Alleen dit weekend
op de hele Morres collectïff zitmeubelen
Kinderen hebben dankzij les op tablet ineens zin in rekenen gekregen
ZEEUWS-VLAANDEREN 7
brogante
Leerlingen Irisschool Terneuzen zien de
punten omhoogvliegen sinds ze met een
nieuw leersysteem werken.
MARKT
FRAN3E
Niet de directeur of
de leerkrachten
wilden de wereld
laten weten hoe
fantastisch het
nieuwe leersys
teem is maar de leerlingen zelf.
Wouter Doorns (12), Cas Staal (11),
Lara Franceschi (ro) en Tycho Jan
sen (to) van de Irisschool in de
Terneuzense wijk Othene zijn dol-
'Je komt weer toe aan je échte
werk. Er is weer ruimte voor
onderwijs'
enthousiast over Snappet en dat
moet iedereen weten
Met Snappet werken de leerlin
gen bij de Irisschool vanaf groep 4
op een tablet, een soort kleinere
iPad. Rekenen, taal, spelling, het
gebeurt sinds februari allemaal op
de Snappet. De leerlingen zien di
rect wat ze goed en fout doen en
de juf of meester ziet via het net
werk direct met welke opdrachten
de leerlingen moeite hebben.
Volgens directeur Harmien Ha
melink is het grootste voordeel
van het systeem dat de leerkrach
ten direct zien waar de leerlingen
vastlopen. In een overzicht met
groene, oranje en rode blokjes is
snel te zien welke sommen of ta
ken wel en niet goed gaan. Som
men nakijken is verleden tijd voor
de leerkrachten.
Met de invoering van Snappet
heeft de Irisschool ook afstand ge
nomen van de zogenaamde Slim
me Rekenmethode. De methode
waarbij kinderen leerden som
men op verschillende manier te
lijf te gaan bleek geen succes. „De
oude methode was alleen goed
voor kinderen die al heel goed
konden denken en rekenen. De
kinderen vonden het niet leuk", is
de ervaring van directeur Hame
link.
„Ik raakte ervan in de war. Dan
had ik een black-out bij de makke
lijkste sommetjes", zegt Tycho. De
groep 7-leerling straalt als hij over
Snappet vertelt. „We vinden het
een groot voordeel dat we niet
meer hoeven te schrijven. Het
moet natuurlijk wel een uitdaging
blijven, niet van 'wij hebben Snap
pet, lekker makkelijk'."
Ook voor Wouter zijn de tab-
Iets een zegen. „Met rekenen ble
ven we het werk maar uitstellen,
maar nu..." En terwijl Wouter
spreekt, zijn Lara en Tycho stille
tjes al met hun tabiets aan de slag.
Rekenen lijkt ineens wel leuk ge
worden. Wouter: „Ik haalde voor
rekenen altijd een vijf, een zes.
Soms een zeven. En nu negens en
tienen."
Directeur Hamelink glimt van
wege het enthousiasme van de
kinderen. „We doen het omdat
het voor de kinderen makkelijker
is, niet alleen voor de leraren. Je
komt weer toe aan je échte werk.
Er is weer ruimte voor onder
wijs."
Morre$
bij
weekend
dit
OOK
Meer dan 40 kramen, proeverijen workshops
en meer in Franse stijl en sfeer.
terdag 27 zondag 28 februari van 10-18 uur
EEN WERELD VOL WOONPLEZIER
Gratis entree en parkeren
Kijk op morres.com/brocante
VRIJDAG 26 FEBRUARI 2016
'Ik haal nu negens en tienen'
door Guido van der Heijden
Harmien Hamelink directeur
Wouter, Cas, Tycho en Lara (vlnr) zijn wild van de nieuwe leermethode van de Irisschool. foto Peter Nicolai
ELKE ZONDAG OPEN - Industrieweg 2, Hulst
Vraag naar de voorwaarden of kijk op morres.com