Waarom is limiet in de
Vlaketunnel vaak lager?
Trendbreuk: suikerfabriekjes
keren terug op het platteland
4 ZEELAND
Een nieuw plafond in 1 dag!
Geschikt voor elke ruimte.
Uitnodiging PLAFONDSHOW
i
112-nieuws
Politiehelikopter
zoekt inbrekers
De politie heeft gisterochtend
in de omgeving van de Euro
palaan in Goes gezocht naar
twee mannen die waren weg
gerend na een inbraak. Daar
bij werd ook een helikopter
ingezet. Het gaat om twee ge
tinte en gezette mannen. De
leeftijd van de mannen wordt
geschat tussen de twintig en
dertig jaar oud. Ze droegen
donkere jassen.
Ook via Burgernet werd opge
roepen om naar de twee man
nen uit te kijken. Die actie be
gon om 10.15 uur en werd om
11.00 uur afgesloten, zonder
dat het duo werd aangetrof
fen.
Man rijdt door
na aanrijding
Een 25-jarige man uit Middel
burg is dinsdagavond aange
houden omdat hij na een aan
rijding was doorgereden. Een
31-jarige Vlissinger reed rond
19.40 uur op de Paul Kruger-
straat in zijn woonplaats. De
automobilist moest remmen
voor een afslaande auto. De
achteropkomende automobi
list reageerde te laat en botste
vervolgens op zijn voorgan
ger.
Vervolgens reed hij door.
Hennepkwekerij
ontmanteld
De politie heeft dinsdag een
grote hennepkwekerij in een
loods aan de Nobellaan in Ber
gen op Zoom ontmanteld. Er
werden vijf personen aange
houden, onder wie een 35-ja-
rige vrouw uit Goes.
De politie deed vanwege de
kwekerij huiszoekingen in
woningen in Goes, Kapelle
en Bergen op Zoom en nam
onder meer geld, computerap
paratuur en telefoons in be
slag.
Naast de Goese vrouw wer
den een man en drie vrou
wen uit Bergen op Zoom en
een vrouw uit Roosendaal
aangehouden.
Aanhouding na
vondst van drugs
Een 48-jarige inwoner van
Goes is dinsdagavond gearres
teerd omdat hij drugs in zijn
woning had.
Tijdens een controle in een
pand aan de Opril Westwal
roken agenten een sterke hen-
neplucht in één van de woon
ruimten. In de ruimte von
den agenten hennep, vermoe
delijk speed en een zakje dat
waarschijnlijk xtc-pillen be
vat.
De verdachte werd aangehou
den en is in verzekering ge
steld voor nader onderzoek.
Plafonds Sierlijsten Verlichting
vragen aan Edwin de
Feijter, woordvoerder
van Rijkswaterstaat
Zee en Delta
Vanuit de verkeerscentrale Zuid-
Nederland in Helmond wordt
het verkeer in en bij de Vlaketun
nel 24 uur per dag in de gaten ge
houden. In en rond de tunnel
staan camera's die daar bekeken
worden. Snelheidsdetectielussen
in en rond de tunnel geven (auto
matisch) signalen af. Soms wordt
door bijvoorbeeld een wegin-
structeur ter plaatse een signaal
afgegeven.
Allerlei situaties kunnen daartoe
aanleiding zijn. Zoals: er rijdt ie
mand op de vluchtstrook, of een
voertuig - zoals een vrachtwagen
of auto met caravan - gaat te lang
zaam de tunnel uit. Er is dan ge
vaar dat achteropkomend verkeer
op de voorligger rijdt. Slecht
weer is op zich geen reden om de
snelheid te verlagen, maar ver
keer dat daardoor langzamer gaat
rijden weer wel.
Dat kan degene zijn die de came
rabeelden bekijkt in Helmond,
maar het kan ook automatisch
gaan. Als de snelheid die de lus
sen detecteren daartoe aanlei
ding geeft, grijpt het systeem zelf
in en verschijnt op de matrixbor-
den een aangepaste snelheid.
Wellicht is de oorzaak van de be
perking net verdwenen. Dat kan
een weggebruiker niet zien of we
ten. Er is altijd een veiligheids
marge tussen het verdwijnen van
de oorzaak en het uitschakelen
een 'donker gat' induiken. Bij de
Vlaketunnel gebeurt dat wellicht
ook, maar niet zodanig dat daar
om de maximumsnelheid aan
merkelijk naar beneden moet
worden bijgesteld.
De weg en de Vlaketunnel zijn
zo ontworpen dat de bestuurder
daar veilig 130 kan en durft te rij
den. Maa de snelheidsverlagin-
van de snelheidsbeperking.
Nee. Het is bekend dat automobi
listen de neiging hebben enigs
zins snelheid te minderen als ze
gen zijn er niet voor niets. Nege
ren van die limieten is niet zon
der risico. We constateren dat
een deel van de weggebruikers
de snelheidsbeperkingen ne
geert. Hoe vaak dat precies ge
beurt en waarom, is onbekend.
Een trendbreuk, want in de
laatste decennia sloten juist suiker
fabrieken en werd de productie sa
mengebald in Dinteloord. Naast
Zevenbergen (1987), Roosendaal
(1996) en Puttershoek (2004)
moest ook de suikerfabriek in Sas
van Gent, opgericht in 1899, de
deuren sluiten. Dat gebeurde in
1990.
Nu keert de suikerproducent
deels op zijn schreden terug. Gis
teren ontvouwde Olaf van Baal,
manager onderzoek en ontwikke
ling bij Suiker Unie, in Colijns-
plaat het idee om deels weer de
centraal te gaan raffineren. Dat
deed hij tijdens een bijeenkomst
over decentrale bioraffmage in
proefboerderij De Rusthoeve.
Reden: in 2017 maakt de Euro
pese Unie een eind aan het suiker
quotum. Elk land mag dan zoveel
suiker produceren en afzetten als
het wil. Ook vervallen dan de ex
portbeperkingen. Daarnaast ver
dwijnt de minimumprijs voor Eu
ropese telers van suikerbieten.
De verwachting is dat zwakke
re suikerverwerkers moeten afha
ken en grotere producenten zoals
Suiker Unie zullen groeien. De
Suiker Unie voorziet een produc
tiegroei van 20 procent, mede om
dat ze meer suiker wil verwerken
in een groter afzetgebied, en dan
met name ook België en Duits
land.
Dat Suiker Unie internationa-
ler gaat opereren, heeft gevolgen
voor de aanvoerlijnen. Op dit mo
ment gaan de suikerbieten tijdens
de zogheten bietencampagne per
vrachtwagen naar Dinteloord.
Hoe groter de afstand, des te duur
der het transport wordt. Grofweg
geldt uit een oogpunt van kosten
beheersing een limiet van 90 kilo
meter van teler naar fabriek.
Moeten de bieten van
verder weg komen,
dan lopen de logistie
ke en vervoerskosten
te veel op.
Met name Limburg ligt eigen
lijk te ver van de suikerfabriek in
Dinteloord. Ook West-Zeeuws-
Vlaanderen is niet naast de deur.
De afstand tussen Aardenburg en
Dinteloord bedraagt 123 kilome
ter. In het zuiden en westen zijn
Moeten de bieten van
ver komen, dan lopen
de vervoerskosten te
veel op
Limburg en Zeeland de belangrijk
ste productiegebieden voor suiker
bieten.
Om die reden bekijkt Suiker
Unie nadrukkelijk weer naar ver
werking in de regio. Dat zullen
geen grote fabrieken worden,
maar kleine raffinage-installaties.
Het idee om bieten te vergisten
op het erf van boeren, lijkt voorals
nog een stap te ver. Dat vereist
veel kennis bij telers, is organisato
risch ingewikkeld en waarschijn
lijk ook aan de dure kant.
Het plan van Suikerunie zou
mooi aansluiten bij de suikerter-
minal die het Antwerpse Vlaeyna-
tie volgend jaar op de Axelse Vlak
te opent.
GOES
VLISSINGEN
BERGEN OP ZOOM
GOES
Vrijdag 11 maart, van 14.00 tot 18.00 uur.
Zaterdag 12 maart, van 10.00 tot 16.00 uur.
Tijdens deze speciale show kunt u zich uitvoerig laten voorlichten over de
vele mogelijkheden van dit unieke en beproefde plafondsysteem.
De koffie staat klaar!
Schone montage in één dag.
Zonder hakken en breken.
De meubels kunnen blijven staan.
Voor elke interieurstijl.
Verlichting naar wens.
Uit één geheel op maat gemaakt.
PLAFONDS
6
De maximumsnelheid in de
Vlaketunnel is 130 kilometer
per uur. Maar op de matrixbor-
den staat regelmatig een veel
lagere adviessnelheid. De reden
is vaak onduidelijk.
door Ondine van der Vleuten
Hoe wordt de snelheid in de
■*- Vlaketunnel geregeld?
Wat zijn redenen om de snel-
heid aan te passen?
3 Wie zorgt voor de verlaging
van de limiet?
4 Soms lijkt er niets aan de
hand te zijn, en toch geldt er
nog een snelheidsverlaging. Waar
om?
Als mensen een snelheidsli-
miet niet als 'geloofwaardig'
ervaren, zullen ze die eerder nege
ren. Dat zegt de Stichting Weten
schappelijk Onderzoek Verkeersvei
ligheid. Is er wel eens gekeken naar
het verband tussen snelheidsover
tredingen in de Vlaketunnel en de
geloofwaardigheid van de verlaag
de limieten?
9 0
5 Het is bekend dat automobilis
ten voor de tunnel nogal eens
zelf afremmen. Wordt de snelheid
daarom aangepast?
foto Rijkswaterstaat
door Frank Balkenende
COLIJNSPLAAT. De Suiker Unie wil
weer dichter bij de bietentelers
raffineren. Dat betekent dat er
weer suikerfabriekjes op het plat
teland zullen verschijnen, mogelijk
ook in Zeeland.
Terwijl de meybéls blijven staan
Plameco Plafonds Van Gilst v.o.f.
Showroom: Columbusweg 3,4462 HA Goes
Tel: 0113-270000 - www.plameco.nl