Machinist wil zélf tegen een haperende wissel kunnen trappen 1,5 BUREAUSTOELEN ,echt leder 4 Later beginnen scheelt op drukke uren vele duizenden zitplaatsen Universiteiten en hogescholen zijn bereid lesuren aan te passen om NS tegemoet te komen. 4 NIEUWS Ij— 169,95 Exclusieve aanbieding voor u als lezer! UTRECHT. In Utrecht gaat de hoge school colleges geven tot 19.00 uur, zodat studenten niet in over volle treinen hoeven te reizen. Ook de Universiteit Utrecht stu deert op mogelijkheden om de lesuren te verruimen. NS-topman Roger van Boxtel zegt dat meer universiteiten en ho gescholen bereid zijn hun college tijden aan te passen om de drukte in het openbaar vervoer tijdens de spits te verminderen. Hij noemt de universiteiten in Groningen en Enschede. „Dit gaat echt helpen om de drukte te verminderen." De NS-topman heeft ook over legd met de Radboud Universiteit in Nijmegen. „Volgende week ben ik bij de Universiteit Leiden, en ik ga nog praten in Amsterdam. Het gaat vooral om de drukste knoop punten", zegt Van Boxtel. De nieu we lesroosters moeten met ingang van komend collegejaar worden in gevoerd. Als de Utrechtse onder wijsinstellingen voluit meewer ken met later beginnen en later eindigen, komen vele duizenden zitplaatsen in de spits vrij. Bijna al le overvolle spitstreinen gaan van en naar Utrecht. Er zijn in heel Ne- Eerder oogstte NS-topman Van Boxtel hoon met voorstel om student tijdens topdrukte uit de trein te krijgen Dat blijkt uit een enquête door deze krant onder 932 conduc teurs en machinisten van spoor vakbond WMC. Ruim de helft van de ondervraagde machinis ten wil bij een storing uit de trein kunnen stappen om de wis sel handmatig om te zetten. De machinist moet nu spoor- beheerder ProRail bellen die ver volgens een aannemer op de sto ring afstuurt. Het duurt volgens ProRail gemiddeld drie kwartier voor de aannemer ter plaatse is. Soms is er niet meer aan de hand dan een tak tussen de rails. Het treinverkeer ligt door zo'n eenvoudige storing lang stil. Ge middeld is het treinverkeer 1,5 uur verstoord door een weigeren de wissel. ProRail-baas Pier Eringa pleit te in december ook voor versoe peling van de veiligheidsregels, zodat machinisten handmatig een wissel mogen omzetten. Het rijdend NS-personeel is het met hem eens, blijkt uit de enquête. ProRail onderzoekt of het mo gelijk is om deze werkwijze in te voeren. Er wordt in kaart ge bracht bij welke wissels dat zou kunnen en hoe de handmatige bediening veilig kan worden uit gevoerd. Het onderzoek is deze zomer klaar. De machinisten en conduc teurs vinden verder dat het mate rieel kwalitatief moet verbete ren. Een op de vijf geënquêteer de machinisten heeft geen ver trouwen in de techniek waar mee ze werken. Het spoor en de wissels kunnen beter, vinden zij. Maar ook de railpocket, de hand scanner voor de ov-chipkaart, is een bron van ergernis, omdat het apparaat kuren heeft. Een betere infrastructuur helpt ook om de veiligheid op het spoor te verbeteren, vindt tweederde van de machinisten. derland 650.000 studenten met een ov-studentenkaart. Volgend jaar komen daar nog eens 90.000 mbo'ers bij. In de spits vormen zij ruim een derde van het aantal treinreizigers. Van Boxtel opperde zijn oplos sing voor de overvolle treinen vier maanden geleden. De onderwijs wereld en de politiek hoonden zijn idee om de student uit de spits te krijgen weg, maar de top man van NS zette door. Hij eist niets van de hogescholen, maar vraagt het gewoon. „De on derwijsinstellingen bieden de hel pende hand. Studenten zijn ons net zo lief als andere klanten, maar we bekijken wel of we ze kunnen spreiden." De Universiteit Utrecht kijkt bijvoorbeeld naar de roosters van de eerstejaars studenten, omdat zij vaak nog thuis wonen. De on derwijsinstelling denkt daarnaast over spaaracties om studenten te verleiden buiten de spits te rei zen, zegt Marieke de Bakker, hoofd studentenbegeleiding van de universiteit. „Bijvoorbeeld met een gratis kop koffie buiten de spits of in het weekend met extra korting reizen als je week-ov hebt." Spitsmijders zouden zelfs kun nen sparen voor een gratis trein- ticket naar Barcelona of Berlijn. De Utrechtse studenten zijn boos en broeden op acties. „We zijn helemaal niet zo flexibel als het lijkt", zegt voorzitter Pijke Dorrestein van studentenunie Vi- dius. Hij stelt dat studenten niet zomaar 's avonds naar college kun nen omdat ze door de afschaffing van de basisbeurs de inkomsten uit hun bijbaantjes hard nodig hebben. Studenten uit de spits halen is niet de enige maatregel die NS neemt. In bestaande treinstellen worden eersteklascoupés omge bouwd tot tweedeklascoupés. Bij nieuw bestelde treinen wordt de verhouding eerste en tweede klas aangepast om de capaciteit in de treinen te verbeteren. Van Boxtel zegt dat sinds kort ook zijn eigen NS-personeel later begint als het werk het toelaat. „Geen vergaderingen voor 09.30 uur. Ze komen of veel vroeger, of veel later. Ik kom zelf ook pas om 09.30 uur binnen. Al is het soms onvermijdelijk om in de spits te reizen. Ook ik moet weieens staan." BIG BOSS SMALL BOSS VERKRIJGBAAR IN ZWART EN WIT 'UH Student toch uit spitstrein door Marcia Nieuwenhuis en Ton Voermans door Edwin van der Aa en Ton Voermans UTRECH. Machinisten willen een voudige storingen op het spoor zelf kunnen verhelpen om vertra gingen te voorkomen. Met een eenvoudige trap kan een haperen de wissel weer functioneren, maar veiligheidsregels verbieden dat. Gemiddeld is het treinverkeer 1,5 uur verstoord door een weigerende wissel. Studenten vormen tijdens spits uren een aanzienlijk deel van de treinreizigers. foto Tom van Dijke STINGLER NL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 4