M
W
P3€TtAST/M6>
ZEELAND 7
brieven
Cor de Jonge
Ga J M PAT Ha OOQS tACT
D/^[-TALerAAH^irT6T Z2
Grenscontrole
Tour de France
Tasje
Dokhaven
Verdieping
Tol
Tol 2
Leeuwerik
Delta
Drinkbakje
\KOVe£\MVE& eatHAHAS'6 -
De studiedienst van het Europees
Parlement (22 februari) heeft een
rapport gepresenteerd over de ef
fecten van het sluiten van de bin
nengrenzen. Dit onderzoek is niet
verricht door een onafhankelijke
organisatie.
De uitkomst is voorspelbaar en ge
lijk aan een slager die zijn eigen
vlees keurt. Ook heb ik mijn ster
ke twijfels over de aangedragen
kosten voor herinvoering van
grenscontroles. Die zijn wel inge
steld ter bescherming van onze
vrijheid en veiligheid, omdat de
buitengrenzen zo lek zijn als een
mandje. Daarom hebben de
EU-lidstaten, waaronder gelukkig
ook Nederland, grenscontroles in
gesteld. De staat is verplicht de vei
ligheid van de ingezetenen te
waarborgen, die daarvoor belas
ting betalen. Veiligheid is priori
teit nummer 1 en alle andere za
ken volgend!
De Touretappe (krant 27 februari)
bracht 2,5 miljoen in het in laatje.
Ik begrijp niets van dit gegoochel
met cijfers en aantallen. Concreet
gaat het erom wat er aan kosten is
opgevoerd in de provinciebegro
ting 2015. Is dit 70.000 euro? Zijn
de werkelijke kosten 400.000 eu
ro?
Dan is er ook hier weer een over
schrijding van 560 procent. De op
brengsten komen de 'kas' van de
provincie niet ten goede. Het ver
teer van ijs en frites door de toe
schouwers zijn voor de onderne
mers en dus niet meetbaar. Ons
wordt dan ook een rad voor ogen
gedraaid.
Winkeliers geven geen plastic tas
jes meer mee, maar de firma
Sparta blijft folders bezorgen in
plastic verpakking die je stuk
moet trekken om de inhoud te be
kijken. Deze verpakking is - an
ders dan bij tasjes - niet meer te
gebruiken.
Ook worden deze folders vaak on
geopend bij het 'oud papier' ge
mikt.
Oplossing? Geen plastic, maar een
grote envelop (met of zonder recla
me) om de folders. Die is ook nog
te hergebruiken om bijvoorbeeld
belangrijke papieren in te bewa
ren.
De kaden van de Dokhaven in
Vlissingen (23 februari) verkeren
in slechte staat. Inmiddels zijn
maatregelen genomen: fietsen
over deze weg over het voormali
ge Scheldeterrein behoort tot het
verleden. De kade is afgezet met
bouwhekken.
Waar ik me ernstig zorgen over
maak, is de niet zolang geleden ge
restaureerde torenkraan, die op de
ze kade staat. Het zal toch niet zo
zijn dat op een ochtend deze
kraan plotseling verdwenen is en
een zeemansgraf gekregen heeft
in de dokhaven?
Als men zich zorgen maakt over
fietsers, die inclusief fiets 100 kilo
wegen, maak ik me meer zorgen
over een kraan die enkele honder
den tonnen weegt.
Ik hoop van harte dat spoedig
maatregelen zullen worden geno
men om dit te voorkomen.
Regeren is vooruitzien. Het lijkt
me terecht dat de fractie Gemeen
tebelang van Sluis (26 februari) be
ducht is voor nieuwe ontpolde-
ring door een nieuwe verdieping
van de Westerschelde. Het heet
vooruitgang en die stop je niet zo
maar. Kijk maar naar de kolossale
uitbreiding van het Antwerpse ha
vengebied. Stoppen wordt alleen
noodzaak als we niet bereid zijn
om de omvang en de kwaliteit
van de natuur die verloren gaat te
compenseren. Een simpele grens.
Een discussie die we nu moeten
voeren. Dus volledig eens met
Mare Rijk.
In 13 jaar waren de tolinkomsten
van de 6600 meter lange Wester-
scheldetunnel 323.278.163 euro.
Dat is 3767,80 euro per meter.
Draagt dit bij aan de Zeeuwse eco
nomie, of is het op den duur een
ondragelijke last voor de tolbeta
lers? Er zijn in Nederland bijna 50
wegtunnels, waaronder 2 toltun-
nels. De tolvrije tunnels hebben
een totale lengte van 44000 me
ter. Bij gelijke tolheffing als bij de
Westerscheldetunnel zou de op
brengst ruim 165,8 miljoen euro
zijn. Per jaar. Als sociale gelijkheid
van burgers een democratisch be
ginsel is, dan is het 'Westerschel-
dedossier' een voorbeeld van onde
mocratische verwezenlijking van
een project door een bestuurlijke
bovenlaag. Dat er mensen zijn die
oproepen een petitie te tekenen
voor een tolvrije Westerschelde
tunnel, is begrijpelijk en terecht.
„De gebruiker betaalt", aldus de
tunneldirecteur. Onjuist! Er zijn
in Nederland ook velen die geen
tol betalen. Er zijn te veel mensen
voor wie tol betalen een plicht is.
Dan faalt de democratie.
Tol voor de tunnel (23 februari) is
een noodzakelijk kwaad. Vreemde
stelling. Voor Zeeuws-Vlamingen
geldt: wil je Nederland in? Bij de
Westerscheldetunnel twee maal
betalen, voor heen en terug.
Woon je niet in Zeeuws-Vlaande-
ren? Dan kun je in heel Nederland
rondtoeren zonder tolgeld. Toch
vreemd dat Zeeuws-Vlamingen
daarvoor moeten betalen. Er zijn
6 tolvrije dagen, dus 359 betaalda
gen. Dat noodzakelijke kwaad ge
noemd in het artikel heeft betrek
king op kostenderving. Die is bij
een tolvrije tunnel voor Zeeuws-
Vlamingen veel kleiner dan het ar
tikel suggereert. Bovendien, hoe
kom je op het idee om die kosten
derving naar Zeeuws-Vlaanderen
door te schuiven. Via de Wester
scheldetunnel zijn wij deel van
Zeeland. Het is niet terecht dat
wij daarvoor moeten betalen.
Zeeuws-Vlamingen moeten koste
loos door de tunnel kunnen. Tol
geld voor doorgaand verkeer naar
Vlaanderen, ja. Maar niet voor
Zeeuws-Vlamingen.
De leeuwerik dreigt te verdwijnen
door de moderne landbouw
schrijft Chiel Jacobusse (17 februa
ri). Door de polder rijdend valt
meteen op: een massa grote vo
gels! Naast planteneters zoals dui
ven en ganzen ook eksters,
kraaien, kauwen en roofvogels. De
meeste lusten, net als de vos, wel
een ei of een (jong) vogeltje. Lo
gisch dat leeuwerik, patrijs, wei
de- of tuinvogel niet veel kans heb
ben een legsel groot te brengen.
Honderden miljoenen euro's zijn
geïnvesteerd in de aanleg van nieu
we natuur. De populaties van gro
te vogels zijn met honderden pro
centen toegenomen. Voor de klei
nere pakt dit rampzalig uit. Wan
neer breekt het besef door dat het
verdwijnen van vogelsoorten juist
het gevolg is van die nieuwe na
tuur? De ekster en de leeuwerik
zijn beschermd. Daarom is het
trekken aan een dood paard. De
leeuwerik komt niet meer terug.
Provinciale Staten had er geen
moeite mee en bij monde van
WD-fractievoorzitter Kees Bie-
rens moest het nog snel gebeuren
ook. Eventjes snel garant gaan
staan voor 200 miljoen euro. De
gemeenteraad van Schouwen-Dui-
veland is sterk verdeeld en heeft
twijfels (1 maart). Terecht wordt
aangegeven dat het risico vrij
hoog is om met gemeenschaps
geld zo maar 10 miljoen euro ga
rantstelling af te geven. De reser
ves zouden kunnen slinken tot
een ongewenst risicovolle hoogte.
Voorstanders gebruiken het onei
genlijke argument van de liefda
digheid: Delta is al die jaren goed
voor de gemeentelijke kas geweest
(dividend) en daarom kunnen we
iets terugdoen. Mag je daar ge
meenschapsgeld voor inzetten?
De provincie is resoluut. Zij denkt
aan de mogelijkheid om nog twee
jaar dividend van Delta te kunnen
ontvangen. Maar daar is creatief
boekhouden voor nodig, vermoed
ik. Uiteindelijk zal de raad door de
knieën gaan.
In 'Uit de Zeeuwse klei' (17 februa
ri) noemt Henk Hendrikse een
paar redenen waarom vogeltjes
vroeger gehouden werden in kooi
tjes. Wat eigenlijk algemeen be
kend is, was dat dit ook gedaan
werd als waarschuwing: bij kool
monoxidevergiftiging viel het
beestje als eerste van z'n stokje en
kon men maatregelen treffen!
ZATERDAG 5 MAART 2016
In deze rubriek geeft de redactie
haar lezers een podium. Daarvoor
gelden de volgende voorwaarden:
De brief moet duidelijk ingaan op
nieuws uit de PZC en daarbij de
datum van publicatie noemen. De
brief mag maximaal 150 woorden
lang zijn. Elke brief wordt geredi
geerd. De redactie bekort brieven
zo nodig om ze passend te maken.
Als er te veel brieven zijn voor de
beschikbare ruimte maakt de re
dactie een selectie. De redactie zal
onsamenhangende bijdragen niet
publiceren. Ook brieven met een
grove, beledigende of anderszins
onbetamelijke inhoud worden ge
weigerd.
U kunt uw brief richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post aan
Lezersredacteur PZC
Postbus 5046
4380 KA Vlissingen
0118-434005
r
J. Eger
Dulve 31, Zierikzee
Jaap den Hollander
Deltaweg 17, Burgh-Haamstede
Loes Beekman
Poortdijkstraat 2-27, Brouwershaven
Kees Bimmel
Koudekerkseweg 22, Vlissingen
Leo van den Broeke
Landpoortstraat 17, IJzendijke
Frans Courtin
Kievitstraat 2, Hulst
Jaap Schijve
Retranchement, Markt 18
Karei Martinet
Julianastraat 98, Heikant
Jan van der Straaten
Oosterenbanweg 46, Renesse
Mattie Bakker
Noorddijkstraat 59, Brouwershaven