GOI 3 Kruidenier, bemoei je metje eigen zaken DE KLANT IS KLOOTWIJK opgewekt en kan XX het niet laten ons de weg te wijzen et.veel - Je moet ervoor zorgen dat mensen weten dat het een trend gaat worden. Dat doe je via de media en horecamensen In hun pogingen ons en onze kinderen op te voeden slaan Albert Heijn en zijn opinieblad Allerhande de plank nogal eens mis. Het hoeft helemaal niet. Hulp van buiten, bij het opvoeden van onze kinderen. Op voeden doe je zelf. Dacht je. Maar men sen en organisaties zijn verantwoordelijkheden aan het ver schuiven en geven het liefst kruide niers van alles de schuld. Als ik speklappen koop voor weinig geld krijg niet ik op mijn donder, maar heeft de kruidenier het gedaan. Die had meer geld moeten vragen. Want, redeneren lui van de dierenbeweging, als speklap jes goedkoop zijn hebben varkens het beroerd. Dat het zo niet zit doet er niet toe. Winke liers trekken het zich aan en nemen, zeggen ze, hun verantwoordelijkheid. Ze bieden gezonde koopwaar aan die milieuvriendelijk is geproduceerd en zeggen, zoals Albert Heijn in zijn opi nieblad Allerhande, datje beter honing in je thee kunt doen dan suiker. Oei. Dat was een foutje. Honing is zo onge veer vloeibare suiker en geen bal beter dan een klontje. Albert Heijn kwam er schielijk op terug. En toen dacht ik het weer. Heijn waar be moei je je eigenlijk mee? Wat een mens wel en niet moet eten, wat hij zijn kin deren moet geven en hoe laat ze naar bed moeten, de kruidenier heeft er niks mee te maken. Hij weegt een pond bruine Allerhande is altijd bonen aten ming van komt in uw darmen. Dat is zijn zaak niet. Maar ik ben daarin kennelijk ouderwets. Kruideniers weten al niet beter meer dan dat zij ons huishouden moeten zien te bestieren. Zoals er tijden waren dat een kapelaan aan huis kwam om te zeggen hoe men het leven moest in richten. Allerhande, het Heijnblad met elke maand een nieuwe editie, is altijd opgewekt en kan het niet meer laten burgers de goede weg te wijzen. Winkelnieuws' heet een rubriek. Nieuwe erwtensoep met rookworst: 'een bewuste keus'. Nieuw biologisch ontbijt, 'voor verantwoord omgaan met de natuur'. En nieuw snoep. Gemaakt van fruit, 62,50 per kilo, bestaat voor drie kwart uit suikers. En doodleuk staat daar: 'Hier kunnen je kinderen gerust van door snoepen.' Nee, nee, nee Albert Heijn! Dat doen kin deren al de hele dag door, snoepen. En dat wil ik nou net precies niet. Dat is mijn gevecht. Bemoei je er niet mee. 2B0SCH BGL35M0V20 MOVEON PRINCESS 335000 SILENCE DELUXE drankcategorie moet promoten." Volgens Van Dijk maken veel nieuwe bedrijven de fout dat ze de stap naar de supermarkt te vroeg maken. „Eerst moet je zorgen dat mensen weten dat het een trend gaat wor den. Dat doe je via de media en be langrijke mensen in de horeca." Het is een lastig proces om bij su permarkten in het schap te komen, legt de trendwatcher uit. „Veel on dernemers realiseren zich niet datje verbonden bent aan de regels van zo'n supermarkt. Je moet veel geld steken in marketing, meedoen aan de bonusactie, en je moet een enorme productiecapaciteit hebben. Kleine bedrijven hebben daar vaak geen budget voor." Aan de andere kant ziet Van Dijk dat supermarkten - meer dan ooit boven op de trends zitten. „Voornamelijk omdat zij ingehaald werden door be drijven zoals Marqt en Stach, die zich richten op de trendsettende doelgroep met biologisch verant woorde producten en producten waarvan je de herkomst weet." KLAAR MET DE MEGACORPORATIES Loop naar de afdeling in de super markt met speciaalbiertjes en je wordt bijna duizelig van de hoeveel heid obscure Indian Pale Ales (IPA), Weizenbiertjes, bokbiertjes, triple-, dubbel-, blond- en extra stout-bier- tjes. Het aantal kleine brouwerijen van speciaalbier is in de afgelopen jaren gigantisch toegenomen. Sinds 2014 zijn er meer dan honderd bier merken bijgekomen. Supermarktke tens volgen die ontwikkeling nauwlettend. Zo lukte het de Oedi pus Brouwerij in Amsterdam vorig jaar maart om de biertjes 'Mannen liefde' en 'Mama' in het schap van Albert Heijn te krijgen. De vier vrienden en oprichters van Oedipus, Alex Mager, Paul Brouwer, Sander Nederveen en Rick Nelson, begonnen in 2011 met het brouwen van speciaalbier in hun appartement in Amsterdam. „In het begin maak ten we maar 25 liter," vertelt Rick Nelson. „We experimenteerden met veel verschillende recepten." In 2012 ontwikkelden de vrienden Mannenliefde en al snel groeide de productie van 25 liter naar 500, 2000, 5000 en nu zelfs 20.000 liter per maand, doordat veel hippe hore cagelegenheden het bier wilden ver kopen. In 2014 gingen de ondernemers een samenwerking aan met de drankengroothandel Bier Co. Het bier van Oedipus is nu bij meer dan 150 AH's te verkrijgen en daarnaast ook bij een aantal vesti gingen van Jumbo. Nelson: „Ik denk dat we ons succes te danken hebben aan het groei ende aantal Nederlanders dat zich realiseert dat iets ook lo kaal of nationaal gemaakt kan worden. Zij willen af van de mega-corporaties zonder gezicht." De stap naar de super markt was erg belangrijk voor Oedipus. „We willen dat ons bier voor veel men sen toegankelijk wordt. Bier is namelijk voor ieder een en niet alleen voor de man. Wij willen dat stereo type doorbreken." Wouter Klootwijk proeft en test producten woensdag 2 maart 2016 Reageren? wouter.klootwijk@persgroep.nl Vanaf 99 euro Plus: dikke voldoendes voor het zuigen op allerhande vloeren Min: is een echte stroomvreter. Matige gebruiksaanwijzing, matig motorfilter Vanaf 98 euro Plus: zuigt prima op harde vloeren en vloeren met kie ren Min: is minder goed op ta pijt, heeft een slecht uit- blaasfilter. Waardeloze gebruiksaanwijzing 44

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 47