4 8? REDENEN OM UITTE GAAN Uit het oude kan Iets nieuws voortkomen, in kunst en dagelijks bestaan Leon Riekwell bouwt na zijn afscheid als Vlissingse cultuurpaus nijver aan een oeuvre. &D00R NICO OUT Gaat Rapalje met de billen bloot? Gepassioneerde jonge musici in Ter Reede Nationale troetelbeer tot leven gewekt in 'Bomans' Hij was decennialang het ge zicht van het Buro Beelden de Kunst Vlissingen. Hij schilderde zelf ook, maar trad daar niet mee naar bui ten. Na zijn afscheid, enkele jaren terug, bouwde Leon Riekwell (Haarlem, 1949) zijn kunstenaarspraktijk uit en exposeert hij regelmatig. Op dit moment is werk te zien in Mon Capitaine in Middelburg. Zijn eerste beeld ontstond in 1972 in het laboratorium van de chloorfabriek waar Riekwell toen werkte. Een ingreep in de glazen opstelling waar nieuwe processen werden beproefd. Zijn baas, een ingenieur, vond het mooi wat hij deed, maar het viel buiten het kader van het werk. Daarmee zijn meteen de drie kenmerken van Riekwells artistieke praktijk benoemd: ex periment, esthetiek en een relatie met een industriële omgeving. De tentoonstelling oogt strak en helder. Aan de wanden een groot ensemble van 15 kleine doeken, drie duo's en een enkel schilderij. Kleurige doeken worden afgewis seld met zwarte, witte en monochrome. Op de vloer drie objecten. Het grote ensemble bestaat uit doeken van gelijke grootte in drie 'kleuren'. De wit te en de oranje schilderijen hangen in blok ken bij elkaar, de zwarte zijn in een strook gerangschikt. Het ensemble is als een verza meling op de wand aangebrachte vensters die licht, kleur en duisternis de ruimte in brengen. Ze stralen kracht uit. Het geheel is prettig om naar te kijken. Ga je dichter bij dan ontdek je dat de oppervlakken van elk doek verschillen. Ze zijn meer of min der mat, opgebouwd uit pasteuze verfstre ken in verschillende ritmes. Er zijn doeken waar de verf zich al vloeiend een weg heeft gezocht. Er lijkt olieverf gebruikt te zijn, maar ook industriële lak. Riekwell verleidt je als toeschouwer om heen en weer te gaan, van veraf tot dichtbij, en vanuit bei de posities je waarneming te scherpen. Dat een nauwkeuriger blik een genuanceerder beeld oplevert is geen nieuws. Zoals het ook niet nieuw is dat we een boom mooi vinden of een appel lekker. Mensen leven bij de gratie van de herhaling. Wat mooi en fijn is willen we graag steeds weer erva ren. In die behoefte voorziet ook kunst. Met als extra die prikkel om beter, scher per of anders te kijken. Wie de ambitie heeft om de werkelijkheid met een open blik tegemoet te treden, kan niet zonder prikkels om oog en geest wakker te hou den en te scherpen. Daarin voorzien de kunsten en de filosofie. En daarin schuilt de morele dimensie van kunst, ook al be vat die geen voorstelling of verwijzing naar een specifieke werkelijkheid. De expositie appelleert tevens aan een ander aspect van ons menszijn: het experi ment, het zoeken van mogelijkheden en verkennen van grenzen. Dat doet Riekwell in de schilderijen waarin hij op doek aange brachte verf verhit, zodat die gaat trekken en verschrompelen. En in de objecten die hij samenstelt uit resten van machines die hij vond in de Vlissingse fabriek waar hij zijn atelier heeft. Hij beschildert ze in de zelfde kleuren als de doeken. De combina ties suggereren speels kracht en beweging. Wat afgedankt en verroest was kreeg een nieuw bestaan. Ook dat kun je zien als me tafoor. Uit het oude kan iets nieuws voort komen. In kunst en dagelijks bestaan. Dat vraagt durf, inzet en creativiteit. Die kun stenaars steeds weer etaleren. T/m 27/3. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo. 14.00 -17.00 uur STADSSCHOUWBURG MATTHIEU VAN BELLEN EN NICOLAS VAN POUCKE STADSSCHOUWBURG MIDDELBURG Donderdag 3 maart 2016 Wat zijn de mogelijkhe den van en de alternatieven voor brons als materiaal om beelden te maken? Hoe maak je een bronzen beeld? Zijn er alternatieven voor de ze arbeidsintensieve en kost bare techniek? Een keur aan beelden, grote foto's van het werk in de gieterij, een film en mallen vertellen erover. T/m 19/3. De Ouverture. Boulevard de Wielingen 64, Cadzand Bad. Do. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. -4 Andrea Janssens gebruikt als uitgangspunt voor haar schilderijen meestal een rea listisch en herkenbaar beeld. Vaak is dit een vrou wenfiguur. Tijdens het werk transformeert het beeld naar een abstractie die meer dan het oorspronkelijke uitgangs punt het gevoel tot uitdruk king brengt dat Janssens aanzette tot het werk. Ope ning 6/3,16.00 uur door Jo- han de Vos. T/m 23/4. Galerie Gerritse, Londensekaai 19, Middel burg. Vr. en za. en le zo. v/d mnd. 13.00 -17.00 uur. Piet Dieleman verkent in zijn werk kleur, vlak en ruim te. Hij brengt kleur terug tot naast elkaar staande vlak ken. Pure kleur, gebundeld licht, zonder voorstelling of verwijzing naar iets anders dan zichzelf. Maar kan dat wel? Is er kunst mogelijk zon der inhoud? Is er kleur die geen emotie oproept? Ga het zien in Goes. Opening 5/3. 15.00 uur. T/m 9/4. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00 -17.00 uur. DE MENS experimenteert EN ZOEKT DE GRENZEN VAN DE MOGELIJKHEDEN Riekwells werk verleidt je tot beschouwing van veraf, maar ook van dicht bij waardoor je verschillen ontdekt in structuur en textuur. Al twintig jaar 'rokken' de man nen van Rapalje door Europa, fans in verwondering achterla tend. Wat zit er onder die kilts? Op muzikaal gebied hebben de heren niets te verbergen. Folk, eerlijk en puur, dat is het de vies. Ook dit seizoen brengen ze een vurige show met nieuw repertoire. Vrijdag geven ze in de Stadsschouwburg in Middel burg vanaf 20.00 uur een thea terconcert, met meerstemmige zang en een keur aan instru menten. Matthieu van Bellen (viool) en Nicolas van Poucke (piano) ver zorgen in de reeks Concerten Vlissingen een uitgebalanceerd programma, met sonates van Debussy, Mozart en César Franck. Matthieu van Bellen is geboren in Hulst, hij studeerde in Enge land en Duitsland en bouwt aan een brede carrière. Momen teel is hij verbonden aan The Busch Ensemble Artist in Resi dence in de Koningin Elisabeth Kapel in Waterloo/ Brussel. Hij won de Grachtenfestivalprijs 2015 en enkele grote nationa le en internationale concour sen. Hij speelt op de 'ex-Adolf Busch' G.B. Guadagniniviool (Turijn, 1783). Nicolas van Poucke behoort tot één van de meest vooraan staande Nederlandse pianisten van zijn generatie. Deze twee ta lentvolle musici ontmoetten el kaar enkele jaren geleden. Zij verzorgden samen al menig re cital, zoals tijdens het Scaldis Kamermuziekfestival in Zeeuws-Vlaanderen. Beiden zijn gepassioneerde kamermu- ziekmusici en ze overtuigden de muziekwereld met hun de- buutcd's. Van Bellen en Van Poucke spelen zondag 6 maart in Ter Reede, aanvang 11.30 Nicolas van Poucke (I) en Matthieu van Bellen Godfried Bomans. Tijdens zijn leven groeide de schrijver en columnist uit tot een nationa le troetelbeer. In het toneelstuk 'Bomans' gaat hij terug naar het onbe woonde eiland Rottumer plaat, waar hij een week lang op uitnodiging van de Avro en Vara bivakkeert. Van Jan en alleman verlaten, alleen op het strand. Tijdens het ver blijf op deze eindeloze zand plaat staat hij dagelijks in contact met Willem Ruis, die 'veilig' aan de overkant in Warffum staat. In dit toneel stuk komen deze radioge sprekken tussen Godfried en Willem opnieuw tot leven. Geen onderwerp blijft onbe sproken. Het kleurrijke karakter van Bo mans wordt onderstreept door de vorm van de voorstel ling. Ruud van Megen creëer de een toneelvoorstelling vol muziek en mooie nummers. Hij maakte hierbij gebruik van de teksten die Bomans zelf schreef. 'Bomans' is dins dag 8 maart vanaf 20.00 uur te zien in de Stadsschouw burg in Middelburg. HbSbHSbI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 56