2 I ©GOI Zakloos zuigt stukken minder Van Idee lol supermarktliil Jaarlijks worden honderden nieuwe producten geïntroduceerd in de supermarkten, waarvan meer dan een derde binnen een jaar weer verdwijnt. Drie ondernemers vertellen hoe hun producten in de supermarkt zijn beland. Test 1, 2, 3 Ook last van keuzestress tijdens je zoektocht langs internetwaren huizen, supermarkten en prijsstun- ters? Geld&Goed helpt een handje met deze week een vergelijkend warenonderzoek met stofzuigers. Een paar jaar geleden probeerden stofzuigerfabrikanten elkaar af te troeven met steeds hoger wor dende wattages. Waar 2200 watt gebruikelijk was voor een stofzui ger, is het vandaag de dag sport om ver onder de maximaal toege stane 1600 watt uit te komen. Het blijkt nauwelijks gevolgen te heb ben voor de zuigkracht van de stofzuigers. Een stofzuiger van 900 watt doet zijn werk heel be hoorlijk. Toch is niet alles ho sanna in stofzuigerland, zo blijkt uit een recente test van stofzui gers door de Consumentenbond. Alle stofzuigers onder de 100 euro scoren een onvoldoende. Ook de nieuwerwetse stofzuigers zonder zak, goed voor een marktaandeel van pakweg 33 procent, scoren slecht. Van de tien best geteste stofzuigers is slechts één exem plaar zakloos, een Philips met een adviesprijs van 250 euro. Winnaar van de test is de Miele C3 Black Diamond EcoLine (eind- score: 7,5), verkrijgbaar vanaf 190 euro. Hoewel er, om Mieles recla meslogan maar eens te citeren, dus inderdaad geen betere is, gin gen wij op zoek naar drie goedko pere exemplaren uit de test. AEG APF6I0 POWERFORCE ©TEKST STEVEN MUSCH I FOTO'S ALEXANDER SCHIPPERS 'JE MOET IETS TOEVOEGEN AAN WAT AL BESTAAT' Hummus is de laatste jaren zo po pulair geworden dat veel super markten een hele vitrine hebben ingeruimd voor de van oorsprong Libanese kikkererwtenspread. Het Zaanse bedrijf Maza, gespeciali seerd in Mediterrane delicatessen, is één van de grootste producenten in Nederland. „Mensen gaan steeds bewuster met voeding om," zegt Roberto Oberegger, commercieel directeur van Maza. Kikkererwten zijn erg gezond en daarnaast ook duurzaam om te verbouwen. „Wij denken dat hummus het daarom zo goed doet. Ook is er steeds meer interesse voor de Arabische keuken en er zijn steeds meer mensen die geen dierlijke producten willen eten zoals vlees of vis." Toen Maza 16 jaar geleden begon, verkocht het vooral aan Thrkse en joodse supermarkten in Amster dam. In 2007 nam echter een aan tal franchise- winkels - on dernemers die zich aan een grote su permarktketen hebben verbon- den - de hummus 'via de achter deur' op in hun assortiment. „Fran chises kopen ongeveer 95 procent in via het hoofdkantoor van de su permarkt, maar ongeveer vijf pro cent mogen ze zelf inkopen. Daardoor staan zij vaak open voor nieuwe dingen." Tegenwoordig probeert Maza elk jaar minimaal één nieuw product te introduceren bij de supermark ten. „Afgelopen najaar hebben we Yazzara, een wortel-pompoendip, en Labneh, een dikke yoghurt met tuinkruiden, geïntroduceerd." Die producten doen het goed, maar Oberegger heeft ook ervaring met mislukkingen. „We zijn bijvoor beeld wel eens de strijd aangegaan de pastasauzen van Bertolli. Wij wilden een verse saus maken, maar dan zie je al gauw datje het aflegt tegen houdbare producten." Wat maakt dat een product wel of niet slaagt? „In eerste instantie de aantrekkelijkheid van een verpak king en de prijs. Daarna is de vraag of het ook lekker is, zodat het mensen het ook blijven kopen," zegt Oberegger. „Als ondernemer moet je altijd kijken wat je nog kan toevoegen. Als je bijvoor beeld ziet dat er al vier ver schillende soorten kipkerriesalades in de supermarkt liggen, dan denk ik niet dat daar veel toekomst in zit. Ook is het belangrijk datje snel kan leveren aan een supermarkt, zodat de schappen niet ineens leeg zijn als het product goed loopt." 'VERMOUT WORDT NIEUWE TREND' „Wij weten precies wat mensen over een paar jaar gaan drinken," zegt Vincent van frt l Dijk, trendwachter, journa- L_ list en partner van het mar- gö 3 keting- en trendbureau HBMEO. „In 2006 hebben we prosecco als trend ge lanceerd, op verzoek van een importeur van Itali aanse wijnen. In een paar jaar tijd is die pro secco van 20.000 flessen naar 10 miljoen flessen per jaar gegroeid." Hetzelfde heeft HBMEO met limoncello gedaan en voor verschillende gin-merken. De nieuwste trend wordt volgens Van Dijk vermout, een ver sterkte wijn (meestal 15 procent) op smaak ge bracht met aroma's en kruiden. „In de 19de eeuw was ver mout heel populair, maar tegen woordig is dat helemaal verdwenen. Martini is het meest bekende voorbeeld, maar dat merk profileert zich niet als een vermout. Nu het opnieuw een trend wordt, zie je dat Martini weer groot op de etiketten wil gaan zetten dat het een vermout is." In 2013 was Van Dijk in Barcelona - waar ook de gin-tonictrend van daan kwam - en zag daar dat een aantal hippe bars gin-tonic hadden ingeruild voor vermout. „Het zag er heel feestelijk uit, maar het is simpel te maken en ook een stuk goedkoper dan een gin-tonic." Daarom importeert hij sinds een paar maanden vermout uit Spanje. Vanaf 25 april ligt deze rode Olave Vermouth ook in het schap van Albert Heijn. Om de consumenten kennis te laten maken met de drank, opende Van Dijk in januari een 'pop-up Vermuteria' in de Sint Olofskapel op de Zeedijk in Amsterdam. „We zijn al twee jaar bezig om de trend voor te bereiden. De meeste drankmerken zijn ge wend om alleen hun eigen merk in de markt te zetten, maar wij geloven datje de volledige Heel veel flops woensdag 2 maart 2016 MARK ROOS Vanaf 119 euro Plus: prima zuigpresfaties, zowel op tapijt als op harde vloeren Min: dikke onvoldoende voor gebruiksaanwijzing en motor filter. Is niet de meest ge bruiksvriendelijke KNOKKEN VOOR EEN PIEKJE IN IET schap ROBERTO OBEREGGER lO% ffo©moes Volgens Sjanny van Beek- veld van het markt- en opinieonderzoeksbureau IRI Nederland komen er jaarlijks ongeveer 500 nieuwe concepten, mer ken en producten bij in de supermarkten. De in novaties van 'private la bels', oftewel de huismerken van super markten, zijn daar niet bij opgeteld. Het werkelijke aantal nieuwe producten is dus niet helemaal duidelijk. Slechts een klein deel van de nieuwe producten genereert genoeg omzet om na een jaar nog op het schap te liggen. Uit on derzoek van het Ameri kaanse media- en marketingbureau The Nielsen Company blijkt zelfs dat 76 procent van de productintroducties binnen een jaar flopt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 46