Honderden stagiairs de dupe van faillissementen Kamer wil onafhankelijk onderzoek naar vervuiling bij 130 km/u Roofvogels achter drones aan öMnaranmpist ~3ES"T 10 NIEUWS Hongarije blokkeert Europese vuist voor rechten homo's en lesbiennes JAGEN DEN HAAG. Minister Jet Bussema- ker (Emancipatie) vindt het 'zeer betreurenswaardig' dat er 'geen ge zamenlijke Europese vuist' komt tegen schendingen van rechten van vrouwen en homo's. Dat zei ze gisteren nadat Hongarije dit had geblokkeerd. Op de agenda van de Raad van de Europese Unie stonden de zogenoemde raadsconclusies voor vrouwenrech ten en voor het beschermen van lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders. Alle lidstaten van de Europese Unie waren het eens met die voor de vrouwen rechten, maar Hongarije zag die over homo's niet zitten. Daarom werden ze allebei terzijde gelegd: de meeste lidstaten wilden beide conclusies aannemen of geen. „Eu ropese samenwerking is essentieel in de strijd tegen wereldwijde ho mofobie en voor het verbeteren van vrouwenrechten Zeker nu is het belangrijk dat Europa laat zien waar zij voor staat", aldus een te leurgestelde minister Bussemaker. Bij Scapino, Manfield, Invito, Ak- tiesport, Perry Sport en V&D/La Place liepen vele honderden stu denten van mbo-opleidingen richting detailhandel of horeca rond toen de ketens failliet gin gen. Een deel van die jongeren moet één semester stage lopen, een ander deel is gedurende het hele schooljaar vier dagen per week op de werkvloer te vinden. Vooral die tweede groep staat nu met een mond vol tanden: ze zijn op de helft en opeens houdt hun leerbaan op. De landelijke bedrijfstakgroep Handel en Mode berekende dat de stages van ongeveer vierhon derd verkopers en filiaalmana- gers in spe zijn afgebroken door de bankroeten bij winkelketens. Het aantal mbo'ers dat vanuit een horecaopleiding praktijkerva ring opdeed bij La Place in V&D komt daar nog bovenop. Brandbrief De bedrijfstakgroep wil voorko men dat studenten de dupe wor den van de faillissementen. In een brandbrief aan de minister vragen de leden om coulance voor de gedupeerde leerlingen. „Mogelijk vinden zij niet alle maal op tijd een nieuwe plek of lukt het hen niet om aan het be nodigde aantal stage-uren te ko men. Het is wel zo eerlijk als hier rekening mee wordt gehouden, ook als ze hun praktijkexamen op school moeten afleggen in plaats van buiten de deur", zegt Frans Verbraak. Hoeveel studenten in totaal ge dupeerd zijn, is bij Samenwer king Beroepsonderwijs Bedrijfsle ven (SBB), die het aantal plekken registreert, nog niet bekend. Vol gens hun gegevens leverden al- Door heel Nederland zijn mbo's koortsachtig op zoek naar nieuwe stageplekken en leerbanen leen al de zestig vestigingen van V&D 260 plekken op voor leerlin gen met een studie handel. Zij moesten abrupt op zoek naar een alternatief om hun opleiding te kunnen afronden of voortzetten. Volgens Marije Hulsbosch van de MBO Raad zijn scholen over vallen door dit probleem. „Nie mand zag aankomen dat in een keer zo veel stageplekken zouden wegvallen door faillissementen. Scholen en bedrijven moeten sa men oplossingen bedenken. Het kan niet zo zijn dat er onvoldoen de stageplekken zijn." Koortsachtig Door heel Nederland zijn mbo's koortsachtig op zoek naar stage plekken en leerbanen. Onder meer met behulp van de SBB worden de banden aangehaald met andere winkelketens, zoals supermarkten. Van de V&D-stu- denten zou inmiddels 90 procent opnieuw onder de pannen zijn. Daarmee is de totale puzzel nog niet opgelost, het gat dat de ande re winkels achterlaten, is groot. Om een tekort aan stageplek ken te voorkomen, moeten roc's en bedrijven op zoek naar nieu we stageplaatsen, vindt de MBO Raad. „Vraag of winkels extra sta giaires kunnen aannemen en on derzoek of er nieuw, erkende leer bedrijven kunnen komen. Want, hoe goed bedoeld ook, een onder nemer kan niet zomaar een mbo'er opnemen." De Kamer eist opheldering van minister Schultz, nadat deze krant cijfers onthulde waaruit blijkt dat de kans 81 procent is dat de normen voor luchtvervui ling worden overschreden. Van al le trajecten waarop nu 130 kilo meter per uur gereden mag wor den, lopen de omwonenden van de A27 bij Breda de grootste risi co's, bleek woensdag uit die cij fers. Volgens Milieudefensie zijn de gevolgen 'dramatisch' en is het gemiddelde verlies aan levensver wachting daar zo'n twintig maan den. Op basis van een onderzoek van adviesbureau Tauw beweer de de WD-bewindsvrouw eer der juist dat de lucht voldoende schoon blijft. „Het is prima om door te rij den waar dat kan. Maar niet ten koste van onze gezondheid", licht indiener van de motie D66-Kamerlid Stientje van Veld hoven toe. „Over zoiets mag na tuurlijk geen enkele twijfel be staan." De motie van D66 krijgt niet alleen steun van oppositiepar tijen SP, CDA, Christenunie en GroenLinks, maar ook van de PvdA, verwachten PvdA-Kamer- leden Yasemin Cegerek en Duco Hoogland. „Er moet duidelijk heid ko men over de cijfers", zegt Cege rek. Zij is voor haar partij de specialist op dit ter rein en ze laat weten dat de knoop hierover definitief wordt doorgehakt in het fractieoverleg dat vandaag plaatsvindt. Pikant is dat de PvdA daarmee ingaat te gen de wens van PvdA-staatsse- cretaris Sharon Dijksma, die de motie ontraadt. Volgens hoogleraar Transport van de TU Delft Bert van Wee passeerde de VVD-minister ook in 2011 al de meest voor de hand liggende instantie toen ze onder zoek liet doen naar de effecten van de snelheidsverhoging op de verkeersveiligheid. „Dat onder zoek heeft ze toen laten doen door de TU Delft en niet door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), die daartoe de meest geëigende instantie is." Volgens de professor, die ook van de TU Delft is, bevat dat rap port 'geen heldere en neutrale weergave van de voor- en nade len'. „Je moet dat rapport wel héél goed lezen om te begrijpen dat er eerst een flink aantal jaren meer nadelen dan voordelen zijn. En het is een politieke doodzon de als je de Kamer niet objectief informeert." Het ministerie gaf eerder aan zich niet te herken nen in het beeld dat Milieudefen sie schetst. Mocht de lucht dusdanig ver vuild zijn dat de normen worden overschreden, dan blokkeert de zelfde Kamermeerderheid de wens van de WD om 130 kilome ter per uur te rijden. PvdA'er Du- co Hoogland: „Als er sprake is van overschrijding van de norm, dan moet de snelheid omlaag." KATWIJK. Een adelaar duikt vol overtuiging op een drone en zet zijn klauwen in het vliegende apparaat. De Nederlandse politie oefent met Guards from Above of een roofvogel een drone uit de lucht kan plukken en kan afvoeren naar een veilige locatie. Buitenlandse politiekorpsen onderzoeken of ze het voorbeeld van de Nederlanders kunnen volgen, foto Koen van Weel/ANP door Jitske-Sophie Venema ZOETERMEER. Ruim vierhonderd mbo'ers zijn de dupe van de faillis- sementsgolf in winkelcentra. Ze moeten halsoverkop op zoek naar een nieuwe stageplek nu de deu ren van onder meer V&D en Perry Sport dicht blijven. Met de sluiting van V&D alleen al verdwenen er 260 stageplekken voor leerlingen met een studie handel, foto Robin van Lonkhuijse/ANP door Marcia Nieuwenhuis DEN HAAG De Tweede Kamer wil dat het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) als nog onafhankelijk onderzoek doet naar de vervuiling door het verho gen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Dat zal ook invloed hebben op toe komstige 130 km-wegen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 10