4 I HAR ZO DOEN ■MIJ mm Gezond blijven, opvoeden: we zijn er elke dag mee bezig. Welke lessen leerde u van het leven en zou u aan anderen willen overdragen? Vandaag: Marlou Pluymaekers (56) uil Kapelle. Neem je verlangen serieus Samen schilderen werkt verbindend Bedenk wie op jou zit te wachten Ik wilde zo graag iets anders dan de sfeer van fanfare en carnaval. Maar ik wist niet precies wat mi I aal de ander aanschuiven Kunst biedt een reikende hand TEKST JACOLINE VLAANDER FOTO'S MECHTELD JANSEN „Ik groeide op in een mijnwerkers familie in Limburg, in een dorp ten noordoosten van Maastricht. In een doodlopend straatje, waar ook mijn familie woonde. Er zat een kruide nier, een kapelletje en een kerkhof. Aan het einde ervan begon het bos. Als ik verdrietig of eenzaam was, liep ik de huizen voorbij en ging in de koele schemering tussen de stammen met mijn rug tegen zo'n brede bast zitten. Ik wilde zo graag iets anders dan de sfeer van fanfare en carnaval. Maar ik wist niet pre cies wat. En niemand kon mij dat bieden. Die gevoelens ontstonden tijdens het optreden van Jasperina de Jong; haar persoonlijke verhaal en de liedjes Roll another one en Dobbe, dobbe, dobbe. Net als Door diepe dalen van Liesbeth List, dat eveneens in mij verankerd is. De oproep om te doen watje wilt, woelde van alles in mij los. Ook Karei Appel vond ik toen al fascine rend. Hij zei: 'Ik rotzooi maar wat an'. Daarmee bedoelde hij dat je je verlangen serieus moet nemen. Dit werden mijn ijkpunten. En de vorm die ik uiteindelijk, jaren later en na vele omzwervingen, voor mijzelf vond? De kunstacademie." „Als kunstenaar en docent beel dende kunsten bied ik individuele- en groepstrajecten waarin ik vol wassenen en kinderen de wereld van kleuren, lijnen en vormen bin nenleid. Daarnaast werk ik bij Kunsteducatie Walcheren. Ik werkte op lagere scholen in het cul tuuronderwijs, liet gedetineerden portretten schilderen van zichzelf, elkaar en hun geliefden, en bege leidde cliënten van stichting Ar duin. Al die ervaringen hebben mij geleerd dat kunstzinnige vorming inspireert. Samen schilderen werkt verbindend, je hoeft eikaars achter grond niet te delen en evenmin el- kaars taal te spreken, om toch saamhorigheid te beleven." „Vorig jaar rondde ik de eenjarige parttime opleiding Kunstenaar in de Samenleving (KiS) in Tilburg af. Wat moetje doen om als zelfstan dig kunstenaar een bestaan op te bouwen? Wie zit er op jou te wach ten? Vind de goede match tussen artistieke verbeeldingskracht, maatschappelijk engagement en cultureel ondernemerschap. Ont wikkel een beroepspraktijk die aan sluit op maatschappelijke vraagstukken. Dus: waar daadwer kelijk een markt voor is. Dat zette me aan het denken. We worden te genwoordig allemaal steeds ouder. En er is veel eenzaamheid, ook bin nen deze vergrijzende doelgroep. Toen kreeg ik het idee van een community art project: een Penny wafelhuis in de Middelburgse wijk Dauwendaele." „De naam Pennywafelhuis staat voor het beeld van de pennywafel; dat langwerpige knapperige wafel tje met chocoladecrème ertussen. Je zou er de verschillende lagen van de samenleving in kunnen zien, die zo heel plezierig met el kaar worden verbonden. Van het koekje genietje bij de koffie, wan neer je aan de keukentafel over het leven praat. En dat laatste gebeurt nu in de ruimte die Woongoed Mid delburg ons tijdelijk, bij wijze van leegstandsbeheer en totdat er een nieuwe huurder is gevonden, in bruikleen heeft gegeven. In het Pennywafelhuis zijn creatieve en kunstzinnige programma's en ont staan spontane ontmoetingen tus sen bewoners uit de wijk. Heel laagdrempelig. Voordien leefde ie dereen vrijwel onzichtbaar voor el kaar in een flat. Nu wisselen zij tijdens de gratis koffie of thee erva ringen uit en krijgen de gelegen heid - alleen al doordat zij elkaar leren kennen - allerlei initiatieven te ontplooien. Ik geloof heilig in die mogelijkheden. Dat heb ik aan mijn opvoeding te danken; een grote warme familie, die volgens de zui delijke tradities leefde. Altijd was WIE? ilW er genoeg te eten, ook voor onvoor ziene gasten. Dat iemand mag aan schuiven, en dat de maaltijd dan opeens verrassend anders is, heb ik van thuis meegekregen." „Rond mijn 25ste levensjaar ver huisde ik vanwege het werk van mijn partner naar Hansweert in Zeeland. Omdat ik ben opgevoed vanuit het idee dat kunst vooral fi nanciële onzekerheid met zich mee brengt, was ik toen nog secretaresse. Bij het GAK in Goes kon ik aan de slag. Maar het was mijn wereld niet. Ik voelde me an ders dan mijn collega's, had weinig aansluiting en voelde me eenzaam. In die jaren tekende ik veel voor mijzelf. Die tekeningen heb ik nog. En dan zie je hoe kunst een rei kende hand kan bieden. Het waren altijd kleine verwonderde kinderen aan de horizon die worden over schaduwd door een volwassene die meer dan het halve papier in beslag nam. In die kinderen herkende ik mijzelf, de koppigheid van het rondkijken, mij afvragen of dit het nou was, het leven volgens de re gels en wetten van de maatschap pij, daar langs het Kanaal door Zuid-Beveland. Het kon toch ook anders? Ik wilde eropuit. Een reis met een vriendin naar Barcelona betekende een doorbraak. Van Pablo Picasso en Antoni Gaudi ge- dinsdag 8 maart 2016 'Iedereen wil ertoe doen' 44 Marlou Pluymaekers (56) is kunstenaar en heeft een eigen bedrijf, Pluym Kleur in Kapelle. Ze is ook docent beeldende kunst en inspirator van sociaal artistieke projecten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 48