Publiek
moet uit
zijn schulp
UIT THUIS 5
Zweedse ld Ik roek band In De Mytlie
Met 'Look To The West' verhaalt West Of Eden
over de trek van ruim een miljoen Zweden naar
Amerika. 1 let album bezorgde de band
internationale bekendheid. &door harry de jong
Johan Derksen en de
pioniers van de Nederpop
Niets lijkt te gek voor
cabaretière Kim van Zeben
Passieseizoen begint
met twee uitvoeringen
Echt Antwaarps teater' is
een fenomeen. Robuust
spelplezier. Ongegeneerd
platte humor. Keihard wer
ken. Eigenlijk zoals het was in de
dagen van Shakespeare. Toen was
toneel nog volksvermaak.
Gewone mensen als u en ik spe
len alleen toneel als het heftig
moet zijn. Bij heftige woede of bij
heftig (leed)vermaak gaan we 'imi
teren'. Nawauwelen. Overdrijven.
Dat is de oerdrift van het theater.
Lang voor toneel mooipraterij
moest zijn, was dat de belangrijke
motor. Alles werd uitvergroot.
Emoties waren grotesk. Zo kwam
het publiek (en de spelers) het ge
makkelijkst uit zijn schulp.
Donkere zalen, verstilde aan
dacht, identificatie, noodlot en on
dergang. Dat is onmiskenbaar to
neel. Dat mag er zijn. Maar het is
slechts één kant. Het is als een har
de werker die te serieus is voor car
naval.
Maar voor wie alles durft te
proeven en dus ook de groteske ko
medie kan waarderen, heb ik grote
bewondering. Het 'echt Antwaarps
teater' produceert dat soort blijspe
len nog aan de lopende band. Ze
ven zijn het er dit jaar, vier tot zes
weken lopen ze. Zijne Kleine Is De
Mijne - Anny, Danny, Fanny en
Stanny - De Pipo's - Versieren Met
Vieren - Amaai Mijne Rug! (loopt
nu) - Mijne Schat Is Ribbedebie -
Zij en Ik Da Geft Ne Kick. De titels
verklappen al heel veel. En klinken
alvast behoorlijk 'rumoerig'. Stuk
ken met een vleugje carnaval!
Alles wordt gespeeld in het ei
gen theater. Maar het beste mag
een jaar later gaan rondtoeren. Vo
rig jaar was dat 'We zijn gezien in
kamer 13'. Dat komt nu naar Ter-
neuzen (en was al in Rilland).
Bouwperikelen bij Lars en Carina.
Hun droomhuis wordt te laat opge
leverd en het oude huis is al opge
zegd. Dus blijft er niets anders
over dan een hotel. Maar hotelka
mers zijn wel heel erg klein. Dat
moet botsen. En ergst van al: al
leen kamer 13 was nog vrijRe
ken op schulpenvrij vuurwerk.
Echt Antwaarps teater, Schelde-
theater Terneuzen, vrijdag 11 mrt,
20.00 uur.
toekomst kijken dan naar het verleden." West
Of Eden richt zich met 'Look To The West' wel
op dat verleden.
De thuisbasis van de groep is Göteborg. Het is
opmerkelijk dat de band niet put uit de eigen
volksmuziek, maar veel meer steunt op Kelti
sche folktradities. „Twintig jaar geleden gingen
Jenny en ik naar Ierland en daar werden we
verliefd op de folkmuziek van dat land", vertelt
Schaub. „Toen we thuiskwamen, besloten we
een band op te richten die zich helemaal richt
te op Ierse muziek. In de loop der jaren hebben
we onze eigen draai eraan gegeven, maar Kelti
sche folk blijft de basis."
„Voordat we naar Ierland gingen, luisterden we
vooral naar popmuziek. En daarnaast hadden
we een klassieke opleiding gevolgd. Toen we
voor het eerst Ierse folk hoorden, veranderde
dat ons leven. De melancholie, het geluid van
instrumenten als tin whistle en uillean pipes,
dat raakte ons diep. In een stad als Göteborg is
nooit een echte folktraditie geweest en we heb
ben in onze jeugd dan ook nauwelijks Zweedse
volksmuziek gehoord. Inmiddels hebben we
ons er aardig in verdiept, maar uiteindelijk
past de Keltische traditie het best bij ons."
West Of Eden: zondag 13 maart, De Mythe
Goes, aanvang 20.00 uur.
De Zweedse folkrockband West Of
Eden heeft met het album 'Look
To The West' een bijzonder werk
stuk afgeleverd. De dertien liedjes
vormen een aaneengesloten ver
haal over de grote trek van meer dan een mil
joen Zweden naar Amerika een dikke honderd
jaar geleden.
De liedjes zijn geschreven door Martin en Jen
ny Schaub, tevens oprichters van de West Of
Eden. Een geslaagd project, waarmee de groep
voor het eerst internationaal de aandacht trekt.
Schaub: „Er wordt gezegd dat een vierde van de
Zweedse bevolking destijds geëmigreerd is en
dan hebben we het toch over tussen de 1 en 1,3
miljoen Zweden." Volgens de muzikant is een
deel wel teruggekomen, maar de meerderheid
is gebleven en heeft meegewerkt aan de op
bouw van de Verenigde Staten. Schaub: „Er wa
ren toen veel redenen om te emigreren. Zwe
den was heel arm, veel mensen hadden honger.
Er was ook onvrede over het regime van de
kerk, de adel en het landsbestuur. De Zweedse
bevolking bestond in die tijd veelal uit boeren
en die werden uitgebuit door de regering. Ook
werd op hen neergekeken. Er circuleerden
steeds meer verhalen dat het leven voor boeren
in Amerika een stuk gemakkelijker en beter
was." En dus besloten veel boeren de overtocht
te maken. In Amerika viel het ook niet mee 0111
te overleven. „Veel Zweden hadden moeite met
de Engelse taal en ze werden vaak bedrogen.
Maar uiteindelijk slaagden de meesten erin een
plekje te vinden en te overleven", aldus Schaub.
„Er zijn weinig liedjes over geschreven, maar
dat komt omdat we in Zweden meer naar de
CCXL VLISSINGEN
DE WEVERIJ ZIERIKZEE
KAPELLE EN HULST
Donderdag 10 maart 2016
De muziek van
de Zweedse band
West Of Eden is ge
baseerd op de Kelti
sche folk. Voorman
Martin Schaub: „We
hebben ons verdiept
in de Zweedse volks
muziek, maar de Kel
tische traditie past
het best bij ons."
WEST OF EDEN SCHRIJFT
door Willem Nijssen
geschiedenis
Nederland kent Johan Derk
sen als voetbalanalist bij
RTL. Zijn echte passie is
echter muziek. Hij maakt
deel uit van de generatie die
in de jaren zestig opgroeide
met The Beatles en The Rol
ling Stones. In de slipstream
van deze even populaire als
inspirerende bands werd Ne
derland overspoeld door een
golf nieuwe groepen, die
voor een totaal andere mu
ziekcultuur zorgden. Samen
met de Haagse band The
Clarks, de Zeeuwse zange
res Joëlle Vierling, de zan
gers van The Golden Ear
rings (Frans Krassenburg),
The Shoes (Theo van Es),
Johnny Kendall and the He
ralds (Johnny Kendall) en
The Motions (Rudy Bennett)
én de gitarist van ZZ en de
Maskers (Jan de Hont)
brengt hij de hits van toen
tot leven met een theater
tour: Johan Derksen en de
Pioniers van de Nederpop.
Zaterdag zijn ze vanaf 20.15
uur te zien in CCXL in Vlis-
singen.
De voorstelling wordt gecom
bineerd met een expositie.
Niks lijkt cabaretière Kim
van Zeben te gek in de
krankzinnige, muzikale
Tweede van Zeben'. Ze
speelt in haar eentje een or
kest van bijna vijftig man,
twee Afrikaanse maffiaba
zen, een revue-artiest uit
het Polygoonjournaal en
een operazangeres met
een burn-out. Eén ding heb
ben ze gemeen met Kim, ze
zijn allemaal toch wel een
beetje bang voor verande
ring.
De mega-energieke cabare
tière Kim van Zeben blinkt
uit in hilarische ontroeren
de personages die zij met
ogenschijnlijk groot gemak
neerzet. Met haar snelle
schakelingen, mooi gezon
gen liedjes, idiote stem
men, buikspreekacts en ori
ginele vondsten heeft Kim
haar unieke stijl gevonden.
Vorig seizoen toerde ze
met haar eerste avondvul
lende programma 'Syn
droom van Zeben' door het
land. Nu is ze in De Weverij
in Zierikzee te zien met 'De
Tweede van Zeben', van
avond vanaf 20.15 uur.
Met Pasen voor de deur is
de tijd voor de passies van
Bach weer aangebroken.
Aankomend weekeinde is
de Johannes Passion te
beluisteren in Kapelle en
de Matthaus in Hulst.
Het Zeeuws Vocaal Ensem
ble brengt zaterdag 12
maart vanaf 20.00 uur de
Johannes Passion van
Bach in de Hervormde Kerk
in Kapelle. Het ensemble
staat onder leiding van diri
gent Patrick van der Lin
den. De muziek is van Ars
Musica Orkest. Ralph Rous
seau speelt gamba en Mark
Christiaanse orgel.
Op zondag 13 maart vormt
de H. Willibrordusbasiliek
in Hulst het decor voor een
uitvoering van de Matthaus
Passion. Vanaf 14.00 uur
wordt het lijdens- en sterf-
verhaal van Jezus op deze
locatie voor de zeventiende
keer uitgevoerd. De muziek
wordt verzorgd door La Pas-
sione Lier. De koorpartijen
worden gezongen door le
den van de Koninklijke
Gentse Oratorium Vereni
ging uit Gent.