24 CULTUUR SHOW Jaap van Zweden is vanaf morgen drie dagen gastdirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. „Ik ben altijd mezelf/' Of hij nog tijd voor zichzelf heeft? „Nee", zegt Jaap van Zweden (55) beslist. „Niets in het leven is zon der offers. Ik verkeer in de gelukki ge omstandigheid dat ik veel word gevraagd en daar hangt een prijs kaartje aan. Dat weet ik en dat be seft mijn gezin." De agenda van Jaap van Zwe den laat zich het best vergelijken met het reisschema van een over spannen backpacker. Hij dirigeert in Nederland het Rotterdams Phil harmonisch Orkest, maar wordt spoedig in de Verenigde Staten verwacht om met zijn huidige werkgever, het Dallas Symphony Orchestra, een afscheidsprogram- ma voor te bereiden. Vervolgens wacht zijn nieuwe baas, de New York Philharmonic waar Van Zweden in 2018 in dienst treedt, op zijn nieuwe mu zikaal leider voor overleg over on der meer de eisen die aan die ver bouwing van de David Geffen Hall, de thuisbasis van het orkest, moeten worden gesteld. 'Niets in het leven is zonder offers. Dat weet ik en dat beseft mijn gezin' In Hong Kong, waar hij vaste diri gent van het Philharmonic Or chestra is, is hij volop bezig met de cd-opnamen van Der Ring des Nibelungen, het magnum opus van Richard Wagner waarvan de uit voering ruim drie dagen beslaat. Bovendien is hij de komende tijd, wederom, gastdirigent bij de toporkesten in Cleveland, Chica go, Los Angeles, Parijs en Londen. En wordt hij in mei de eerste Ne derlander die met de Staatsopera Wenen en de Wiener Philharmo- niker Wagners' opera Lohengrin uitvoert. In die zin geeft de tv-do- cumentairereeks Jaap van Zweden: een Hollandse Maestro op Wereld tournee een treffende inkijk in het overbezette bestaan van de Am sterdammer. Die, zo valt te zien, inderdaad een bezeten maestro is. „Als je toestemming geeft dat mensen over je schouder mee mo gen filmen, moet je geen mooi weer spelen. Ik ben altijd mezelf. Er zijn momenten dat ik me tij dens repetities opwind. Maar het wordt nooit persoonlijk. „Ik heb een diep geloof in de mensen met wie ik werk en wil hen naar het hoogste niveau til len. Dat leidt soms tot pittige mo menten. Want ik zie de klok weg tikken. Je wilt er eigenlijk nog twee dagen bij hebben, maar die tijd heb je niet." Zodra hij aantreedt als muzi kaal leider van de New York Phil harmonic, zal hij terugdenken aan het moment dat de grote Ameri kaanse dirigent Leonard Bernstein hem tijdens een repetitie met het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam het dirigeerstokje overhandigde zodat hij zelf de or kestklank vanuit de zaal te beluis teren. 'Neem jij het even over...', kreeg hij als opdracht. Van Zweden, toen de 19-jarige eerste violist van het hoofdstedelij ke orkest, zette daarmee de eerste stap op weg naar een indrukwek kende carrière als dirigent die hem tot een van 's werelds gewild ste orkestleiders maakt. „De New York Philharmonic Orchestra kent een enorme tradi tie. Met grootheden als Bernstein en Lorin Maazel, Arturo Toscani- ni, de Nederlander Willem Men gelberg, de componist Gustav Ma hler. Dat is een indrukwekkend rij tje, hoor. Ik kreeg van de Italiaan se dirigent Riccardo Muti een ge lukstelegram na mijn benoeming. En ook mijn collega Yannick Nézet-Séguin van het Rotterdams Philharmonisch Orkest liet van zich horen. Hartverwarmend." Hoe hectisch druk zijn bestaan ook is, voor de Stichting Papageno is hij er op de momenten dat hij er móet zijn. Jaap van Zweden en zijn vrouw Aaltje richtten in 1997 de organisatie, vernoemd naar de vogelvanger uit Mozarts' opera Die Zauberjlöte, op. De stichting staat ouders van autistische kinde ren met raad en daad bij. Inmiddels is het Papageno Huis in Laren een halfjaar open. Hier komt Aaltje van Zweden in beeld, want zij is de stuwende kracht achter het project. Ook Benjamin, de autistische zoon van het echt paar, verblijft in het huis. Aaltje van Zweden: „'Zo, ik ga hier wonen', zei Benjamin toen we het huis bezochten. 'Ik ben he lemaal klaar met Amsterdam. En op pakjesavond en met kerst blijf ik hier ook'. Dat was natuurlijk ge weldig, maar ook moeilijk. Ineens was Ben niet meer thuis." 'Je wilt er eigenlijk nog twee dagen bij' hebben, maar die tijd heb je niet' Het huis, waar jongvolwassenen leren op zichzelf te wonen om la ter weer uit te vliegen, kent facili teiten als een concertzaal (Aaltje van Zweden: „Muziek is een essen tieel onderdeel"), een sportruim- te, een restaurant en veel van de twaalf vaste bewoners en zestig dagelijkse bezoekers volgen er cur sussen. „Dankzij de vele vrijwilligers is het een bruisende plek geworden. We werken nauw samen met de Nederlandse Vereniging voor Au tisme en het Utrechts Medisch Centrum. Nu willen we een vroeg-diagnostisch centrum be ginnen om kinderen, bij wie autis me wordt vermoed, zo jong moge lijk te onderzoeken." Ter gelegenheid van haar 50-ja- rige bestaan houdt de Kiwanis Club Amsterdam, die geld bijeen brengt voor goede doelen, 5 april in de RAI in Amsterdam een bene fietconcert voor de Stichting Papa geno. Jaap van Zweden dirigeert daar het Camerata RCO (bestaande uit leden van het Concertgebouwor kest). Ook de pianobroers Arthur en Lucas Jussen treden op. Jaap van Zweden: „Dit zijn voor mij de mooiste concerten." 'Dit zijn voor mij de mooiste concerten' foto Todd Heisler/HH door Arno Celder Concerten Rotterdams Philharmo nisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden: 3 en 4 maart De Doelen Rotterdam en 5 maart TivoliVredenburg Utrecht. Info benefietconcert 5 april: www.kiwanisamsterdam.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 24