Van Poppel zet kruis door openingsweekeinde Nederlander noteert langzaamste tijd op eerste testdag in Barcelona Vettel is ook op de ultrasofte banden snelste in Barcelona SPORT 19 Max Verstappen begon gisteren in Barcelona aan zijn tweede seizoen in de Formule L Het gebeurt in de voorlaatste bocht, na 35 probleemloze ronden in de ochtendsessie. Aan de pit- muur zien Toro Rosso-ingenieurs op de computer verdachte cijfers opvlammen. Stante pede wordt Verstappen opgedragen zijn STRrr aan de kant te parkeren. Een actie uit voorzorg, voordat er mogelijk grotere schade wordt aangericht. De takelwagen ver schijnt op het toneel. Voor het eerst dit jaar is het vehikel onder weg om een Formule t-bolide te rug naar de garage te brengen. In spectie van de data volgt. Het blijkt loos alarm en nog voor de lunchpauze kan Verstappen weer 'Het belangrijkste is nu dat we de auto leren begrijpen; goede tijden is een zorg van later' de baan op. „Dit kan beter nu ge beuren dan straks in Melbourne", plaatst de 18-jarige Toro Ros- so-coureur zijn pech in het juiste perspectief. Tijdens de middagpauze keu velt Verstappen aan de bar van de hospitality-ruimte met stalgenoot Carlos Sainz. Opvallend is de goe de verstandhouding tussen de twee. Die kwam vorig jaar in Sin gapore onder druk te staan, nadat Verstappen een stalorder om de Spanjaard te laten passeren negeer de en voor eigen eer en glorie ging. „Natuurlijk was ik toen te leurgesteld", zegt Sainz, „maar het zijn de media die de zaak op de spits dreven. Zij maakten er een halszaak van. Voor Max en mij was het nooit zo'n zwaar item. We hebben na Singapore een goed gesprek gehad en dat was het. Punt uit. We werken prima sa men om de auto beter te maken. Natuurlijk wil ik graag van Max winnen. Maar ik wil net zo goed ook die andere twintig jongens op het circuit verslaan." Verstappen heeft dan, tijdens het verorberen van zijn lunch, on danks het stilvallen van de bolide tijdens de ochtendsessie al meer ronden op de teller dan Sainz een etmaal eerder gedurende de hele testdag. Kinderziektes van de STR11 duiken op, maar het opti misme viert hoogtij. „Als de be trouwbaarheid goed is, moet Toro Rosso om plaats vijf bij de con structeurs kunnen strijden", denkt het tweetal. Verstappen en Sainz zouden in dat geval regelma tig top 10-klasseringen moeten kunnen rijden. Van toptijden is op Verstap pens eerste testdag nog geen spra ke. Hij eindigt op de tijdenlijst als elfde en laatste, bijna vier secon den achter snelste man Sebastian Vettel in de Ferrari. Van zwartkij ken is geen sprake, want de tijden van het elftal coureurs dat giste ren in actie kwam, kunnen niet met elkaar worden vergeleken. Zo rijdt Verstappen zijn snelste tijd op mediumbanden, de op een na langzaamste bandensoort. De con currentie rijdt bijna zonder uit zondering met sneller rubber over het zonovergoten circuit, deels zelfs op de nieuwste ultrasoft ban den van Pirelli, de snelste soort. „Het belangrijkste is nu dat we de auto leren begrijpen. Goede tij den is een zorg van later", gaf Ver stappen, die met een nieuw helm design onderweg was, aan. „Dus het was zaak veel rondjes te rij den." Dat deed hij, 121 in totaal, on geveer twee keer een Grand Prix-afstand. Dat Verstappen de hele middag aan de staart van de tijdenlijst bi vakkeerde, deerde hem niet. „On ze auto is eigenlijk nog in produc tie. Volgende week komen er nog nieuwe onderdelen. Dan kunnen we ook al een beetje richting Mel bourne (waar over ruim drie we ken het Formule i-seizoen van start gaat, red.) werken." Om die reden besloot Toro Ros so geen snellere banden op te leg gen. „Dan waren we anderhalve seconde sneller geweest, maar dat boeit op dit moment niet. We kij ken naar onszelf, draaien ons pro gramma. Tijden zeggen niets. Ik maak me geen zorgen." BARCELONA. Sebastian Vettel heeft in zijn Fer rari gisteren ook op de tweede testdag van 2016 de snelste tijd ge reden. Hij deed dat op ultrasofte banden. Die compound is dit sei zoen nieuw in de For mule 1. Het is een band die extreem snel is, maar ook bijzonder snel slijt. Op circuits met veel trage bochten, zoals Monaco, kan de band van pas komen. Op het Circuit de Cata- lunya mochten de teams het rubber giste ren voor het eerst uit proberen. Vettel en Daniel Ricciardo maak ten van de gelegenheid gebruik en reden de snelste tijden. Opval lend was dat Mercedes de ultrasofte band niet inzette. Nico Rosberg reed met dezelfde com pound als Max Verstap pen. Hij was twee se conden langzamer dan Vettel en 1.7 seconde rapper dan de Neder landse coureur van Toro Rosso. Voor de 22-jarige sprinter, die bij Sky wordt opgeleid tot klassieker rennen zat er niks anders op dan een kruis te zetten door het Vlaamse openingsweekeinde. Geen Omloop Het Nieuwsblad, geen Kuurne-Brussel-Kuurne. „Moeilijk, maar op dit moment zit er niks anders op. Mentaal heb ik het zwaar gehad. Ik was teleur gesteld. Toen het vorig jaar einde lijk goed liep en ik won, dacht ik: ik ga ook knallen in het voorjaar. Ik heb veel harder en serieuzer ge traind en wilde me laten zien." In januari moest Van Poppel al het trainingkamp met zijn nieuwe ploeg Sky afbreken. De brigade was neergestreken op Mallorca. „Ik kon bijna niet fietsen van de pijn. Als we met de ploeg weg gin gen, stond ik na tien minuten al onder douche. Heel lastig, maar ge lukkig heb ik de juiste mensen om me heen om positief te blij ven. Ik heb veel aan Servais Kna- ven en mijn trainer Ellingworth. Mijn probleem is dat ik te veel wil. Vanuit de ploeg zeggen ze nu tegen me: 'Rustig Danny. Jouw tijd komt wel.' Dat is heel fijn." Het is niet voor het eerst dat de jonge Van Poppel met tegenslag te maken heeft. In de Tour van 2014 moest hij in etappe zeven gebles seerd afstappen. „En vorig jaar zat het ook tegen in het voorjaar. Toen ben ik met mental coach Joost Leenders (die eerder bij PSV ook Memphis Depay begeleidde, red) gaan samenwerken. Het plan dat we maakten, resulteerde in de ritwinst in de Vuelta." Hij wil nu geen datum plakken op zijn terugkeer. „Ik hoop dit voorjaar nog te rijden. Als ik pijn vrij kan fietsen, ga ik koersen. Ook al is conditie er nog niet. Ik heb vorige week besloten dat ik voorlopig geen wedstrijden rijd. Ik denk alleen aan mijn herstel." FEITEN OMLOOP WOENSDAG 24 FEBRUARI 2016 Max maakt zich geen zorgen BARCELONA. Max Verstappen is een man van primeurs. De jongste Formule 1-coureur ooit reeg de re cords vorig seizoen aaneen. Giste ren kwam daar een twijfelachtige bij: hij is de eerste rijder die in 2016 zijn bolide onverrichterzake langs de baan moest parkeren. Max Verstappen Max Verstappen moest zijn bolide tijdens de eer ste test met motorproble men 'parkeren'. foto EPA door Daan Hakkenberg MALLORCA. „Ik heb gewoon de waarheid gezegd", vertelt Danny van Poppel over het telefoonge sprek dat hij vorige week had met zijn Sky-trainer Rod Ellingworth. Van Poppel had in januari al te kam pen met een blessure aan zijn rech terknie, en de pijn keerde vorige week terug. r*c re*" Danny van Poppel foto Luca Bettini Zaterdag begint het wielerseizoen in Vlaanderen met de Omloop Het Nieuwsblad. Peter van Petegem (1997,1998, 2002), Joseph Bruyère (1974, 1975,1980) en Ernest Sterckx (1952,1953,1956) wonnen de openingskoers ieder drie keer. Ian Stannard van Sky won de 'Om loop' vorig jaar voor de tweede keer op een rij. Dit jaar ontbreekt hij op de deelnemerslijst. Niki Terpstra (tweede) en Tom Boonen completeerden het po dium in 2015. Kuurne-Brussel-Kuurne maakt het openingsweekeinde een dag na de 'Omloop' compleet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 19