De grens van 1 miljoen kaarten per jaar in zicht
CULTUUR SHOW 27
Filmverdrag België
en Nederland
Jett Rebel speelt
op Parkpop
Nog geen vier jaar is Ziggo
Dome in Amsterdam open.
Nu al heeft de poptempel de
Nederlandse concertmarkt
volledig in zijn greep. Elders
in ons land vallen klappen.
Nederland en de Belgische regio's
Wallonië en Brussel willen meer geza
menlijke films maken. Daartoe is gis
teren een verdrag gesloten. Dat moet
resulteren in meer kijkers voor die
films. Dergelijke verdragen zijn eer
der al met andere landen gesloten.
Ik kan
het gewoon
niet meer
Jett Rebel en De Kraaien staan dit
jaar op het podium tijdens Park
pop. Ook Marky Ramone van The
Ramones komt 26 juni naar het
Zuiderpark in Den Haag. Parkpop
is het grootste gratis toegankelij
ke festival van Nederland.
en imposant rijtje is
het. Tussen internatio
nale topnamen als de
Londense O2 Arena
en de fameuze Ma
dison Square Garden
in New York staat Ziggo Dome
(17.000 plaatsen), gevestigd in de
Amsterdamse Bijlmer, als vijfde
geklasseerd in de rangschikking
van succesvolste concertzalen ter
wereld. Wereldsterren als U2, Tay
lor Swift en Paul McCartney debu
teerden afgelopen jaar in Ziggo
Dome.
Mede dankzij hen verkocht de
poptempel in het eerste halfjaar
van 2015 ruim 400.000 kaarten.
Cijfers over de tweede helft zijn
nog niet bekend, maar zullen ver
moedelijk nog imposanter zijn. In
sprinttempo komt de grens van
een miljoen kaarten per jaar dich
terbij. Zeker nu de concertmarkt
sterk groeit en Nederlandse arties
ten niet meer bang zijn een grote
zaal te boeken. Zo vervolgt Marco
Borsato er dezer dagen zijn volle
dig uitverkochte Symphonica in
Rosso-concertreeks.
Het succesverhaal van de in
juni 2012 geopende Ziggo Dome is
tegelijk het relaas van de worste
ling van de andere locaties voor
grote concerten in Nederland.
Vooral het Rotterdamse Ahoy en
GelreDome in Arnhem hebben de
afgelopen jaren moeten inleveren.
Ahoy, tot de komst van Ziggo Do-
me met afstand Nederlands num
mer één concertlocatie, is niet
meer terug te vinden in de mondi
ale top 100. Dit ondanks een inten
sieve verbouwing die in 20ir de ca
paciteit van 10.000 naar 15.000 op
rekte. GelreDome (maximaal
33.000 plaatsen) verloor lucratieve
series als Symphonica in Rosso (ver
plaatst naar Ziggo Dome) en Night
of the Proms (te weinig publieke
belangstelling).
De sleutel van de verschuiving
ligt bij concertorganisator Live
Nation, die met zijn Nederlandse
tak Mojo Concerts dominant is op
de live-markt. Moedermaatschap
pij Live Nation is eigenaar van het
bedrijf dat Ziggo Dome exploi
teert. Is dat de reden waarom Mo
jo vrijwel al zijn artiesten daar laat
optreden?
„Nee", benadrukt Mojo-woord-
voerster Marjanne Manders. „We
zijn internationaal gezien inder
daad familie en het initiatief voor
de bouw van Ziggo Dome kwam
ook vanuit Mojo, maar de artiest
maakt de keuze voor een bepaalde
zaal. Wij leggen altijd verschillen
de opties voor."
De wensen van artiesten en
hun managements zijn daarbij vol
gens Manders leidend. „Neem Bru
ce Springsteen. Hij gaf duidelijk
aan op een buitenlocatie te willen
spelen. Dan vallen bijvoorbeeld
Ziggo Dome en Ahoy meteen af.
Springsteen wilde ook geen sta
dion, maar een plek in de open
lucht. Dus hebben we ook de Am
sterdam ArenA en GelreDome
niet voorgesteld. De keuze ging
tussen het Goffertpark in Nijme
gen en het Haagse Malieveld. Om
dat hij nog nooit in Den Haag
heeft gespeeld, leek het ons leuk
als hij het Malieveld probeerde."
'De artiest maakt
de keuze voor een
zaal. Wij leggen
altijd verschillende
opties voor'
Zo gaat het volgens Manders bij al
le concerten: capaciteit, beschik
baarheid én geografische locatie
zijn bepalend. „Als een artiest aan
geeft graag in Rotterdam te willen
optreden, zullen we hem Ahoy
aanbieden."
Maar feit is dat die wens nu net
weinig op tafel komt. Manders
somt desgevraagd de voordelen
van Ziggo Dome op: „Die heeft in
korte tijd internationaal een hele
goede reputatie opgebouwd. De
zaal is voor muziek gebouwd en
Amsterdam heeft als stad nu een
maal een grote aantrekkings
kracht op artiesten."
Dramatische vooruitzichten
dus voor Ahoy? Directeur Peter
van der Veer van het Rotterdamse
podium ziet dat anders. Hij wijst
op succesrijke evenementen als
Vrienden van Amstel Live en North
Sea Jazz én de voor november bin
nengehaalde MTV Awards. „En Mi
chael Bublé kwam in 2024 terug
naar Ahoy nadat hij in Ziggo Do-
me had gestaan."
Toch kwam uit de categorie
van de internationale artiesten in
2015 alleen Marc Anthony naar
Ahoy. Zelfs namen als die van El-
ton John, Bryan Adams en Rod
Stewart, vroeger een vanzelfspre
kendheid voor Ahoy, kiezen dit
jaar voor Ziggo Dome. Heeft Van
der Veer nog wel hoop op een te
rugkeer van de mondiale toppers
naar Rotterdam? „Hoop? Ik ben er
van overtuigd dat ze terug gaan ko
men. Hoewel we veel omzet halen
uit andere evenementen, hebben
internationale artiesten voor ons
nog steeds een hoge prioriteit."
Om die ambitie kracht bij te
zetten, werkt Ahoy aan een nieu
we zaal die afwisselend een thea
ter voor 2.500 mensen en een con
certarena voor 7.000 bezoekers
kan zijn. De laatste is een slag gro
ter dan die van de Amsterdamse
Heineken Music Hall (5.500 plaat
sen). Manders van Mojo: „Dat kan
voor artiesten interessant zijn."
Op de markt voor stadioncon
certen slaat de Amsterdam ArenA
(maximaal 60.000 plaatsen) deze
zomer verrassend toe met vier
shows (Rihanna, Beyoncé en twee
keer Coldplay). Vorig jaar huisvest
te het Ajax-stadion geen enkel
concert. Directeur Henk Marke
rink raakte toen niet in paniek.
„We zijn altijd afhankelijk van het
aanbod van artiesten die op tour
nee gaan. Dat fluctueert. Nee, we
proberen artiesten nooit recht
streeks over te halen. Zij praten
met Mojo. En daar weten ze wat
wij kunnen."
Zou een verlaging van de sta-
dionhuur niet helpen meer arties
ten binnen te halen? „Ik weet dat
Duitse gemeentes soms gratis
openluchtlocaties ter beschikking
stellen", zegt Markerink. „Maar
we hebben onze huur niet ver
laagd. We weten dat veel artiesten
iets met Amsterdam hebben. Dat
blijft een voordeel."
Waarom speelt Justin Bieber,
begin oktober twee maal in Gelre
Dome, dan niet in de hoofdstad?
„Onze beschikbaarheid wordt be
paald door de voetbalkalender",
zegt Markerink. „Wij moeten in
september en oktober veel data
vrij houden voor het geval Ajax in
de Champions League uitkomt."
VRIJDAG 26 FEBRUARI 2016
Victoria Beckham
zweert het lopen op
hoge hakken af
door Stefan Raatgever