150.000 Vestia denkt na over een rechtsgang EP wil af van de 'tabaksvrienden' van Brussel ECONOMIE 23 De Swaan weg bij Van Lanschot La Ligna lijkt deels gered Van Lanschot neemt per direct afscheid van commissaris Tom de Swaan. De voormalig finan cieel directeur van ABN AMRO heeft zelf besloten terug te tre den, maakte de Bossche vermo gensbeheerder gisteren bekend. In december legde De Swaan al het voorzitterschap van de raad van commissarissen neer. Dat had ermee te maken dat hij bij de Zwitserse verzekeraar Zurich Insurance tijdelijk de dagelijkse leiding op zich nam, na het ver trek van bestuursvoorzitter Mar tin Senn. Zurich heeft inmiddels in Mario Greco een definitieve opvolger gevonden. Dameskledingketen La Ligna hoopt maandag een doorstart af te ronden. Van de acht aanvanke lijk geïnteresseerde partijen heb ben er 'meerdere' een bod uitge bracht. De 52 winkels zijn de ko mende weken sowieso nog open. maal geen probleem." Voor de Rotterdamse haven met z'n nieuwe Maasvlakte kan de schaalvergroting dus nog even doorgaan. Toch denkt De Vries dat het einde in zicht is. Het vast lopen van de CSCL Indian Ocean voor de haven van Hamburg was deze maand groot nieuws in de maritieme wereld. Met een leng te van 400 meter is dat een van 's werelds grootste varende gevaar tes: „Op gegeven moment kun nen deze recordschepen bijna nergens meer terecht. Wat heb je er dan nog aan?" Besparen De cijfers lijken De Vries gelijk te geven. Voor het eerst sinds 2007 telde hij het afgelopen jaar meer schepen in Rotterdam dan het jaar ervoor. Gisteren presenteer de de havenmeester de nautische cijfers. In 2015 deden 29.122 sche- gelijk te laden. Met de door Rot terdam gestandaardiseerde diep te kunnen ze nu uit de voeten. De winst loopt op tot 150.000 euro per containerschip wat ze aan containers meer durven mee te nemen, heeft het Havenbedrijf Rotterdam al berekend. En bij olietankers loopt de winst op tot 50.000 euro. Let wel: per bezoek. De Rotterdamse haven werkt ook aan een computerprogram ma, waardoor schepen zo kort mogelijk in de haven hoeven te liggen. Dit programma plant de bevoorrading van het schip, de komst van de loods en de brand stofleveranciers zodanig dat een schip meteen weg kan als het klaar is met laden en lossen van de vracht. Dat scheelt tijd en ha vengeld. „We willen de efficiënt ste haven van de wereld zijn", verklaart De Vries de Rotterdam se uitvindingen. pen de Rotterdamse haven aan, 108 meer dan in 2014. Dat zijn er nog altijd veel minder dan in het topjaar 2007 toen er nog 37.097 zeeschepen in Rotterdam aan meerden. Scheepvaartbedrijven zijn on dertussen op zoek naar andere manieren om kosten te besparen. Door langzaam te varen, bijvoor beeld, waardoor ze zo min moge lijk brandstof verbruiken. Of door hun schepen zo vol als mo- DEN HAAG. Vestia sluit niet uit dat ze de accountantskantoren voor de rechter sleept die de jaarreke ningen over 2009 en 2010 hebben goedgekeurd. De woningcorpora tie kwam door geknoei in de boek houding in ernstige financiële pro blemen. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelde gisteren dat de accountants zijn te kortgeschoten. Ze hadden de boe ken van de corporatie nooit mo gen goedkeuren met een miljoe- nenschade tot gevolg. „De uitspra ken zetten de deur verder open voor schadeclaims", aldus Vestia. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven oordeelde gisteren dat de accountants zijn tekortgeschoten De corporatie gaat eerst 'in ge sprek' met de betreffende firma's Deloitte Nederland en KPMG. Meer wilde de corporatie niet kwijt. De klacht van Vestia tegen de boekhouder van Deloitte die de jaarrekening van 2009 contro leerde is deels alsnog gegrond ver klaard. Hij kreeg een waarschu wing van het CBb, omdat hij zorg vuldiger te werk had moeten gaan. Het CBb is de hoogste rech ter voor deze zaak. Tegen de uit spraken is daarom geen verder be roep meer mogelijk. Vestia kwam in 2012 in finan cieel zwaar weer door grote tegen vallers op overeenkomsten die wa ren bedoeld om renterisico's af te dekken. Het bedrijf ging voor ruw weg 2 miljard euro het schip in. Andere woningcorporaties moes ten bijspringen om de grootste corporatie van Nederland over eind te houden. In het Europese Parlement groeit het verzet tegen het merkwaardige verbond dat al jaren bestaat tussen 'Brussel' en de tabaksindustrie. Het duo trekt samen op tegen namaaksiga- retten en de smokkel van sigaret ten. Voor de groene europarlemen tariër en oud-boerenactivist José Bové, 'voelt dat niet goed': „Dat is Al Capone de leiding geven over de misdaadbestrijding." Onderdeel van de samenwer king is dat Philip Morris en drie andere tabaksreuzen Brussel elk jaar 2,15 miljard euro betalen. In ruil worden zij niet aansprakelijk gesteld voor gederfde belastingin komsten als gevolg van illegale si- garettenhandel. Volgens nogal wat parlementariërs is dat vanuit de in dustrie gezien een lucratieve deal, want de verloren belastingop brengst (btw en accijnzen) wordt geraamd op jaarlijks 10 miljard. „Het beste bewijs dat de samen werking helemaal niks oplevert, want dat bedrag is al jaren hetzelf de", aldus de Vlaming Bart Staes (eveneens van de Groenen).Ook SP-europarlementariër Dennis de Jong heeft grote problemen met de samenwerking. „Europa mag zich niet afhankelijk maken van geld waar bloed aan kleeft", vindt hij. De Europese aanpak is boven dien strijdig met richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisa tie, die elke belangenverstrenge ling tussen industrie en overheid van de hand wijst. Juist de tabaksindustrie staat bekend om haar nauwe banden met Brussel. De vorige commissa ris van Volksgezondheid, de Mal tees John Dalli, moest zelfs ont slag nemen na heimelijke contac ten met de tabaksindustrie. De kwestie is actueel omdat het con tract met Philip Morris deze zo mer afloopt. De tabaksindustrie kan dan nog één keer in haar vuist je lachen. Daarna is het sowieso over en uit. Dan wordt de strenge re tabakswetgeving van kracht en vervalt de noodzaak tot samenwer king. 'Europa niet afhankelijk maken van geld waar bloed aan kleeft' VRIJDAG 26 FEBRUARI 2016 5 De Nederlandse kantorenmarkt is het afgelopen jaar voorzichtig begonnen uit het dal te kruipen. De vraag naar kantoorruimte steeg met 5 procent. 350 De ongeveer 350 medewerkers van vleesverwerker Hilckmann en slachthuis Nijmegen staan op straat. De stekker gaat eruit wegens oplopende verliezen hij mag liggen De winst loopt op tot 150.000 euro per containerschip wat ze aan containers meer durven mee te nemen, heeft het Havenbedrijf Rotterdam al berekend. door Frans Boogaard De 'relatie' tussen de tabaksindus trie en Brussel begint steeds meer europarlementariërs tegen te staan. Dennis de Jong europarlementariër

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 23