Advocaten
weigeren
verhoor bij
te wonen
jxju Sm 33&&D Mli£s333lEu3
r m
Onderzoeksraad neemt luchthaven onder de loep
'fJZJfJ.flJ W
6 NIEUWS
De afgelopen twee jaar waren er dertien
bij na-ongelukken op Schiphol. Zijn het
incidenten, of is er meer aan de hand?
599,-
HAARLEMMERMEER. Er komt een
groot onderzoek naar de veilig
heid op luchthaven Schiphol. Aan
leiding is een reeks bijna-ongeluk-
ken de afgelopen jaren. De Onder
zoeksraad voor de Veiligheid wil
nu weten of het incidenten zijn of
dat er structureel iets mis is op de
luchthaven.
Afgelopen zondag nog had het
zomaar goed mis kunnen gaan op
de nationale luchthaven. Een vlieg
tuig reed op een baan waar een an
der toestel juist probeerde te lan
den. De landende piloten maak
ten een doorstart waarmee ze een
crash voorkwamen.
De Onderzoeksraad had zon
dag het besluit tot een groot on
derzoek al genomen, maar het in
cident illustreert wel de proble
men op Schiphol, stellen ze. In de
afgelopen twee jaar ging het zeker
dertien keer bijna-mis. Zo vlogen
op 10 mei 2015 twee toestellen ra
kelings langs elkaar toen één pi
loot een doorstart moest maken.
Het vliegtuig dreigde daardoor
een opstijgend toestel op een an
dere baan te raken. Het ging net
goed, omdat de één naar links
vloog en de ander naar rechts. Een
maand later vertrok een Airbus
vanaf een startbaan die nog niet
was vrijgegeven.
In 2014 ging het acht keer mis,
veelal omdat er te weinig afstand
was in de lucht. Een keer stond er
een auto van de vogelwacht op de
startbaan, en er was een aanrij
ding met een vliegtuigtrap.
Een groot 'thematisch' onder
zoek moet nu uitwijzen of het in
cidenten zijn, of dat er iets mis is
in het ontwerp of het gebruik van
de luchthaven. De Onderzoeks
raad benadrukt dat er geen acuut
veiligheidsprobleem is, maar dat
het belangrijk is dat Schiphol eens
goed wordt doorgelicht, ook met
het oog op de toekomst. Schiphol
is nu al de vijfde grootste luchtha
ven in Europa en de veertiende in
de wereld, maar wil fors groeien.
In vier jaar tijd zullen er naar ver
wachting 500.000 vliegtuigen per
jaar landen en vertrekken, nu zijn
dat er 450.000.
De Onderzoeksraad had eigen
lijk al eerder met dit onderzoek
Luchtvaartdeskundigen
zien het onderzoek
van de raad niet als
alarmerend, maar
als geruststellend
willen beginnen, maar die plan
nen moesten worden uitgesteld
om te kunnen achterhalen wat er
precies was gebeurd met de neer
gehaalde vlucht MH17 in de zo
mer van 2014.
Luchtvaartdeskundigen zien
het onderzoek van de raad niet als
alarmerend, maar eerder als ge
ruststellend. „Afgelopen jaren zijn
de incidenten wel afzonderlijk on
derzocht, maar niet de onderlig
gende trend. Nu zou kunnen blij
ken dat bijvoorbeeld de banen be
ter kunnen worden aangelegd of
de luchtverkeersleiding beter
moet instrueren", zegt Joris Mel-
kert, docent luchtvaarttechniek
aan de universiteit Delft.
Ook luchtvaartdeskundige Ben-
no Baksteen maakt zich niet heel
veel zorgen over de veiligheidssi
tuatie op Schiphol nu dit onder
zoek is aangekondigd. „Pas als er
nooit incidenten zijn, is dat alar
merend. Er zijn namelijk altijd in
cidenten, alleen worden ze dan
hoogstwaarschijnlijk niet opge
merkt. Het gaat er in de lucht
vaart om hoe de incidenten wor
den afgehandeld."
Schiphol zegt blij te zijn met
het onderzoek. „Veiligheid is een
topprioriteit binnen onze sector."
De luchtverkeersleiding zegt dat
het onderzoek 'nieuwe inzichten'
kan opleveren, waarmee de veilig
heid van het vliegveld kan wor
den verbeterd.
Verdachten hebben sinds
1 maart recht op een advocaat
bij een verhoor. Dat betekent
dat de advocaat er soms tiental
len uren per week aan kwijt is.
Er staat een vaste vergoeding te
genover van 150 tot 300 euro
voor het totale verhoor, onge
acht hoe lang dat duurt.
„Je moet er ook andere za
ken voor afzeggen", zegt advo
caat Hugo Pellinkhof, die giste
ren weigerde het verhoor van
een diefstalverdachte bij te wo
nen. „Dan koers ik op een fail
lissement af."
Ook vinden de advocaten
dat zij tijdens de verhoren te
weinig mogen zeggen. Advo
caat Willem Bierens uit Assen
roept alle strafrechtadvocaten
nu op te weigeren tegen deze
voorwaarden bij politieverho
ren aanwezig te zijn. Als piket
advocaten (waar elke burger
recht op heeft, betaald door de
Staat) weigeren bij het verhoor
te zijn terwijl de verdachte wél
van dat recht gebruik wil ma
ken, kan de politie haast niet
anders dan dat verhoor afzeg
gen. De zaak loopt vast.
Minister Van der Steur legde
eergisteren in een brief aan de
Tweede Kamer uit wanneer ad
vocaten zich wel met het ver
hoor mogen bemoeien. Bierens
noemt die uitleg 'belachelijk'.
„We mogen meeschrijven, we
mogen één keer het verhoor on
derbreken voor overleg met
cliënt én we mogen het zeggen
als de verdachte een vraag niet
begrijpt. Dat is niks."
Van der Steur wil tot eind
mei 'monitoren' hoeveel tijd en
geld het bijwonen van een ver
hoor de advocaten kost. Daarna
wil hij bezien of de vergoeding
moet worden verhoogd.
5 dagen
Zwarte Woud en Mainau
8 dagen
Sonthofen in de
Beierse Allgau
10 dagen
Umbrië en Rome,
Meer van Trasimeno
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
8 dagen
Wales Llandudno -
Snowdonia National Park
10 dagen
Westkust Ierland en
Connemara
www.bolderman.nl
Europe
Er is geen acuut veiligheidsprobleem, zegt de Onderzoeksraad. Maar het is belangrijk dat Schiphol eens wordt doorgelicht, foto Lex van Lieshout/ANP
Hoe veilig is Schiphol?
door Raymond Boere
door Victor Schildkamp
ASSEN. Verschillende advocaten
hebben deze week geweigerd
aanwezig te zijn bij het politie
verhoor van een verdachte om
dat ze de vergoeding daarvoor
te laag vinden. In enkele geval
len kon het verhoor daardoor
niet doorgaan.
mnmnm. ni
Vertrekdata:
25 april 9 mei 6 juni 4 juli etc.
Vertrekdata:
18 april/2,16,30 mei13, 27 juni etc.
Vertrekdata:
11, 25 april 9, 23 mei 6, 20 juni etc.
Vertrekdata:
21 mei4 18juni/2,16 juli etc.
1/
Vertrekdata:
18 april H6 mei 5 sept 3 okt
Brochure en (Q318) 58 09 58
boekingen: lij i