Oesterboorder te lijf met mandjes, tafels en kooien 'Excuses op zijn plaats voor fiasco FZC De elektrisch aangedreven MDV1 Immanuel verbruikt veel minder diesel dan een reguliere viskotter. 10 ZEELAND Colofon 088-0561510 088-0139910 1930. 1958-1986 MDV1 Die wens sprak Cees van Liere, voorzitter van de Nederlandse Oestervereniging (NOV) gisteren uit in Yerseke. Hij deed dat bij de lid presentatie van het plan van aanpak om de grote problemen waar de oestersector mee te ma ken heeft het hoofd te bieden. Naast het oesterherpesvirus, waar 's zomers veel creuses aan doodgaan, is vooral de oesterboor der een ware plaag op de Ooster schelde. Dit slakje rukt steeds ver der op. De oesterboorder maakt een gaatje in de jonge oester en eet het vlees op. Daardoor is er de laatste jaren bijna geen aanwas en zal de sector dit jaar zeer weinig creuses kunnen leveren. Het plan, dat samen met de pro vincie en het ministerie van Eco nomische Zaken is opgezet, richt zich in eerste instantie op proe ven om oesters los van de bodem te kweken. De oesterboorder kan er dan niet bij. Dit kan op veel ver schillende manieren, bijvoorbeeld in kooien die op de bodem staan of aan een lange lijn tussen boeien hangen. De komende jaren zal moeten blijken wat de beste methode is en op welke plaatsen die kan worden opgeschaald. Van Liere hoopt dat de vergunningen voor de proeven snel rondkomen. De proeven bieden nog geen oplossing voor het grote oesterte kort van de komende jaren. Het beroepsmatig rapen van wilde oes ters op de Oosterschelde zou het leed wat kunnen verzachten. Een eerdere proef mislukte, die wordt nu nieuw leven ingebla zen. Daarnaast zouden ook ge zonde oesters uit het Veerse Meer kunnen worden gevist en op percelen in de Ooster schelde, los van de bodem, groot kunnen worden gebracht. Voor de langere termijn wil de sector onderzoeken of het moge lijk is om op de Westerschelde oes ters te kweken en om meer jonge oesters uit kweekhuizen te gebrui ken op de Oosterschelde. In het plan van aanpak is ook opgenomen dat Imares de proe ven begeleidt. De onderzoeken worden deels betaald doordat het Rijk korting geeft op de huur van percelen (50.000 euro per jaar) en een ton subsidie van de provincie. Padmos door de jaren heen STELLENDAM. Bootjes bouwen doet Padmos al jaren, maar met de kotters die nu van de helling ko men ontketent de van oorsprong Bruse scheepswerf een ware revo lutie in de visserijwereld. Leon Padmos wijst naar het portret aan de wand. Zijn opa, daar begon het allemaal mee. Lau Padmos richtte in 1930 een repara tiebedrijf op voor mossel- en oes- terkotters. Dat liep zo goed, dat zelfs de garnalenvissers uit Oud dorp en Stellendam kwamen. Toen de Deltawerken werden aan gelegd en er dus geen verbinding meer was met open zee, week het bedrijf deels uit naar Stellendam. Daar zit intussen het hoofdkan toor van Padmos, maar ook in Bruinisse wordt nog gewerkt. In een grote tent aan de havenkade verrijst een aluminium mosselkot- ter, de Bru35 voor de firma Bout. De Bru84, voor Delimossel, komt er direct achteraan. Het gaat goed in de visserij, merkt mede-direc teur en Bruënaar Leon Padmos. „We hebben nieuwbouw er altijd bij gedaan en het aantal opdrach ten schommelde van jaar tot jaar. Soms leverden we er maar één af, maar het zijn er in de jaren tachtig ook wel eens acht geweest. Nu zit ten we weer in een lift." Dat is mede te danken aan de MDVi, de viskotter die twee jaar geleden van de Padmos-tekentafel kwam en die vorig jaar is ge bouwd samen met een scheeps werf uit Urk. De kotter, zo mo dern vormgegeven dat die veel weg heeft van een jacht, is elek trisch aangedreven om de brand stofkosten drastisch omlaag te brengen. Dat is gelukt: ten opzich te van de veertigduizend liter die sel die een traditionele kotter we kelijks verbruikt, slurpt de MDVi er maar 6500 op. Padmos kreeg prompt een opdracht uit Frankrijk om drie kotters te bouwen voor de flyshootvisserij. De casco's ko men uit Dieppe, de afwerking ge beurt in Stellendam. In 2017 moe ten ze alledrie klaar zijn. „De bo ten hebben veel weg van de MDVt", vertelt directeur Padmos. „Ook het strakke model zetten we door. Eens wat anders, iets opval lends, dat bevalt ons wel." En niet alleen de maker. Ook de eigenaren van de MDVi, waar onder Hendrik Romkes, zijn en thousiast over 'de Tesla onder de viskotters'. „Het schip verbruikt niet tachtig procent minder brand- V De makelaar van beroep heeft zich altijd tegen het plan verzet, ook toen hij nog voor coalitiepar tij CDA in de raad zat. Hij heeft uiteindelijk gelijk gekregen, want de supermarkt heeft deze week na een traject van zes jaar laten weten af te zien van een vesti ging in Wissenkerke. Overigens is BEN niet tegen de komst van de discounter, maar wel tegen de locatie vlak bij de bestaande 'Er is al best veel in Wissenkerke. Eén supermarkt was genoeg voor het dorp' Mark Faasse fractievoorzitter BEN buurtsuper Attent. Volgens Faas se hebben raad en college des tijds een 'blanco cheque' gete kend. Hij denkt dat het mislukte avontuur veel meer dan twee mil joen euro heeft gekost. „Het is triest en jammer, maar het was te verwachten. Nergens in Neder land is er zo'n kleine plaats met een eigen Aldi." Volgens Faasse is het hele tra ject verkeerd aangepakt. „Er was maar één focus, iets doen voor de leefbaarheid in Wissenkerke. Maar er is best veel en één super markt was genoeg voor het dorp. Want wat was er gebeurd: als de Aldi was gekomen was de Attent vertrokken en na vijf jaar had de Aldi hun contract niet verlengd en dan had het dorp zonder su permarkt gezeten." door Joeri Wisse YERSEKE. Oesterkwekers willen bin nen vier tot zes weken aan de slag op de Oosterschelde met gezamen lijke proeven om oesters op alter natieve manieren te kweken. Door de schelpdieren in mandjes, kooien of op rekken en tafels te kweken, hopen ze de Japanse oesterboor der buitenspel te zetten. I Geen krant ontvangen? Onze excuses Vragen over verhuizing of vakantie? Bezorgservice De PZC wordt van maandag t/m vrijdag voor 7.00 uur be zorgd en op zaterdag voor 7.30 uur. Heeft u een bezorg klacht? De bezorgservice is open van maandag t/m vrij dag tussen 7.00 - 17.00. Op zaterdag van 8.00 - 12.00 uur. Ook kunt u 24 uur per dag uw bezorgklacht doorge ven via pzc.nl/geenkrant of 088-0561510. Klantenservice Wilt u een nieuw abonne ment, een vakantie of verhui zing doorgeven, uw abonne ment beëindigen of heeft u een andere vraag? Neem dan contact op met onze klanten service via 088-0139910, open van maandag t/m vrij dag van 8.00 - 17.00 uur. U kunt 24 uur per dag uw va kantie of verhuizing doorge ven via pzc.nl/service. Abonneren Via pzc.nl/abonneren kunt u direct gebruikmaken van één van onze aanbiedingen. Of neem contact op met onze klantenservice voor een pas send aanbod. PZC Edisonweg 37e Vlissingen Postbus 5046 4380 KA Vlissingen Telefoon: 088-0130200 redactie@pzc.nl BTW Nr.: NL001094592B01 KVK Nr.: 10017784 Redacties Telefoon: 088-0130200 redactie@pzc.nl Walcheren 088-0130221 walcheren@pzc.nl Bevelanden/Tholen 088-0130221 bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Schouwen-Duiveland 088-0130221 schouwen-duiveland@pzc.nl Zeeuws-Vlaanderen 0115-645740 zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Postbus145, 4530 AC Terneuzen Sport sport@pzc.nl 088-0130241 Hoofdredacteur Arie Leen Kroon alkroon@pzc.nl Commercieel directeur Tessa van Waarde Leveringsvoorwaarden Op alle abonnementen zijn leveringsvoorwaarden van toepassing. Deze kunt u nale zen via pzc.nl/service of opvragen via 088-0139910. Advertenties Wilt u in de PZC adverteren neem dan contact op via 088-0139998 of ga naar persgroep.nl/adverteren Auteursrechten Alle auteursrechten en data bankrechten ten aanzien van de inhoud van deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbe houden. Deze rechten berus ten bij de PZC, c.q. de desbe treffende makers. Wet Bescherming Persoonsgegevens De PZC is een onderdeel van De Persgroep Nederland. De Persgroep legt abonneegege vens vast voor de uitvoering van de (abonnements)over- eenkomst. Deze kunnen ge bruikt worden om u te infor meren over diensten en pro ducten van de PZC en De Persgroep. Indien u hier geen prijs op stelt kunt u bellen met 088-0139910 of ga naar pzc.nl/service. Machinefabriek Padmos opgericht door Lau Padmos, de grootvader van huidige directeur Leon Padmos. Het reparatiebedrijf in Bruinisse breidde, ten tijde van de aanleg van de Deltawerken, uit met een werkplaats en later ook een droogdok in Stellendam. Padmos bouwt Tes door Wendy Wagenmakers i De MDV1 Immanuel, de eerste elektrisch aangedreven viskotter ter wereld, is vorig jaar tewatergelaten. foto Hoekman SI De Immanuel in het droogdok in Stellendam, (foto rechts) door Luc Oggel WISSENKERKE. Betrokken Noord-Beveland (BEN), de groot ste (oppositie-)partij in de Noord- Bevelandse gemeenteraad, heeft geen goed woord over voor de gang van zaken rond het Aldi-fias- co in Wissenkerke. „Er is gesme ten met gemeenschapsgeld, excu ses van college en raad aan de be volking zijn minimaal op zijn plaats", zegt fractievoorzitter Mark Faasse.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 42