Roeka trekt luisteraars Onthutsende afloop van experiment 2 I UIT THUIS Trompettist Trompettist Eric Vloeimans komt met zijn groep Gatecrash naar Café 't Schuttershof. Een ode aan grenzeloze muziek, gewaagd én dansbaar. &D00R MISCHA ANDRIESSEN Zeeuwse Komedie Een lied van Alex Roeka gaat je niet zomaar in de koude kleren zitten. Het is meestal een rake klap die aankomt. Romanticus en realist strijden in zijn liedjes om een waarheid die standhoudt. Die beroert en raakt. Vrijdag 26 februari is Roeka te zien en voor al te beluisteren bij Luctor et Emergo in Rilland. Ik wil leven'zo begint het laatst verschenen al bum 'Voort' van zanger en liedschrijver Alex Roeka (1955). En zoals hij al tien al bums lang heeft gedaan, trekt hij vanaf de eerste woorden en klanken de luisteraar genade loos zijn muziek in. Huivering wekkend mooi, dan weer hard en rauw en soms vertederend breekbaar. Contrast dat nog meer nadruk krijgt door zijn stem, die hees, warm en don ker varieert tussen fluisteren en weerloos bulderen. Met de cd en het theaterconcert 'Voort' heeft Roeka weer een betove rende parel aan zijn oeuvre toe gevoegd. Roeka bezingt het leven in al zijn facetten op een weinig ver hullende wijze. Maar de een voudige melodieën en simpele Desgevraagd zullen de meeste muzikanten be weren dat ze graag bui ten hokjes blijven en de genregrenzen overstij gen. Niet zelden is dat vooral wensden- ken, maar de Nederlandse trompettist Eric Vloeimans slaagt er al jaren in om aan beperkende typeringen te ontko men. Steeds duikt Vloeimans daar op waar je hem niet verwacht. Meestal ook in verrassend gezelschap; dat kun nen de baanbrekende jonge musici van The Holland Baroque Society zijn, maar ook een oude rot in het vak als gi tarist Jan Akkerman. Later dit jaar gaat hij op tour met de Syrische klarinet tist Kinan Aszmeh. Het zijn maar enkele voorbeelden van de vele samenwerkingsverbanden die Vloeimans gedurende zijn loop baan is aangegaan. Maar opvallender dan dat Vloeimans met graagte zijn grenzen verlegt, is dat zijn spel altijd direct herkenbaar is. Een warme, emo tioneel geladen toon en heldere, ruim telijke melodieën die de luisteraar met een het montere gevoel geven dat ie mand de ramen eens wijd openzet. Wat voor muziek Vloeimans ook speelt, ze barst bijkans van adem. In zekere zin ontkomt Vloeimans dan ook niet helemaal aan categorisering, want wat hij ook maakt, is altijd bij uitstek Vloeimansmuziek. Negen jaar geleden alweer was daar ineens Vloeimans' groep Gatecrash. Een sterke formatie waarin onder meer toetsenist Jeroen van Vliet Liefde. Is er een woord dat méér oproept? Be jubeld en verguisd. Begeerd en afgewezen. Platgetreden en verheven. Kan één woord dat allemaal oproepen? In ieder geval wel als Paul Haenen zich erover buigt. Zoals in het toneelstuk 'Treinen kunnen keren'. Het begint alle maal als Heieen en Martijn net gescheiden zijn en feite lijk uit elkaar zouden moeten gaan. Dan ont dekken ze dat zoiets ook moeilijk kan zijn. Er is zoveel geweest, en dat al lemaal 'wegsmijten'? Dus besluiten ze om toch samen in hun huis te blijven wonen, maar elk hun eigen weg te gaan. Vrijheid, blijheid, zonder jaloezie. 'Om on ze horizon te verbreden.' Mooi bedacht, maar werkt het ook? Oud zeer laat zich niet zo gemak kelijk wegpoetsen. En er ontstaat ook 'nieuw zeer', als een jongere vrouw bij het ex-koppel komt wonen. „Hier heb ik dus nou moeite mee. Nu nader ik mijn toleran tiegrens. Nu ben ik aan het oefenen. Heb begrip, heb begrip", knarsetandt Heieen. Zolang het hem goed gaat, kan Martijn nog triomfantelijk beweren: „Wat anderen denken, doen wij." Maar als het hem tegenzit (zijn liefje blijkt het te doen met de inmiddels ingetrokken fotograaf) heeft hij nog maar maar één woord, voor hij vechtend over de vloer rolt: „Walge lijk!" Zoveel rollercoasters van emoties in één stuk on derbrengen, dat vraagt de nieuwsgierige ogen en oren van een Margreet Dolman ge combineerd met de af standelijke overpeinzin gen van een filosofische dominee Gremdaat. Wie kan dat in één schrijver en dan in één stuk kan samenbrengen? Paul Haenen. Woordkunste naar en specialist in al ter ego's. Elke zin is gela den, zelfs de onnozelste. En als er al iets van tra giek in de situatie schuilt, dan wordt die volledig verdraaid naar (wrang) komisch. Het zal allemaal héél an ders (af)lopen dan je denkt, in 'Treinen kun nen keren'. Het stuk is verrassend en onthut send. De Zeeuwse Kome die speelt de komende weken dit stuk en wijdt daarmee een nieuwe speelplek in. Na Wil- lem3 staat het gezel schap voortaan op een heel nieuw podium, Spoetnik. Dat is onder deel van het City hotel, te vinden aan de Oude Markt in Vlissingen. 'Treinen kunnen keren', Zeeuwse Komedie, 5 maart Spoetnik in Vlis singen, aanvang 20.00 uur (na 5 maart elk weekend t/m 10 april) Donderdag 25 februari 2016 Voor tekst en muziek put zanger Alex Roeka uit zijn eigen leven, foto renate beense door René de Dreu ERIC VLOEIMANS ZOEKT door Willem Nijssen -A De Zeeuwse Komedie speelt Treinen kunnen keren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 54