EU: huishoudens Nederland zitten te krap bij kas Air France presenteert saneringsplannen Accel I is blij met de e-bike te ECONOMIE 23 Oldtimers vanaf 40 jaar in trek Meer winst en klanten Triodos Lui CU mm a ii li De aanscherpingen van de fisca le regels voor klassieke auto's in 2012 en 2014 hebben duidelijk ef fect gehad. VWE voertuiginfor matie en -documentatie consta teert een verschuiving van de belangstelling richting oldti mers ouder dan 40 jaar. Die zijn nog altijd volledig vrijgesteld van wegenbelasting, jongere wa gens niet meer. Vorig jaar wer den volgens VWE bijna 14.000 auto's ouder dan 40 jaar ver kocht. Dat is ruim 40 procent meer dan in 2011. De verkoop van bolides tussen de 25 en 30 jaar oud is in diezelfde periode juist sterk afgenomen. De Triodos Bank heeft vorig jaar 35 procent meer winst geboekt: netto 40,7 miljoen euro. De bank die staat voor duurzaam en trans parant bankieren wist haar klan tenbestand verder uit te breiden met 15 procent tot 607.000. UIT DE 3D-PRINTER Dat zegt Brussel in een gisteren verschenen, tientallen pagina's tel lende technische analyse van de Nederlandse economie. De nog steeds 'torenhoge parti culiere schuld', aldus de Brusselse beleidsmakers, was mede de oor zaak dat de tweede groeidip tus sen 2011 en 2013 er in Nederland harder in hakte dan in andere EU-lidstaten. Huishoudens hadden minder geld achter de hand en waren daar door gevoeliger voor inkomens- schokken. Verbetering tekent zich wel af. „Hoewel de financiële moeilijkheden van huishoudens de afgelopen jaren zijn toegeno men, blijven ze nog binnen de per ken en is het punt van stabilisatie bereikt." Brussel noteert tevreden dat Nederland minder strooit met ho ge hypotheken, het aantal huizen dat onder water staat afneemt door de stijgende huizenprijzen en er door belastingingrepen ook iets meer loonruimte ontstaat. De zogenaamde landenrappor- ten, waarvan Brussel er gisteren achttien uitbracht, leggen de vin ger op zwakheden ('macro-econo mische onevenwichtigheden'), maar hebben verder geen direct gevolg. Ze vormen wel de basis voor aanbevelingen per land later dit voorjaar. Ook Nederland lijkt die opnieuw tegemoet te mogen zien. Het heeft maar 'beperkte vooruitgang' geboekt bij de uitvoe ring van de aanbevelingen van vo rig jaar, aldus Brussel. De groei is mager, de investeringen blijven achter, mede door begrotingskeu zes, en zeker de investeringen in onderzoek en ontwikkeling, zo wel particulier als publiek, blijven een zorgenkind. De hervorming van de woning- en pensioen- markt zou best een streepje snel ler mogen. Ook op het vlak van hernieuw bare energie en armoedebestrij ding mag er een tandje bij. Zorg is er verder over de stijging van de langdurige werkloosheid en wat Brussel 'dreigende arbeidsmarkt segmentatie' noemt: de snelle groei van tijdelijke contracten en onderverzekerde zelfstandigen (werkloosheid, arbeidsongeschikt heid, pensioen), die later de socia le zekerheid weer kunnen onder mijnen. Voor heel Europa stelden de commissarissen Dombrovskis (Eu ro en sociale dialoog), Thyssen (So ciale zaken en werkgelegenheid) en Moscovici (Economische en monetaire zaken) gisteren vast dat het herstel breekbaar blijft, de bo ze buitenwereld onberekenbaar en de werkloosheid hoog. Bij het cabinepersoneel staan tweehonderd arbeidsplaatsen op de tocht. Dat meldden Franse media op gezag van vakbondsver tegenwoordigers bij de centrale ondernemingsraad van de lucht vaartmaatschappij. De genoem de getallen circuleerden vorige week al. De ingreep hangt sa men met een verlaging van de ca paciteit bij de Franse zustermaat schappij van KLM. Daar wordt op bezuinigd omdat een groot deel van het personeel tot dus ver niet heeft willen instemmen met maatregelen om de producti viteit te verhogen. Als het de komende tijd lukt daar alsnog afspraken over te ma ken, ziet Air France vanaf vol gend jaar weer ruimte voor groei. Bij zusterbedrijf KLM is die er dit jaar al, omdat daar afge lopen jaar nieuwe cao's zijn afge sloten waardoor met hetzelfde aantal mensen meer werk kan worden verzet. Ook werd be kend dat Air France in de rechts zaal opnieuw een overwinning heeft behaald op de pilotenvak- bond SNPL. Die blokkeerde tot dusver de uitvoering van sommi ge maatregelen. De rechter bepaalde in okto ber dat het bedrijf gerechtigd is die productiviteitsmaatregelen af te dwingen. Die uitspraak is in hoger beroep bekrachtigd. Fusie- bedrijf Air France KLM presen teerde afgelopen week goede cij fers (een winst van 118 miljoen euro), vooral een gevolg van de gemaakte afspraken bij KLM en de lagere brandstofprijzen. HEERENVEEN. Fietsenfabrikant Accell, producent van merken als Batavus, Sparta en Koga, zag de winst vorig jaar met 22 pro cent aandikken tot 32,3 miljoen euro. Topman René Takens sprak van een 'solide omzet- en winstgroei'. Daarbij wees hij naar de verdergaande stij ging van de verkoop van spor tieve elektrische fietsen in di verse Europese landen. De grootste stijging vond plaats in Duitsland, waardoor de groot ste omzet van het bedrijf nu niet meer uit Nederland komt. Accell beschouwt beide landen samen als belangrijkste afzetge bied. In Noord-Amerika deden de merken van Accell het goed bij zogenoemde multisport- klanten. r*rjc< 11 dagen Handelsroute van Italië naar Amsterdam Costa Luminosa ZATERDAG 27 FEBRUARI 2016 460 De Duitse modegroep Gerry Weber zet het mes in het winkelbestand. De sluiting van ruim honderd winkels kost 460 mensen hun baan. A 7^% i ^4- MÜNCHEN. Angela Merkel bekijkt met enige argwaan een modelauto die V V Clij IJL met een 3D-printer is vervaardigd. Ook toonde ze belangstelling voor een s\ pki-% Y\ Ti C?' drone voor dakdekkers. De bondskanselier bezocht gisteren de Ambachts- ULiiii Hel J beurs in München, waar ze met vertegenwoordigers van de vier belangrijk ste economische sectoren overleg voerde, foto Michaela Rehle/Reuters door Frans Boogaard BRUSSEL. Huishoudens in Neder land zitten gemiddeld te krap bij kas. Door hoge zorg- en pensioen kosten en vaak ook nog hoge woonlasten zijn ze niet 'schokbe- stendig' genoeg. PARIJS. Air France heeft gisteren plannen gepresenteerd om via een vrijwillige vertrekregeling ruim 1.400 banen op de grond te schrappen. v.a. slechts Vertrekdatum: 22 april 2016 Reisplan: Savona - Marseille - Barcelona Lissabon - Vigo - Le Havre - Harwich - Amsterdam Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Brochure en boekingen: (0318) 58 09 58 www.bolderman.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23