150.000
Vestia denkt na over
een rechtsgang
EP wil af van de
'tabaksvrienden'
van Brussel
ECONOMIE 23
De Swaan weg bij
Van Lanschot
La Ligna lijkt
deels gered
Van Lanschot neemt per direct
afscheid van commissaris Tom
de Swaan. De voormalig finan
cieel directeur van ABN AMRO
heeft zelf besloten terug te tre
den, maakte de Bossche vermo
gensbeheerder gisteren bekend.
In december legde De Swaan al
het voorzitterschap van de raad
van commissarissen neer. Dat
had ermee te maken dat hij bij
de Zwitserse verzekeraar Zurich
Insurance tijdelijk de dagelijkse
leiding op zich nam, na het ver
trek van bestuursvoorzitter Mar
tin Senn. Zurich heeft inmiddels
in Mario Greco een definitieve
opvolger gevonden.
Dameskledingketen La Ligna
hoopt maandag een doorstart af
te ronden. Van de acht aanvanke
lijk geïnteresseerde partijen heb
ben er 'meerdere' een bod uitge
bracht. De 52 winkels zijn de ko
mende weken sowieso nog open.
maal geen probleem."
Voor de Rotterdamse haven
met z'n nieuwe Maasvlakte kan
de schaalvergroting dus nog even
doorgaan. Toch denkt De Vries
dat het einde in zicht is. Het vast
lopen van de CSCL Indian Ocean
voor de haven van Hamburg was
deze maand groot nieuws in de
maritieme wereld. Met een leng
te van 400 meter is dat een van 's
werelds grootste varende gevaar
tes: „Op gegeven moment kun
nen deze recordschepen bijna
nergens meer terecht. Wat heb je
er dan nog aan?"
Besparen
De cijfers lijken De Vries gelijk te
geven. Voor het eerst sinds 2007
telde hij het afgelopen jaar meer
schepen in Rotterdam dan het
jaar ervoor. Gisteren presenteer
de de havenmeester de nautische
cijfers. In 2015 deden 29.122 sche-
gelijk te laden. Met de door Rot
terdam gestandaardiseerde diep
te kunnen ze nu uit de voeten.
De winst loopt op tot 150.000
euro per containerschip wat ze
aan containers meer durven mee
te nemen, heeft het Havenbedrijf
Rotterdam al berekend. En bij
olietankers loopt de winst op tot
50.000 euro. Let wel: per bezoek.
De Rotterdamse haven werkt
ook aan een computerprogram
ma, waardoor schepen zo kort
mogelijk in de haven hoeven te
liggen. Dit programma plant de
bevoorrading van het schip, de
komst van de loods en de brand
stofleveranciers zodanig dat een
schip meteen weg kan als het
klaar is met laden en lossen van
de vracht. Dat scheelt tijd en ha
vengeld. „We willen de efficiënt
ste haven van de wereld zijn",
verklaart De Vries de Rotterdam
se uitvindingen.
pen de Rotterdamse haven aan,
108 meer dan in 2014. Dat zijn er
nog altijd veel minder dan in het
topjaar 2007 toen er nog 37.097
zeeschepen in Rotterdam aan
meerden.
Scheepvaartbedrijven zijn on
dertussen op zoek naar andere
manieren om kosten te besparen.
Door langzaam te varen, bijvoor
beeld, waardoor ze zo min moge
lijk brandstof verbruiken. Of
door hun schepen zo vol als mo-
DEN HAAG. Vestia sluit niet uit dat
ze de accountantskantoren voor
de rechter sleept die de jaarreke
ningen over 2009 en 2010 hebben
goedgekeurd. De woningcorpora
tie kwam door geknoei in de boek
houding in ernstige financiële pro
blemen.
Het College van Beroep voor
het bedrijfsleven (CBb) oordeelde
gisteren dat de accountants zijn te
kortgeschoten. Ze hadden de boe
ken van de corporatie nooit mo
gen goedkeuren met een miljoe-
nenschade tot gevolg. „De uitspra
ken zetten de deur verder open
voor schadeclaims", aldus Vestia.
Het College van Beroep voor
het bedrijfsleven oordeelde
gisteren dat de accountants
zijn tekortgeschoten
De corporatie gaat eerst 'in ge
sprek' met de betreffende firma's
Deloitte Nederland en KPMG.
Meer wilde de corporatie niet
kwijt. De klacht van Vestia tegen
de boekhouder van Deloitte die
de jaarrekening van 2009 contro
leerde is deels alsnog gegrond ver
klaard. Hij kreeg een waarschu
wing van het CBb, omdat hij zorg
vuldiger te werk had moeten
gaan. Het CBb is de hoogste rech
ter voor deze zaak. Tegen de uit
spraken is daarom geen verder be
roep meer mogelijk.
Vestia kwam in 2012 in finan
cieel zwaar weer door grote tegen
vallers op overeenkomsten die wa
ren bedoeld om renterisico's af te
dekken. Het bedrijf ging voor ruw
weg 2 miljard euro het schip in.
Andere woningcorporaties moes
ten bijspringen om de grootste
corporatie van Nederland over
eind te houden.
In het Europese Parlement
groeit het verzet tegen het
merkwaardige verbond dat al
jaren bestaat tussen 'Brussel'
en de tabaksindustrie. Het duo
trekt samen op tegen namaaksiga-
retten en de smokkel van sigaret
ten. Voor de groene europarlemen
tariër en oud-boerenactivist José
Bové, 'voelt dat niet goed': „Dat is
Al Capone de leiding geven over
de misdaadbestrijding."
Onderdeel van de samenwer
king is dat Philip Morris en drie
andere tabaksreuzen Brussel elk
jaar 2,15 miljard euro betalen. In
ruil worden zij niet aansprakelijk
gesteld voor gederfde belastingin
komsten als gevolg van illegale si-
garettenhandel. Volgens nogal wat
parlementariërs is dat vanuit de in
dustrie gezien een lucratieve deal,
want de verloren belastingop
brengst (btw en accijnzen) wordt
geraamd op jaarlijks 10 miljard.
„Het beste bewijs dat de samen
werking helemaal niks oplevert,
want dat bedrag is al jaren hetzelf
de", aldus de Vlaming Bart Staes
(eveneens van de Groenen).Ook
SP-europarlementariër Dennis de
Jong heeft grote problemen met
de samenwerking. „Europa mag
zich niet afhankelijk maken van
geld waar bloed aan kleeft", vindt
hij. De Europese aanpak is boven
dien strijdig met richtlijnen van
de Wereldgezondheidsorganisa
tie, die elke belangenverstrenge
ling tussen industrie en overheid
van de hand wijst.
Juist de tabaksindustrie staat
bekend om haar nauwe banden
met Brussel. De vorige commissa
ris van Volksgezondheid, de Mal
tees John Dalli, moest zelfs ont
slag nemen na heimelijke contac
ten met de tabaksindustrie. De
kwestie is actueel omdat het con
tract met Philip Morris deze zo
mer afloopt. De tabaksindustrie
kan dan nog één keer in haar vuist
je lachen. Daarna is het sowieso
over en uit. Dan wordt de strenge
re tabakswetgeving van kracht en
vervalt de noodzaak tot samenwer
king.
'Europa niet afhankelijk
maken van geld waar
bloed aan kleeft'
VRIJDAG 26 FEBRUARI 2016
5
De Nederlandse kantorenmarkt
is het afgelopen jaar voorzichtig
begonnen uit het dal te kruipen.
De vraag naar kantoorruimte
steeg met 5 procent.
350
De ongeveer 350 medewerkers
van vleesverwerker Hilckmann
en slachthuis Nijmegen staan op
straat. De stekker gaat eruit
wegens oplopende verliezen
hij mag liggen
De winst loopt op tot 150.000
euro per containerschip wat ze aan
containers meer durven mee te
nemen, heeft het Havenbedrijf
Rotterdam al berekend.
door Frans Boogaard
De 'relatie' tussen de tabaksindus
trie en Brussel begint steeds meer
europarlementariërs tegen te
staan.
Dennis de Jong europarlementariër