29.122 Scheepvaartbedrijven kunnen efficiënter laden en op kosten besparen Rotterdamse doorLeonvanHeel haven maakt zichzelf toegankelijker voor oceaanreuzen door de diepte exact te definiëren. 22 Kwakkeljaar voor T-Mobile John de Mol vergroot belang T-Mobile Nederland heeft een slecht 2015 achter de rug. De provider verloor 135.000 klan ten. De omzet van T-Mobile kwam uit op bijna 1,4 miljard euro, een daling van tien pro cent ten opzichte van 2014. Mediatycoon John de Mol heeft zijn belang in Delta Lloyd vergroot. Het kapitaalbelang en stemrecht dat De Mol heeft in de verzekeraar is nu 5,02 pro cent. Dat was eerder nog 3,02 procent. ROTTERDAM. Een doorbraak in de maritieme industrie: voor het eerst is een internationale defini tie vastgelegd van diepte. Nu we ten scheepvaartbedrijven precies hoe vol zij hun oceaanreuzen kun nen laden zonder vast te lopen. Dat kan ze miljoenen euro's extra opleveren. Het is de Rotterdamse haven die de nieuwe standaard heeft la ten vastleggen. Deze is nu opgeno men in de nieuwe editie van The Mariner's Handbook, het naslag werk dat iedere zeekapitein bin nen handbereik heeft. Tot voor kort wisten kapiteins niet precies hoe vol zij hun schip konden laden voordat zij aan de grond zouden lopen. Ze houden daarom voor de zekerheid ruime marges aan, legt de Rotterdamse havenmeester René de Vries uit. „Schepen zitten daardoor minder vol dan ze zouden kunnen." Het begrip Nieuw Amsterdams Peil (NAP) is wereldberoemd in Nederland, zegt hij, maar buiten onze landsgrenzen heeft nooit ie mand er van gehoord. Onder- houdsdiepte, contractdiepte, over- diepte, somt hij nog wat verschil lende termen op, waarvan de bete kenis zo'n beetje per haven op de wereld verschilt. Traditioneel karakter De dieptedefinitie heeft Rotter dam laten vastleggen door het United Kingdom Hydrographic Office, een gerenommeerde Britse organisatie die al sinds 1795 infor matie aan de zeevaart verschaft. Dat deze organisatie in al die eeu wen nooit zelf op het idee is geko men, verklaart De Vries met het traditionele karakter van de zee vaart, zeker in vergelijking met de luchtvaart. „Er is nog ruimte voor verbetering", constateert hij met een glimlach. „Pas de laatste jaren wordt efficiëntie in de zeevaart steeds belangrijker." Dat merken ze in Rotterdam. Het afgelopen decennium heeft de grootste haven van Europa jaar lijks minder schepen verwel komd, terwijl het tonnage aan overgeslagen goederen wel is blij ven groeien. „Een gevolg van de schaalvergroting in de scheep- vaart", verklaart havenmeester De Vries, verantwoordelijk voor af wikkeling van de scheepvaart. „Schepen zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden, waardoor minder schepen veel meer vervoe ren. Zo besparen de scheepvaartbe drijven kosten. Toen de aanleg van Tweede Maasvlakte begon dachten we dat er schepen zou den komen met 10.000, misschien hooguit 12.000 containers aan boord. Nu kan 's werelds grootste schip 19.224 containers meene men." Veilige passage Op computers en met simulators heeft De Vries laten uitzoeken of de zeereuzen elkaar in het nieuwe havengebied veilig kunnen passe ren, ook als het stevig waait en de schepen met hun torenhoog opge stapelde containers zijwaarts door het water bewegen. „Dat is alle- Economie Schipper weet nu hoe diep In 2015 deden 29.122 schepen de Rotterdamse haven aan. Dat zijn er nog altijd flink minder dan in 2007 toen er 37.097 zeeschepen in Rotterdam aanmeerden. |üËna] InrM lauw

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 22