EU: huishoudens
Nederland zitten
te krap bij kas
Air France presenteert
saneringsplannen
Accel I is
blij met
de e-bike
te
ECONOMIE 23
Oldtimers vanaf 40 jaar in trek
Meer winst en
klanten Triodos
Lui CU
mm a ii li
De aanscherpingen van de fisca
le regels voor klassieke auto's in
2012 en 2014 hebben duidelijk ef
fect gehad. VWE voertuiginfor
matie en -documentatie consta
teert een verschuiving van de
belangstelling richting oldti
mers ouder dan 40 jaar. Die zijn
nog altijd volledig vrijgesteld
van wegenbelasting, jongere wa
gens niet meer. Vorig jaar wer
den volgens VWE bijna 14.000
auto's ouder dan 40 jaar ver
kocht. Dat is ruim 40 procent
meer dan in 2011. De verkoop
van bolides tussen de 25 en 30
jaar oud is in diezelfde periode
juist sterk afgenomen.
De Triodos Bank heeft vorig jaar
35 procent meer winst geboekt:
netto 40,7 miljoen euro. De bank
die staat voor duurzaam en trans
parant bankieren wist haar klan
tenbestand verder uit te breiden
met 15 procent tot 607.000.
UIT DE 3D-PRINTER
Dat zegt Brussel in een gisteren
verschenen, tientallen pagina's tel
lende technische analyse van de
Nederlandse economie.
De nog steeds 'torenhoge parti
culiere schuld', aldus de Brusselse
beleidsmakers, was mede de oor
zaak dat de tweede groeidip tus
sen 2011 en 2013 er in Nederland
harder in hakte dan in andere
EU-lidstaten.
Huishoudens hadden minder
geld achter de hand en waren daar
door gevoeliger voor inkomens-
schokken. Verbetering tekent zich
wel af. „Hoewel de financiële
moeilijkheden van huishoudens
de afgelopen jaren zijn toegeno
men, blijven ze nog binnen de per
ken en is het punt van stabilisatie
bereikt."
Brussel noteert tevreden dat
Nederland minder strooit met ho
ge hypotheken, het aantal huizen
dat onder water staat afneemt
door de stijgende huizenprijzen
en er door belastingingrepen ook
iets meer loonruimte ontstaat.
De zogenaamde landenrappor-
ten, waarvan Brussel er gisteren
achttien uitbracht, leggen de vin
ger op zwakheden ('macro-econo
mische onevenwichtigheden'),
maar hebben verder geen direct
gevolg. Ze vormen wel de basis
voor aanbevelingen per land later
dit voorjaar. Ook Nederland lijkt
die opnieuw tegemoet te mogen
zien. Het heeft maar 'beperkte
vooruitgang' geboekt bij de uitvoe
ring van de aanbevelingen van vo
rig jaar, aldus Brussel. De groei is
mager, de investeringen blijven
achter, mede door begrotingskeu
zes, en zeker de investeringen in
onderzoek en ontwikkeling, zo
wel particulier als publiek, blijven
een zorgenkind. De hervorming
van de woning- en pensioen-
markt zou best een streepje snel
ler mogen.
Ook op het vlak van hernieuw
bare energie en armoedebestrij
ding mag er een tandje bij. Zorg is
er verder over de stijging van de
langdurige werkloosheid en wat
Brussel 'dreigende arbeidsmarkt
segmentatie' noemt: de snelle
groei van tijdelijke contracten en
onderverzekerde zelfstandigen
(werkloosheid, arbeidsongeschikt
heid, pensioen), die later de socia
le zekerheid weer kunnen onder
mijnen.
Voor heel Europa stelden de
commissarissen Dombrovskis (Eu
ro en sociale dialoog), Thyssen (So
ciale zaken en werkgelegenheid)
en Moscovici (Economische en
monetaire zaken) gisteren vast dat
het herstel breekbaar blijft, de bo
ze buitenwereld onberekenbaar
en de werkloosheid hoog.
Bij het cabinepersoneel staan
tweehonderd arbeidsplaatsen op
de tocht. Dat meldden Franse
media op gezag van vakbondsver
tegenwoordigers bij de centrale
ondernemingsraad van de lucht
vaartmaatschappij. De genoem
de getallen circuleerden vorige
week al. De ingreep hangt sa
men met een verlaging van de ca
paciteit bij de Franse zustermaat
schappij van KLM. Daar wordt
op bezuinigd omdat een groot
deel van het personeel tot dus
ver niet heeft willen instemmen
met maatregelen om de producti
viteit te verhogen.
Als het de komende tijd lukt
daar alsnog afspraken over te ma
ken, ziet Air France vanaf vol
gend jaar weer ruimte voor
groei. Bij zusterbedrijf KLM is
die er dit jaar al, omdat daar afge
lopen jaar nieuwe cao's zijn afge
sloten waardoor met hetzelfde
aantal mensen meer werk kan
worden verzet. Ook werd be
kend dat Air France in de rechts
zaal opnieuw een overwinning
heeft behaald op de pilotenvak-
bond SNPL. Die blokkeerde tot
dusver de uitvoering van sommi
ge maatregelen.
De rechter bepaalde in okto
ber dat het bedrijf gerechtigd is
die productiviteitsmaatregelen
af te dwingen. Die uitspraak is in
hoger beroep bekrachtigd. Fusie-
bedrijf Air France KLM presen
teerde afgelopen week goede cij
fers (een winst van 118 miljoen
euro), vooral een gevolg van de
gemaakte afspraken bij KLM en
de lagere brandstofprijzen.
HEERENVEEN. Fietsenfabrikant
Accell, producent van merken
als Batavus, Sparta en Koga, zag
de winst vorig jaar met 22 pro
cent aandikken tot 32,3 miljoen
euro. Topman René Takens
sprak van een 'solide omzet-
en winstgroei'. Daarbij wees
hij naar de verdergaande stij
ging van de verkoop van spor
tieve elektrische fietsen in di
verse Europese landen. De
grootste stijging vond plaats in
Duitsland, waardoor de groot
ste omzet van het bedrijf nu
niet meer uit Nederland komt.
Accell beschouwt beide landen
samen als belangrijkste afzetge
bied. In Noord-Amerika deden
de merken van Accell het goed
bij zogenoemde multisport-
klanten.
r*rjc<
11 dagen Handelsroute van Italië naar Amsterdam
Costa Luminosa
ZATERDAG 27 FEBRUARI 2016
460
De Duitse modegroep Gerry
Weber zet het mes in het
winkelbestand. De sluiting van
ruim honderd winkels kost 460
mensen hun baan.
A 7^% i ^4- MÜNCHEN. Angela Merkel bekijkt met enige argwaan een modelauto die
V V Clij IJL met een 3D-printer is vervaardigd. Ook toonde ze belangstelling voor een
s\ pki-% Y\ Ti C?' drone voor dakdekkers. De bondskanselier bezocht gisteren de Ambachts-
ULiiii Hel J beurs in München, waar ze met vertegenwoordigers van de vier belangrijk
ste economische sectoren overleg voerde, foto Michaela Rehle/Reuters
door Frans Boogaard
BRUSSEL. Huishoudens in Neder
land zitten gemiddeld te krap bij
kas. Door hoge zorg- en pensioen
kosten en vaak ook nog hoge
woonlasten zijn ze niet 'schokbe-
stendig' genoeg.
PARIJS. Air France heeft gisteren
plannen gepresenteerd om via
een vrijwillige vertrekregeling
ruim 1.400 banen op de grond te
schrappen.
v.a. slechts
Vertrekdatum: 22 april 2016 Reisplan: Savona - Marseille - Barcelona
Lissabon - Vigo - Le Havre - Harwich - Amsterdam
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
Brochure en
boekingen:
(0318) 58 09 58
www.bolderman.nl