Van Poppel zet kruis door openingsweekeinde
Nederlander noteert langzaamste tijd op eerste testdag in Barcelona
Vettel is ook op de
ultrasofte banden
snelste in Barcelona
SPORT 19
Max Verstappen begon gisteren in Barcelona
aan zijn tweede seizoen in de Formule L
Het gebeurt in de voorlaatste
bocht, na 35 probleemloze ronden
in de ochtendsessie. Aan de pit-
muur zien Toro Rosso-ingenieurs
op de computer verdachte cijfers
opvlammen. Stante pede wordt
Verstappen opgedragen zijn STRrr
aan de kant te parkeren.
Een actie uit voorzorg, voordat
er mogelijk grotere schade wordt
aangericht. De takelwagen ver
schijnt op het toneel. Voor het
eerst dit jaar is het vehikel onder
weg om een Formule t-bolide te
rug naar de garage te brengen. In
spectie van de data volgt. Het
blijkt loos alarm en nog voor de
lunchpauze kan Verstappen weer
'Het belangrijkste is nu
dat we de auto leren
begrijpen; goede tijden
is een zorg van later'
de baan op. „Dit kan beter nu ge
beuren dan straks in Melbourne",
plaatst de 18-jarige Toro Ros-
so-coureur zijn pech in het juiste
perspectief.
Tijdens de middagpauze keu
velt Verstappen aan de bar van de
hospitality-ruimte met stalgenoot
Carlos Sainz. Opvallend is de goe
de verstandhouding tussen de
twee. Die kwam vorig jaar in Sin
gapore onder druk te staan, nadat
Verstappen een stalorder om de
Spanjaard te laten passeren negeer
de en voor eigen eer en glorie
ging. „Natuurlijk was ik toen te
leurgesteld", zegt Sainz, „maar het
zijn de media die de zaak op de
spits dreven. Zij maakten er een
halszaak van. Voor Max en mij
was het nooit zo'n zwaar item.
We hebben na Singapore een
goed gesprek gehad en dat was
het. Punt uit. We werken prima sa
men om de auto beter te maken.
Natuurlijk wil ik graag van Max
winnen. Maar ik wil net zo goed
ook die andere twintig jongens op
het circuit verslaan."
Verstappen heeft dan, tijdens
het verorberen van zijn lunch, on
danks het stilvallen van de bolide
tijdens de ochtendsessie al meer
ronden op de teller dan Sainz een
etmaal eerder gedurende de hele
testdag. Kinderziektes van de
STR11 duiken op, maar het opti
misme viert hoogtij. „Als de be
trouwbaarheid goed is, moet Toro
Rosso om plaats vijf bij de con
structeurs kunnen strijden",
denkt het tweetal. Verstappen en
Sainz zouden in dat geval regelma
tig top 10-klasseringen moeten
kunnen rijden.
Van toptijden is op Verstap
pens eerste testdag nog geen spra
ke. Hij eindigt op de tijdenlijst als
elfde en laatste, bijna vier secon
den achter snelste man Sebastian
Vettel in de Ferrari. Van zwartkij
ken is geen sprake, want de tijden
van het elftal coureurs dat giste
ren in actie kwam, kunnen niet
met elkaar worden vergeleken. Zo
rijdt Verstappen zijn snelste tijd
op mediumbanden, de op een na
langzaamste bandensoort. De con
currentie rijdt bijna zonder uit
zondering met sneller rubber over
het zonovergoten circuit, deels
zelfs op de nieuwste ultrasoft ban
den van Pirelli, de snelste soort.
„Het belangrijkste is nu dat we
de auto leren begrijpen. Goede tij
den is een zorg van later", gaf Ver
stappen, die met een nieuw helm
design onderweg was, aan. „Dus
het was zaak veel rondjes te rij
den." Dat deed hij, 121 in totaal, on
geveer twee keer een Grand
Prix-afstand.
Dat Verstappen de hele middag
aan de staart van de tijdenlijst bi
vakkeerde, deerde hem niet. „On
ze auto is eigenlijk nog in produc
tie. Volgende week komen er nog
nieuwe onderdelen. Dan kunnen
we ook al een beetje richting Mel
bourne (waar over ruim drie we
ken het Formule i-seizoen van
start gaat, red.) werken."
Om die reden besloot Toro Ros
so geen snellere banden op te leg
gen. „Dan waren we anderhalve
seconde sneller geweest, maar dat
boeit op dit moment niet. We kij
ken naar onszelf, draaien ons pro
gramma. Tijden zeggen niets. Ik
maak me geen zorgen."
BARCELONA. Sebastian
Vettel heeft in zijn Fer
rari gisteren ook op de
tweede testdag van
2016 de snelste tijd ge
reden. Hij deed dat op
ultrasofte banden. Die
compound is dit sei
zoen nieuw in de For
mule 1. Het is een band
die extreem snel is,
maar ook bijzonder
snel slijt. Op circuits
met veel trage bochten,
zoals Monaco, kan de
band van pas komen.
Op het Circuit de Cata-
lunya mochten de
teams het rubber giste
ren voor het eerst uit
proberen. Vettel en
Daniel Ricciardo maak
ten van de gelegenheid
gebruik en reden de
snelste tijden. Opval
lend was dat Mercedes
de ultrasofte band niet
inzette. Nico Rosberg
reed met dezelfde com
pound als Max Verstap
pen. Hij was twee se
conden langzamer dan
Vettel en 1.7 seconde
rapper dan de Neder
landse coureur van
Toro Rosso.
Voor de 22-jarige sprinter, die bij
Sky wordt opgeleid tot klassieker
rennen zat er niks anders op dan
een kruis te zetten door het
Vlaamse openingsweekeinde.
Geen Omloop Het Nieuwsblad,
geen Kuurne-Brussel-Kuurne.
„Moeilijk, maar op dit moment
zit er niks anders op. Mentaal heb
ik het zwaar gehad. Ik was teleur
gesteld. Toen het vorig jaar einde
lijk goed liep en ik won, dacht ik:
ik ga ook knallen in het voorjaar.
Ik heb veel harder en serieuzer ge
traind en wilde me laten zien."
In januari moest Van Poppel al
het trainingkamp met zijn nieuwe
ploeg Sky afbreken. De brigade
was neergestreken op Mallorca.
„Ik kon bijna niet fietsen van de
pijn. Als we met de ploeg weg gin
gen, stond ik na tien minuten al
onder douche. Heel lastig, maar ge
lukkig heb ik de juiste mensen
om me heen om positief te blij
ven. Ik heb veel aan Servais Kna-
ven en mijn trainer Ellingworth.
Mijn probleem is dat ik te veel
wil. Vanuit de ploeg zeggen ze nu
tegen me: 'Rustig Danny. Jouw
tijd komt wel.' Dat is heel fijn."
Het is niet voor het eerst dat de
jonge Van Poppel met tegenslag te
maken heeft. In de Tour van 2014
moest hij in etappe zeven gebles
seerd afstappen. „En vorig jaar zat
het ook tegen in het voorjaar.
Toen ben ik met mental coach
Joost Leenders (die eerder bij PSV
ook Memphis Depay begeleidde,
red) gaan samenwerken. Het plan
dat we maakten, resulteerde in de
ritwinst in de Vuelta."
Hij wil nu geen datum plakken
op zijn terugkeer. „Ik hoop dit
voorjaar nog te rijden. Als ik pijn
vrij kan fietsen, ga ik koersen.
Ook al is conditie er nog niet. Ik
heb vorige week besloten dat ik
voorlopig geen wedstrijden rijd.
Ik denk alleen aan mijn herstel."
FEITEN OMLOOP
WOENSDAG 24 FEBRUARI 2016
Max maakt zich geen zorgen
BARCELONA. Max Verstappen is
een man van primeurs. De jongste
Formule 1-coureur ooit reeg de re
cords vorig seizoen aaneen. Giste
ren kwam daar een twijfelachtige
bij: hij is de eerste rijder die in
2016 zijn bolide onverrichterzake
langs de baan moest parkeren.
Max Verstappen
Max Verstappen moest
zijn bolide tijdens de eer
ste test met motorproble
men 'parkeren'.
foto EPA
door Daan Hakkenberg
MALLORCA. „Ik heb gewoon de
waarheid gezegd", vertelt Danny
van Poppel over het telefoonge
sprek dat hij vorige week had met
zijn Sky-trainer Rod Ellingworth.
Van Poppel had in januari al te kam
pen met een blessure aan zijn rech
terknie, en de pijn keerde vorige
week terug.
r*c re*"
Danny
van Poppel
foto Luca
Bettini
Zaterdag begint het wielerseizoen
in Vlaanderen met de Omloop Het
Nieuwsblad.
Peter van Petegem (1997,1998,
2002), Joseph Bruyère (1974,
1975,1980) en Ernest Sterckx
(1952,1953,1956) wonnen de
openingskoers ieder drie keer.
Ian Stannard van Sky won de 'Om
loop' vorig jaar voor de tweede
keer op een rij. Dit jaar ontbreekt
hij op de deelnemerslijst.
Niki Terpstra (tweede) en Tom
Boonen completeerden het po
dium in 2015.
Kuurne-Brussel-Kuurne maakt het
openingsweekeinde een dag na de
'Omloop' compleet.