Honderden stagiairs de
dupe van faillissementen
Kamer wil onafhankelijk onderzoek
naar vervuiling bij 130 km/u
Roofvogels achter drones aan
öMnaranmpist
~3ES"T
10 NIEUWS
Hongarije blokkeert Europese vuist
voor rechten homo's en lesbiennes
JAGEN
DEN HAAG. Minister Jet Bussema-
ker (Emancipatie) vindt het 'zeer
betreurenswaardig' dat er 'geen ge
zamenlijke Europese vuist' komt
tegen schendingen van rechten
van vrouwen en homo's. Dat zei
ze gisteren nadat Hongarije dit
had geblokkeerd. Op de agenda
van de Raad van de Europese
Unie stonden de zogenoemde
raadsconclusies voor vrouwenrech
ten en voor het beschermen van
lesbiennes, homo's, biseksuelen
en transgenders. Alle lidstaten
van de Europese Unie waren het
eens met die voor de vrouwen
rechten, maar Hongarije zag die
over homo's niet zitten. Daarom
werden ze allebei terzijde gelegd:
de meeste lidstaten wilden beide
conclusies aannemen of geen. „Eu
ropese samenwerking is essentieel
in de strijd tegen wereldwijde ho
mofobie en voor het verbeteren
van vrouwenrechten Zeker nu is
het belangrijk dat Europa laat zien
waar zij voor staat", aldus een te
leurgestelde minister Bussemaker.
Bij Scapino, Manfield, Invito, Ak-
tiesport, Perry Sport en V&D/La
Place liepen vele honderden stu
denten van mbo-opleidingen
richting detailhandel of horeca
rond toen de ketens failliet gin
gen. Een deel van die jongeren
moet één semester stage lopen,
een ander deel is gedurende het
hele schooljaar vier dagen per
week op de werkvloer te vinden.
Vooral die tweede groep staat nu
met een mond vol tanden: ze
zijn op de helft en opeens houdt
hun leerbaan op.
De landelijke bedrijfstakgroep
Handel en Mode berekende dat
de stages van ongeveer vierhon
derd verkopers en filiaalmana-
gers in spe zijn afgebroken door
de bankroeten bij winkelketens.
Het aantal mbo'ers dat vanuit
een horecaopleiding praktijkerva
ring opdeed bij La Place in V&D
komt daar nog bovenop.
Brandbrief
De bedrijfstakgroep wil voorko
men dat studenten de dupe wor
den van de faillissementen. In
een brandbrief aan de minister
vragen de leden om coulance
voor de gedupeerde leerlingen.
„Mogelijk vinden zij niet alle
maal op tijd een nieuwe plek of
lukt het hen niet om aan het be
nodigde aantal stage-uren te ko
men. Het is wel zo eerlijk als hier
rekening mee wordt gehouden,
ook als ze hun praktijkexamen
op school moeten afleggen in
plaats van buiten de deur", zegt
Frans Verbraak.
Hoeveel studenten in totaal ge
dupeerd zijn, is bij Samenwer
king Beroepsonderwijs Bedrijfsle
ven (SBB), die het aantal plekken
registreert, nog niet bekend. Vol
gens hun gegevens leverden al-
Door heel Nederland zijn
mbo's koortsachtig
op zoek naar nieuwe
stageplekken en leerbanen
leen al de zestig vestigingen van
V&D 260 plekken op voor leerlin
gen met een studie handel. Zij
moesten abrupt op zoek naar een
alternatief om hun opleiding te
kunnen afronden of voortzetten.
Volgens Marije Hulsbosch van
de MBO Raad zijn scholen over
vallen door dit probleem. „Nie
mand zag aankomen dat in een
keer zo veel stageplekken zouden
wegvallen door faillissementen.
Scholen en bedrijven moeten sa
men oplossingen bedenken. Het
kan niet zo zijn dat er onvoldoen
de stageplekken zijn."
Koortsachtig
Door heel Nederland zijn mbo's
koortsachtig op zoek naar stage
plekken en leerbanen. Onder
meer met behulp van de SBB
worden de banden aangehaald
met andere winkelketens, zoals
supermarkten. Van de V&D-stu-
denten zou inmiddels 90 procent
opnieuw onder de pannen zijn.
Daarmee is de totale puzzel nog
niet opgelost, het gat dat de ande
re winkels achterlaten, is groot.
Om een tekort aan stageplek
ken te voorkomen, moeten roc's
en bedrijven op zoek naar nieu
we stageplaatsen, vindt de MBO
Raad. „Vraag of winkels extra sta
giaires kunnen aannemen en on
derzoek of er nieuw, erkende leer
bedrijven kunnen komen. Want,
hoe goed bedoeld ook, een onder
nemer kan niet zomaar een
mbo'er opnemen."
De Kamer eist opheldering van
minister Schultz, nadat deze
krant cijfers onthulde waaruit
blijkt dat de kans 81 procent is
dat de normen voor luchtvervui
ling worden overschreden. Van al
le trajecten waarop nu 130 kilo
meter per uur gereden mag wor
den, lopen de omwonenden van
de A27 bij Breda de grootste risi
co's, bleek woensdag uit die cij
fers.
Volgens Milieudefensie zijn de
gevolgen 'dramatisch' en is het
gemiddelde verlies aan levensver
wachting daar zo'n twintig maan
den. Op basis van een onderzoek
van adviesbureau Tauw beweer
de de WD-bewindsvrouw eer
der juist dat de lucht voldoende
schoon blijft.
„Het is prima om door te rij
den waar dat kan. Maar niet ten
koste van onze gezondheid",
licht indiener van de motie
D66-Kamerlid Stientje van Veld
hoven toe. „Over zoiets mag na
tuurlijk geen enkele twijfel be
staan."
De motie van D66 krijgt niet
alleen steun van oppositiepar
tijen SP, CDA, Christenunie en
GroenLinks, maar ook van de
PvdA, verwachten PvdA-Kamer-
leden Yasemin Cegerek en Duco
Hoogland. „Er moet duidelijk
heid ko
men over
de cijfers",
zegt Cege
rek. Zij is
voor haar
partij de
specialist
op dit ter
rein en ze laat weten dat de
knoop hierover definitief wordt
doorgehakt in het fractieoverleg
dat vandaag plaatsvindt. Pikant is
dat de PvdA daarmee ingaat te
gen de wens van PvdA-staatsse-
cretaris Sharon Dijksma, die de
motie ontraadt.
Volgens hoogleraar Transport
van de TU Delft Bert van Wee
passeerde de VVD-minister ook
in 2011 al de meest voor de hand
liggende instantie toen ze onder
zoek liet doen naar de effecten
van de snelheidsverhoging op de
verkeersveiligheid. „Dat onder
zoek heeft ze toen laten doen
door de TU Delft en niet door de
Stichting Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid
(SWOV), die daartoe de meest
geëigende instantie is."
Volgens de professor, die ook
van de TU Delft is, bevat dat rap
port 'geen heldere en neutrale
weergave van de voor- en nade
len'. „Je moet dat rapport wel
héél goed lezen om te begrijpen
dat er eerst een flink aantal jaren
meer nadelen dan voordelen zijn.
En het is een politieke doodzon
de als je de Kamer niet objectief
informeert." Het ministerie gaf
eerder aan zich niet te herken
nen in het beeld dat Milieudefen
sie schetst.
Mocht de lucht dusdanig ver
vuild zijn dat de normen worden
overschreden, dan blokkeert de
zelfde Kamermeerderheid de
wens van de WD om 130 kilome
ter per uur te rijden. PvdA'er Du-
co Hoogland: „Als er sprake is
van overschrijding van de norm,
dan moet de snelheid omlaag."
KATWIJK. Een adelaar duikt vol overtuiging op een drone en zet zijn klauwen
in het vliegende apparaat. De Nederlandse politie oefent met Guards from
Above of een roofvogel een drone uit de lucht kan plukken en kan afvoeren
naar een veilige locatie. Buitenlandse politiekorpsen onderzoeken of ze het
voorbeeld van de Nederlanders kunnen volgen, foto Koen van Weel/ANP
door Jitske-Sophie Venema
ZOETERMEER. Ruim vierhonderd
mbo'ers zijn de dupe van de faillis-
sementsgolf in winkelcentra. Ze
moeten halsoverkop op zoek naar
een nieuwe stageplek nu de deu
ren van onder meer V&D en Perry
Sport dicht blijven.
Met de sluiting van V&D alleen al verdwenen er 260 stageplekken voor
leerlingen met een studie handel, foto Robin van Lonkhuijse/ANP
door Marcia Nieuwenhuis
DEN HAAG De Tweede Kamer wil
dat het RIVM (Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu) als
nog onafhankelijk onderzoek doet
naar de vervuiling door het verho
gen van de maximumsnelheid
naar 130 kilometer per uur. Dat
zal ook invloed hebben op toe
komstige 130 km-wegen.