Waarom is limiet in de Vlaketunnel vaak lager? Trendbreuk: suikerfabriekjes keren terug op het platteland 4 ZEELAND Een nieuw plafond in 1 dag! Geschikt voor elke ruimte. Uitnodiging PLAFONDSHOW i 112-nieuws Politiehelikopter zoekt inbrekers De politie heeft gisterochtend in de omgeving van de Euro palaan in Goes gezocht naar twee mannen die waren weg gerend na een inbraak. Daar bij werd ook een helikopter ingezet. Het gaat om twee ge tinte en gezette mannen. De leeftijd van de mannen wordt geschat tussen de twintig en dertig jaar oud. Ze droegen donkere jassen. Ook via Burgernet werd opge roepen om naar de twee man nen uit te kijken. Die actie be gon om 10.15 uur en werd om 11.00 uur afgesloten, zonder dat het duo werd aangetrof fen. Man rijdt door na aanrijding Een 25-jarige man uit Middel burg is dinsdagavond aange houden omdat hij na een aan rijding was doorgereden. Een 31-jarige Vlissinger reed rond 19.40 uur op de Paul Kruger- straat in zijn woonplaats. De automobilist moest remmen voor een afslaande auto. De achteropkomende automobi list reageerde te laat en botste vervolgens op zijn voorgan ger. Vervolgens reed hij door. Hennepkwekerij ontmanteld De politie heeft dinsdag een grote hennepkwekerij in een loods aan de Nobellaan in Ber gen op Zoom ontmanteld. Er werden vijf personen aange houden, onder wie een 35-ja- rige vrouw uit Goes. De politie deed vanwege de kwekerij huiszoekingen in woningen in Goes, Kapelle en Bergen op Zoom en nam onder meer geld, computerap paratuur en telefoons in be slag. Naast de Goese vrouw wer den een man en drie vrou wen uit Bergen op Zoom en een vrouw uit Roosendaal aangehouden. Aanhouding na vondst van drugs Een 48-jarige inwoner van Goes is dinsdagavond gearres teerd omdat hij drugs in zijn woning had. Tijdens een controle in een pand aan de Opril Westwal roken agenten een sterke hen- neplucht in één van de woon ruimten. In de ruimte von den agenten hennep, vermoe delijk speed en een zakje dat waarschijnlijk xtc-pillen be vat. De verdachte werd aangehou den en is in verzekering ge steld voor nader onderzoek. Plafonds Sierlijsten Verlichting vragen aan Edwin de Feijter, woordvoerder van Rijkswaterstaat Zee en Delta Vanuit de verkeerscentrale Zuid- Nederland in Helmond wordt het verkeer in en bij de Vlaketun nel 24 uur per dag in de gaten ge houden. In en rond de tunnel staan camera's die daar bekeken worden. Snelheidsdetectielussen in en rond de tunnel geven (auto matisch) signalen af. Soms wordt door bijvoorbeeld een wegin- structeur ter plaatse een signaal afgegeven. Allerlei situaties kunnen daartoe aanleiding zijn. Zoals: er rijdt ie mand op de vluchtstrook, of een voertuig - zoals een vrachtwagen of auto met caravan - gaat te lang zaam de tunnel uit. Er is dan ge vaar dat achteropkomend verkeer op de voorligger rijdt. Slecht weer is op zich geen reden om de snelheid te verlagen, maar ver keer dat daardoor langzamer gaat rijden weer wel. Dat kan degene zijn die de came rabeelden bekijkt in Helmond, maar het kan ook automatisch gaan. Als de snelheid die de lus sen detecteren daartoe aanlei ding geeft, grijpt het systeem zelf in en verschijnt op de matrixbor- den een aangepaste snelheid. Wellicht is de oorzaak van de be perking net verdwenen. Dat kan een weggebruiker niet zien of we ten. Er is altijd een veiligheids marge tussen het verdwijnen van de oorzaak en het uitschakelen een 'donker gat' induiken. Bij de Vlaketunnel gebeurt dat wellicht ook, maar niet zodanig dat daar om de maximumsnelheid aan merkelijk naar beneden moet worden bijgesteld. De weg en de Vlaketunnel zijn zo ontworpen dat de bestuurder daar veilig 130 kan en durft te rij den. Maa de snelheidsverlagin- van de snelheidsbeperking. Nee. Het is bekend dat automobi listen de neiging hebben enigs zins snelheid te minderen als ze gen zijn er niet voor niets. Nege ren van die limieten is niet zon der risico. We constateren dat een deel van de weggebruikers de snelheidsbeperkingen ne geert. Hoe vaak dat precies ge beurt en waarom, is onbekend. Een trendbreuk, want in de laatste decennia sloten juist suiker fabrieken en werd de productie sa mengebald in Dinteloord. Naast Zevenbergen (1987), Roosendaal (1996) en Puttershoek (2004) moest ook de suikerfabriek in Sas van Gent, opgericht in 1899, de deuren sluiten. Dat gebeurde in 1990. Nu keert de suikerproducent deels op zijn schreden terug. Gis teren ontvouwde Olaf van Baal, manager onderzoek en ontwikke ling bij Suiker Unie, in Colijns- plaat het idee om deels weer de centraal te gaan raffineren. Dat deed hij tijdens een bijeenkomst over decentrale bioraffmage in proefboerderij De Rusthoeve. Reden: in 2017 maakt de Euro pese Unie een eind aan het suiker quotum. Elk land mag dan zoveel suiker produceren en afzetten als het wil. Ook vervallen dan de ex portbeperkingen. Daarnaast ver dwijnt de minimumprijs voor Eu ropese telers van suikerbieten. De verwachting is dat zwakke re suikerverwerkers moeten afha ken en grotere producenten zoals Suiker Unie zullen groeien. De Suiker Unie voorziet een produc tiegroei van 20 procent, mede om dat ze meer suiker wil verwerken in een groter afzetgebied, en dan met name ook België en Duits land. Dat Suiker Unie internationa- ler gaat opereren, heeft gevolgen voor de aanvoerlijnen. Op dit mo ment gaan de suikerbieten tijdens de zogheten bietencampagne per vrachtwagen naar Dinteloord. Hoe groter de afstand, des te duur der het transport wordt. Grofweg geldt uit een oogpunt van kosten beheersing een limiet van 90 kilo meter van teler naar fabriek. Moeten de bieten van verder weg komen, dan lopen de logistie ke en vervoerskosten te veel op. Met name Limburg ligt eigen lijk te ver van de suikerfabriek in Dinteloord. Ook West-Zeeuws- Vlaanderen is niet naast de deur. De afstand tussen Aardenburg en Dinteloord bedraagt 123 kilome ter. In het zuiden en westen zijn Moeten de bieten van ver komen, dan lopen de vervoerskosten te veel op Limburg en Zeeland de belangrijk ste productiegebieden voor suiker bieten. Om die reden bekijkt Suiker Unie nadrukkelijk weer naar ver werking in de regio. Dat zullen geen grote fabrieken worden, maar kleine raffinage-installaties. Het idee om bieten te vergisten op het erf van boeren, lijkt voorals nog een stap te ver. Dat vereist veel kennis bij telers, is organisato risch ingewikkeld en waarschijn lijk ook aan de dure kant. Het plan van Suikerunie zou mooi aansluiten bij de suikerter- minal die het Antwerpse Vlaeyna- tie volgend jaar op de Axelse Vlak te opent. GOES VLISSINGEN BERGEN OP ZOOM GOES Vrijdag 11 maart, van 14.00 tot 18.00 uur. Zaterdag 12 maart, van 10.00 tot 16.00 uur. Tijdens deze speciale show kunt u zich uitvoerig laten voorlichten over de vele mogelijkheden van dit unieke en beproefde plafondsysteem. De koffie staat klaar! Schone montage in één dag. Zonder hakken en breken. De meubels kunnen blijven staan. Voor elke interieurstijl. Verlichting naar wens. Uit één geheel op maat gemaakt. PLAFONDS 6 De maximumsnelheid in de Vlaketunnel is 130 kilometer per uur. Maar op de matrixbor- den staat regelmatig een veel lagere adviessnelheid. De reden is vaak onduidelijk. door Ondine van der Vleuten Hoe wordt de snelheid in de ■*- Vlaketunnel geregeld? Wat zijn redenen om de snel- heid aan te passen? 3 Wie zorgt voor de verlaging van de limiet? 4 Soms lijkt er niets aan de hand te zijn, en toch geldt er nog een snelheidsverlaging. Waar om? Als mensen een snelheidsli- miet niet als 'geloofwaardig' ervaren, zullen ze die eerder nege ren. Dat zegt de Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeersvei ligheid. Is er wel eens gekeken naar het verband tussen snelheidsover tredingen in de Vlaketunnel en de geloofwaardigheid van de verlaag de limieten? 9 0 5 Het is bekend dat automobilis ten voor de tunnel nogal eens zelf afremmen. Wordt de snelheid daarom aangepast? foto Rijkswaterstaat door Frank Balkenende COLIJNSPLAAT. De Suiker Unie wil weer dichter bij de bietentelers raffineren. Dat betekent dat er weer suikerfabriekjes op het plat teland zullen verschijnen, mogelijk ook in Zeeland. Terwijl de meybéls blijven staan Plameco Plafonds Van Gilst v.o.f. Showroom: Columbusweg 3,4462 HA Goes Tel: 0113-270000 - www.plameco.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 36