14 NIEUWS
Al sinds de jaren 70 hangt
het land met elastiek
en plakband aan elkaar.
Voor veel Bel
gen is het
geen nieuws
dat hun land
op zijn laat
ste benen
loopt. Nieuw is dat het nu
ook letterlijk op instorten
staat. Tunnels, musea en an
dere overheidsgebouwen ko
men in stukken omlaag.
In de Rubenszaal van het
Museum voor schone kun
sten staan emmers op de
vloer om het regenwater op
te vangen dat door het lek
ke dak sijpelt.
De emmerverkopers
doen goede zaken, want
ook het Museum voor
kunst en geschiedenis in
het Jubelpark kan niet meer
zonder. Aan de andere kant
van de immense triomf
boog, in het Legermuseum,
zijn de gaten in het dak zo
groot dat duiven er vrij in
en uit vliegen.
De Japanse Toren, het
Chinese Paviljoen en het
Museum voor Japanse
kunst, alle drie in Laken pal
naast het koninklijk paleis,
zijn al twee jaar dicht, de
collecties zijn opgeslagen.
In het Museum voor mu
ziekinstrumenten gaat
soms de deur
niet meer open,
of juist niet
meer dicht. Het
Justitiepaleis op
het Poelaert-
plein, ooit het
grootste ge
bouw ter we
reld, staat al zo
lang in de stei
gers dat alleen
pensioengerech
tigde Belgen het
ooit nog zónder
hebben gezien.
Voor iedereen
jonger dan 60
gloort hoop -
niet omdat de
restauratie in
middels zou zijn voltooid,
maar omdat nu de steigers
rot zijn: ze moeten worden
vervangen.
De tunnel naar het Poe-
laertplein, belangrijke ver
keersader van en naar het
centrum, is vorige maand in
allerijl gesloten omdat com
plete blokken beton spon
taan uit het plafond vielen.
Sinds de bouw, voor de we
reldtentoonstelling van
1958, was er niets meer aan
gedaan. Tal van andere tun
nels die de 'kleine ring' om
de binnenstad overkappen,
zitten ook vol scheuren en
scheurtjes, net als trouwens
de reactorvaten van de kern
centrales in Doel en Tihan-
ge-
Het Reyersviaduct aan
de oostkant van de stad, bij
de zendtoren van de publie
ke omroep, is zo rot dat de
restauratie is stilgelegd en
de sloophamer wacht.
Woensdag moest een paar
honderd meter verder de
Montgomerytunnel op slot,
nadat een 15 meter lange be
tonplaat was losgekomen,
en ook het beton naast de
tramrails erboven was gaan
'Je zet mooie
gebouwen
neer, iedereen
tevreden en
over het
onderhoud
wordt niet
nagedacht'
scheuren. Ook de tram mag
daar nu niet meer langs.
Van de Vlaamse wegen
zit 30 procent vol gaten, de
Waalse liggen er nog slech
ter bij. Bijna driekwart van
de scholen dateert van voor
1970, één vijfde is meer dan
100 jaar oud. In een deel
van de gevangenis van
Vorst is het enige stromen
de water het water dat langs
de muren loopt.
Guy Vanhengel, voorma
lig federaal vicepremier en
nu Brussels minister van Be
groting, denkt dat het over
al wel zo gaat: „Je zet mooie
gebouwen neer en daarover
is iedereen dan zo tevreden
dat over het onderhoud niet
wordt nagedacht. Altijd is
het geld wel ergens anders
voor nodig."
Maar even doorpratend
erkent hij dat de ingewikkel
de staatsstructuur de proble
men in België een extra di
mensie geeft. „Het geschuif
met bevoegdheden zit er na
tuurlijk ook voor iets tus
sen. Dan was de één, dan
weer de ander verantwoor
delijk. Op het laatst voelt
niemand zich nog eige
naar."
Vanhengel was erbij toen
een kwart eeuw geleden
het Brusselse hoofdstedelijk
gewest werd ge
vormd. Het
kreeg van de fe
derale overheid
weinig geld,
maar wel een
berg problemen
mee. „We moes
ten een metro
net aanleggen,
een waterzuive
ring voor over
dag 1,5 miljoen
mensen. Er was
toen al veel ach
terstallig onder
houd. Alles
rond de kleine
ring was oud.
Wij hebben gan
se wijken laten
verkommeren."
De Brusselse krant Le
Soir riep kort geleden vier
oud-politici ter verantwoor
ding, van wie de meest pro
minente, oud-premier Mark
Eyskens, prompt de schuld
aan Europa gaf: dat sneed
met zijn strakke tekortnor
men elke investeringsruim
te weg.
Vanhengel, liberaal, is
het niet eens met zijn plei
dooi om dus de toch al im
posante Belgische staats
schuld nog maar wat te la
ten oplopen. Hij ziet het
met het onderhoud ook zo
wel goed komen. „Veel wij
ken rond de kleine ring ken
je al niet meer terug. We
hebben grootse plannen
voor de Heizei, waar het
ooit zo vervallen Atomium,
ons drukst bezochte monu
ment, op zijn 50ste verjaar
dag alweer stond te blinken.
En binnenkort zie je in het
nieuwe Schumanstation in
een glazen koker boven je
hoofd de treinstellen voor
bij rijden. Een stad is orga
nisch, die leeft, en zeker
Brussel zal een trekpleister
blijven."
De Pacheco tunnel in Brussel sloot eerder deze maand:
er kwamen stukken naar beneden, foto Laurie Dieffembacq
Muziekconservatorium foto Saskia Vanderstichele
V
Museum voor schone kunsten, foto Saskia Vanderstichele
door Frans Boogaard
Cuy Vanhengel
Minister van Begroting
Het
verval
van
België
De Montgomerytunnel, gisteren: gesloten om veilig
heidsredenen. foto Jasper Jacobs/Belga
Museum voor Kunst en Geschiedenis, entreehal Jubel
park. foto Saskia Vanderstichele