Alleen dit weekend op de hele Morres collectïff zitmeubelen Kinderen hebben dankzij les op tablet ineens zin in rekenen gekregen ZEEUWS-VLAANDEREN 7 brogante Leerlingen Irisschool Terneuzen zien de punten omhoogvliegen sinds ze met een nieuw leersysteem werken. MARKT FRAN3E Niet de directeur of de leerkrachten wilden de wereld laten weten hoe fantastisch het nieuwe leersys teem is maar de leerlingen zelf. Wouter Doorns (12), Cas Staal (11), Lara Franceschi (ro) en Tycho Jan sen (to) van de Irisschool in de Terneuzense wijk Othene zijn dol- 'Je komt weer toe aan je échte werk. Er is weer ruimte voor onderwijs' enthousiast over Snappet en dat moet iedereen weten Met Snappet werken de leerlin gen bij de Irisschool vanaf groep 4 op een tablet, een soort kleinere iPad. Rekenen, taal, spelling, het gebeurt sinds februari allemaal op de Snappet. De leerlingen zien di rect wat ze goed en fout doen en de juf of meester ziet via het net werk direct met welke opdrachten de leerlingen moeite hebben. Volgens directeur Harmien Ha melink is het grootste voordeel van het systeem dat de leerkrach ten direct zien waar de leerlingen vastlopen. In een overzicht met groene, oranje en rode blokjes is snel te zien welke sommen of ta ken wel en niet goed gaan. Som men nakijken is verleden tijd voor de leerkrachten. Met de invoering van Snappet heeft de Irisschool ook afstand ge nomen van de zogenaamde Slim me Rekenmethode. De methode waarbij kinderen leerden som men op verschillende manier te lijf te gaan bleek geen succes. „De oude methode was alleen goed voor kinderen die al heel goed konden denken en rekenen. De kinderen vonden het niet leuk", is de ervaring van directeur Hame link. „Ik raakte ervan in de war. Dan had ik een black-out bij de makke lijkste sommetjes", zegt Tycho. De groep 7-leerling straalt als hij over Snappet vertelt. „We vinden het een groot voordeel dat we niet meer hoeven te schrijven. Het moet natuurlijk wel een uitdaging blijven, niet van 'wij hebben Snap pet, lekker makkelijk'." Ook voor Wouter zijn de tab- Iets een zegen. „Met rekenen ble ven we het werk maar uitstellen, maar nu..." En terwijl Wouter spreekt, zijn Lara en Tycho stille tjes al met hun tabiets aan de slag. Rekenen lijkt ineens wel leuk ge worden. Wouter: „Ik haalde voor rekenen altijd een vijf, een zes. Soms een zeven. En nu negens en tienen." Directeur Hamelink glimt van wege het enthousiasme van de kinderen. „We doen het omdat het voor de kinderen makkelijker is, niet alleen voor de leraren. Je komt weer toe aan je échte werk. Er is weer ruimte voor onder wijs." Morre$ bij weekend dit OOK Meer dan 40 kramen, proeverijen workshops en meer in Franse stijl en sfeer. terdag 27 zondag 28 februari van 10-18 uur EEN WERELD VOL WOONPLEZIER Gratis entree en parkeren Kijk op morres.com/brocante VRIJDAG 26 FEBRUARI 2016 'Ik haal nu negens en tienen' door Guido van der Heijden Harmien Hamelink directeur Wouter, Cas, Tycho en Lara (vlnr) zijn wild van de nieuwe leermethode van de Irisschool. foto Peter Nicolai ELKE ZONDAG OPEN - Industrieweg 2, Hulst Vraag naar de voorwaarden of kijk op morres.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 81