ProRail wist niet dat de hoogwerker het spoor over ging Dalfsen moet nog steeds bijkomen van het treindrama waarbij één man om is gekomen. 8 NIEUWS DALFSEN. De machinist van de hoogwerker die door een trein werd geramd bij Dalfsen, wordt verdacht van dood door schuld. Belangrijkste vraag: mocht de 21-jarige man met zijn 'afwijken de' en trage voertuig het spoor over? „Wij wisten van niks", zegt ProRail. De politie meldde gisteren dat de bestuurder van de hoogwerker officieel wordt verdacht van dood door schuld. De machinist stak met de hoogwerker de overweg over toen de trein van Zwolle naar Emmen aan kwam rijden. De trein kon niet meer uitwijken, botste en ontspoorde. De 49-jari- ge Arriva-treinmachinist Erik Breet kwam daarbij om het leven en nog eens zes mensen raakten gewond. Een dag later lijkt de grote vraag: mocht de hoogwerker - die werd gebruikt om bomen te rooien - het spoor oversteken? „Normaal gesproken moet een voertuig dat afwijkt van het nor male verkeer qua snelheid daar voor een vergunning aanvragen", zegt woordvoerder Franc de Korte van ProRail. „Het bedrijf van dat voertuig moet dan eerst bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) vra gen of ze het spoor over mogen. Die gaan kijken of het echt niet an ders kan en als dat zo is, dan moet bij ProRail een vergunning wor den aangevraagd. Dan leggen wij op een tijd dat het óns uitkomt het treinverkeer even stil en kun nen ze erover heen. Ik weet alleen niet of dat voor dit type hoogwer ker ook noodzakelijk was. Eén ding weet ik wel: ze hadden geen vergunning want wij wisten niet dat hij kwam. Anders had die trein daar niet gereden." Thérèse de Vroomen van de RDW laat weten dat 'het van het type hoogwerker afhangt of het bedrijf zich bij ons had moeten melden'. „En niemand, ook de po litie niet, heeft zich gemeld met het type hoogwerker." Hans Aarse, voorman van IPAF Benelux, de internationale bond voor hoogwerkerbedrijven, weet te vertellen dat de 'hoogwerker van Dalfsen' géén kenteken had. „En dus überhaupt de openbare weg niet op mocht. Als het gerela teerd is aan werk dat uitgevoerd moet worden, dan mag het wel. De machinist van de hoogwerker mag er vanuit gaan dat de op drachtgever van zijn bedrijf een Taak Risico Analyse heeft opge steld en een eventuele vergun ning toestemming voor de openba re weg heeft geregeld. Onderzoek moet uitwijzen of dat echt alle maal goed geregeld was." Maar ProRail wist van niks en dus kon ook machinist Erik Breet nooit weten dat er een hoogwer ker (die niet harder rijdt dan 3 tot 3,5 km per uur) zou oversteken. Wilde dans Dat blijkt ook wel, want de trein die kwam aandenderen, toeterde niet eens. Eddy van der Ham en zijn vrouw Ria van de nabijgele gen camping Het Tolhuis kunnen er niet over uit. Het is één dag na de ramp. Bui ten lopen over het spoor mensen rond in gele pakken. Die enorme klap die klonk toen hij in de tuin stond, zonder aankondiging, waar na de hoogspanningsdraden bo ven zijn schutting een wilde dans *16115 maakten - het was verschrikke lijk. Ze renden er samen heen. „We verwachtten elk moment dat het gekrijs zou beginnen. Er kwam niks, omdat er nauwelijks mensen in de trein zaten. Wat een geluk was dat." Midden in de nacht is Van der Ham nog naar z'n buurvrouw ge lopen. Bij haar stond de boom waarvoor de boomsnoeier met zijn hoogwerker was komen voor rijden. „Ze heeft alles van dertig meter afstand gezien. Hoe de hoogwerker niet meer vooruit kwam, hoe hij nog probeerde door de spoorboom te rijden. Hoe hij schreeuwde en heeft staan zwaaien in het bakje voordat hij sprong. Het gezin heeft het nu heel zwaar." Van der Ham moet het al steeds opnieuw vertellen. De trein schoof als een projec tiel van de rails, kwam na het hek in het maïsland terecht en miste ook hun huis en dat van de buren maar net. Alles tegelijk Daarna gebeurde alles tegelijk: am bulances kwamen en gingen. Poli tieagenten. De burgemeester, de directeur van ProRail. En allemaal stonden ze op hun erf. De slachtoffers hadden ze een paar minuten na de klap al in hun schuurtje opgevangen. De familie Van der Ham had de garagedeur omhooggeschoven, campingstoe- len bij elkaar gezet, dekens van bo ven gehaald. En de boerin ging met de koffie rond. Onderwijl werd de kraanmachinist voor hun ogen aangehouden en bleef zijn maat van het bomenrooibedrijf be dremmeld naast de auto met op lader staan waar ze samen de stuk ken van de omgezaagde eik op zouden leggen. De boerin en haar buurvrouw - die samen het erf aan het Lage- veld delen - hebben het helemaal gehad. „Laat me met rust." Wat la ter stapt ze met een buurtgenoot het land in. Om voor het eerst de ravage van heel dichtbij te bekij ken. Met de armen over eikaars schouder staan ze op de akker en daar komen de emoties los. Allerafschuwelijkst, denkt buur man Eddy van der Ham van de camping. „Je huurt een hoogwer ker en voelt je natuurlijk verant woordelijk. Die eik in hun tuin werd al eens door bliksem getrof fen, de brandweer is er bijgeweest in een enorme storm, nu dit. Een terror-eik, dat is het." Kraanmachinist schuldig? door Jelle Boonstra en Victor Schildkamp Op het station in Zwolle worden bloemen neergelegd ter nagedachtenis aan de treinmachinist en als steunbetuiging aan de gewonden, foto GinoPress ProRail heeft gisteren de ontspoorde treinstellen geborgen. De komende dagen worden herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan het spoor, foto ANP/Jerry Lampen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 8