Oesterboorder te
lijf met mandjes,
tafels en kooien
'Excuses op zijn plaats voor fiasco
FZC
De elektrisch aangedreven MDV1
Immanuel verbruikt veel minder
diesel dan een reguliere viskotter.
10 ZEELAND
Colofon
088-0561510
088-0139910
1930.
1958-1986
MDV1
Die wens sprak Cees van Liere,
voorzitter van de Nederlandse
Oestervereniging (NOV) gisteren
uit in Yerseke. Hij deed dat bij de
lid
presentatie van het plan van
aanpak om de grote problemen
waar de oestersector mee te ma
ken heeft het hoofd te bieden.
Naast het oesterherpesvirus,
waar 's zomers veel creuses aan
doodgaan, is vooral de oesterboor
der een ware plaag op de Ooster
schelde. Dit slakje rukt steeds ver
der op. De oesterboorder maakt
een gaatje in de jonge oester en
eet het vlees op. Daardoor is er de
laatste jaren bijna geen aanwas en
zal de sector dit jaar zeer weinig
creuses kunnen leveren.
Het plan, dat samen met de pro
vincie en het ministerie van Eco
nomische Zaken is opgezet, richt
zich in eerste instantie op proe
ven om oesters los van de bodem
te kweken. De oesterboorder kan
er dan niet bij. Dit kan op veel ver
schillende manieren, bijvoorbeeld
in kooien die op de bodem staan
of aan een lange lijn tussen
boeien hangen. De komende jaren
zal moeten blijken wat de beste
methode is en op welke plaatsen
die kan worden opgeschaald. Van
Liere hoopt dat de vergunningen
voor de proeven snel rondkomen.
De proeven bieden nog geen
oplossing voor het grote oesterte
kort van de komende jaren. Het
beroepsmatig rapen van wilde oes
ters op de Oosterschelde zou het
leed wat kunnen verzachten.
Een eerdere proef mislukte, die
wordt nu nieuw leven ingebla
zen.
Daarnaast zouden ook ge
zonde oesters uit het Veerse
Meer kunnen worden gevist
en op percelen in de Ooster
schelde, los van de bodem, groot
kunnen worden gebracht.
Voor de langere termijn wil de
sector onderzoeken of het moge
lijk is om op de Westerschelde oes
ters te kweken en om meer jonge
oesters uit kweekhuizen te gebrui
ken op de Oosterschelde.
In het plan van aanpak is ook
opgenomen dat Imares de proe
ven begeleidt. De onderzoeken
worden deels betaald doordat het
Rijk korting geeft op de huur van
percelen (50.000 euro per jaar) en
een ton subsidie van de provincie.
Padmos door de jaren heen
STELLENDAM. Bootjes bouwen
doet Padmos al jaren, maar met de
kotters die nu van de helling ko
men ontketent de van oorsprong
Bruse scheepswerf een ware revo
lutie in de visserijwereld.
Leon Padmos wijst naar het
portret aan de wand. Zijn opa,
daar begon het allemaal mee. Lau
Padmos richtte in 1930 een repara
tiebedrijf op voor mossel- en oes-
terkotters. Dat liep zo goed, dat
zelfs de garnalenvissers uit Oud
dorp en Stellendam kwamen.
Toen de Deltawerken werden aan
gelegd en er dus geen verbinding
meer was met open zee, week het
bedrijf deels uit naar Stellendam.
Daar zit intussen het hoofdkan
toor van Padmos, maar ook in
Bruinisse wordt nog gewerkt. In
een grote tent aan de havenkade
verrijst een aluminium mosselkot-
ter, de Bru35 voor de firma Bout.
De Bru84, voor Delimossel, komt
er direct achteraan. Het gaat goed
in de visserij, merkt mede-direc
teur en Bruënaar Leon Padmos.
„We hebben nieuwbouw er altijd
bij gedaan en het aantal opdrach
ten schommelde van jaar tot jaar.
Soms leverden we er maar één af,
maar het zijn er in de jaren tachtig
ook wel eens acht geweest. Nu zit
ten we weer in een lift."
Dat is mede te danken aan de
MDVi, de viskotter die twee jaar
geleden van de Padmos-tekentafel
kwam en die vorig jaar is ge
bouwd samen met een scheeps
werf uit Urk. De kotter, zo mo
dern vormgegeven dat die veel
weg heeft van een jacht, is elek
trisch aangedreven om de brand
stofkosten drastisch omlaag te
brengen. Dat is gelukt: ten opzich
te van de veertigduizend liter die
sel die een traditionele kotter we
kelijks verbruikt, slurpt de MDVi
er maar 6500 op. Padmos kreeg
prompt een opdracht uit Frankrijk
om drie kotters te bouwen voor
de flyshootvisserij. De casco's ko
men uit Dieppe, de afwerking ge
beurt in Stellendam. In 2017 moe
ten ze alledrie klaar zijn. „De bo
ten hebben veel weg van de
MDVt", vertelt directeur Padmos.
„Ook het strakke model zetten we
door. Eens wat anders, iets opval
lends, dat bevalt ons wel."
En niet alleen de maker. Ook
de eigenaren van de MDVi, waar
onder Hendrik Romkes, zijn en
thousiast over 'de Tesla onder de
viskotters'. „Het schip verbruikt
niet tachtig procent minder brand-
V
De makelaar van beroep heeft
zich altijd tegen het plan verzet,
ook toen hij nog voor coalitiepar
tij CDA in de raad zat. Hij heeft
uiteindelijk gelijk gekregen, want
de supermarkt heeft deze week
na een traject van zes jaar laten
weten af te zien van een vesti
ging in Wissenkerke. Overigens
is BEN niet tegen de komst van
de discounter, maar wel tegen de
locatie vlak bij de bestaande
'Er is al best veel in
Wissenkerke. Eén supermarkt
was genoeg voor het dorp'
Mark Faasse fractievoorzitter BEN
buurtsuper Attent. Volgens Faas
se hebben raad en college des
tijds een 'blanco cheque' gete
kend. Hij denkt dat het mislukte
avontuur veel meer dan twee mil
joen euro heeft gekost. „Het is
triest en jammer, maar het was
te verwachten. Nergens in Neder
land is er zo'n kleine plaats met
een eigen Aldi."
Volgens Faasse is het hele tra
ject verkeerd aangepakt. „Er was
maar één focus, iets doen voor de
leefbaarheid in Wissenkerke.
Maar er is best veel en één super
markt was genoeg voor het dorp.
Want wat was er gebeurd: als de
Aldi was gekomen was de Attent
vertrokken en na vijf jaar had de
Aldi hun contract niet verlengd
en dan had het dorp zonder su
permarkt gezeten."
door Joeri Wisse
YERSEKE. Oesterkwekers willen bin
nen vier tot zes weken aan de slag
op de Oosterschelde met gezamen
lijke proeven om oesters op alter
natieve manieren te kweken. Door
de schelpdieren in mandjes, kooien
of op rekken en tafels te kweken,
hopen ze de Japanse oesterboor
der buitenspel te zetten.
I
Geen krant ontvangen?
Onze excuses
Vragen over verhuizing of vakantie?
Bezorgservice
De PZC wordt van maandag
t/m vrijdag voor 7.00 uur be
zorgd en op zaterdag voor
7.30 uur. Heeft u een bezorg
klacht? De bezorgservice is
open van maandag t/m vrij
dag tussen 7.00 - 17.00. Op
zaterdag van 8.00 - 12.00
uur. Ook kunt u 24 uur per
dag uw bezorgklacht doorge
ven via pzc.nl/geenkrant of
088-0561510.
Klantenservice
Wilt u een nieuw abonne
ment, een vakantie of verhui
zing doorgeven, uw abonne
ment beëindigen of heeft u
een andere vraag? Neem dan
contact op met onze klanten
service via 088-0139910,
open van maandag t/m vrij
dag van 8.00 - 17.00 uur. U
kunt 24 uur per dag uw va
kantie of verhuizing doorge
ven via pzc.nl/service.
Abonneren
Via pzc.nl/abonneren kunt u
direct gebruikmaken van één
van onze aanbiedingen. Of
neem contact op met onze
klantenservice voor een pas
send aanbod.
PZC
Edisonweg 37e Vlissingen
Postbus 5046 4380 KA
Vlissingen
Telefoon: 088-0130200
redactie@pzc.nl
BTW Nr.: NL001094592B01
KVK Nr.: 10017784
Redacties
Telefoon: 088-0130200
redactie@pzc.nl
Walcheren
088-0130221
walcheren@pzc.nl
Bevelanden/Tholen
088-0130221
bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Schouwen-Duiveland
088-0130221
schouwen-duiveland@pzc.nl
Zeeuws-Vlaanderen
0115-645740
zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Postbus145, 4530 AC
Terneuzen
Sport
sport@pzc.nl
088-0130241
Hoofdredacteur
Arie Leen Kroon
alkroon@pzc.nl
Commercieel directeur
Tessa van Waarde
Leveringsvoorwaarden
Op alle abonnementen zijn
leveringsvoorwaarden van
toepassing. Deze kunt u nale
zen via pzc.nl/service of
opvragen via 088-0139910.
Advertenties
Wilt u in de PZC adverteren
neem dan contact op via
088-0139998 of ga naar
persgroep.nl/adverteren
Auteursrechten
Alle auteursrechten en data
bankrechten ten aanzien van
de inhoud van deze uitgave
worden uitdrukkelijk voorbe
houden. Deze rechten berus
ten bij de PZC, c.q. de desbe
treffende makers.
Wet Bescherming
Persoonsgegevens
De PZC is een onderdeel van
De Persgroep Nederland. De
Persgroep legt abonneegege
vens vast voor de uitvoering
van de (abonnements)over-
eenkomst. Deze kunnen ge
bruikt worden om u te infor
meren over diensten en pro
ducten van de PZC en De
Persgroep. Indien u hier geen
prijs op stelt kunt u bellen
met 088-0139910 of ga naar
pzc.nl/service.
Machinefabriek Padmos opgericht
door Lau Padmos, de grootvader van
huidige directeur Leon Padmos.
Het reparatiebedrijf in Bruinisse breidde, ten tijde van
de aanleg van de Deltawerken, uit met een werkplaats
en later ook een droogdok in Stellendam.
Padmos bouwt Tes
door Wendy Wagenmakers
i
De MDV1 Immanuel, de eerste elektrisch aangedreven viskotter ter wereld, is vorig jaar tewatergelaten. foto Hoekman SI
De Immanuel in het droogdok in Stellendam, (foto rechts)
door Luc Oggel
WISSENKERKE. Betrokken
Noord-Beveland (BEN), de groot
ste (oppositie-)partij in de Noord-
Bevelandse gemeenteraad, heeft
geen goed woord over voor de
gang van zaken rond het Aldi-fias-
co in Wissenkerke. „Er is gesme
ten met gemeenschapsgeld, excu
ses van college en raad aan de be
volking zijn minimaal op zijn
plaats", zegt fractievoorzitter
Mark Faasse.