22 Shell niet voorbereid op giflek TNO wil booreilanden op de Noordzee laten staan en een functie geven in de stroomvoorziening. Booreilanden slopen komt neer op 100 EifFeltorens afbreken Shell was niet voorbereid op de lekkage van kankerwekkend ethyleenoxide die op 30 decem ber 2013 ontstond bij de raffina derij van Shell in de Rotterdam se haven. Dat concludeert de On derzoeksraad voor Veiligheid (OW). Bij dit incident kwam 11,2 ton van het giftige en explosieve gas vrij. Er was geen noodproto- col om het lek op te sporen. Pas na 4,5 uur kon Shell het lek te lijf. Het concern zegt maatrege len te hebben genomen. Het be drijf is nu weer in opspraak van wege een nog groter ethyleenoxi- delek in januari in Moerdijk. Dat onderzoek loopt nog. Nu de makkelijke olie en gas is op gepompt uit de 270 velden op de Noordzee en de olieprijzen zijn gekelderd, sluiten steeds meer gas- en olieproducenten hun putten. Voor talloze boor- platforms dreigt de komende tien jaar ontmanteling, want de exploitanten zijn wettelijk ver plicht verlaten installaties op te ruimen. Anders zou de Noord zee verworden tot een gigan tisch kerkhof vol stalen karkas sen die tientallen meters boven de waterlijn uitsteken. Voorraad Maar met het verdwijnen van de boorplatforms vergaat de kans om de resterende olie- of gas ooit nog op te pompen. Die is geld waard: in de Noordzeebo dem zit nog circa 285 miljard kuub gas, voldoende om heel Nederland zeven jaar te laten douchen, koken en wassen. Het kabinet verdient er jaarlijks cir ca 1,3 miljard euro mee. En als de prijzen weer gaan stijgen, is dat nog veel meer. Er kleven echter meer nade len aan het afbreken: het is pe perduur. Een klein onbemand ei land slopen kost al 10 miljoen euro, voor gigantische platforms waar honderden mensen op wer ken, lopen de kosten op tot wel 100 miljoen euro, aldus René Pe ters, directeur Gas Technology bij TNO. Het gaat om miljarden euro's. „Het grootste deel van de rekening komt bij de overheid, die vaak medeaandeelhouder is via staatsdeelneming EBN." Vandaar dat TNO en NOGE- PA nu met een omvangrijk plan komen. Het idee: laat de 150 booreilanden op de Noordzee zo veel mogelijk staan en gebruik ze voor de ontwikkeling van offshorewindparken en verdere vergroening. „Infrastructuur die je afbreekt, komt nooit meer te rug", zegt secretaris-generaal Jo Peters van de NOGEPA, de olie- en gasindustrie in Nederland. „De komende decennia blijven fossiele brandstoffen nodig en als de prijzen weer stijgen, is Ne derlands aardgas geld waard voor onze economie." Hoe de booreilanden dan dienst kunnen doen? Door ze aan te sluiten op nog te bouwen windparken. Die kunnen funge ren als back-up voor als het niet waait, stelt René Peters van TNO. Daarnaast kunnen ze over tollige windenergie afnemen. „Boorplatforms wekken met ge neratoren hun eigen stroom op uit het opgepompte gas. Dat zorgt voor uitstoot van CO2, zwaveldioxide en stikstofoxi den." Als ze windstroom gebrui ken, is er geen schadelijke uit stoot meer. En misschien wel het belang rijkste: de tientallen booreilan den kunnen worden ingezet om een uitgebreid stroomnetwerk in de Noordzee op te bouwen. De parken die tot 2023 in het ka der van het Energieakkoord wor den neergezet, staan nog dicht bij de kust. „De verwachting is dat ze in de toekomst steeds ver der op zee komen te staan." Kostbaar Probleem is dat het extreem kostbaar is om stroom van ver op zee aan land te brengen. Om te voorkomen dat veel elektri citeit bij het transport verloren gaat, moet de stroom bij af standen groter dan 50 kilometer eerst van wisselstroom naar gelijkstroom worden omgezet. In Duitsland is hoogspannings beheerder TenneT al 800 mil joen euro aan de bouw van de benodigde transformatorsta tions kwijt. Door een deel van de plat forms tot transformatorstation om te bouwen en kabels van booreiland naar booreiland te leggen, kan het aanmerkelijk goedkoper. Op die manier wordt zelfs het noordelijkste deel van ons continentaal plat - honderden kilometers boven Den Helder - bereikbaar voor windparken op zee. Dan kan een aansluiting gemaakt wor den met de Noorse hoogspan ningskabel die daar al ligt. Al met al kunnen olie- en gas- sector en de windindustrie van elkaar profiteren, menen de NOGEPA en TNO. „Als indus trie willen wij onderzoeken of we slim kunnen meebetalen aan het aanleggen van de infra structuur voor windparken op zee", zegt NOGEPA-baas Peters. „Zij hebben komende jaren mil jarden nodig voor de opbouw van een power grid, onze velden worden juist afgebouwd. Er zijn wellicht voor iedereen voorde len te halen." Inmiddels zijn TNO en NOGEPA in gesprek met de mi nisteries van Economische Za ken en I&M over het plan. Ook wordt gesproken met hoogspan ningsnetbeheerder TenneT, Na tuur Milieu, windenergie branche NWEA en Siemens. Interessant TenneT-baas Mei Kroon spreekt van een interessant plan. „Hier moeten we serieus naar kijken of het mogelijk is." Om het plan mogelijk te ma ken, willen olie- en gasprodu- centen onder meer dat het kabi net bestaande regelgeving aan past. Zo krijgt windenergie nu alleen subsidie (17 cent per kilo wattuur) voor stroom die aan land wordt gebracht. „Die subsi die zou ook moeten gelden voor elektriciteit die van windparken naar boorplatforms gaat, zodat die stroom niet duurder is." Het plan lijkt in het straatje van minister Kamp (EZ) te pas sen. Die onderzoekt hoe hij de industrie kan verleiden het Noordzeegas tot de laatste drup pel op te pompen. Hij denkt daarbij aan fiscale stimulerings maatregelen die premier Ca meron in Groot-Brittannië re cent ook heeft doorgevoerd. Gasbedrijven investeren in het Britse deel van de Noordzee nu miljarden extra. Liefst 1.415 olie- en gasboorplatforms telt de Noordzee. Bijna 250 daarvan moeten komend de cennium gesloopt worden. In totaal gaat het om ruim een miljard kilo staal, blijkt uit een rapport van Atlantic Marine and Off shore (AMO). Dat is evenveel als hon derd EifFeltorens. Bo vendien dient er ook nog een miljard kilo beton te wor den verwijderd. De elf grootste olie- en gasproducenten heb ben voor die sloop de komende tien jaar liefst 144 mil jard dollar gereser veerd. Het slopen biedt volgens AMO kansen voor de eco nomie. Een werf kan jaarlijks 25.000 tot 40.000 ton staal slopen en verwer ken. De havens van Rotterdam en aan de zuidwestkust van Engeland zou den daar erg ge schikt voor zijn, stelt AMO. Economie Boorplatform in de Noordzee. foto John Madere/Corbis door David Bremmer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22