4 8?
REDENEN
OM UITTE
GAAN
Uit het oude kan Iets nieuws voortkomen, in kunst en dagelijks bestaan
Leon Riekwell bouwt
na zijn afscheid als
Vlissingse
cultuurpaus nijver
aan een oeuvre.
&D00R NICO OUT
Gaat Rapalje
met de billen
bloot?
Gepassioneerde jonge musici in Ter Reede
Nationale troetelbeer tot
leven gewekt in 'Bomans'
Hij was decennialang het ge
zicht van het Buro Beelden
de Kunst Vlissingen. Hij
schilderde zelf ook, maar
trad daar niet mee naar bui
ten. Na zijn afscheid, enkele jaren terug,
bouwde Leon Riekwell (Haarlem, 1949)
zijn kunstenaarspraktijk uit en exposeert
hij regelmatig. Op dit moment is werk te
zien in Mon Capitaine in Middelburg.
Zijn eerste beeld ontstond in 1972 in het
laboratorium van de chloorfabriek waar
Riekwell toen werkte. Een ingreep in de
glazen opstelling waar nieuwe processen
werden beproefd. Zijn baas, een ingenieur,
vond het mooi wat hij deed, maar het viel
buiten het kader van het werk. Daarmee
zijn meteen de drie kenmerken van
Riekwells artistieke praktijk benoemd: ex
periment, esthetiek en een relatie met een
industriële omgeving.
De tentoonstelling oogt strak en helder.
Aan de wanden een groot ensemble van 15
kleine doeken, drie duo's en een enkel
schilderij. Kleurige doeken worden afgewis
seld met zwarte, witte en monochrome.
Op de vloer drie objecten.
Het grote ensemble bestaat uit doeken
van gelijke grootte in drie 'kleuren'. De wit
te en de oranje schilderijen hangen in blok
ken bij elkaar, de zwarte zijn in een strook
gerangschikt. Het ensemble is als een verza
meling op de wand aangebrachte vensters
die licht, kleur en duisternis de ruimte in
brengen. Ze stralen kracht uit. Het geheel
is prettig om naar te kijken. Ga je dichter
bij dan ontdek je dat de oppervlakken van
elk doek verschillen. Ze zijn meer of min
der mat, opgebouwd uit pasteuze verfstre
ken in verschillende ritmes. Er zijn doeken
waar de verf zich al vloeiend een weg heeft
gezocht. Er lijkt olieverf gebruikt te zijn,
maar ook industriële lak. Riekwell verleidt
je als toeschouwer om heen en weer te
gaan, van veraf tot dichtbij, en vanuit bei
de posities je waarneming te scherpen. Dat
een nauwkeuriger blik een genuanceerder
beeld oplevert is geen nieuws. Zoals het
ook niet nieuw is dat we een boom mooi
vinden of een appel lekker. Mensen leven
bij de gratie van de herhaling. Wat mooi
en fijn is willen we graag steeds weer erva
ren. In die behoefte voorziet ook kunst.
Met als extra die prikkel om beter, scher
per of anders te kijken. Wie de ambitie
heeft om de werkelijkheid met een open
blik tegemoet te treden, kan niet zonder
prikkels om oog en geest wakker te hou
den en te scherpen. Daarin voorzien de
kunsten en de filosofie. En daarin schuilt
de morele dimensie van kunst, ook al be
vat die geen voorstelling of verwijzing naar
een specifieke werkelijkheid.
De expositie appelleert tevens aan een
ander aspect van ons menszijn: het experi
ment, het zoeken van mogelijkheden en
verkennen van grenzen. Dat doet Riekwell
in de schilderijen waarin hij op doek aange
brachte verf verhit, zodat die gaat trekken
en verschrompelen. En in de objecten die
hij samenstelt uit resten van machines die
hij vond in de Vlissingse fabriek waar hij
zijn atelier heeft. Hij beschildert ze in de
zelfde kleuren als de doeken. De combina
ties suggereren speels kracht en beweging.
Wat afgedankt en verroest was kreeg een
nieuw bestaan. Ook dat kun je zien als me
tafoor. Uit het oude kan iets nieuws voort
komen. In kunst en dagelijks bestaan. Dat
vraagt durf, inzet en creativiteit. Die kun
stenaars steeds weer etaleren.
T/m 27/3. Mon Capitaine, Kinderdijk 56,
Middelburg. Zo. 14.00 -17.00 uur
STADSSCHOUWBURG
MATTHIEU VAN BELLEN EN NICOLAS VAN POUCKE
STADSSCHOUWBURG MIDDELBURG
Donderdag 3 maart 2016
Wat zijn de mogelijkhe
den van en de alternatieven
voor brons als materiaal om
beelden te maken? Hoe
maak je een bronzen beeld?
Zijn er alternatieven voor de
ze arbeidsintensieve en kost
bare techniek? Een keur aan
beelden, grote foto's van het
werk in de gieterij, een film
en mallen vertellen erover.
T/m 19/3. De Ouverture.
Boulevard de Wielingen 64,
Cadzand Bad. Do. t/m zo.
13.00 - 17.00 uur.
-4 Andrea Janssens gebruikt
als uitgangspunt voor haar
schilderijen meestal een rea
listisch en herkenbaar
beeld. Vaak is dit een vrou
wenfiguur. Tijdens het werk
transformeert het beeld naar
een abstractie die meer dan
het oorspronkelijke uitgangs
punt het gevoel tot uitdruk
king brengt dat Janssens
aanzette tot het werk. Ope
ning 6/3,16.00 uur door Jo-
han de Vos.
T/m 23/4. Galerie Gerritse,
Londensekaai 19, Middel
burg. Vr. en za. en le zo. v/d
mnd. 13.00 -17.00 uur.
Piet Dieleman verkent in
zijn werk kleur, vlak en ruim
te. Hij brengt kleur terug tot
naast elkaar staande vlak
ken. Pure kleur, gebundeld
licht, zonder voorstelling of
verwijzing naar iets anders
dan zichzelf. Maar kan dat
wel? Is er kunst mogelijk zon
der inhoud? Is er kleur die
geen emotie oproept? Ga
het zien in Goes. Opening
5/3. 15.00 uur.
T/m 9/4. Galerie van den
Berge, Westwal 45, Goes.
Do. t/m za. 12.00 -17.00
uur.
DE MENS experimenteert EN ZOEKT
DE GRENZEN VAN DE MOGELIJKHEDEN
Riekwells werk verleidt
je tot beschouwing van
veraf, maar ook van dicht
bij waardoor je verschillen
ontdekt in structuur en
textuur.
Al twintig jaar 'rokken' de man
nen van Rapalje door Europa,
fans in verwondering achterla
tend. Wat zit er onder die kilts?
Op muzikaal gebied hebben de
heren niets te verbergen. Folk,
eerlijk en puur, dat is het de
vies. Ook dit seizoen brengen
ze een vurige show met nieuw
repertoire. Vrijdag geven ze in
de Stadsschouwburg in Middel
burg vanaf 20.00 uur een thea
terconcert, met meerstemmige
zang en een keur aan instru
menten.
Matthieu van Bellen (viool) en
Nicolas van Poucke (piano) ver
zorgen in de reeks Concerten
Vlissingen een uitgebalanceerd
programma, met sonates van
Debussy, Mozart en César
Franck.
Matthieu van Bellen is geboren
in Hulst, hij studeerde in Enge
land en Duitsland en bouwt
aan een brede carrière. Momen
teel is hij verbonden aan The
Busch Ensemble Artist in Resi
dence in de Koningin Elisabeth
Kapel in Waterloo/ Brussel. Hij
won de Grachtenfestivalprijs
2015 en enkele grote nationa
le en internationale concour
sen. Hij speelt op de 'ex-Adolf
Busch' G.B. Guadagniniviool
(Turijn, 1783).
Nicolas van Poucke behoort tot
één van de meest vooraan
staande Nederlandse pianisten
van zijn generatie. Deze twee ta
lentvolle musici ontmoetten el
kaar enkele jaren geleden. Zij
verzorgden samen al menig re
cital, zoals tijdens het Scaldis
Kamermuziekfestival in
Zeeuws-Vlaanderen. Beiden
zijn gepassioneerde kamermu-
ziekmusici en ze overtuigden
de muziekwereld met hun de-
buutcd's. Van Bellen en Van
Poucke spelen zondag 6 maart
in Ter Reede, aanvang 11.30
Nicolas van Poucke (I) en Matthieu van Bellen
Godfried Bomans. Tijdens zijn
leven groeide de schrijver en
columnist uit tot een nationa
le troetelbeer.
In het toneelstuk 'Bomans'
gaat hij terug naar het onbe
woonde eiland Rottumer
plaat, waar hij een week lang
op uitnodiging van de Avro
en Vara bivakkeert. Van Jan
en alleman verlaten, alleen
op het strand. Tijdens het ver
blijf op deze eindeloze zand
plaat staat hij dagelijks in
contact met Willem Ruis, die
'veilig' aan de overkant in
Warffum staat. In dit toneel
stuk komen deze radioge
sprekken tussen Godfried en
Willem opnieuw tot leven.
Geen onderwerp blijft onbe
sproken.
Het kleurrijke karakter van Bo
mans wordt onderstreept
door de vorm van de voorstel
ling. Ruud van Megen creëer
de een toneelvoorstelling vol
muziek en mooie nummers.
Hij maakte hierbij gebruik
van de teksten die Bomans
zelf schreef. 'Bomans' is dins
dag 8 maart vanaf 20.00 uur
te zien in de Stadsschouw
burg in Middelburg.
HbSbHSbI