven. „Veel Zweden hadden moeite met de Engelse taal en ze werden vaak bedrogen. Maar uiteindelijk slaagden de meesten erin een plekje te vinden en te overleven", aldus Schaub. „Er zijn weinig liedjes over geschreven, maar dat komt omdat we in Zweden meer naar de CCXL VLISSINGEN DE WEVERIJ ZIERIKZEE KAPELLE EN HULST Donderdag 10 maart 2016 De muziek van de Zweedse band West Of Eden is ge baseerd op de Kelti sche folk. Voorman Martin Schaub: „We hebben ons verdiept in de Zweedse volks muziek, maar de Kel tische traditie past het best bij ons." WEST OF EDEN SCHRIJFT door Willem Nijssen geschiedenis Nederland kent Johan Derk sen als voetbalanalist bij RTL. Zijn echte passie is echter muziek. Hij maakt deel uit van de generatie die in de jaren zestig opgroeide met The Beatles en The Rol ling Stones. In de slipstream van deze even populaire als inspirerende bands werd Ne derland overspoeld door een golf nieuwe groepen, die voor een totaal andere mu ziekcultuur zorgden. Samen met de Haagse band The Clarks, de Zeeuwse zange res Joëlle Vierling, de zan gers van The Golden Ear rings (Frans Krassenburg), The Shoes (Theo van Es), Johnny Kendall and the He ralds (Johnny Kendall) en The Motions (Rudy Bennett) én de gitarist van ZZ en de Maskers (Jan de Hont) brengt hij de hits van toen tot leven met een theater tour: Johan Derksen en de Pioniers van de Nederpop. Zaterdag zijn ze vanaf 20.15 uur te zien in CCXL in Vlis- singen. De voorstelling wordt gecom bineerd met een expositie. Niks lijkt cabaretière Kim van Zeben te gek in de krankzinnige, muzikale Tweede van Zeben'. Ze speelt in haar eentje een or kest van bijna vijftig man, twee Afrikaanse maffiaba zen, een revue-artiest uit het Polygoonjournaal en een operazangeres met een burn-out. Eén ding heb ben ze gemeen met Kim, ze zijn allemaal toch wel een beetje bang voor verande ring. De mega-energieke cabare tière Kim van Zeben blinkt uit in hilarische ontroeren de personages die zij met ogenschijnlijk groot gemak neerzet. Met haar snelle schakelingen, mooi gezon gen liedjes, idiote stem men, buikspreekacts en ori ginele vondsten heeft Kim haar unieke stijl gevonden. Vorig seizoen toerde ze met haar eerste avondvul lende programma 'Syn droom van Zeben' door het land. Nu is ze in De Weverij in Zierikzee te zien met 'De Tweede van Zeben', van avond vanaf 20.15 uur. Met Pasen voor de deur is de tijd voor de passies van Bach weer aangebroken. Aankomend weekeinde is de Johannes Passion te beluisteren in Kapelle en de Matthaus in Hulst. Het Zeeuws Vocaal Ensem ble brengt zaterdag 12 maart vanaf 20.00 uur de Johannes Passion van Bach in de Hervormde Kerk in Kapelle. Het ensemble staat onder leiding van diri gent Patrick van der Lin den. De muziek is van Ars Musica Orkest. Ralph Rous seau speelt gamba en Mark Christiaanse orgel. Op zondag 13 maart vormt de H. Willibrordusbasiliek in Hulst het decor voor een uitvoering van de Matthaus Passion. Vanaf 14.00 uur wordt het lijdens- en sterf- verhaal van Jezus op deze locatie voor de zeventiende keer uitgevoerd. De muziek wordt verzorgd door La Pas- sione Lier. De koorpartijen worden gezongen door le den van de Koninklijke Gentse Oratorium Vereni ging uit Gent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 56