De grens van 1 miljoen kaarten per jaar in zicht CULTUUR SHOW 27 Filmverdrag België en Nederland Jett Rebel speelt op Parkpop Nog geen vier jaar is Ziggo Dome in Amsterdam open. Nu al heeft de poptempel de Nederlandse concertmarkt volledig in zijn greep. Elders in ons land vallen klappen. Nederland en de Belgische regio's Wallonië en Brussel willen meer geza menlijke films maken. Daartoe is gis teren een verdrag gesloten. Dat moet resulteren in meer kijkers voor die films. Dergelijke verdragen zijn eer der al met andere landen gesloten. Ik kan het gewoon niet meer Jett Rebel en De Kraaien staan dit jaar op het podium tijdens Park pop. Ook Marky Ramone van The Ramones komt 26 juni naar het Zuiderpark in Den Haag. Parkpop is het grootste gratis toegankelij ke festival van Nederland. en imposant rijtje is het. Tussen internatio nale topnamen als de Londense O2 Arena en de fameuze Ma dison Square Garden in New York staat Ziggo Dome (17.000 plaatsen), gevestigd in de Amsterdamse Bijlmer, als vijfde geklasseerd in de rangschikking van succesvolste concertzalen ter wereld. Wereldsterren als U2, Tay lor Swift en Paul McCartney debu teerden afgelopen jaar in Ziggo Dome. Mede dankzij hen verkocht de poptempel in het eerste halfjaar van 2015 ruim 400.000 kaarten. Cijfers over de tweede helft zijn nog niet bekend, maar zullen ver moedelijk nog imposanter zijn. In sprinttempo komt de grens van een miljoen kaarten per jaar dich terbij. Zeker nu de concertmarkt sterk groeit en Nederlandse arties ten niet meer bang zijn een grote zaal te boeken. Zo vervolgt Marco Borsato er dezer dagen zijn volle dig uitverkochte Symphonica in Rosso-concertreeks. Het succesverhaal van de in juni 2012 geopende Ziggo Dome is tegelijk het relaas van de worste ling van de andere locaties voor grote concerten in Nederland. Vooral het Rotterdamse Ahoy en GelreDome in Arnhem hebben de afgelopen jaren moeten inleveren. Ahoy, tot de komst van Ziggo Do- me met afstand Nederlands num mer één concertlocatie, is niet meer terug te vinden in de mondi ale top 100. Dit ondanks een inten sieve verbouwing die in 20ir de ca paciteit van 10.000 naar 15.000 op rekte. GelreDome (maximaal 33.000 plaatsen) verloor lucratieve series als Symphonica in Rosso (ver plaatst naar Ziggo Dome) en Night of the Proms (te weinig publieke belangstelling). De sleutel van de verschuiving ligt bij concertorganisator Live Nation, die met zijn Nederlandse tak Mojo Concerts dominant is op de live-markt. Moedermaatschap pij Live Nation is eigenaar van het bedrijf dat Ziggo Dome exploi teert. Is dat de reden waarom Mo jo vrijwel al zijn artiesten daar laat optreden? „Nee", benadrukt Mojo-woord- voerster Marjanne Manders. „We zijn internationaal gezien inder daad familie en het initiatief voor de bouw van Ziggo Dome kwam ook vanuit Mojo, maar de artiest maakt de keuze voor een bepaalde zaal. Wij leggen altijd verschillen de opties voor." De wensen van artiesten en hun managements zijn daarbij vol gens Manders leidend. „Neem Bru ce Springsteen. Hij gaf duidelijk aan op een buitenlocatie te willen spelen. Dan vallen bijvoorbeeld Ziggo Dome en Ahoy meteen af. Springsteen wilde ook geen sta dion, maar een plek in de open lucht. Dus hebben we ook de Am sterdam ArenA en GelreDome niet voorgesteld. De keuze ging tussen het Goffertpark in Nijme gen en het Haagse Malieveld. Om dat hij nog nooit in Den Haag heeft gespeeld, leek het ons leuk als hij het Malieveld probeerde." 'De artiest maakt de keuze voor een zaal. Wij leggen altijd verschillende opties voor' Zo gaat het volgens Manders bij al le concerten: capaciteit, beschik baarheid én geografische locatie zijn bepalend. „Als een artiest aan geeft graag in Rotterdam te willen optreden, zullen we hem Ahoy aanbieden." Maar feit is dat die wens nu net weinig op tafel komt. Manders somt desgevraagd de voordelen van Ziggo Dome op: „Die heeft in korte tijd internationaal een hele goede reputatie opgebouwd. De zaal is voor muziek gebouwd en Amsterdam heeft als stad nu een maal een grote aantrekkings kracht op artiesten." Dramatische vooruitzichten dus voor Ahoy? Directeur Peter van der Veer van het Rotterdamse podium ziet dat anders. Hij wijst op succesrijke evenementen als Vrienden van Amstel Live en North Sea Jazz én de voor november bin nengehaalde MTV Awards. „En Mi chael Bublé kwam in 2024 terug naar Ahoy nadat hij in Ziggo Do- me had gestaan." Toch kwam uit de categorie van de internationale artiesten in 2015 alleen Marc Anthony naar Ahoy. Zelfs namen als die van El- ton John, Bryan Adams en Rod Stewart, vroeger een vanzelfspre kendheid voor Ahoy, kiezen dit jaar voor Ziggo Dome. Heeft Van der Veer nog wel hoop op een te rugkeer van de mondiale toppers naar Rotterdam? „Hoop? Ik ben er van overtuigd dat ze terug gaan ko men. Hoewel we veel omzet halen uit andere evenementen, hebben internationale artiesten voor ons nog steeds een hoge prioriteit." Om die ambitie kracht bij te zetten, werkt Ahoy aan een nieu we zaal die afwisselend een thea ter voor 2.500 mensen en een con certarena voor 7.000 bezoekers kan zijn. De laatste is een slag gro ter dan die van de Amsterdamse Heineken Music Hall (5.500 plaat sen). Manders van Mojo: „Dat kan voor artiesten interessant zijn." Op de markt voor stadioncon certen slaat de Amsterdam ArenA (maximaal 60.000 plaatsen) deze zomer verrassend toe met vier shows (Rihanna, Beyoncé en twee keer Coldplay). Vorig jaar huisvest te het Ajax-stadion geen enkel concert. Directeur Henk Marke rink raakte toen niet in paniek. „We zijn altijd afhankelijk van het aanbod van artiesten die op tour nee gaan. Dat fluctueert. Nee, we proberen artiesten nooit recht streeks over te halen. Zij praten met Mojo. En daar weten ze wat wij kunnen." Zou een verlaging van de sta- dionhuur niet helpen meer arties ten binnen te halen? „Ik weet dat Duitse gemeentes soms gratis openluchtlocaties ter beschikking stellen", zegt Markerink. „Maar we hebben onze huur niet ver laagd. We weten dat veel artiesten iets met Amsterdam hebben. Dat blijft een voordeel." Waarom speelt Justin Bieber, begin oktober twee maal in Gelre Dome, dan niet in de hoofdstad? „Onze beschikbaarheid wordt be paald door de voetbalkalender", zegt Markerink. „Wij moeten in september en oktober veel data vrij houden voor het geval Ajax in de Champions League uitkomt." VRIJDAG 26 FEBRUARI 2016 Victoria Beckham zweert het lopen op hoge hakken af door Stefan Raatgever

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 27