Bezoekers van Her Majesty ervaren déja vu 2 I UIT THUIS De Piek Jesus Christ Superstar Jezus als rockster. Andrew Lloyd Webber en Tim Rice deden in de jaren '70 nogal wat stof opwaaien met hun rockopera Jesus Christ Superstar. Muziektheater Zeeland voert een moderne versie op, maar met de originele hits. t*D00R WILLEM NIJSSEN De Amerikaanse zangeres Dayna Kurtz beheerst te veel stijlen om in een hokje geduwd te worden en dat vinden ze in de Verenigde Staten maar lastig. Haar stem be tovert, ontroert en raakt het hart. En dan maakt het bar weinig uit welk genre ze kiest om haar ver haal te vertellen. Dat Dayna Kurtz een zangeres, performer en componist van bij zondere allure is, dringt na bijna twee decennia zelfs in thuisland Amerika door. Daar duurde het even voordat radio stations begrepen dat het ta lent van Dayna dwars door alle muziekgenres heen gaat. Dat zijn ze daar niet gewend. Als niet duidelijk is of het om jazz, country, folk, blues, gospel of popmuziek gaat, dan lig je al snel buiten de markt. Maar wie een optreden van haar heeft bij gewoond, kan er niet omheen: Dayna hoort bij de groten. Nederland wist dat al langer. Niet omdat ze hits scoort op de radio, maar wie haar eenmaal ziet en hoort, krijgt iets mee Her Majesty brengt integrale uitvoering van de klassieker Deja Vu van Crosby, Stills, Nash Young in De Piek. Wie zijn ogen dichtdoet, waant zich bij een concert van de oude rotten zelf. Gegarandeerd dat je bij een concert van Her Majesty (een) déja vu krijgt. Wie zijn ogen sluit en alleen luistert, kan gaan twijfelen aan het regis tratievermogen van zijn gehoor. Komen de scheurende gitaarsoli, het jengelende orgeltje en die loopzuivere close harmonie soms van de originele uitvoerders? Vijf Nederlandse muzi kanten wagen zich ech ter met succes aan een integrale uitvoering van het illustere meester werk Deja Vu van Cros by, Stills, Nash Young. Bij de release van het eer ste studioalbum van het viertal in t97o waren de recensies niet bijster po sitief. Rolling Stone bij voorbeeld zag niets in het album. Toch bevat Deja Vu onvergetelijke songs en hits zoals 'Teach your Children', 'Helpless', 'Our House', 'Woodstock' en 'Almost cut my hair'. Het album werd een milestone voor een generatie die op groeide in de zeventiger jaren van de vorige eeuw. Zelfs vijfenveertig jaar la ter staat de plaat nog steeds als een huis. Her Majesty-gitarist en zan ger Jelle Paulusma pro beert te verklaren wat de kracht van het album is. „Die muzikanten zijn vier grote ego's, maar de combinatie maakt het al bum. Neil Young is de dissonant in de close har mony van de andere drie. Juist het tegen wicht maakt dat wat schijnbaar niet past, toch mogelijk wordt." De Nederlandse forma tie bestaat naast Paulus ma uit Bertolf Lentink (gitaar en zang), Die- derik Nomden (gitaar, toetsen, zang), Bauke Bakker (drums, zang) en Dirk Schreuders (bass, zang). Ze zijn allen van de na-Deja Vu generatie. 'Via mijn belangstelling voor Neil Young ben ik teruggegaan en heb ik Deja Vu ontdekt. Bertolf heeft het van zijn ouders. Die draaiden het grijs. Zij hebben 'Teach your Children' dus wel erg letterlijk opgevat'. De vijfmansformatie vult het optreden aan met individuele num mers van Crosby, Stills, Nash &Young uit de pe riode zowel voor als na het album Deja Vu. „We nemen het publiek mee in de geschiedenis van de band en vertellen waar ze vandaan kwa men en wat er na dat il lustere album op hun weg passeerde." „We geven het publiek wat ze kennen en spelen het zo goed mogelijk na zonder een kloon te wor den. Een gedeelte is vrij interpreteerbaar", ver telt de zanger-gitarist over de arrangementen. De tour van Her Majesty was al redelijk succesvol, maar na een optreden in De Wereld Draait Door stroomden nieuwe aan vragen binnen. Het is bekend dat de ori ginele leden elkaar soms letterlijk de tent uitvoch ten. Hoe zit dat bij Her Majesty? 'Ben je gek. Bij ons is het véél te gezellig om ruzie te maken!' Her Majesty - Deja vu, zaterdag 5 maart In de Piek in Vlissingen. Mid dagvoorstelling begint om 16.30 uur, de avond show om 21.00 uur. In de jaren '70 kreeg het Wes ten een grondige schoon maak. Bijna alles werd over hoop gehaald en afgestoft. Ook ons godsbeeld. Dankzij een spraakmakende musical. Jezus als rockster! Het lijdensverhaal als een ro mantische tragedie. Roestvrijstalen hits. Eén leuk ding van oud worden: je realiseren dat sommige dingen zo gek nog niet waren. Soms zelfs eigenlijk helemaal té gek. 1970: de dubbel-LP van 'Jesus Christ Superstar'. 1971: de musical op Broadway. 1973: het we reldwijde succes van de film. Een fan tastische rockopera met een contro versiële inhoud. Zeer welkom toen. En nog altijd. Niet meer voor de con troverse, wél nog altijd voor het muzi kale concept. De hierboven uitgetekende geschie denis maakt al wel duidelijk dat het verhaal van 'Jesus Christ Superstar' uitsluitend in songteksten wordt ver teld. Geen woord dialoog, tenzij het in een lied gebeurt. Resultaat van een zeer succesvolle samenwerking tus sen componist Andrew Lloyd Web ber en tekstschrijver Tim Rice. Die sa men ook nog andere successen vier den, onder andere met 'Evita'. Van die twee zit het meeste talent Donderdag 3 maart 2016 Wie Dayna Kurtz eenmaal heeft gehoord, weet waar het in de muziek om draait. door Marius Roeting

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 54