Spookfiles door te goede' detectie hoge vrachtwagens 11.000 KOOP NU! NIEUWS 9 Exclusieve aanbieding voor u als lezer! De overige kandidaten draagt, zou eerst aan Salman op heldering moeten vragen." In zijn thuisland heeft Sal man niets te vrezen. Hij is im mers de neef van koning Hamad ibn Isa Al-Khalifa. Maar het lijkt erop dat Salman zich toch wat zorgen maakte over eventuele op gelopen reputatieschade. Drie weken geleden maakten Bahrein- se staatmedia namelijk doodleuk bekend dat liefst elf Arabische en internationale mensenrech tenorganisaties Salmans kandida tuur steunen. Salman kan overigens reke nen op de steun van alle Golfsta ten. De laatste decennia grepen zij meer en meer de macht in de internationale voetbalwereld. Vrijwel alle grote clubs in de we reld zijn in handen óf worden ge sponsord door een Arabier, het WK wordt in 2022 in Qatar ge- KNVB-voorzitter Michael van Praag voelt zich niet geroepen om Salman te veroordelen houden en nu lijkt ook de meest invloedrijke positie in de voetbal wereld vergeven aan een sjeik uit het Midden-Oosten. De plannen van Salman met de FIFA verschillen overigens niet veel van de andere vier kan didaten. De hervormingen die de daarvoor opgerichte commis sie in december voorstelde, zoals maximale zittingstermijnen voor bestuurders en openheid van salarissen, vormen ook de lei draad van Salman's visie. Verder wil hij de banden met niet-over- heidsorganisaties aanhalen, tech nologische ontwikkelingen on dersteunen en investeren in vrouwenvoetbal. Hoe werkt het? De 209 aange sloten bonden bij de FIFA bepa len vandaag aan de hand van een geheime stemming wie de nieu we voorzitter van de wereldvoet balbond wordt. Indonesië en Koeweit werden woensdag ech ter geschorst door de FIFA, waar door er nog 207 stemgerechtig den over zijn. Alle stemmen tel len even zwaar. Dat betekent dus dat het Caribische eilandje Gre nada evenveel invloed heeft als het toonaangevende Brazilië. De landen brengen in alfabetische volgorde, om en om, hun stem uit. Ze kunnen kiezen uit vijf kandidaten, maar ook blanco stemmen is mogelijk. De verkiezing is beslist als een kandidaat al in de eerste ron de twee derde van de uitgebrach te stemmen krijgt. Oftewel: 138 van de 207 stemmen. Als dat niet gebeurt, dan volgt een tweede ronde. Dan heeft een kandidaat een meerderheid van de stem men nodig, dus minimaal 104. De bonden zijn vrij om hun ei gen keuze te maken, hoewel het stemadvies van de confederaties, waaronder de Afrikaanse CAF, vaak zwaar mee blijkt te wegen in de beslissing. Tunnels worden automatisch afge sloten op het moment dat een vrachtwagen met te hoge lading nadert. Met een file tot gevolg. Elk jaar wordt het verkeer bij een tun nel circa 11.000 keer stilgelegd van wege te hoge vrachtwagens, blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat. Om ervoor te zorgen dat vracht wagens zich niet vastrijden in tun nels en daar een hoop schade ver oorzaken, is er vóór elke tunnel in de snelweg een detectiesysteem gemaakt. Alle vrachtwagens rij den onder een laserstraal door. Als blijkt dat de vrachtwagen te hoog is, laat een verkeersbord een signaal zien. Een chauffeur kan er op dat moment nog voor kiezen om de weg af te gaan. Rijdt hij door, dan wordt de weg met een rood kruis geblokkeerd en gaan de slagbomen voor de tunnel dicht. „In feite wordt dan de snelweg afgesloten", zegt Frank Boer van de Verkeersinformatiedienst (VID). „En dat betekent al snel een kwartier vertraging voor al het verkeer dat er achter zit." De chauffeur van de te hoge wagen wordt daarna via een luidspreker langs de weg gemaand om tussen de file uit te gaan. Of een wegin- specteur van Rijkswaterstaat haalt de vrachtwagen ertussenuit. Als de weg weer vrij is, kan de rest van het verkeer doorrijden. En als na een meting blijkt dat de vracht wagen echt te hoog was, krijgt de chauffeur een boete. Het probleem is dat chauffeurs aan de melding niet kunnen zien dat het om hun vrachtwagen gaat. „Er gaat een licht branden op een verkeersbord", zegt Daan Latour van bergingsbedrijf A. Barendregt. „Als je niet oplet, zie je dat niet. Een buitenlandse chauffeur heeft misschien niet eens in de gaten dat het over zijn vrachtwagen gaat." Een systeem waarmee direct de schuldige wordt aangewezen, bestaat: een bord waarop een foto van de te hoge vrachtwagen voor de chauffeurs is te zien. Er is in Noord-Holland succesvol mee geëxperimenteerd. „Maar dat is weer afgeschaft", zegt Boer. De be- langenorganistie EVO is al 'lange re tijd' in gesprek met Rijkswater staat, zegt Thomas Reitsma. Zon der succes. Vooral bij oudere tun nels - die vaak krapper zijn - staat het detectiesysteem strak afge- steld.En dat betekent dus regelma tig spookfiles, een grote ergernis bij verkeersdeelnemers. Weggebruikers mogen maxi maal vier meter hoog zijn. Met die hoogte moet je in principe door al le tunnels in het land kunnen. „Het vervelende is dat het niet al tijd echt om een te hoge vrachtwa gen gaat. Soms gaat het om een loswapperend dekzijl of een la ding die iets verschoven is.Als er niets gebeurt, staan er in de toe komst steeds vaker files", zegt La- tour. „De verkeersveiligheid komt ook in het geding. Als auto's plot seling remmen is de kans op aan rijdingen groot." Wax producten! Super Shampoo (500 ML) Kunstof en banden glans (500 ML) Universele Interieurreiniger (500 ML) Cockpit spray hoogglans (500 ML) Laat uw auto weer stralen met de Turtle VRIJDAG 26 FEBRUARI 2016 Gianni Infantino (Zwitserland, 45) De enige échte uitda ger van sjeik Salman. De secretaris-gene raal van de UEFA weet zich gesteund door Europa, Zuid en Midden Amerika. Prins AM bin Hussein (Jordanië, 40) Nam het tijdens de vorige verkiezing dap per op tegen Sepp Blatter maar zal het nu moeten doen met een bijrol, aangezien zijn Azië zich zal scha ren achter sjeik Sal man. Tokyo Sexwale (Zuid-Afrika, 62) De man die 13 jaar met Nelson Mandela vastzat op Robbenei land is de enige Afri kaanse kandidaat. Desondanks steunt zijn continent sjeik Salman. Jérome Champagne (Frankrijk, 57) Was de enige kandi daat die kwam opda gen voor het publie kelijke debat in het Europees Parlement. Dat leverde hem goodwill op, maar geen stemmen. ROTTERDAM. Lang in een file ge staan bij een tunnel? Grote kans dat het een spookfile was die is ontstaan door een gevoelig detec tiesysteem dat te hoge vrachtwa gens moet weren. Het systeem is onduidelijk voor chauffeurs en rea geert op flapperende dekzeilen als of het een te hoge lading is. File op de A15 vlak voor de Heinenoordtunnel in Rotterdam, foto ANP Elk jaar wordt het verkeer bij tunnels circa 11.000 keer stilgelegd vanwege te hoge vrachtwagens. STINGLER NL door Nadia Berkelder ■RENOVATEUf? PLASTIQUES BRILLANT l >CKPITSPRA\ l OOGGLANS ÊNETTOYAN INTERIEUI UNIVERSE! FERIEURREIF GEL PNEUS "'3 ET PARE-CHOCS KUNSTSTOF BANDEN GLAI SUPER iHAMPQl Turtle wax

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 9