effeweg.nl Winkeliers in Winschoten plukken vruchten van verdwijnen parkeermeter NIEUWS 13 Opvallend veel gemeenten experimenteren met goedkopere tarieven, of zelfs gratis parkeren. 1 8 1 WINSCHOTEN. Er lijkt een einde te komen aan de 'parkeertarieventer- reur' in onze binnensteden. Daar mee wordt gehoor gegeven aan de roep van binnenstadonderne mers, die hun klandizie met lede ogen de wijk zagen nemen naar plekken zonder parkeermeter. „Mijn klanten bestellen op hun gemakje nog eens een tweede kop je koffie of een broodje. Ze zijn niet meer zo bezig met de tijd." Ondernemer Arjan Kenter (34) merkt het verschil. Sinds het be taald parkeren in 2015 in Winscho ten is afgeschaft, zitten zijn klan ten er een stuk relaxter bij. Glimla chend: „En dat geldt ook voor mij. Over mijn omzetcijfers zit ik niet meer in." Zijn broodjeshuis Panini zit in het hart van het winkelgebied. Hij zit sinds 2010 in de zaak en heeft de leegstand flink zien oplopen. Er moest echt wat gebeuren om de toeristen en inwoners te verlei den naar de binnenstad te komen. Oplossing Projectleider en adviseur Gert Jan van 't Land van de gemeente Winschoten vond de oplossing waar ondernemers al jaren om schreeuwden: afschaffing van par- keergelden. Maar die hobbel kon niet zo maar worden genomen, want dan zou Winschoten netto zo'n 204.000 euro per jaar mislopen. Om dat tekort op te vangen, maak te de gemeente met winkeliers de afspraak dat zij vijf jaar lang mee betalen aan stadsvernieuwing. Van 't Land: „Het is best bijzonder dat ondernemers bereid zijn om zoveel bij te dragen, maar zij zien de voordelen ervan in." Uit onderzoek van de gemeen te blijkt dat ondernemers sinds dien meer zijn gaan investeren in hun winkelpand. Ook kijken ze positiever en met meer vertrou wen naar het winkelgebied. En misschien wel het belangrijkste: de meeste ondernemers zeggen dat hun omzet niet verder is ge daald. Alleszeggend, noemt van 't Land dit. „Als je bedenkt dat de omzet bij veel ketens flink terug loopt, is dit een enorme winst." Hoogleraar Cor Molenaar onder streept dat met de nieuwste cijfers van onderzoeksbureau GfK. Sinds begin dit jaar zijn bestedingen in mode-, elektronica en telecomwin- 'Mijn klanten bestellen op hun gemakje nog eens een tweede kopje koffie of een broodje' Arjan Kenter ondernemer kels 8 procent teruggelopen, ter wijl onlineverkoop juist 26 pro cent steeg. „Als je in deze tijd de omzet ge lijk weet te houden, dan doe je het echt goed." De retaildeskundi- ge pleit er al tijden voor dat ge meenten wat aan de gigantische stijgingen van parkeertarieven doen. „Het stuit consumenten te gen de borst dat ze online gratis kunnen bestellen en voor de stad soms wel een paar euro per uur kwijt zijn. Dan jaag je de consu menten juist de stad uit." Daar lijkt een groeiend aantal gemeenten van doordrongen te ra ken. Niet alleen de vier grote ste den, maar ook veel kleinere ge meenten experimenteren met gra tis of goedkoper parkeren. Zo is ook in Oosterhout het tarief ver laagd en overwegen Arnhem en Hoogeveen hetzelfde te doen. Impact Dat geeft Detailhandel Nederland en UNETO-VNI moed. Bij de branchevereniging van installa teurs zijn veel elektronicawinke liers aangesloten. En ook daar staat het water aan de lippen. „De toenemende winkelleegstand heeft grote impact op de omzet van winkeliers die er nog wel zijn", zegt manager detailhandel Rob Wierenga. Volgens hem moe ten de gemeenten niet alleen wat doen aan die vermaledijde par keerbelasting, maar ook een actie ver beleid voeren om leegstaande winkelpanden bezet te krijgen en DUURSTE STEDEN lokale lasten omlaag te brengen. De vereniging van gemeenten VNG ziet ook liever dat de discus sie niet alleen gaat over de parkeer tarieven. „Consumenten gaan naar een winkelcentrum vanwege het aanbod. Wel of niet betaald parkeren maakt niet het verschil." Volgens zegsvrouw Liane ter Maat is het veel belangrijker dat ge meenten, samen met horeca en ondernemers kijken hoe zij win kelgebieden aantrekkelijk kunnen maken. Ondernemers in de binnenstad van grote steden hoeven daar voor lopig niet op te rekenen, zo lijkt het. Het tarief bij het winkelcen trum Boven 't Y in Amsterdam Noord is weliswaar fors verlaagd maar dat kunnen winkeliers hart je stad op hun buik schrijven. Wet houder Pieter Litjens bij monde van zijn woordvoerder: „Dat is zo'n populair winkelgebied, dat hoeven we niet goedkoper te ma ken om meer winkelend publiek te trekken." Zuid-Limburg va. €199 Kroatië va. €299 Fietsreis Belgische kust va. €359 Muziekfeest Sauerland va. €399 Singlereis Toscane va. €499 Effeweg.nl of bel 0529 - 46 96 67 I 5 DONDERDAG 3 MAART 2016 'Klant niet meer bezig met de tijd' door Natasja de Groot en Marcia Nieuwenhuis Ondernemer Arjan Kenter is blij met het afschaffen van de parkeerta rieven. Zijn broodjeszaak Panini in het centrum van Winschoten heeft sinds het gratis parkeren veel meer aanloop en de klanten zitten er een stuk relaxter bij. foto Corné Sparidaens Stad Tarief 2015 per uur Amsterdam 5,00 Utrecht 4,48 Haarlem 3,90 Eindhoven 3,40 Rotterdam 3,33 Gouda 2,95 Apeldoorn 2,85 Arnhem 2,85 Dordrecht 2,70 Den Haag 2,60 Leeuwarden 2,60 Maastricht 2,60 5 daagse busreis Logies ontbijt Vertrek: 4 jul, 1 aug, 3okt Highlights: Maastricht - Valkenburg -Thorn Ardennen 8/10 daagse busreis Halfpension Diverse vertrekdata Highlights: Opatija Porec Rovinj Lovran Krk Postojna S daagse busreis Halfpension Vertrek: 16 mei, 13 jun, 22 aug Routes: Ijzervallei leper Canterbury Doornpanneroute 5 daagse busreis ALL-INCLUSIVE Vertrek: 20 jun Highlights: Paderborn Diemelsee Brilon muziekavonden 10 daagse busreis Halfpension Vertrek o.a.: 23 mei, 15 okt Highlights: MontecatiniTerme dagtocht Capri Pompei - Pisa Fouten voorbehouden. Excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds. COUPONCODE WEG09 O CM O CM I LU CC I X cc I a

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 13