M W P3€TtAST/M6> ZEELAND 7 brieven Cor de Jonge Ga J M PAT Ha OOQS tACT D/^[-TALerAAH^irT6T Z2 Grenscontrole Tour de France Tasje Dokhaven Verdieping Tol Tol 2 Leeuwerik Delta Drinkbakje \KOVe£\MVE& eatHAHAS'6 - De studiedienst van het Europees Parlement (22 februari) heeft een rapport gepresenteerd over de ef fecten van het sluiten van de bin nengrenzen. Dit onderzoek is niet verricht door een onafhankelijke organisatie. De uitkomst is voorspelbaar en ge lijk aan een slager die zijn eigen vlees keurt. Ook heb ik mijn ster ke twijfels over de aangedragen kosten voor herinvoering van grenscontroles. Die zijn wel inge steld ter bescherming van onze vrijheid en veiligheid, omdat de buitengrenzen zo lek zijn als een mandje. Daarom hebben de EU-lidstaten, waaronder gelukkig ook Nederland, grenscontroles in gesteld. De staat is verplicht de vei ligheid van de ingezetenen te waarborgen, die daarvoor belas ting betalen. Veiligheid is priori teit nummer 1 en alle andere za ken volgend! De Touretappe (krant 27 februari) bracht 2,5 miljoen in het in laatje. Ik begrijp niets van dit gegoochel met cijfers en aantallen. Concreet gaat het erom wat er aan kosten is opgevoerd in de provinciebegro ting 2015. Is dit 70.000 euro? Zijn de werkelijke kosten 400.000 eu ro? Dan is er ook hier weer een over schrijding van 560 procent. De op brengsten komen de 'kas' van de provincie niet ten goede. Het ver teer van ijs en frites door de toe schouwers zijn voor de onderne mers en dus niet meetbaar. Ons wordt dan ook een rad voor ogen gedraaid. Winkeliers geven geen plastic tas jes meer mee, maar de firma Sparta blijft folders bezorgen in plastic verpakking die je stuk moet trekken om de inhoud te be kijken. Deze verpakking is - an ders dan bij tasjes - niet meer te gebruiken. Ook worden deze folders vaak on geopend bij het 'oud papier' ge mikt. Oplossing? Geen plastic, maar een grote envelop (met of zonder recla me) om de folders. Die is ook nog te hergebruiken om bijvoorbeeld belangrijke papieren in te bewa ren. De kaden van de Dokhaven in Vlissingen (23 februari) verkeren in slechte staat. Inmiddels zijn maatregelen genomen: fietsen over deze weg over het voormali ge Scheldeterrein behoort tot het verleden. De kade is afgezet met bouwhekken. Waar ik me ernstig zorgen over maak, is de niet zolang geleden ge restaureerde torenkraan, die op de ze kade staat. Het zal toch niet zo zijn dat op een ochtend deze kraan plotseling verdwenen is en een zeemansgraf gekregen heeft in de dokhaven? Als men zich zorgen maakt over fietsers, die inclusief fiets 100 kilo wegen, maak ik me meer zorgen over een kraan die enkele honder den tonnen weegt. Ik hoop van harte dat spoedig maatregelen zullen worden geno men om dit te voorkomen. Regeren is vooruitzien. Het lijkt me terecht dat de fractie Gemeen tebelang van Sluis (26 februari) be ducht is voor nieuwe ontpolde- ring door een nieuwe verdieping van de Westerschelde. Het heet vooruitgang en die stop je niet zo maar. Kijk maar naar de kolossale uitbreiding van het Antwerpse ha vengebied. Stoppen wordt alleen noodzaak als we niet bereid zijn om de omvang en de kwaliteit van de natuur die verloren gaat te compenseren. Een simpele grens. Een discussie die we nu moeten voeren. Dus volledig eens met Mare Rijk. In 13 jaar waren de tolinkomsten van de 6600 meter lange Wester- scheldetunnel 323.278.163 euro. Dat is 3767,80 euro per meter. Draagt dit bij aan de Zeeuwse eco nomie, of is het op den duur een ondragelijke last voor de tolbeta lers? Er zijn in Nederland bijna 50 wegtunnels, waaronder 2 toltun- nels. De tolvrije tunnels hebben een totale lengte van 44000 me ter. Bij gelijke tolheffing als bij de Westerscheldetunnel zou de op brengst ruim 165,8 miljoen euro zijn. Per jaar. Als sociale gelijkheid van burgers een democratisch be ginsel is, dan is het 'Westerschel- dedossier' een voorbeeld van onde mocratische verwezenlijking van een project door een bestuurlijke bovenlaag. Dat er mensen zijn die oproepen een petitie te tekenen voor een tolvrije Westerschelde tunnel, is begrijpelijk en terecht. „De gebruiker betaalt", aldus de tunneldirecteur. Onjuist! Er zijn in Nederland ook velen die geen tol betalen. Er zijn te veel mensen voor wie tol betalen een plicht is. Dan faalt de democratie. Tol voor de tunnel (23 februari) is een noodzakelijk kwaad. Vreemde stelling. Voor Zeeuws-Vlamingen geldt: wil je Nederland in? Bij de Westerscheldetunnel twee maal betalen, voor heen en terug. Woon je niet in Zeeuws-Vlaande- ren? Dan kun je in heel Nederland rondtoeren zonder tolgeld. Toch vreemd dat Zeeuws-Vlamingen daarvoor moeten betalen. Er zijn 6 tolvrije dagen, dus 359 betaalda gen. Dat noodzakelijke kwaad ge noemd in het artikel heeft betrek king op kostenderving. Die is bij een tolvrije tunnel voor Zeeuws- Vlamingen veel kleiner dan het ar tikel suggereert. Bovendien, hoe kom je op het idee om die kosten derving naar Zeeuws-Vlaanderen door te schuiven. Via de Wester scheldetunnel zijn wij deel van Zeeland. Het is niet terecht dat wij daarvoor moeten betalen. Zeeuws-Vlamingen moeten koste loos door de tunnel kunnen. Tol geld voor doorgaand verkeer naar Vlaanderen, ja. Maar niet voor Zeeuws-Vlamingen. De leeuwerik dreigt te verdwijnen door de moderne landbouw schrijft Chiel Jacobusse (17 februa ri). Door de polder rijdend valt meteen op: een massa grote vo gels! Naast planteneters zoals dui ven en ganzen ook eksters, kraaien, kauwen en roofvogels. De meeste lusten, net als de vos, wel een ei of een (jong) vogeltje. Lo gisch dat leeuwerik, patrijs, wei de- of tuinvogel niet veel kans heb ben een legsel groot te brengen. Honderden miljoenen euro's zijn geïnvesteerd in de aanleg van nieu we natuur. De populaties van gro te vogels zijn met honderden pro centen toegenomen. Voor de klei nere pakt dit rampzalig uit. Wan neer breekt het besef door dat het verdwijnen van vogelsoorten juist het gevolg is van die nieuwe na tuur? De ekster en de leeuwerik zijn beschermd. Daarom is het trekken aan een dood paard. De leeuwerik komt niet meer terug. Provinciale Staten had er geen moeite mee en bij monde van WD-fractievoorzitter Kees Bie- rens moest het nog snel gebeuren ook. Eventjes snel garant gaan staan voor 200 miljoen euro. De gemeenteraad van Schouwen-Dui- veland is sterk verdeeld en heeft twijfels (1 maart). Terecht wordt aangegeven dat het risico vrij hoog is om met gemeenschaps geld zo maar 10 miljoen euro ga rantstelling af te geven. De reser ves zouden kunnen slinken tot een ongewenst risicovolle hoogte. Voorstanders gebruiken het onei genlijke argument van de liefda digheid: Delta is al die jaren goed voor de gemeentelijke kas geweest (dividend) en daarom kunnen we iets terugdoen. Mag je daar ge meenschapsgeld voor inzetten? De provincie is resoluut. Zij denkt aan de mogelijkheid om nog twee jaar dividend van Delta te kunnen ontvangen. Maar daar is creatief boekhouden voor nodig, vermoed ik. Uiteindelijk zal de raad door de knieën gaan. In 'Uit de Zeeuwse klei' (17 februa ri) noemt Henk Hendrikse een paar redenen waarom vogeltjes vroeger gehouden werden in kooi tjes. Wat eigenlijk algemeen be kend is, was dat dit ook gedaan werd als waarschuwing: bij kool monoxidevergiftiging viel het beestje als eerste van z'n stokje en kon men maatregelen treffen! ZATERDAG 5 MAART 2016 In deze rubriek geeft de redactie haar lezers een podium. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden: De brief moet duidelijk ingaan op nieuws uit de PZC en daarbij de datum van publicatie noemen. De brief mag maximaal 150 woorden lang zijn. Elke brief wordt geredi geerd. De redactie bekort brieven zo nodig om ze passend te maken. Als er te veel brieven zijn voor de beschikbare ruimte maakt de re dactie een selectie. De redactie zal onsamenhangende bijdragen niet publiceren. Ook brieven met een grove, beledigende of anderszins onbetamelijke inhoud worden ge weigerd. U kunt uw brief richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of per post aan Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 0118-434005 r J. Eger Dulve 31, Zierikzee Jaap den Hollander Deltaweg 17, Burgh-Haamstede Loes Beekman Poortdijkstraat 2-27, Brouwershaven Kees Bimmel Koudekerkseweg 22, Vlissingen Leo van den Broeke Landpoortstraat 17, IJzendijke Frans Courtin Kievitstraat 2, Hulst Jaap Schijve Retranchement, Markt 18 Karei Martinet Julianastraat 98, Heikant Jan van der Straaten Oosterenbanweg 46, Renesse Mattie Bakker Noorddijkstraat 59, Brouwershaven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 40