Bezoekers van
Her Majesty
ervaren déja vu
2 I UIT THUIS
De Piek
Jesus Christ Superstar
Jezus als rockster. Andrew Lloyd Webber en Tim Rice deden
in de jaren '70 nogal wat stof opwaaien met hun rockopera
Jesus Christ Superstar. Muziektheater Zeeland voert een
moderne versie op, maar met de originele hits. t*D00R WILLEM NIJSSEN
De Amerikaanse zangeres Dayna
Kurtz beheerst te veel stijlen om
in een hokje geduwd te worden
en dat vinden ze in de Verenigde
Staten maar lastig. Haar stem be
tovert, ontroert en raakt het hart.
En dan maakt het bar weinig uit
welk genre ze kiest om haar ver
haal te vertellen.
Dat Dayna Kurtz een
zangeres, performer
en componist van bij
zondere allure is, dringt na
bijna twee decennia zelfs in
thuisland Amerika door. Daar
duurde het even voordat radio
stations begrepen dat het ta
lent van Dayna dwars door alle
muziekgenres heen gaat. Dat
zijn ze daar niet gewend. Als
niet duidelijk is of het om jazz,
country, folk, blues, gospel of
popmuziek gaat, dan lig je al
snel buiten de markt. Maar wie
een optreden van haar heeft bij
gewoond, kan er niet omheen:
Dayna hoort bij de groten.
Nederland wist dat al langer.
Niet omdat ze hits scoort op de
radio, maar wie haar eenmaal
ziet en hoort, krijgt iets mee
Her Majesty brengt integrale uitvoering van
de klassieker Deja Vu van Crosby, Stills, Nash
Young in De Piek. Wie zijn ogen dichtdoet,
waant zich bij een concert van de oude rotten
zelf.
Gegarandeerd
dat je bij een
concert van
Her Majesty
(een) déja vu krijgt. Wie
zijn ogen sluit en
alleen luistert, kan gaan
twijfelen aan het regis
tratievermogen van zijn
gehoor. Komen de
scheurende gitaarsoli,
het jengelende orgeltje
en die loopzuivere close
harmonie soms van de
originele uitvoerders?
Vijf Nederlandse muzi
kanten wagen zich ech
ter met succes aan een
integrale uitvoering van
het illustere meester
werk Deja Vu van Cros
by, Stills, Nash Young.
Bij de release van het eer
ste studioalbum van het
viertal in t97o waren de
recensies niet bijster po
sitief. Rolling Stone bij
voorbeeld zag niets in
het album. Toch bevat
Deja Vu onvergetelijke
songs en hits zoals
'Teach your Children',
'Helpless', 'Our House',
'Woodstock' en 'Almost
cut my hair'. Het album
werd een milestone voor
een generatie die op
groeide in de zeventiger
jaren van de vorige
eeuw.
Zelfs vijfenveertig jaar la
ter staat de plaat nog
steeds als een huis. Her
Majesty-gitarist en zan
ger Jelle Paulusma pro
beert te verklaren wat
de kracht van het album
is.
„Die muzikanten zijn
vier grote ego's, maar de
combinatie maakt het al
bum. Neil Young is de
dissonant in de close har
mony van de andere
drie. Juist het tegen
wicht maakt dat wat
schijnbaar niet past,
toch mogelijk wordt."
De Nederlandse forma
tie bestaat naast Paulus
ma uit Bertolf Lentink
(gitaar en zang), Die-
derik Nomden (gitaar,
toetsen, zang), Bauke
Bakker (drums, zang) en
Dirk Schreuders (bass,
zang).
Ze zijn allen van de
na-Deja Vu generatie.
'Via mijn belangstelling
voor Neil Young ben ik
teruggegaan en heb ik
Deja Vu ontdekt. Bertolf
heeft het van zijn
ouders. Die draaiden het
grijs. Zij hebben 'Teach
your Children' dus wel
erg letterlijk opgevat'.
De vijfmansformatie
vult het optreden aan
met individuele num
mers van Crosby, Stills,
Nash &Young uit de pe
riode zowel voor als na
het album Deja Vu.
„We nemen het publiek
mee in de geschiedenis
van de band en vertellen
waar ze vandaan kwa
men en wat er na dat il
lustere album op hun
weg passeerde."
„We geven het publiek
wat ze kennen en spelen
het zo goed mogelijk na
zonder een kloon te wor
den. Een gedeelte is vrij
interpreteerbaar", ver
telt de zanger-gitarist
over de arrangementen.
De tour van Her Majesty
was al redelijk succesvol,
maar na een optreden in
De Wereld Draait Door
stroomden nieuwe aan
vragen binnen.
Het is bekend dat de ori
ginele leden elkaar soms
letterlijk de tent uitvoch
ten. Hoe zit dat bij Her
Majesty? 'Ben je gek. Bij
ons is het véél te gezellig
om ruzie te maken!'
Her Majesty - Deja vu,
zaterdag 5 maart In de
Piek in Vlissingen. Mid
dagvoorstelling begint
om 16.30 uur, de avond
show om 21.00 uur.
In de jaren '70 kreeg het Wes
ten een grondige schoon
maak. Bijna alles werd over
hoop gehaald en afgestoft.
Ook ons godsbeeld. Dankzij
een spraakmakende musical. Jezus als
rockster! Het lijdensverhaal als een ro
mantische tragedie. Roestvrijstalen
hits.
Eén leuk ding van oud worden: je
realiseren dat sommige dingen zo gek
nog niet waren. Soms zelfs eigenlijk
helemaal té gek. 1970: de dubbel-LP
van 'Jesus Christ Superstar'. 1971: de
musical op Broadway. 1973: het we
reldwijde succes van de film. Een fan
tastische rockopera met een contro
versiële inhoud. Zeer welkom toen.
En nog altijd. Niet meer voor de con
troverse, wél nog altijd voor het muzi
kale concept.
De hierboven uitgetekende geschie
denis maakt al wel duidelijk dat het
verhaal van 'Jesus Christ Superstar'
uitsluitend in songteksten wordt ver
teld. Geen woord dialoog, tenzij het
in een lied gebeurt. Resultaat van een
zeer succesvolle samenwerking tus
sen componist Andrew Lloyd Web
ber en tekstschrijver Tim Rice. Die sa
men ook nog andere successen vier
den, onder andere met 'Evita'.
Van die twee zit het meeste talent
Donderdag 3 maart 2016
Wie Dayna Kurtz eenmaal heeft gehoord, weet waar het in de muziek om draait.
door Marius Roeting