45.000 Failliet V&D zorgt voor enorme groei leegstand winkels Slimme meter Toon' trekt wijde wereld in ECONOMIE 23 Groei economie Zwitserland Meer Cubaanse sigaren verkocht Grontmij doet golftak weg Bil IÉN De Zwitserse economie is in het laatste kwartaal van vorig jaar sterker gegroeid dan in de rest van 2015. De economie van het Alpenland groeide in de laatste drie maanden van vorig jaar met 0,4 procent. Handgemaakte Cubaanse sigaren hebben flink aan populariteit ge wonnen. Importeur Cubacigar zag zijn omzet vorig jaar met ruim 13 procent oplopen tot 19,4 miljoen euro. Het gaat om de merken Cohiba, Montecristo en Romeo y Julieta. Ingenieursbedrijf Grontmij stopt met de aanleg en het onderhoud van golfbanen en sportvelden. Ei genaar Sweco zegt dat golf niet bij de toekomstplannen past. De activiteiten zijn verkocht aan De Enk Groen Golf uit Renkum. Voor het omvallen van Vroom en Dreesmann stond 3 procent van de beschikbare winkelruimte in de Domstad leeg, momenteel is 16 procent van het winkeloppervlak buiten gebruik. „V&D had enor me winkels met heel veel vierkan te meters vloer", zegt onderzoeker Bart Stek van Colliers. „De impact van de sluitingen is daardoor aan zienlijk." In Den Haag en Den Bosch is de leegstand opgelopen van 7 naar 15 procent en in Leiden van 8 naar 16 procent. Ook in enkele kleinere steden zijn de gevolgen fors. Door het wegvallen van V&D staat in het centrum van Amstelveen in één klap een kwart van het winkelop pervlak leeg. De leegstand 'explo deerde' van 1 naar 24 procent. In Leidschendam was de leegstand 10 procent, nu 26 procent. Alles bij elkaar betekent de on dergang van het warenhuiscon cern dat de winkelleegstand in Ne derland in één klap met 350.000 vierkante meter is opgelopen. Verhuurders en gemeenten is er veel aan gelegen om de 'gaten' in de winkelstraten zo snel moge lijk te dichten. Vorige week vrij dag is al een eerste overleg ge weest tussen de verhuurders, cura toren en wethouders van steden met een verdwenen V&D-vesti- ging. Retaildeskundigen stellen dat de toekomst van de 62 leegstaan de V&D-vestigingen sterk afhan kelijk is van de locatie. Zo'n 20 van de 62 lege panden liggen vol gens de kenners op 'absolute' A-lo- caties, zoals de Kalverstraat in Am sterdam en de Hoogstraat in Rot terdam. De eigenaren van deze panden lijken zich geen al te grote zorgen te hoeven maken. Die vlieger gaat niet op voor de eigenaren van de eveneens 20 lege panden die op 'slechte' plekken liggen. De verhuurders van deze locaties, maar ook de omliggende winkeliers én de gemeenten heb ben wel degelijk een (groot) pro bleem volgens Colliers. „Deze pan den zouden wel eens langere tijd leeg kunnen blijven." De kans dat er voor deze 'slechte' locaties een nieuwe huurder wordt gevonden is gering. Het is zelfs de vraag of deze locaties wel voor de slopers hamer behoed kunnen worden. Een bijkomend probleem van langdurige leegstand is dat het winkelende publiek zijn looprou tes door de binnenstad gaat aan passen. Daardoor zal er ook in de directe omgeving van de vroegere V&D's minder geshopt worden en kan zelfs nieuwe leegstand ont staan. Overigens hebben vastgoedeige naren die hun panden mettertijd weer kunnen verhuren aan nieu we huurders, ook een financiële strop. Volgens Jeroen Lokerse van vastgoedadviseur Cushman Wa kefield duurt het gemiddeld 'zo'n 9 tot 12 maanden' voor een nieu we huurder zijn definitieve intrek neemt in een groot winkelpand. Eneco opereert deels in een 'oude' wereld, zegt financieel topman Guido Dubbeld tijdens de presen tatie van de jaarcijfers 2015. „Daar in concurreren we met de traditio nele energiebedrijven." Tegelijk probeert het energiebedrijf in 'de nieuwe wereld' voet aan de grond te krijgen, bijvoorbeeld met ener giemanager Toon, die klanten helpt om hun energieverbruik te regelen. „Daar hebben we te ma ken met nieuwe concurrenten. Google bijvoorbeeld, dat de slim me thermostaat Nest aan de man brengt. Dat soort partijen heeft een iets andere kloksnelheid."De 250.000 Toons die er nu al zijn hangen in 99 procent van de geval len aan de muur bij klanten van Eneco. Dat moet veranderen, vindt het bedrijf. Toon, waarmee klanten bijvoorbeeld hun energie verbruik kunnen inzien en op af stand hun verwarming hoger kun nen zetten, moet een op zichzelf staand succesnummer worden. Het aantal gebruikers moet via een miljoen (in 2017) naar 'miljoe nen' (in 2019) groeien. Een groot deel van die Toon-klanten moet in het buitenland wonen, om te beginnen in landen als België, N. Eneco wil met Toon de grenzen over: te beginnen met België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Frankrijk en het Verenigd Konink rijk. Maar via een samenwerking met consultancybedrijf CapGemi- ni zal de Toon ook in de rest van de wereld naam gaan maken. In de buurlanden wil Eneco met eigen middelen de Toon pro moten, eventueel in samenwer king met andere energie- of tele- combedrijven. De Haas verwacht buiten West-Europa veel van de samenwerking met CapGemini. „Die installeren wereldwijd 300 miljoen slimme meters, en zien in Toon het ideale platform om die meters mee te koppelen." Grootse plannen dus, maar daar hangt een schaduw over. Zoals de zaken er nu voor staan, bestaat Eneco over elf maanden niet meer. De over heid wil het bedrijf splitsen in een leverings- en een netwerktak, zoals dat eerder ook met Essent en Nuon gebeurd is. Fel verzet van Eneco en Delta, dat hetzelfde lot wacht, leverde tot nu toe niets op. De Haas zegt dat Eneco ook in gesplitste vorm zijn internationa le ambities met de Toon zal door zetten. „Wat mogelijk beïnvloed wordt door een splitsing, zijn on ze mogelijkheden in grootschalige duurzame projecten, zoals wind- parken." De jaarcijfers die Eneco presenteerde vertoonden weinig bijzonderheden. De winst was 208 miljoen euro, 2 miljoen meer dan vorig jaar. Door de lage ener gieprijzen was de omzet wel 6,7 procent lager dan vorig jaar: 4,3 miljard euro. DONDERDAG 3 MAART 2016 Als het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verlaat, kost dat zo'n 15 procent van de 300.000 banen in de City, voorspelt een adviseur van de Crédit Suisse. ten op een koper in de Dubai Inter national Marine Club. Deze twee be zoekers lopen langs de kade, waar 850 exposanten hun mooiste boten tonen. Er liggen zo'n 400 superluxe jachten. De lokale Hiswa van de emi raten trekt meer dan 30.000 bezoe kers uit 120 landen. Groot voordeel van de beurs: geïnte resseerden kunnen direct met de boot een tochtje maken langs de kustlijn van Dubai met monumen ten als Burj-al-Arab en de aangeleg de eilandengroepen. foto Marwan Naamani/AFP door Leo Roggeveen ROTTERDAM. Het faillissement van V&D heeft de winkelleegstand in één klap met 350.000 vierkante meter doen toenemen. Er zijn die pe wonden geslagen in de Neder landse binnensteden. Volgens vast goedadviseur Colliers International is de winkelleegstand in Utrecht 'zomaar' vervijfvoudigd. door Sander van Mersbergen ROTTERDAM. Energiebedrijf Eneco wil in 2019 miljoenen exemplaren van energiemanager Toon verko pen. In binnen- maar vooral in bui tenland. „Er is heel veel belangstel ling", zegt topman Jeroen de Haas. A' 14 11:30 11:30 *2> 16,5°' 14.5* VWgliroyew IW I #svoon 4 Om 1500 w« f'COO A i A 0 s*00"1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23