Spookfiles door te goede'
detectie hoge vrachtwagens
11.000
KOOP NU!
NIEUWS 9
Exclusieve aanbieding voor u als lezer!
De overige kandidaten
draagt, zou eerst aan Salman op
heldering moeten vragen."
In zijn thuisland heeft Sal
man niets te vrezen. Hij is im
mers de neef van koning Hamad
ibn Isa Al-Khalifa. Maar het lijkt
erop dat Salman zich toch wat
zorgen maakte over eventuele op
gelopen reputatieschade. Drie
weken geleden maakten Bahrein-
se staatmedia namelijk doodleuk
bekend dat liefst elf Arabische
en internationale mensenrech
tenorganisaties Salmans kandida
tuur steunen.
Salman kan overigens reke
nen op de steun van alle Golfsta
ten. De laatste decennia grepen
zij meer en meer de macht in de
internationale voetbalwereld.
Vrijwel alle grote clubs in de we
reld zijn in handen óf worden ge
sponsord door een Arabier, het
WK wordt in 2022 in Qatar ge-
KNVB-voorzitter
Michael van Praag
voelt zich niet
geroepen om Salman
te veroordelen
houden en nu lijkt ook de meest
invloedrijke positie in de voetbal
wereld vergeven aan een sjeik
uit het Midden-Oosten.
De plannen van Salman met
de FIFA verschillen overigens
niet veel van de andere vier kan
didaten. De hervormingen die
de daarvoor opgerichte commis
sie in december voorstelde, zoals
maximale zittingstermijnen
voor bestuurders en openheid
van salarissen, vormen ook de lei
draad van Salman's visie. Verder
wil hij de banden met niet-over-
heidsorganisaties aanhalen, tech
nologische ontwikkelingen on
dersteunen en investeren in
vrouwenvoetbal.
Hoe werkt het? De 209 aange
sloten bonden bij de FIFA bepa
len vandaag aan de hand van een
geheime stemming wie de nieu
we voorzitter van de wereldvoet
balbond wordt. Indonesië en
Koeweit werden woensdag ech
ter geschorst door de FIFA, waar
door er nog 207 stemgerechtig
den over zijn. Alle stemmen tel
len even zwaar. Dat betekent dus
dat het Caribische eilandje Gre
nada evenveel invloed heeft als
het toonaangevende Brazilië. De
landen brengen in alfabetische
volgorde, om en om, hun stem
uit. Ze kunnen kiezen uit vijf
kandidaten, maar ook blanco
stemmen is mogelijk.
De verkiezing is beslist als
een kandidaat al in de eerste ron
de twee derde van de uitgebrach
te stemmen krijgt. Oftewel: 138
van de 207 stemmen. Als dat niet
gebeurt, dan volgt een tweede
ronde. Dan heeft een kandidaat
een meerderheid van de stem
men nodig, dus minimaal 104.
De bonden zijn vrij om hun ei
gen keuze te maken, hoewel het
stemadvies van de confederaties,
waaronder de Afrikaanse CAF,
vaak zwaar mee blijkt te wegen
in de beslissing.
Tunnels worden automatisch afge
sloten op het moment dat een
vrachtwagen met te hoge lading
nadert. Met een file tot gevolg. Elk
jaar wordt het verkeer bij een tun
nel circa 11.000 keer stilgelegd van
wege te hoge vrachtwagens, blijkt
uit cijfers van Rijkswaterstaat.
Om ervoor te zorgen dat vracht
wagens zich niet vastrijden in tun
nels en daar een hoop schade ver
oorzaken, is er vóór elke tunnel in
de snelweg een detectiesysteem
gemaakt. Alle vrachtwagens rij
den onder een laserstraal door.
Als blijkt dat de vrachtwagen te
hoog is, laat een verkeersbord een
signaal zien. Een chauffeur kan er
op dat moment nog voor kiezen
om de weg af te gaan. Rijdt hij
door, dan wordt de weg met een
rood kruis geblokkeerd en gaan de
slagbomen voor de tunnel dicht.
„In feite wordt dan de snelweg
afgesloten", zegt Frank Boer van
de Verkeersinformatiedienst
(VID). „En dat betekent al snel
een kwartier vertraging voor al
het verkeer dat er achter zit." De
chauffeur van de te hoge wagen
wordt daarna via een luidspreker
langs de weg gemaand om tussen
de file uit te gaan. Of een wegin-
specteur van Rijkswaterstaat haalt
de vrachtwagen ertussenuit. Als
de weg weer vrij is, kan de rest
van het verkeer doorrijden. En als
na een meting blijkt dat de vracht
wagen echt te hoog was, krijgt de
chauffeur een boete.
Het probleem is dat chauffeurs
aan de melding niet kunnen zien
dat het om hun vrachtwagen gaat.
„Er gaat een licht branden op een
verkeersbord", zegt Daan Latour
van bergingsbedrijf A. Barendregt.
„Als je niet oplet, zie je dat niet.
Een buitenlandse chauffeur heeft
misschien niet eens in de gaten
dat het over zijn vrachtwagen
gaat."
Een systeem waarmee direct
de schuldige wordt aangewezen,
bestaat: een bord waarop een foto
van de te hoge vrachtwagen voor
de chauffeurs is te zien. Er is in
Noord-Holland succesvol mee
geëxperimenteerd. „Maar dat is
weer afgeschaft", zegt Boer. De be-
langenorganistie EVO is al 'lange
re tijd' in gesprek met Rijkswater
staat, zegt Thomas Reitsma. Zon
der succes. Vooral bij oudere tun
nels - die vaak krapper zijn - staat
het detectiesysteem strak afge-
steld.En dat betekent dus regelma
tig spookfiles, een grote ergernis
bij verkeersdeelnemers.
Weggebruikers mogen maxi
maal vier meter hoog zijn. Met die
hoogte moet je in principe door al
le tunnels in het land kunnen.
„Het vervelende is dat het niet al
tijd echt om een te hoge vrachtwa
gen gaat. Soms gaat het om een
loswapperend dekzijl of een la
ding die iets verschoven is.Als er
niets gebeurt, staan er in de toe
komst steeds vaker files", zegt La-
tour. „De verkeersveiligheid komt
ook in het geding. Als auto's plot
seling remmen is de kans op aan
rijdingen groot."
Wax producten!
Super Shampoo (500 ML)
Kunstof en banden glans (500 ML)
Universele Interieurreiniger (500 ML)
Cockpit spray hoogglans (500 ML)
Laat uw auto weer stralen met de Turtle
VRIJDAG 26 FEBRUARI 2016
Gianni Infantino
(Zwitserland, 45)
De enige échte uitda
ger van sjeik Salman.
De secretaris-gene
raal van de UEFA
weet zich gesteund
door Europa, Zuid
en Midden Amerika.
Prins AM bin Hussein
(Jordanië, 40)
Nam het tijdens de
vorige verkiezing dap
per op tegen Sepp
Blatter maar zal het
nu moeten doen met
een bijrol, aangezien
zijn Azië zich zal scha
ren achter sjeik Sal
man.
Tokyo Sexwale
(Zuid-Afrika, 62)
De man die 13 jaar
met Nelson Mandela
vastzat op Robbenei
land is de enige Afri
kaanse kandidaat.
Desondanks steunt
zijn continent sjeik
Salman.
Jérome Champagne
(Frankrijk, 57)
Was de enige kandi
daat die kwam opda
gen voor het publie
kelijke debat in het
Europees Parlement.
Dat leverde hem
goodwill op, maar
geen stemmen.
ROTTERDAM. Lang in een file ge
staan bij een tunnel? Grote kans
dat het een spookfile was die is
ontstaan door een gevoelig detec
tiesysteem dat te hoge vrachtwa
gens moet weren. Het systeem is
onduidelijk voor chauffeurs en rea
geert op flapperende dekzeilen als
of het een te hoge lading is.
File op de A15 vlak voor de Heinenoordtunnel in Rotterdam, foto ANP
Elk jaar wordt het verkeer bij
tunnels circa 11.000 keer stilgelegd
vanwege te hoge vrachtwagens.
STINGLER NL
door Nadia Berkelder
■RENOVATEUf?
PLASTIQUES
BRILLANT
l >CKPITSPRA\
l OOGGLANS
ÊNETTOYAN
INTERIEUI
UNIVERSE!
FERIEURREIF
GEL PNEUS "'3
ET PARE-CHOCS
KUNSTSTOF
BANDEN GLAI
SUPER
iHAMPQl
Turtle wax