Advocaten weigeren verhoor bij te wonen jxju Sm 33&&D Mli£s333lEu3 r m Onderzoeksraad neemt luchthaven onder de loep 'fJZJfJ.flJ W 6 NIEUWS De afgelopen twee jaar waren er dertien bij na-ongelukken op Schiphol. Zijn het incidenten, of is er meer aan de hand? 599,- HAARLEMMERMEER. Er komt een groot onderzoek naar de veilig heid op luchthaven Schiphol. Aan leiding is een reeks bijna-ongeluk- ken de afgelopen jaren. De Onder zoeksraad voor de Veiligheid wil nu weten of het incidenten zijn of dat er structureel iets mis is op de luchthaven. Afgelopen zondag nog had het zomaar goed mis kunnen gaan op de nationale luchthaven. Een vlieg tuig reed op een baan waar een an der toestel juist probeerde te lan den. De landende piloten maak ten een doorstart waarmee ze een crash voorkwamen. De Onderzoeksraad had zon dag het besluit tot een groot on derzoek al genomen, maar het in cident illustreert wel de proble men op Schiphol, stellen ze. In de afgelopen twee jaar ging het zeker dertien keer bijna-mis. Zo vlogen op 10 mei 2015 twee toestellen ra kelings langs elkaar toen één pi loot een doorstart moest maken. Het vliegtuig dreigde daardoor een opstijgend toestel op een an dere baan te raken. Het ging net goed, omdat de één naar links vloog en de ander naar rechts. Een maand later vertrok een Airbus vanaf een startbaan die nog niet was vrijgegeven. In 2014 ging het acht keer mis, veelal omdat er te weinig afstand was in de lucht. Een keer stond er een auto van de vogelwacht op de startbaan, en er was een aanrij ding met een vliegtuigtrap. Een groot 'thematisch' onder zoek moet nu uitwijzen of het in cidenten zijn, of dat er iets mis is in het ontwerp of het gebruik van de luchthaven. De Onderzoeks raad benadrukt dat er geen acuut veiligheidsprobleem is, maar dat het belangrijk is dat Schiphol eens goed wordt doorgelicht, ook met het oog op de toekomst. Schiphol is nu al de vijfde grootste luchtha ven in Europa en de veertiende in de wereld, maar wil fors groeien. In vier jaar tijd zullen er naar ver wachting 500.000 vliegtuigen per jaar landen en vertrekken, nu zijn dat er 450.000. De Onderzoeksraad had eigen lijk al eerder met dit onderzoek Luchtvaartdeskundigen zien het onderzoek van de raad niet als alarmerend, maar als geruststellend willen beginnen, maar die plan nen moesten worden uitgesteld om te kunnen achterhalen wat er precies was gebeurd met de neer gehaalde vlucht MH17 in de zo mer van 2014. Luchtvaartdeskundigen zien het onderzoek van de raad niet als alarmerend, maar eerder als ge ruststellend. „Afgelopen jaren zijn de incidenten wel afzonderlijk on derzocht, maar niet de onderlig gende trend. Nu zou kunnen blij ken dat bijvoorbeeld de banen be ter kunnen worden aangelegd of de luchtverkeersleiding beter moet instrueren", zegt Joris Mel- kert, docent luchtvaarttechniek aan de universiteit Delft. Ook luchtvaartdeskundige Ben- no Baksteen maakt zich niet heel veel zorgen over de veiligheidssi tuatie op Schiphol nu dit onder zoek is aangekondigd. „Pas als er nooit incidenten zijn, is dat alar merend. Er zijn namelijk altijd in cidenten, alleen worden ze dan hoogstwaarschijnlijk niet opge merkt. Het gaat er in de lucht vaart om hoe de incidenten wor den afgehandeld." Schiphol zegt blij te zijn met het onderzoek. „Veiligheid is een topprioriteit binnen onze sector." De luchtverkeersleiding zegt dat het onderzoek 'nieuwe inzichten' kan opleveren, waarmee de veilig heid van het vliegveld kan wor den verbeterd. Verdachten hebben sinds 1 maart recht op een advocaat bij een verhoor. Dat betekent dat de advocaat er soms tiental len uren per week aan kwijt is. Er staat een vaste vergoeding te genover van 150 tot 300 euro voor het totale verhoor, onge acht hoe lang dat duurt. „Je moet er ook andere za ken voor afzeggen", zegt advo caat Hugo Pellinkhof, die giste ren weigerde het verhoor van een diefstalverdachte bij te wo nen. „Dan koers ik op een fail lissement af." Ook vinden de advocaten dat zij tijdens de verhoren te weinig mogen zeggen. Advo caat Willem Bierens uit Assen roept alle strafrechtadvocaten nu op te weigeren tegen deze voorwaarden bij politieverho ren aanwezig te zijn. Als piket advocaten (waar elke burger recht op heeft, betaald door de Staat) weigeren bij het verhoor te zijn terwijl de verdachte wél van dat recht gebruik wil ma ken, kan de politie haast niet anders dan dat verhoor afzeg gen. De zaak loopt vast. Minister Van der Steur legde eergisteren in een brief aan de Tweede Kamer uit wanneer ad vocaten zich wel met het ver hoor mogen bemoeien. Bierens noemt die uitleg 'belachelijk'. „We mogen meeschrijven, we mogen één keer het verhoor on derbreken voor overleg met cliënt én we mogen het zeggen als de verdachte een vraag niet begrijpt. Dat is niks." Van der Steur wil tot eind mei 'monitoren' hoeveel tijd en geld het bijwonen van een ver hoor de advocaten kost. Daarna wil hij bezien of de vergoeding moet worden verhoogd. 5 dagen Zwarte Woud en Mainau 8 dagen Sonthofen in de Beierse Allgau 10 dagen Umbrië en Rome, Meer van Trasimeno Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! 8 dagen Wales Llandudno - Snowdonia National Park 10 dagen Westkust Ierland en Connemara www.bolderman.nl Europe Er is geen acuut veiligheidsprobleem, zegt de Onderzoeksraad. Maar het is belangrijk dat Schiphol eens wordt doorgelicht, foto Lex van Lieshout/ANP Hoe veilig is Schiphol? door Raymond Boere door Victor Schildkamp ASSEN. Verschillende advocaten hebben deze week geweigerd aanwezig te zijn bij het politie verhoor van een verdachte om dat ze de vergoeding daarvoor te laag vinden. In enkele geval len kon het verhoor daardoor niet doorgaan. mnmnm. ni Vertrekdata: 25 april 9 mei 6 juni 4 juli etc. Vertrekdata: 18 april/2,16,30 mei13, 27 juni etc. Vertrekdata: 11, 25 april 9, 23 mei 6, 20 juni etc. Vertrekdata: 21 mei4 18juni/2,16 juli etc. 1/ Vertrekdata: 18 april H6 mei 5 sept 3 okt Brochure en (Q318) 58 09 58 boekingen: lij i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 6