14 NIEUWS LEEGSTAND TE LIJF De faillissementen van diverse winkelketens gaan gaten slaan in de winkelstraten. Hoe die kunnen worden opgevuld, bekijkt retailadviseur Carin Frijters in Antwerpen. Uniqlo heel veel dezelfde basiskleding it is gewoon V&D, maar dan met wat luxere merken. Een ka kofonie van kleuren, slechte verlichting, rechte rijen schap pen... Hier gaan ze het in Nederland niet mee redden", oordeelt Carin Frijters. Ze is schrijfster van boeken als RetailTheater en Prikkel de Koopknop. Op verzoek van deze krant bekijkt de retailspecialist de besten digheid van het winkelaanbod in Galleria Inno, de Belgische warenhuisketen van Hudson's Bay, dat ook tientallen winkels in Nederland zou willen openen. Vooral over het restaurant op de boven ste verdieping van het pand aan de Meir in Antwerpen is Frijters onverbiddelijk. De metalen warmhoudbakken waaruit klan ten aardappelpuree en halve kippen op scheppen, doen nog het meeste denken aan een aftands snelwegrestaurant. Nee, op het gebied van smakelijk eten kan Galleria Inno nog heel wat leren van V&D's wél doorgestarte dochter La Place. Meestal is het echter andersom. Er zijn heel wat buitenlandse winkels waar Neder landse ketens een voorbeeld aan kunnen nemen; daar zijn alle retailkenners het over eens. En er zijn genoeg van die ketens die azen op de lege plekken die de failliete Nederlandse winkels achterlaten, zegt di recteur Hans van Tellingen van Strabo, on derzoeksbureau voor winkelcentra en vast goed. „Denk aan Uniqlo, MUJI, Pull Bear, Forevem, Mas simo Dutti, Bershka, M&S, Flying Tiger." Internationale mer ken die niet meteen warmlopen voor een plek in de stra ten van een door snee provinciestad. Zelfs daar is Van Tel lingen positief over. „Daar dalen de huur prijzen. Dat biedt kansen aan creatieve zelfstandige winke liers." Internationale ke- Carin Frijters tens én kleine win keltjes waar wat te beleven valt; in Antwerpen zijn genoeg voorbeelden. In de eerste categorie troont Frijters ons bijvoorbeeld mee naar de con ceptstore van Hunkemöller. In het pashok je kan de klant zelf de verlichting regelen: romantisch voor een lingeriesetje dat voor al bij kaarslicht wordt aanschouwd? Of zo fel als zonlicht voor het passen van een bi kini? Moose in the City is een mooi voor beeld van een creatieve zelfstandige zaak. Een verzamelplek voor Scandinavische merken, van outdoorkleding tot interieur design. Bij de reisbureaubalie in de winkel kun je meteen een tripje naar de Noorse fjorden boeken. Frijters: „Alles is te koop op internet, dus moet een winkelier men sen een goede reden geven om naar zijn winkel te komen. Een toffe selectie van pro ducten die elke keer weer verrast, is pas het begin. Een winkel moet onderschei dend zijn, er moet wat te beleven vallen. Sfeer en details moeten kloppen." Is dit de MediaMarkt, denk je als je rode teksten heen en weer ziet schuiven op rode eta- lageschermen. Maar nee: het is de populaire Japanse kledingke- ten Uniqlo. Binnen is de inrich ting sober: strakke stapels truien, rechte rijen jassen. Heel veel van hetzelfde, maar in heel veel verschillende kleu ren. Bij de ingang deelt een Ja pans ogende verkoper brochu res uit. Hij vertelt klanten met een wat het unique selling point is van de hier nog onbekende formule: de technologie, die er voor zorgt dat de donsjassen 'vederlicht, compact en toch heel warm' zijn. Want Uniqlo staat voor z'n goede materia len. Wat slim is aan de inrich ting, zegt retaildeskundige Carin Frijters: de grote, volle, felverlichte winkel met veel de- Uniqlo is niet de goedkoopste, ook niet de hipste, maar suggereert dat wel door een slimme manier van inrichten zelfde kledingstukken sugge reert lage prijzen. Terwijl Uniqlo zeker niet de voordelig ste is. En ook niet de hipste. Waar H&M, Zara en Primark de laatste trends als eerste in de rekken proberen te hebben, verkoopt Uniqlo basiskleding. Dat concept slaat aan. Wereld wijd hebben ze dik 1.600 win kels, verspreid over zestien lan den. De grootste keten van Azië wil in 2020 ook wereld wijd de nummer 1 zijn. De ves tiging aan de Meir in Antwer pen is de eerste in de Benelux; Nederland moet snel volgen. door Annemieke van Dongen foto's Koen Verheijden winkelstraat Het concept met grote, volle, fel verlichte winkels slaat wereldwijd aan. De

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 14