Fraai tekenwerk van wonderboy CULTUUR SHOW 27 12.000 mensen missen musical Larry en Andy zijn nu zussen Reünieconcert K-otic komt er Lennete van Dongen is een 'wensloos gelukkige' vijftiger. „Ik vind het heerlijk om de ramen te zemen." De Wachowski-broers, bekend van The Matrix-films, gaan voortaan als zussen door het le ven. Larry (50) maakte in 2012 de transitie naar Lana, Andy (48) is vanaf nu voortaan Lilly. Zo'n 12.000 mensen lopen hun geplande bezoek aan de musical The Bodyguard in het Utrechtse Beatrix Theater mis. De voorstel lingen zijn in elk geval tot en met vanavond afgelast. Dat heeft te maken met het opruimen van asbestdeeltjes die vorige week in het theater zijn aangetroffen. Producent Stage Entertainment verwacht vandaag meer duide lijk te kunnen geven over wan neer de musical weer te zien is. Er zijn tot nu toe acht voorstel lingen niet doorgaan. Die waren vrijwel uitverkocht. Het reünieconcert van K-otic op 10 december gaat door, na een crowdfimdactie waarbij 25.000 eu ro is opgehaald. De band, met Sita als zangeres, kreeg in 2001 succes door tv-programma Starmaker. Lenette van Dongen (57) noemt de stad 'een woeste minnaar'. Maar haar band met Amsterdam begon steeds meer te knel len. Ze keerde de stadse hectiek de rug toe en toog naar het platte land. Al eerder nam ze afscheid van haar echtgenoot, de voormali ge cabaretier en schrijver Jacques Klöters. „We zijn nog heel goed met elkaar, want aan de liefde lag het niet", legt ze uit. „Ik had nooit gedacht dat we zouden scheiden. Maar ik moest de stad uit en hij kon dat niet. We heb ben hard gewerkt om al het fijne te behouden. Jacques' zonen, on ze families... We komen gewoon op eikaars verjaardag." Haar nieuwe partner Marco ontmoette ze tijdens haar rol in de musical Doe Maar. Hij reed overdag de decors, zij speelde er 's avonds in. Hij woont in Am sterdam, zij inmiddels twee jaar in een dorpje nabij Alkmaar. Ze zien elkaar de helft van de week. „Dan behoud je het goede." „Misschien zit de trek naar bui ten wel in de genen", mijmert Van Dongen. „Ik kom uit een boe renfamilie. Ik geniet vooral van de rust. En in een dorp heerst een onuitgesproken wij-ge- voel, niet dat van 'hullie' en 'zullie'. Het gaat heel erg over familie, vrienden en buren. „Voor het eerst ben ik dagenlang alleen. Heerlijk, hartstikke heilzaam. Terwijl ik er altijd bang voor was. En dan is het ook weer leuk als er iemand langskomt. Het klinkt idioot, maar ik vind het heerlijk om mijn huisje schoon te maken, de ra men te zemen. Je zelfredzaam heid wordt zo veel groter. „Ik wandel onbezorgd met de hond, denk over dingen na, drink koffie bij de buren. Ik heb de ruimte, het is er 's nachts stil en pikkedonker. Het voorjaar is nu voor mij dat er dingen uit de grond komen. Het voorjaar in de stad, dat zijn de nieuwe kleuren van je oogschaduw." Toch reist ze op gezette tijden naar de grote stad af. Ze heeft er nog altijd haar scootertje staan en bezoekt er de kapper, want 'voor een West-Fries kapsel is het nog te vroeg'. Van Dongen: „In het begin voelde ik me, als ik weer in de stad was, een boerette van buiten. In je hobbezak tus sen al die stijlvolle types. In een dorp doet die hele buitenkant er niet toe. „Soms denk ik ook: 'Wat heb ik in vredesnaam gedaan?!' In de stad heb je alles. Cultuur, kunst, mode. Ik doe het nu met het ene supertje. Dat is wennen als je al tijd uit honderden soorten olij ven kon kiezen." Vanavond gaat in Delft haar nieuwe voorstel ling Tegenwind in pre mière. „Ik kies altijd een titel waar 'energie' in zit. Ik liep op het strand met de hond met windkracht 8. Mijn lamlendi ge zelf zeurde met zo'n zielig stemmetje, maar er zat niks an ders op dan mijn rug te rechten. Er vol tegenin te gaan." Haar nieuwe show staat sym bool voor de overwinning die ze de afgelopen jaren op zichzelf be haalde. 'Wensloos gelukkig' noemt ze zich. „Ik was van natu re een tobber, zwaar op de hand. Dat is verdwenen. Ik heb geaccep teerd dat ik het moet doen met de butsen, blaren, vlekken en scheuren die je in een leven op loopt. „Op mijn leeftijd heb je geen trek meer in bullshit. Ik weet dat mijn geluk als 50-plusser niet is komen aanwaaien. Ik heb altijd hard gewerkt, dingen ervaren en moeten loslaten. Mensen van wie ik hield, zijn overleden. Deze voorstelling toont wie ik ben. „Ik ben terug bij de basis. Bevrijd van alles wat ik dacht dat het moest zijn. Ik verknal de dagen niet meer, ben blij met de men sen om me heen. Dat klinkt eiig, maar zo eenvoudig is het. Hoe lang heb je nog? Die laatste deur komt in zicht en maakt me dank baar voor elke dag. Ik snap nu be ter wat 'nooit meer' is." Dus toont ze in Tegen wind onbeschaamd hoe heerlijk het is om met een supersonisch stoomstrijkijzer aan de gang te gaan. Of met de SwifFer vloerrei niger door het huis te banjeren. En natuurlijk in de tuin te wer ken. „Ken je dat blad Landleven? Verschrikkelijk, die mensen die het allemaal zo dik voor mekaar hebben. 'Kind, als ik ga tuinie ren, alles valt van me af. „Ik denk dat ik de uitdagingen van mijn leeftijdscategorie goed verwoord. Vrouwen herkennen veel in mijn programma's, ook als hun levens ver van mij af lij ken te staan. Vrouwen met gezin nen, oma's, lesbiennes, zaken vrouwen. Kennelijk zijn we ver bonden. En ik heb meer mannen dan ooit in de zaal, al rep ik met geen woord over voetbal. Kenne lijk ben ik niet meer uitsluitend die feministe, die sterke vrouw." Hoewel... Met Arjan Ederveen betoonde ze zich in het tv-pro- gramma De Gevaarlijkste Wegen de meest ferme van de twee. En 24 maart is ze de verteller in The Passion. Het zijn uitstapjes die bij haar veelzijdigheid passen, maar nooit ten koste gaan van haar bio toop: het theater. „Ik sta niet op het podium om mijn ego op te poetsen tot aan het applaus. Wat is dat nou: drie minuten geklap op een avond? Daar stap je niet twee uur heen en terug voor in de auto, om ook nog eens bij een slechte Chinees te belanden. Mijn lol blijft de communicatie met mijn pu bliek." In het S.M.A.K. in Gent heeft Rinus van de Velde een expositie waarvoor de Belgische pers massaal komt opdraven. Een grote zaal gevuld met een nieuw project: Donogoo Tonka. Er ligt een schip met ronde boeg en een stuurhut erop, opgebouwd uit papier en hout, er is een slordig nagebouwde au to, een hoge surfgolf en een klein stukje oerwoud van karton. De overblijfselen van het decor waarin de te keningen van Van de Velde ontstonden. Aan de muren hangen ne gen nieuwe, grote houtskoolte keningen met daarnaast Engel stalige teksten. Er is een vertel ling die fungeert als de motor voor het tekenwerk, losjes geba seerd op een cinematografisch verhaal uit 1920 van de inmid dels bijna vergeten Franse au teur Jules Romains. Het absur distische verhaal van een frau derende wetenschapper Yves Le Trouhadec, een soort Die- derik Stapel. Een geograaf die een stad verzon in Brazilië. Zijn carrière en reputatie staan op het spel, maar hij krijgt hulp van een jongeman die de fictie ve stad gaat promoten. Van de Velde houdt wel van dit soort mythologische verha len. Zo was de eveneens verge ten kunstenaar William Crow- der al eens de hoofdfiguur in een reeks van tekenwerken waarin Van de Velde de biogra fie van Crowder van commen taar voorzag. Dezelfde werkwij ze hanteert hij in Donogoo Ton ka. Hij is zelf de hoofdpersoon in de vertelling waarin hij het verhaal naar zijn hand zet en er zijn eigen twijfels en verlangen als kunstenaar aan toevoegt. Anders dan het Crowder-pro- ject is dat Van de Velde de hulp middelen voor zijn tekenwerk ook exposeert. Hij bouwt met hulp van vrienden levensgrote installaties die hij vervolgens te kent, waarbij het tekenwerk uit eindelijk maar een fractie van de tijd inneemt. Veel meer tijd gaat verloren met bouwen, pra ten en verzinnen van het verhaal waarvoor hij hulp inroept van vrien den als de filosoof Koen Seis of zijn gale riehouder Tim Van Laere, mensen die in zijn tekeningen ook fi gureren. Van de Velde doet denken aan de Duitse kunstenaar Jörg Immendorff. Die laat in zijn schilderijenserie Café Deutschland allerlei figuren uit zijn omgeving inclusief hem zelf opduiken om een verhaal te vertellen. De enorme lappen tekst die over de muren kruipen, zorgen bij Van de Velde voor verdie ping. Maar het zijn er te veel. Hoewel de combinatie van tekst en beeld bij hem meestal goed werkt, verstoort die nu de balans en leidt die zelfs af van waar het om gaat: zijn werkelijk prachtige, virtuoze tekenwerk dat de uitstraling heeft van een kleurig schilderij. DONDERDAG 10 MAART 2016 Een hobbezak tussen stadse, stijlvolle types door Arno Gelder i Lenette van Dongen: Tegenwind. Van avond première in Delft, daarna tour nee door het land. Info: www.bunkertheaterzaken.nl Rinus Van de Velde in het S.MA.K. bij zijn werk I Am Disappearing Slowly uit 2016. door Gerrit van den Hoven Zie hem staan. Nonchalant, de handen in de zakken, een vage glimlach om de lippen. Het zou de ster uit een Amerikaanse film kunnen zijn. Rinus Van de Velde (Leuven, 1983) is de nieuwe wonderboy van de Belgische beeldende kunst en dat weet ie. Rinus Van de Velde: Donogoo Tonka. Te zien: t/m 5 juni, S.M.A.K., Gent. Info: www.smak.be

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 27