'Aantrekkelijk blijven als artikel 12-gemeente' Failliet recreatieproject baart Rekenkamer en gemeenteraad grote zorgen WALCHEREN 7 Wethouders weer zwaar onder vuur over gebrek aan kritisch toezicht op Waterpark Veerse Meer. Risico gemeente van vijf miljoen Rekenkamer: grenzeloos optimistisch D66: verkeerd geïnformeerd Wethouder: achteraf bezien te weinig kritisch Grenzeloos optimistisch. Weinig kritisch. Terwijl de risico's op misluk king steeds groter wor den. Het college van B en W van Middelburg ligt zwaar onder vuur voor zijn gebrekkige controle op Waterpark Veerse Meer. De Rekenkamer Middelburg en de gemeenteraad spuien zware kri tiek op de verantwoordelijke wet houders Chris Simons en Johan Aalberts. En niet voor het eerst. Eind 2012 al brengt de Rekenka mer een vernietigend rapport uit. Het college is 'nalatig' geweest bij het inschatten van de risico's toen zij grond en overheidsgeld stak in het recreatieproject van de particu liere ondernemer Piet Oomen - toen ook nog eigenaar van cam ping De Witte Raaf. Bovendien schetst het college dan een 'te rooskleurig beeld' van het project. Drie jaar later komt de Rekenka mer met een 'nazorgrapport'. Wat blijkt? Er is niks veranderd, '...valt op dat het optimisme over het (uitein delijk) slagen van dit project (nog steeds) groot is. Dit terwijl het risico op toenemende kosten, stagnatie, ver traging en faillissement in de loop van de tijd steeds groter werd'. En: 'Zoals ook verwoord in ons rapport van 2012 rijst de vraag of er sprake is van een gezonde kritische houding'. Want volgens de Rekenkamer zijn adviezen niet uitgevoerd. Zo ontbreken nog steeds dossiers die zicht geven op de financiële risi co's voor de gemeente. Een oor zaak ziet de Rekenkamer wel: 'Het beeld wat bij ons overkomt is een in zet van de gemeente die er veel aan gelegen is om het project vlot te trek ken'. Om die reden worden bij voorbeeld vorderingen (achterstal lige betalingen van Oomen ter waarde van 1,1 miljoen euro) niet geïnd en wordt geen beslag gelegd op bezittingen. De Rekenkamer noemt dat 'wishfull thinking'. De gemeenteraad slaat de wet houders Simons en Aalberts maan dagavond in de commissie ruimte hard om de oren met het 'nazorg rapport'. Waarom is niks gedaan met de eerdere aanbevelingen? Waarom zijn belangrijke stukken nog steeds niet beschikbaar? Waar- 'lk laat een stukje optimisme varen. Maar is nog een goede kans dat ons geld terugkomt' om is de raad niet verteld dat ach terstallige betalingen niet zijn geïnd? En waarom blijft het colle ge zo optimistisch over de afloop? „We hebben wel gevraagd om de jaarstukken 2013 en 2014 van de energiecentrale, maar de direc teur kon die niet leveren", verde digt Aalberts zich. „En daar laat u het bij?", reageert SP'er Jeroen van Dijen. „U bent aandeelhouder, u kunt de directeur ontslaan." Aal berts: „Daar heeft u een punt. Maar zover waren we nog niet. We kenden ook zonder die stuk ken de vorderingen wel." Van Dijen: „De essentie is: als je stuk ken niet hebt, kun je niet sturen en heb je geen controle." Simons herhaalt dat 'de integra- liteit van het project van het hoog ste belang is'. „Daarom hebben we aanbiedingen voor overname van de grond vóór het faillissement af geslagen." De gemeente had haar belangen deels kunnen veiligstel len, maar heeft dat niet gedaan. Heeft de gemeente de kritische deskundigheid wel in huis, vraagt de PvdA'er Mehmet Kavsitli zich af. „En zo ja, zitten we dan in een moeras?" Achteraf bezien, erkent Simons, is het college 'te weinig kritisch' geweest. „Te optimistisch Piet Oomen koopt in de jaren negentig camping De Witte Raaf en maakt een plan voor modernisering en uitbreiding. De gemeente - die het project in de Kwaliteitsatlas heeft opge nomen - koopt in 2009 voor 2,6 miljoen euro 43 hectare grond en water voor Waterpark Veer se Meer. Voor datzelfde bedrag wordt 28 hectare doorverkocht aan Oomen. In 2012 schiet Mid delburg Oomen ook financieel te hulp. In maart 2015 zet Oomen De Witte Raaf en Wa terpark Veerse Meer te koop, maar hij weigert uiteindelijk te verkopen. In november gaat hij failliet. De gemeente loopt voor vijf miljoen euro risico. informeren; je kunt ook zeggen: verkeerd informeren", oordeelt Ad van de Kreeke van D66. „Want waarom is de raad niet verteld dat vorderingen niet zijn geïnd?", wil Van Dijen weten. Dat dat 'een bevoegdheid van het colle ge' is, zoals Simons uitlegt, accep teert hij niet. „U vroeg de raad om geld voor dit project, met de toe zegging dat dat geld terugkomt. Nou, dat komt dus niet terug. Dan moet u ons dat vertellen." En nu? De 'aanbeveling' van de Rekenkamer luidt heel eenvoudig: afwachten. En hopen dat het mee valt als een investeerder Water park Veerse Meer overneemt en af bouwt. Maar zelfs Simons laat wat van zijn grenzeloze optimisme va ren. „Voor een stukje. Maar is wel nog steeds een goede kans dat ons geld terugkomt." De financiële afrekening laat nog lang op zich wachten. De poli tieke afrekening volgt maandag, tijdens de raadsvergadering. Dat laten de oppositiepartijen weten in een reactie op het artikel 12-rapport. Net als college en coali tie is de oppositie blij met een aan vullende uitkering uit het gemeen tefonds van 4.166.000 euro voor vorig jaar. Dat Vlissingen voor die extra bijdrage - en volgende uitke ringen over de komende jaren - de broekriem moet aanhalen, begrij pen ook alle raadsleden. Maar Rijk, provincie en gemeenteraad moeten wel in de gaten blijven houden dat ze het kind niet met badwater weggooien, waarschuwt de oppositie. CDA, PvdA, WD, SGP, Groen- Links en POV hebben daarom ge zamenlijk een aantal aanvullingen op de concept-reactiebrief van het college geformuleerd. Om Vlissin gen niet helemaal uit de markt te prijzen als aantrekkelijke woon plaats ('ook voor gezinnen die in een woning van meer dan 250 mil le willen gaan wonen') mag de on- roerendezaakbelasting niet meer Gemeenteraad Vlissingen neemt donderdag besluit over officiële reactie op artikel 12-rapport van de inspectie dan 140 procent van het landelijk gemiddelde bedragen. De minst draagkrachtige burgers moeten zo veel mogelijk worden ontzien, zo dat er niet te veel (bezuini- gings)druk op 'werk en inkomen' mag komen te liggen. De voorge nomen bezuinigingen op beleids gebieden 'bestuur en algemene on dersteuning' en 'cultuur en ont spanning' moeten, evenals alle an dere beleidsterreinen, minutieus onder de loep worden genomen om de haalbaarheid van bezuini gingen vast te kunnen stellen. Om een zuiver beeld van gerea liseerde en te behalen bezuinigin gen te krijgen, moeten de grondex- ploitatiekosten apart in de begro ting worden opgenomen. Het Scheldekwartier, waarvoor ook Rijk en provincie verantwoorde lijk zijn, drukt zwaar op de begro ting, terwijl de gemeente al wel 34 miljoen heeft gespaard, stellen de oppositiepartijen. Met de pro vincie benadrukken ze ook dat deelname aan samenwerkingsver banden belangrijk blijft voor de 'ontwikkelkracht' van Vlissingen. DE WITTE RAAF WOENSDAG 9 MAART 2016 Waterpark is politiek moeras door Maurits Sep Chris Simons wethouder door René Hoonhorst VLISSINGEN. Ook als artikel 12-ge meente moet Vlissingen aantrekke lijk blijven voor inwoners en bedrij ven. Dat er bezuinigd moet worden is alle raadsfracties duidelijk, maar Vlissingen moet wel een stad blij ven 'waar het goed wonen, werken en recreëren' is. Ntftskcns Een deel van het vakantiepark is al lang af, zoals deze dijkwoningen langs de Muidenweg. Maar het grootste deel is nooit voltooid, foto Ruben Oreel aquavillage GHNICTI'S AAN IttTVSERïE MEF.R

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 35