GOI 3 Bewust ongezond DE KLANT IS KLOOTWIJK Q GARMINOREX30X 4 2 TEASY ONE 2 4 Stap 3; Kritisch door de garderobe Om het verschil tussen Bewuste Keuzeen Gezondere Keuze te begrijpen moetje op cursus zoekenden helpen zichzelf te profile ren en te netwerken. Vandaag doe ik heel activ mee aan de training die ze een groep super fitte studenten lichamelijke opvoe ding geven. Even breekt het zweet me uit: ik ga mezelf profileren in een groep jonge gasten. Zal je zien dat ik het kneusje van de klas word omdat ik niet in één soepele beweging over een bok kan springen. De dag in de gymzaal draait volgens Frits om een helder antwoord op de simpele vraag om iets over jezelf te vertellen. Frits: „Hoe simpel die vraag in een sollicitatiegesprek ook is, het is ontzettend lastig te beant woorden. Om snel en krachtig een goede eerste indruk te maken, moet je oefenen." Mauris: „Juist door in een andere, ruimere setting te oefe nen terwijl je fysiek bezig bent, gaat het uitdragen van je verhaal natuur lijker dan in een klein zaaltje met on bekenden, waar het er vaak geforceerd aan toe gaat." Van vader en zoon krijgen we als oe fening om als groep, met behulp van de touwen, bokken, banken, trampo lines in de zaal, een lift te bouwen waarop iemand plaatsneemt en over zichzelf vertelt. Een half uur later hang ik in de touwen, steunend op een wankele bank. Dankzij de in spanning vertel ik de groep zonder haperen wat ik graag wil bereiken. Ik heb eenvoudigweg de tijd en ruimte niet om me geïntimideerd te voelen. Conclusie: stinkende oksels aan het eind van de dag, maar naast licha melijk ook nog eens geestelijk een voldaan gevoel. Rest me nog één ding: piekfijn voor de dag komen tijdens een sollicitatie gesprek om een verpletterende in druk te maken. Ik zie het meteen voor me: getailleerd jasje, kreukvrije blouse en kokerrok. Ik strijk alleen nooit en heb geen kokerrok, laat staan een getailleerd jasje. Kortom, kledingstress en geen geld voor een nieuwe garderobe. Wat nu? Fanny Veldmeijer helpt als imago- en dresscoach mensen zich kraakhelder te presenteren. Dat betekent volgens haar geen afleiding van schreeu wende prints of een grijs, slecht pas send pak datje normaal nooit draagt behalve op begrafenissen. Fanny geeft speciale workshops en (privé)sessies waarbij ze deelnemers laat nadenken over wat ze uitstralen en willen uitstralen. Met kledingtips, aan de hand van zelfmee gebrachte kledingstukken laat ze mensen erva ren hoe het is om gezien te worden om de juiste redenen, namelijk je karaktereigenschappen, in plaats van om verkeerde redenen, een dikke laag make up of een te blote jurk. Samen duiken we mijn kast in. Fanny: „Iedereen wil gezien worden. Dat doe je door je sterke kanten te accentueren. Trek kleding aan die flatteert. Om een statement te maken waarmee je in de gedachten blijft hangen, kun je bijvoorbeeld een rood sjaaltje of een gekleurde bril opzetten. In jouw geval kun je je rode haar benadrukken." Na weken zo met mezelf bezig te zijn, blijft de constatering dat sollici teren niet leuk is overeind. Anders- zijds: jezelf op een ontspannen en inspirerende manier voorbereiden is de helft van het werk en compen seert dat een beetje. Het geeft je in ieder geval energie om de schouders eronder te zetten en die droombaan binnen te hengelen. Een zak zoutjes krijgt met tromgeroffel het keurmerk 'bewuste keuze'. Snapt u het nog? heeft een stempeltje verkocht aan Jumbo. Het bureau heeft een stichting opgericht, die stempeltjes zet op etenswaren die vol gens een vergadering van wijze mensen gezond zijn. Ho, hier gaat het al mis. Die etenswaren zijn helemaal niet gezond, maar minder ongezond dan andere van dezelfde soort. En dat hoeft niet eens, het kan dat er een nog veel minder ongezonde zak muesli in de supermarkt te vinden is. Maar de fabrikant van deze muesli had dan zo een stempeltje niet besteld en had er geen duizenden euro's voor over. Want voor het stempeltje moet worden betaald. Het gaat om het keurmerk dat een paar jaar geleden in verschillende supermark ten als het Ik Kies Bewust-merkje werd geïntroduceerd. Ik dacht dat het een zachte dood was gestorven omdat het niet werkte. Maar kijk nou, inmiddels zie je overal twee van deze stempel tjes. Het ene heet Bewuste Keuze, het an dere Gezondere Keuze. Om het verschil te be grijpen, moet je op cursus. Het is zo ingewik keld dat de Haagse stich ting diëtisten uitnodigt voor een rondleiding in supermarkten. Ze krijgen daar uitgelegd wat het ene merkje wil zeggen, dat er eender uitziet als het andere, dat net iets anders bete kent. Bekijk het maar stichting, zeiden nogal wat diëtisten, hier gaan we onze clientèle niet mee lastig vallen, het is voor een gewoon mens niet te vatten. Was het al niet toen het keurmerk nog in zijn eentje was. Maar nu het er twee zijn, kun je geen boodschappen meer doen zonder begeleiding van een hoogleraar humane voeding uit Wageningen. Niemand maakte zich er druk om, tot plot seling Jumbo en de stempeltjesstichting bekend maakten dat een zak zoutjes be kroond is met het gezondkeur. Tumult op het internet. Websites van diëtisten en andere voedingskundigen en websites waarop ook argeloze burgers zich druk maken over eten en drinken, werden er warm van. Hoe kan een zoutje gezond zijn? En daar heb je het nou. Je moet goed kijken welk keurtje er op de zoutjes staat. Niet dat met de tekst 'gezondere keus', maar met de woorden 'bewuste keus'. Want, zeggen de Haagse illusionis ten, een gezondere keus is beter dan een ongezonde, logisch. Maar goed onthou den; als ergens 'bewuste keus' op staat is het niet goed voor je. Dat er lui zijn die voor zoiets betalen! Ja Jumbo. Wouter Klootwijk proeft en test producten woensdag 24 februari 2016 €249 Kleinen gemakkelijk te bedienen met knoppen. Goed apparaat voorde prijs. Niet zosnel. €149 Lage prijs, lichtgewicht en duidelijk menu. Niet waterdicht en niet schokbestendig. Best leerzaam, een dagje op sollicita tiecursus met pony Bobby en met medecursisten in de gymzaal, ondervindt verslaggever Nynke van Spiegel. Tumult. Een organisatiebureau in Den Haag, dat zich op alle mogelijke manieren bezig houdt met vraagstukken rond voeding, Reageren? wouter.klootwijk@persgroep.nl 44

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 47