V En weer is er ophef over reclame van Suit Supply NIEUWS 11 Ê^KOOPJEDEALNL) 0AGA2A6NBF'EEBDS VAN .wJïr-'ilïiï-i 99,95 60% €60,- Nu slechts €39,95 €179,95 Nu slechts 79,95 - 107,30 77% 82,35 Nu slechts 24,95 77% (5 TEN CATE €59,95 53% €32,- Nu slechts 27,95 59,95 56% €30,- Nu slechts 29,95 56% €59,95 58% €35,- Nu slechts 24,95 Twee hele kleine manne tjes glijden af van twee hele grote ontblote bor sten. De mannetjes volle dig in pak, de vrouw in een wat minder bedekkend badpak. Op een andere poster van dezelfde campagne van Suit Supply hangt een eveneens minuscuul manne tje aan het bikinibroekje van een ruim vijf keer zo grote vrouw. „Zij groot en dominant, hij klein en nietig", zo ziet oprichter Fok- ke de Jong van Suit Supply het zelf. Maar daar is niet iedereen het mee eens. Ophef over reclamecampagnes van Suit Supply lijkt soms wel vaste prik. Al sinds 2010 staat het Nederlandse merk bekend om zijn vaak licht erotische recla mes. Suit Supply vindt zelf niet dat al dat bloot een handelsmerk is. „We doen ook zo veel andere dingen." Dat er ophef is, vindt De Jong niet zo gek. „Sommige mensen lopen altijd met een soort seksismebril op. Ik zie onze reclames zelf helemaal niet als seksistisch. Zeker deze niet." De reclames van het pakken- merk lijken vaak eenzelfde the ma te volgen: met veel mooie, schaars geklede vrouwen. „En dat is ook niet zo gek", verklaart Paul Ketelaar van de Radboud Univer siteit Nijmegen. Hij vindt dat dit soort reclames wél een handels merk zijn geworden. „Het is een klassieke manier van adverteren die het gewoon altijd goed doet. Bloot verkoopt, zowel bij man nen als bij vrouwen. Zelfs als vrouwen, en soms ook mannen, als object worden afgebeeld. We zijn er allemaal gevoelig voor, en dat zullen we altijd blijven. Men sen verwachten ook een dergelij ke campagne van Suit Supply. Het is bij het merk gaan horen." Volgens Ketelaar, universitair do cent Communicatiewetenschap, nemen lang niet alle vrouwen aanstoot aan dergelijke reclames. 'Bloot verkoopt, zowel bij mannen als bij vrouwen. We zijn er allemaal gevoelig voor' „Er zijn natuurlijk altijd vrouwen die zich er tegen verzetten, maar het gros is er gewoon aan ge wend, zo blijkt uit onderzoek." Toch is dit jaar een protestac tie opgezet tegen de posters. De 22-jarige Michelle Janssen uit Am sterdam is initiatiefneemster. In de hoofdstad worden de blote borsten van de vrouwen in de re clames nog al eens afgeplakt met tape. Ook is er maandverband ge plakt op sommige posters. Toen Janssen de reclame voor het eerst zag, is ze de Facebookpa- gina 'Suit supply Posters onder spuiten' begonnen. 220 vrouwen hebben zich al aangemeld. Michelle noemt de posters bela chelijk en denigrerend. Ze zou graag willen bereiken dat Suit Supply wordt aangesproken op de campagne, maar ze is ook al te vreden met een beetje extra be wustwording in de maatschappij. „De positie waarin de vrouw zich bevindt en de taboes die heersen rondom het vrouwen lichaam, daar maak ik me boos over. Het is goed als mensen daar meer over gaan nadenken." Vol gens Fokke de Jong heeft Michel le de posters volledig verkeerd be grepen. „Die mannen, dat zijn tot kinderen gereduceerde poppe tjes, ze zijn ridicuul, onderge schikt aan de vrouw. De meesten zien het alsof we de mannen hier een beetje in de zeik proberen te nemen." Michelle is volgens Ketelaar waarschijnlijk geen directe afspie geling van de samenleving. „De norm is verschoven. Twintig jaar geleden waren zulke reclames uit den boze. Maar nu reageren vrou wen vaak een beetje apathisch. Slechts een paar reageren heftig. Het is veel gebruikelijker dat vrouwen zichzelf gaan vergelij ken met de dames op de poster: 'Oh, haar borsten staan wel wat meer rechtop dan die van mij', of: 'Die van haar hangen wat meer'." Ketelaar vindt wel dat Suit Supply een grens opzoekt. „Dat past bij ze. Het zou opmer kelijk zijn als ze subtiel bloot zou den gaan adverteren." VRIJDAG 26 FEBRUARI 2016 GoSlank: 8 kilo per maand afvallen! Nummer 1 afslankproduct van Nederland Wetenschappelijk bewezen en gegarandeerd resultaat Complete afslankshake met 23 natuurlijke werkzame stoffen 2 smaken naar keuze handboek shakebeker support Adviesprijs Korting U I korting korting Travelin' Herenschoenen van leer (NIEUW!) In een laag en halfhoog model ver krijgbaar Zowel sportief als netjes Optimaal draagcomfort Vervaardigd uit hoogwaardig gelooid leder Adviesprijs Korting U bespaart: 50% 100,- 72 stuks Duracell Industrial Batterijen Gaan tot wel 5x langer mee dan gewone batterijen Houdbaar t/m 2021 Altijd handig om in huis te hebben Kies zelf de samenstelling: AA, AAA of beiden DURACELL Adviesprijs Korting U bespaart: korting korting J 4-pack Ten Cate Basic T-shirts Optimaal draagcomfort; geen zijnaden Keuze tussen zwart/wit en ronde hals/V-hals Geschikt voor iedere gelegenheid Eenvoudig te combineren met vele kleding Adviesprijs Korting U bespaart: 4-Pack Ten Cate Heren Boxershorts 95% katoen 5% elastaan, zonder zijnaden Perfecte pasvorm en draagcomfort Krimpt niet, zelfs na vele wasbeurten Vakmanschap in optima forma 5 TEN CATE Adviesprijs Korting U bespaart: korting korting 4-pack Ten Cate Dames Hemdjes Met verstelbare spaghetti bandjes Optimaal draagcomfort: geen zijnaden 1/ Verkrijgbaar in 3 verschillende kleuren Hoge kwaliteit voor een bescheiden prijsje Adviesprijs Korting U bespaart: BESTELLEN DOE JE VEILIG SNEL VIA WWW.KOOPJEDEAL.NL Nieuw: Achteraf betalen! flPberPoy NIET TEVREDEN? GEL0 TERUG! door Bonne Kerstens Paul Ketelaar universitair docent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 11