29.122
Scheepvaartbedrijven kunnen efficiënter laden en op kosten besparen
Rotterdamse doorLeonvanHeel
haven maakt
zichzelf
toegankelijker
voor
oceaanreuzen
door de diepte
exact te
definiëren.
22
Kwakkeljaar
voor T-Mobile
John de Mol
vergroot belang
T-Mobile Nederland heeft een
slecht 2015 achter de rug. De
provider verloor 135.000 klan
ten. De omzet van T-Mobile
kwam uit op bijna 1,4 miljard
euro, een daling van tien pro
cent ten opzichte van 2014.
Mediatycoon John de Mol
heeft zijn belang in Delta Lloyd
vergroot. Het kapitaalbelang en
stemrecht dat De Mol heeft in
de verzekeraar is nu 5,02 pro
cent. Dat was eerder nog 3,02
procent.
ROTTERDAM. Een doorbraak in de
maritieme industrie: voor het
eerst is een internationale defini
tie vastgelegd van diepte. Nu we
ten scheepvaartbedrijven precies
hoe vol zij hun oceaanreuzen kun
nen laden zonder vast te lopen.
Dat kan ze miljoenen euro's extra
opleveren.
Het is de Rotterdamse haven
die de nieuwe standaard heeft la
ten vastleggen. Deze is nu opgeno
men in de nieuwe editie van The
Mariner's Handbook, het naslag
werk dat iedere zeekapitein bin
nen handbereik heeft.
Tot voor kort wisten kapiteins
niet precies hoe vol zij hun schip
konden laden voordat zij aan de
grond zouden lopen. Ze houden
daarom voor de zekerheid ruime
marges aan, legt de Rotterdamse
havenmeester René de Vries uit.
„Schepen zitten daardoor minder
vol dan ze zouden kunnen."
Het begrip Nieuw Amsterdams
Peil (NAP) is wereldberoemd in
Nederland, zegt hij, maar buiten
onze landsgrenzen heeft nooit ie
mand er van gehoord. Onder-
houdsdiepte, contractdiepte, over-
diepte, somt hij nog wat verschil
lende termen op, waarvan de bete
kenis zo'n beetje per haven op de
wereld verschilt.
Traditioneel karakter
De dieptedefinitie heeft Rotter
dam laten vastleggen door het
United Kingdom Hydrographic
Office, een gerenommeerde Britse
organisatie die al sinds 1795 infor
matie aan de zeevaart verschaft.
Dat deze organisatie in al die eeu
wen nooit zelf op het idee is geko
men, verklaart De Vries met het
traditionele karakter van de zee
vaart, zeker in vergelijking met de
luchtvaart. „Er is nog ruimte voor
verbetering", constateert hij met
een glimlach. „Pas de laatste jaren
wordt efficiëntie in de zeevaart
steeds belangrijker."
Dat merken ze in Rotterdam.
Het afgelopen decennium heeft
de grootste haven van Europa jaar
lijks minder schepen verwel
komd, terwijl het tonnage aan
overgeslagen goederen wel is blij
ven groeien. „Een gevolg van de
schaalvergroting in de scheep-
vaart", verklaart havenmeester De
Vries, verantwoordelijk voor af
wikkeling van de scheepvaart.
„Schepen zijn de afgelopen jaren
steeds groter geworden, waardoor
minder schepen veel meer vervoe
ren. Zo besparen de scheepvaartbe
drijven kosten. Toen de aanleg
van Tweede Maasvlakte begon
dachten we dat er schepen zou
den komen met 10.000, misschien
hooguit 12.000 containers aan
boord. Nu kan 's werelds grootste
schip 19.224 containers meene
men."
Veilige passage
Op computers en met simulators
heeft De Vries laten uitzoeken of
de zeereuzen elkaar in het nieuwe
havengebied veilig kunnen passe
ren, ook als het stevig waait en de
schepen met hun torenhoog opge
stapelde containers zijwaarts door
het water bewegen. „Dat is alle-
Economie
Schipper weet nu hoe diep
In 2015 deden 29.122 schepen de
Rotterdamse haven aan. Dat zijn er
nog altijd flink minder dan in 2007
toen er 37.097 zeeschepen in
Rotterdam aanmeerden.
|üËna]
InrM
lauw