TaaitayElla NIEUWS 9 Vertraging in zaak-'Jimmy' Schettino weer voor de rechter Asscher reserveert miljoenen voor foute vakantiedagen watches zwaailichtauto's Het zijn er nu nog maar vijf, maar over een tijdje scheuren tientallen groene voorrangsvoertuigen door Nederland. Het gaat om auto's en vrachtwagens van de veiligheids regio's. Achter het stuur zitten ambte naren die de hulpdiensten aanstu ren bij een grote brand of een ramp. Met blauw zwaailicht en si rene mogen ze de weg op. „Bela chelijk", vindt Koos Spee, oud-verkeersofficier van justi tie. „De vluchtstroken stro men inmiddels vol met diensten die met spoed de weg op kunnen. Een auto met een zwaailicht is niets bijzonders meer." Een slechte zaak, vindt Spee, want het ge volg kan zijn dat niet ie dere automobilist meer braaf aan de kant gaat als een sirene klinkt. „Het is essen tieel dat je als burger weet waarom je plaats moet maken. Bij ambu lance, brandweer en poli tie is dat zo klaar als een klontje: iets of iemand is in gevaar en er moeten levens wor den gered. Maar geldt dat ook voor de groene auto's van de vei ligheidsregio?" Verkeersdeskundige Benjamin van der Velden zegt dat burgers door de bomen het bos niet meer zien. „Takelbedrijven, ProRail, die renambulances, Sanquin, verkeers regelaars, bergers, weginspecteurs en nu de veiligheidsregio's. Ieder een heeft tegenwoordig zwaailich ten en speciale markering op de voertuigen. Er zijn zoveel instan ties die zichzelf belangrijk vinden dat het voor de burger steeds lasti ger wordt." Zelf vinden de veiligheidsre gio's het volkomen logisch dat ze hun eigen voorrangsvoertuigen krijgen. „Nu gaat een leidingge vende of een communicatieme dewerker van de veiligheidsre gio bij spoed meestal ter plaatse in een brandweerauto", zegt Mau rice Lenferink van veiligheidsre gio Rotterdam-Rijnmond. „Ter wijl die persoon meestal geen brandweerman is. Als er dan on derweg iets gebeurt, en burgers vragen om hulp, dan kun je wei nig uitrichten. Dat geeft scheve ge zichten bij het publiek. Daarom is het goed dat de veiligheidsregio's eigen voertuigen krijgen." Brandweerhistoricus Gerard Koppers is het daar niet mee eens. „Als een automobilist in z'n spie gel kijkt, denkt hij dat er een bos wachter aankomt. Burgers weten amper wat een veiligheidsregio doet, laat staan dat ze begrijpen waarom ze eigen groene auto's hebben. Deze ambtenaren, die een coördinerende taak hebben, kunnen best meerijden met de brandweer of een andere hulp dienst." Volgens Lenferink is het niet nodig dat burgers precies weten wat de bestuurder van een groen voorrangsvoertuig doet. „Het is ei genlijk simpel", stelt hij. „Als je een auto met blauw zwaailicht en sirene ziet naderen, ga je aan de kant. Of dat nou een ambulance of een auto van de veiligheidsre gio is. Meer hoef je als burger niet te weten." VEILIGHEIDSREGIO Een rapport van forensisch arts Danny Spendlove heeft giste ren voor vertraging gezorgd bij de behandeling van de zaak over de vier maanden oude ba by Jimmy uit Oosterhout. Die zou in juni 2013 zijn overleden doordat zijn gastouder te hard met hem zou hebben geschud. In Spendloves rapport staat dat het best mogelijk is dat de baby door een andere, zelfs puur me dische, oorzaak is overleden. De rechter besloot dat opnieuw deskundigen naar de medische rapportages moeten kijken. Kapitein Francesco Schettino (55) van het gezonken cruise schip Costa Concordia moet zich in het voorjaar opnieuw voor de rechter verantwoorden. Op 28 april begint het hoger be roep. Schettino werd in februa ri vorig jaar wegens doodslag veroordeeld tot een gevangenis straf van ruim 16 jaar. Hij en de aanklager gingen ertegen in be roep. De Costa Concordia liep op 13 januari 2012 voor de Itali aanse kust aan de grond liep en kapseisde. Bij de schipbreuk lie ten 32 mensen het leven. Minister Lodewijk Asscher (So ciale Zaken) reserveert 7 mil joen euro om werknemers te vergoeden die door een fout van de overheid te weinig va kantiedagen kregen toebedeeld. Volgens Asscher gaat het agent schap SZW snel aan de slag met zo'n 1200 claims die hier over binnenkwamen. Twee werknemers begonnen een zaak tegen de Staat omdat zij door hun arbeidsongeschikt heid beperkt vakantiedagen op bouwden. De Hoge Raad stelde hen in het gelijk en bepaalde dat zij die dagen vergoed moe ten krijgen. Het verschil in de opbouw van vakantiedagen ont stond omdat volgens de Neder landse wet arbeidsongeschikte werknemers tot 1 januari 2012 alleen vakantiedagen opbouw den over de laatste zes maan den dat ze in dienst waren. Vol gens de Europese richtlijn heb ben zij echter recht op vakantie dagen over de gehele periode dat ze in dienst zijn, ongeacht of ze arbeidsongeschikt zijn. Exclusieve aanbieding dames en herenhorloges voor u als lezer! DINSDAG 23 FEBRUARI 2016 Groen met zwaailicht; gaat u opzij? door Peter Winterman Auto van de veiligheidsregio. Nederland is op gedeeld in 25 veilig heidsregio's. Ambtenaren van de veiligheidsregio ko men vooral in actie bij grote incidenten en rampen. Ze moeten er dan voor zorgen dat de hulpdiensten - zoals politie, brandweer en ambulance - goed met elkaar samenwer ken. DEN HAAG. Na de politie, brand weer, ambulance, bloedbank San- quin en Rijkswaterstaat krijgen nu ook veiligheidsregio's hun eigen zwaailichtauto. De kleur van de au to is groen, het zwaailicht ouder wets blauw. Automobilisten zien door de bomen het bos niet meer, waarschuwen verkeersexperts. Er zijn nu zes organisaties met zwaailicht: politie, ambulance, brandweer, bloedbank Sanquin, Rijkswaterstaat en de veiligheidsregio's BREDA ROME DEN HAAG STINGLER NL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 9