Jodium voor iedereen rond een kerncentrale Namen van Zeeuws-Vlaamse medewerkers mogen worden gepubliceerd ZEELAND 9 Rechter staat kritisch boek over afwikkeling van mislukt avontuur met museum in Sas van Gent alsnog toe. SAS VAN GENT. Het is het succesje in een inmiddels jarenlange kwes tie. Het gerechtshof in Den Haag heeft in hoger beroep bepaald dat het boek De verpanding van Pau- lien Derwort 'onverkort' mag wor den gepubliceerd. Dat betekent: in clusief de namen van (oud-) mede werkers van de Rabobank in - on der meer - Zeeuws-Vlaanderen. Vorig jaar april verbood de Haagse rechtbank dat nog. De eerste druk, mét die namen, moest wor den vernietigd. De verpanding beschrijft gede tailleerd het verhaal van twee on dernemers - beide kunsthandela ren - die in een schier uitzichtloos gevecht met de bank zijn beland. Een van hen is Tessa van Veen, die samen met haar partner Edwin Hopster in 2008 een mu seum opende in het voormalige bankgebouw aan de Markt in Sas van Gent. Kern ervan was het werk van de vrijwel onbekend ge bleven Haagse kunstschilder Pie- ter van Goudzwaard. Ze kochten ook een woning in de Stations straat. De toenmalige Rabobank Terneuzen-Sas van Gent verstrek te Van Veen een lening van in to taal ruim zeven ton. Het museum trok echter te wei nig bezoekers en moest al in 2009 de deuren sluiten. De bank draai de Van Veen de duimschroeven snel aan, omdat deze zich reali seerde dat het onderpand (de han delsvoorraad) bij lange na niet vol doende was om de financiering te dekken. Hoewel Van Veen al een kandidaat-koper voor het mu- seumpand had, stuurde de bank aan op een snelle executieveiling. Die leverde veel minder op dan de marktwaarde, waardoor zij achter bleef met een restschuld van ton nen. Die strijd is nog altijd gaande. De zaak werd vorige maand in ho ger beroep in Den Haag behan deld. Van Veen wekte daarbij ver bazing door tijdens de zitting het Het gerechtshof vindt dat de vrijheid van meningsuiting zwaarder weegt dan de privacy van de bankmedewerkers vertrouwen in haar advocaat op te zeggen en zelf een pleidooi te hou den. Daarin heeft zij alsnog aange drongen op een schikking met de bank. De uitspraak in de zaak rond het boek De verpanding, aange spannen door Stichting Rest schuld Eerlijk Delen (uitgever van het boek), is in elk geval een opste ker. De bank wilde het uit de han del hebben omdat volgens haar (oud-)medewerkers worden be schuldigd van diefstal, misleiding en intimidatie, waardoor hun goe de naam en privacy zouden zijn aangepast. Het gerechtshof heeft dat ver worpen. Het vindt dat de vrijheid van meningsuiting zwaarder weegt dan het recht op privacy van de betrokken medewerkers. Bovendien zou de beschuldiging van diefstal niet op de medewer kers zelf afstralen en kunnen zij er slechts 'tamelijk geringe' gevol gen van ondervinden. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid heeft dat beslo ten. Haar besluit verandert niets voor mensen die binnen tien kilo meter van de kerncentrale Borsse- le of 20 kilometer van de centrales in Doel wonen. Voor hen gelden de bestaande regels. Het grootste indirecte gevaar bij een kernramp is het vrijkomen van radioactief jodium. Dat wordt bij mens en dier opgenomen in de schildklier. Omdat het daar nog ja ren kan blijven zitten, is de kans op kanker aanzienlijk groter. Door 'gewoon jodium' te slikken, verza digt de schildklier en wordt de op name van het besmette jodium be perkt. Dus ook de kans op kanker. Nu is het al zo dat alle mensen tot 40 jaar die in een straal van 10 ki- Minister Schippers wil dat iedereen jonger dan 18 in een straal van 100 kilometer van een kerncentrale jodium krijgt lometer rondom de kerncentrale Borssele of 20 kilometer van Doel wonen jodiumtabletten hebben gekregen van de veiligheidsre gio's. Bovendien worden in die re gio's tabletten verspreid op het moment dat er sprake is van uit stoot van radioactief jodium. Mensen ouder dan 40 krijgen geen jodiumtabletten, omdat de bijwerkingen groter zijn dan de kans op schildklierkanker. Schip pers neemt nu het Borselse model van vooraf verspreiden van tablet ten over. Ze wil dat iedereen jon ger dan 18 of zwanger in een straal van 100 kilometer van een kern centrale jodiumtabletten krijgt. Er komt een plan om de tabletten zo snel mogelijk te verspreiden. Even voor vieren stapt beeldend kunstenaar en fotograaf Christian van der Kooy woensdagmid dag op het Transferium in Renes- se op lijn 133 richting Middel burg. Hij trekt zijn jas uit en be gint een verhaal te vertellen. Een prachtverhaal, zo blijkt. Over zijn band met Zeeland. Uiterst per soonlijk, maar met universele waarde. Ondertussen zet de bus, tijdelijk veranderd in een rijdend podium, onverstoorbaar koers richting de eerste haltes in Burgh-Haamstede. De performance is onderdeel van 'So you don't get lost in the neighbourhood', een initiatief van de Vleeshal in Middelburg. Die nodigt kunstenaars uit 'om de rol van kompas op zich te ne men en het publiek mee te ne men naar plekken in Zeeland die voor hem of haar interessant of inspirerend zijn'. De Zeeuwse achtergrond van Van der Kooy is een bijzondere. Zijn geboorte diende zich in 1983 voortijdig aan toen zijn ouders, af komstig uit Zwolle, op een cam ping in Renesse op vakantie wa ren. Gedetailleerd en op bijna fil mische wijze reconstrueert hij, sa men met zijn artistiek kompaan Onno Dirker, de reis naar Zee land, de aankomst op de cam ping, de paniek als blijkt dat de geboorte van hun eerste kind aan staande is en uiteindelijk de dolle- mansrit naar het ziekenhuis in Goes. „Nooit is er iemand harder over de Zeelandbrug gereden dan mijn vader die avond." Het is een beeldende vertel ling in drie 'aktes', terwijl buiten het landschap voorbij glijdt. Van der Kooy en Dirker laten foto's zien van de locaties die ter sprake komen, toen en nu. De 'eindelo ze' Zeelandbrug wordt getoond met een afbeelding op een strook die in lengte nauwelijks onder doet voor de bus. Een kleine twee weken bivak keerde het kersverse gezin nood gedwongen in Zeeland, geschei den van elkaar. Moeder verbleef in het ziekenhuis en had alleen een 'polaroid' van de net geboren Christian, die in de couveuse lag. Vader streek neer op een cam ping in Wemeldinge, waar hij de omgeving ging verkennen. Net als zijn ouders destijds 'Ik ben geen echte Zeeuw, maar door de getuigenissen voel ik me wel Zeeuw' heeft Van der Kooy een zwerf tocht door Zeeland ondernomen, maar dan naar sporen van diens geboorteverhaal. „Ik ben geen echte Zeeuw, maar door de getui genissen voel ik me wel Zeeuw en is Zeeland voor mij tastbaar en herkenbaar geworden." Wat hem vooral is opgevallen tijdens zijn odyssee is dat vrijwel alle sporen zijn uitgewist. De fa miliecamping heeft het veld ge ruimd voor een recreatiegigant, het ziekenhuis in Goes en zelfs de wijk waarin dat stond is com pleet verdwenen en Wemeldinge heeft een metamorfose onder gaan. „Al die plekken zijn in mijn hoofd nog heel levend, maar be staan niet meer. Eigenlijk is alles ontstaan in de verbeelding. Ik ben de discrepantie tussen de werkelijkheid en het verhaal." Het aantal reizigers - en daar mee het publiek - is op deze rit minimaal. Maryska Nastaly uit Vlissingen en Frits Heijman uit Veere zijn er echter speciaal voor meegereisd. „Het was anders dan ik had verwacht, maar best aar dig", zegt Heijman, eenmaal in Middelburg. Van der Kooy bedankt de bus chauffeur met een doos koekjes voor de mobiele gastvrijheid. Die wordt in dankbaarheid aanvaard. „Reis je morgen weer mee?" DONDERDAG 10 MAART 2016 Opsteker in strijd tegen bank door Rolf Bosboom door Jeffrey Kutterink BORSSELE. ledereen die jonger is dan 18 jaar of zwanger is en bin nen een straal van 100 kilometer van een kerncentrale woont, krijgt jodiumtabletten. Christian van der Kooy presenteert in woord en beeld zijn Zeeuwse geboorteverhaal in de bus. foto Dirk-Jan Gjeltema door Rolf Bosboom Christian van der Kooy kunstenaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 41