CULTUUR SHOW 27 Weer straf voor Ben Saunders 'Kanye West downloadt illegaal' Miljoen kijkers voor trouwshow Ben Saunders (32) is gisteren voor de tweede keer binnen een week veroordeeld. Dit keer kreeg hij een voorwaardelijke boete van 350 euro opgelegd voor wangedrag in 2014. Kanye West is niet alleen geliefd bij muziekpiraten, de rapper is zelf ook een boefje. Uit een foto die Kanye via Twitter deelde, blijkt dat hij geen onbekende is van torrentwebsite ThePirate- Bay. Dat is opmerkelijk, want de rapper dreigde de website vori ge maand nog aan te klagen om dat zijn nieuwe album The Life of Pablo massaal illegaal wordt ge- download. Kanye bracht The Life of Pablo alleen uit via Tidal, wat ervoor zorgde dat de plaat bij zonder vaak illegaal werd ge deeld. Married At First Sight is dinsdag van start gegaan met één miljoen kijkers. Daarmee behoort de trouwshow van Peter van der Vorst tot de tien best bekeken pro gramma's van die dag. tijd wel Acda De Munnik kun nen blijven. Dat is leuk, want dan kom je het podium op als Ac da De Munnik en dan zitten er allemaal mensen die voor je komen en die vinden dat leuk. Nu moet ik opnieuw beginnen." „Dat verzoek kwam op het mo ment dat wij zelf al wisten dat we gingen stoppen, maar voor dat we het bekend hadden ge maakt. Ik vond het prettig om al iets te doen te hebben op het mo ment dat we klaar zouden zijn. „Ik vond het wel doodeng, omdat ik mijn muziek uit han den moest geven aan acteurs. Als een nummer van mij niet zo goed is, weet ik waar ik het een duwtje moet geven om het over het voetlicht te krijgen. Nu moest ik ervoor zorgen dat het niet gered hoeft te worden. Als ik nu het eindresultaat zie, vind ik het ontroerend. „Maar toch: bij die musical staat groot op de poster: 'met mu ziek van Paul de Munnik'. Dan vraag ik me af: zitten mensen daar wel op te wachten? Ik weet het echt niet. Dan ben ik bang dat mijn naam overschat wordt." „Op handen gedragen worden door het publiek is leuk. Op som mige momenten ben ik er ook even echt in gaan geloven. Maar in de loop der jaren merkte ik dat het moeilijk is om op niveau te blijven. We konden niet, zoals popartiesten wel doen, vaak ons oude werk spelen. Wij moesten elke keer voor nieuwe theater voorstellingen totaal nieuw mate riaal hebben. Je kunt best Niet Of Nooit Geweest hebben geschre ven, of Het Regent Zonnestralen, maar het is niet vanzelfsprekend om steeds dat soort hits te ma ken. Hard werken en niveau hou den betekent niet dat iedereen dat leuk vindt. Daar was ik al ne derig in." „Mijn solobestaan is wel wen nen. Straks ga ik een tourtje spe len. Ik wil klein beginnen, zon der pretenties. Ik ga naar heel kleine zaaltjes, die niet meteen vollopen. Dan denk ik: oké..." „Daarom is het 't ook waard. En wie weet sta ik ooit op het po dium met een groot orkest of een band, en dat ik gewoon de zanger ben. Een gevestigde naam. Dat ik mezelf niet meer hoef te bewijzen. Dat hoeft niet meteen. Als dat pas over dertig jaar gebeurt, is dat ook goed." Als paddenstoelen schoten ze uit de grond in de tweede helft van de vorige eeuw: de historische in strumenten waarmee musici de uitvoeringspraktijk van de barok en de romantiek zo dicht mogelijk probeerden te benaderen. Je kunt twijfels hebben bij his torische vertolkingen: je ver plaatst je vandaag de dag ook niet meer in een postkoets als je een auto bezit. Bovendien hangt au thenticiteit af van de muzikale vi sie en niet van de originaliteit van het instrumentarium. Want er is een groot dilemma: de concertza len van nu zijn, in vergelijking met de salons en paleiszaaltjes van weleer, simpelweg te groot voor instrumenten met een gerin ge dynamiek. De verfijning daar van verdrinkt in de ruimte. De Argentijnse meesterpianist en dirigent Daniel Barenboim zorgde voor de grote omwente ling. Hij raakte geïmponeerd door de genuanceerde klank van de for tepiano toen hij een dergelijk in strument bespeelde tijdens een Lisztherdenking in Siena. Maar hij zag ook het volumeprobleem. Daarom gaf hij de Belgische piano bouwer Chris Maene de opdracht om een nieuw instrument, een symbiose van oud en nieuw, te ontwerpen. Bij moderne vleugels, sinds 1859 kruissnarig, liggen de hoge en lage snaren deels over elkaar, waardoor de resonans van die sna ren samensmelt. Bij oude instru menten liggen de snaren recht naast elkaar, waardoor er meer dif ferentiatie tussen het hoge en lage register blijft. Steinway leverde het frame en het mechaniek voor het nieuwe ontwerp en daarmee bouwde Mae ne een vleugel met het moderne volume en met de oude rechte sna ren voor meer kleuring. Baren boim, die zijn kans schoon zag en tegelijkertijd de toetsen iets smal ler liet maken voor zijn relatief kleine handen, is helemaal ver liefd op zijn nieuwe instrument. In Amsterdam presenteert hij het tijdens zijn recital op 24 april in het Concertgebouw aan het Neder landse publiek. Pianobouwer Chris Maene zag met deze opdracht een droom uit komen. „Ik maak meestal replica's van oude instrumenten", legt hij uit. „Toen ik gekoppeld werd aan Barenboim kon ik mijn creativi teit botvieren. Mijn opdrachtgever 'Mijn nieuwe ontwerp is geen eindstation, maar een aanloop voor verdere innovatie' is zo enthousiast, dat hij ook een bod deed op mijn eigen exem plaar. Om mee te nemen op zijn tournees." Zijn vinding is een revolutie in de pianowereld. „De pianobouw heeft meer dan veertig jaar stilge staan door steeds dezelfde produc ten te maken. Det geldt ook voor de beroemde firma Steinway Sons en zeker voor alle Aziaten met hun machinale massapiano's. Mijn nieuwe ontwerp is overigens geen eindstation, maar een aan loop voor verdere innovatie. Er zullen volgelingen komen, want er is een groot draagvlak in de klassieke muziekwereld." Hij ziet een zonnige toekomst voor zijn familiebedrijf. „Ik ben de tweede generatie. Mijn twee zoons zitten in de startblokken om de verworven expertise door te geven. Wij bezitten passie, we kijken niet op een uur en komen ver. Het mooie is dat wij lang kun nen doorgaan met kleine aantal len vleugels. Ik ben nu samen met wetenschappers bezig met de re constructie van een Beethoven- vleugel Érard uit 1803, ook een in teressant project." Van de Barenboim-Maene vleu gels staan drie exemplaren op sta pel. „We werkten vierduizend uur aan het eerste instrument. Dat was nodig omdat we vaak proeven deden, onder meer met de klank bodem. Het is heel veel hand werk, maar de volgende exempla ren kunnen wat sneller gemaakt worden. De doelstelling was een prachtige klankvariatie met de po wer voor grote zalen. Geen huiska merinstrument dus en dat is ge lukt." MICHEL BRANDJES, PIANOSTEMMER DONDERDAG 3 MAART 2016 Waarom wilde je de muziek voor een musical maken? Je moet nu zo veel opnieuw uitvin den, maakt dat je nederig? Ga je het redden in je eentje? Dan is de beloning als het werkt des te groter, toch? Musical Amandla! Mandela. Te zien: t/m 24/4, DeLaMar Theater, Amsterdam. Info: www.delamar.nl Een revolutie in de pianowereld door Cornélie Hoendervanger EINDHOVEN. De Belgische piano bouwer Chris Maene maakte een nieuw soort piano voor de beroem de musicus Daniel Barenboim. Na veertig jaar stilstand komt de pia- nobouw weer tot ontwikkeling. De fameuze musicus Daniel Barenboim achter de speciaal voor hem ontwik kelde vleugel, foto AFP Michel Brandjes is de pianostemmer van het Concertgebouw. Hij reist vaak met Daniel Barenboim mee voor het concertklaar maken van zijn instru ment. Brandjes is enthousiast over de nieuwe vleugel. „Het snelle schakelen en ombuigen van verfijnde harmonische wendingen, zoals bij Schubert, is ongekend mooi. Ik hoorde de vleugel in grote zalen in Wenen en Londen en daar klonk hij heel kleurrijk. Barenboim zegt het heel treffend: 'Ik speel de altijd met twee handen, nu vraagt dit instrument om tien vingers'."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 26