Machinist wil zélf
tegen een haperende
wissel kunnen trappen
1,5
BUREAUSTOELEN
,echt
leder
4
Later beginnen scheelt op drukke uren vele duizenden zitplaatsen
Universiteiten en
hogescholen zijn
bereid lesuren
aan te passen om
NS tegemoet te
komen.
4 NIEUWS
Ij— 169,95
Exclusieve aanbieding voor u als lezer!
UTRECHT. In Utrecht gaat de hoge
school colleges geven tot 19.00
uur, zodat studenten niet in over
volle treinen hoeven te reizen.
Ook de Universiteit Utrecht stu
deert op mogelijkheden om de
lesuren te verruimen.
NS-topman Roger van Boxtel
zegt dat meer universiteiten en ho
gescholen bereid zijn hun college
tijden aan te passen om de drukte
in het openbaar vervoer tijdens de
spits te verminderen. Hij noemt
de universiteiten in Groningen en
Enschede. „Dit gaat echt helpen
om de drukte te verminderen."
De NS-topman heeft ook over
legd met de Radboud Universiteit
in Nijmegen. „Volgende week ben
ik bij de Universiteit Leiden, en ik
ga nog praten in Amsterdam. Het
gaat vooral om de drukste knoop
punten", zegt Van Boxtel. De nieu
we lesroosters moeten met ingang
van komend collegejaar worden in
gevoerd. Als de Utrechtse onder
wijsinstellingen voluit meewer
ken met later beginnen en later
eindigen, komen vele duizenden
zitplaatsen in de spits vrij. Bijna al
le overvolle spitstreinen gaan van
en naar Utrecht. Er zijn in heel Ne-
Eerder oogstte NS-topman
Van Boxtel hoon met voorstel
om student tijdens topdrukte
uit de trein te krijgen
Dat blijkt uit een enquête door
deze krant onder 932 conduc
teurs en machinisten van spoor
vakbond WMC. Ruim de helft
van de ondervraagde machinis
ten wil bij een storing uit de
trein kunnen stappen om de wis
sel handmatig om te zetten.
De machinist moet nu spoor-
beheerder ProRail bellen die ver
volgens een aannemer op de sto
ring afstuurt. Het duurt volgens
ProRail gemiddeld drie kwartier
voor de aannemer ter plaatse is.
Soms is er niet meer aan de
hand dan een tak tussen de rails.
Het treinverkeer ligt door zo'n
eenvoudige storing lang stil. Ge
middeld is het treinverkeer 1,5
uur verstoord door een weigeren
de wissel.
ProRail-baas Pier Eringa pleit
te in december ook voor versoe
peling van de veiligheidsregels,
zodat machinisten handmatig
een wissel mogen omzetten. Het
rijdend NS-personeel is het met
hem eens, blijkt uit de enquête.
ProRail onderzoekt of het mo
gelijk is om deze werkwijze in te
voeren. Er wordt in kaart ge
bracht bij welke wissels dat zou
kunnen en hoe de handmatige
bediening veilig kan worden uit
gevoerd. Het onderzoek is deze
zomer klaar.
De machinisten en conduc
teurs vinden verder dat het mate
rieel kwalitatief moet verbete
ren. Een op de vijf geënquêteer
de machinisten heeft geen ver
trouwen in de techniek waar
mee ze werken. Het spoor en de
wissels kunnen beter, vinden zij.
Maar ook de railpocket, de hand
scanner voor de ov-chipkaart, is
een bron van ergernis, omdat
het apparaat kuren heeft.
Een betere infrastructuur
helpt ook om de veiligheid op
het spoor te verbeteren, vindt
tweederde van de machinisten.
derland 650.000 studenten met
een ov-studentenkaart. Volgend
jaar komen daar nog eens 90.000
mbo'ers bij. In de spits vormen zij
ruim een derde van het aantal
treinreizigers.
Van Boxtel opperde zijn oplos
sing voor de overvolle treinen vier
maanden geleden. De onderwijs
wereld en de politiek hoonden
zijn idee om de student uit de
spits te krijgen weg, maar de top
man van NS zette door.
Hij eist niets van de hogescholen,
maar vraagt het gewoon. „De on
derwijsinstellingen bieden de hel
pende hand. Studenten zijn ons
net zo lief als andere klanten,
maar we bekijken wel of we ze
kunnen spreiden."
De Universiteit Utrecht kijkt
bijvoorbeeld naar de roosters van
de eerstejaars studenten, omdat
zij vaak nog thuis wonen. De on
derwijsinstelling denkt daarnaast
over spaaracties om studenten te
verleiden buiten de spits te rei
zen, zegt Marieke de Bakker,
hoofd studentenbegeleiding van
de universiteit. „Bijvoorbeeld met
een gratis kop koffie buiten de
spits of in het weekend met extra
korting reizen als je week-ov
hebt."
Spitsmijders zouden zelfs kun
nen sparen voor een gratis trein-
ticket naar Barcelona of Berlijn.
De Utrechtse studenten zijn
boos en broeden op acties. „We
zijn helemaal niet zo flexibel als
het lijkt", zegt voorzitter Pijke
Dorrestein van studentenunie Vi-
dius. Hij stelt dat studenten niet
zomaar 's avonds naar college kun
nen omdat ze door de afschaffing
van de basisbeurs de inkomsten
uit hun bijbaantjes hard nodig
hebben.
Studenten uit de spits halen is
niet de enige maatregel die NS
neemt. In bestaande treinstellen
worden eersteklascoupés omge
bouwd tot tweedeklascoupés. Bij
nieuw bestelde treinen wordt de
verhouding eerste en tweede klas
aangepast om de capaciteit in de
treinen te verbeteren.
Van Boxtel zegt dat sinds kort
ook zijn eigen NS-personeel later
begint als het werk het toelaat.
„Geen vergaderingen voor 09.30
uur. Ze komen of veel vroeger, of
veel later. Ik kom zelf ook pas om
09.30 uur binnen. Al is het soms
onvermijdelijk om in de spits te
reizen. Ook ik moet weieens
staan."
BIG BOSS SMALL BOSS
VERKRIJGBAAR IN ZWART EN WIT
'UH
Student toch uit spitstrein
door Marcia Nieuwenhuis
en Ton Voermans
door Edwin van der Aa
en Ton Voermans
UTRECH. Machinisten willen een
voudige storingen op het spoor
zelf kunnen verhelpen om vertra
gingen te voorkomen. Met een
eenvoudige trap kan een haperen
de wissel weer functioneren,
maar veiligheidsregels verbieden
dat.
Gemiddeld is
het treinverkeer
1,5 uur verstoord
door een
weigerende wissel.
Studenten vormen tijdens spits
uren een aanzienlijk deel van de
treinreizigers.
foto Tom van Dijke
STINGLER NL