TaaitayElla
NIEUWS 9
Vertraging in
zaak-'Jimmy'
Schettino weer
voor de rechter
Asscher reserveert miljoenen
voor foute vakantiedagen
watches
zwaailichtauto's
Het zijn er nu nog maar vijf, maar
over een tijdje scheuren tientallen
groene voorrangsvoertuigen door
Nederland. Het gaat om auto's en
vrachtwagens van de veiligheids
regio's.
Achter het stuur zitten ambte
naren die de hulpdiensten aanstu
ren bij een grote brand of een
ramp. Met blauw zwaailicht en si
rene mogen ze de weg op. „Bela
chelijk", vindt Koos Spee,
oud-verkeersofficier van justi
tie. „De vluchtstroken stro
men inmiddels vol met
diensten die met spoed de
weg op kunnen. Een auto
met een zwaailicht is
niets bijzonders meer."
Een slechte zaak,
vindt Spee, want het ge
volg kan zijn dat niet ie
dere automobilist
meer braaf aan de kant
gaat als een sirene
klinkt. „Het is essen
tieel dat je als burger
weet waarom je plaats
moet maken. Bij ambu
lance, brandweer en poli
tie is dat zo klaar als een
klontje: iets of iemand is in
gevaar en er moeten levens wor
den gered. Maar geldt dat ook
voor de groene auto's van de vei
ligheidsregio?"
Verkeersdeskundige Benjamin
van der Velden zegt dat burgers
door de bomen het bos niet meer
zien. „Takelbedrijven, ProRail, die
renambulances, Sanquin, verkeers
regelaars, bergers, weginspecteurs
en nu de veiligheidsregio's. Ieder
een heeft tegenwoordig zwaailich
ten en speciale markering op de
voertuigen. Er zijn zoveel instan
ties die zichzelf belangrijk vinden
dat het voor de burger steeds lasti
ger wordt."
Zelf vinden de veiligheidsre
gio's het volkomen logisch dat ze
hun eigen voorrangsvoertuigen
krijgen. „Nu gaat een leidingge
vende of een communicatieme
dewerker van de veiligheidsre
gio bij spoed meestal ter plaatse
in een brandweerauto", zegt Mau
rice Lenferink van veiligheidsre
gio Rotterdam-Rijnmond. „Ter
wijl die persoon meestal geen
brandweerman is. Als er dan on
derweg iets gebeurt, en burgers
vragen om hulp, dan kun je wei
nig uitrichten. Dat geeft scheve ge
zichten bij het publiek. Daarom is
het goed dat de veiligheidsregio's
eigen voertuigen krijgen."
Brandweerhistoricus Gerard
Koppers is het daar niet mee eens.
„Als een automobilist in z'n spie
gel kijkt, denkt hij dat er een bos
wachter aankomt. Burgers weten
amper wat een veiligheidsregio
doet, laat staan dat ze begrijpen
waarom ze eigen groene auto's
hebben. Deze ambtenaren, die
een coördinerende taak hebben,
kunnen best meerijden met de
brandweer of een andere hulp
dienst."
Volgens Lenferink is het niet
nodig dat burgers precies weten
wat de bestuurder van een groen
voorrangsvoertuig doet. „Het is ei
genlijk simpel", stelt hij. „Als je
een auto met blauw zwaailicht en
sirene ziet naderen, ga je aan de
kant. Of dat nou een ambulance
of een auto van de veiligheidsre
gio is. Meer hoef je als burger niet
te weten."
VEILIGHEIDSREGIO
Een rapport van forensisch arts
Danny Spendlove heeft giste
ren voor vertraging gezorgd bij
de behandeling van de zaak
over de vier maanden oude ba
by Jimmy uit Oosterhout. Die
zou in juni 2013 zijn overleden
doordat zijn gastouder te hard
met hem zou hebben geschud.
In Spendloves rapport staat dat
het best mogelijk is dat de baby
door een andere, zelfs puur me
dische, oorzaak is overleden.
De rechter besloot dat opnieuw
deskundigen naar de medische
rapportages moeten kijken.
Kapitein Francesco Schettino
(55) van het gezonken cruise
schip Costa Concordia moet
zich in het voorjaar opnieuw
voor de rechter verantwoorden.
Op 28 april begint het hoger be
roep. Schettino werd in februa
ri vorig jaar wegens doodslag
veroordeeld tot een gevangenis
straf van ruim 16 jaar. Hij en de
aanklager gingen ertegen in be
roep. De Costa Concordia liep
op 13 januari 2012 voor de Itali
aanse kust aan de grond liep en
kapseisde. Bij de schipbreuk lie
ten 32 mensen het leven.
Minister Lodewijk Asscher (So
ciale Zaken) reserveert 7 mil
joen euro om werknemers te
vergoeden die door een fout
van de overheid te weinig va
kantiedagen kregen toebedeeld.
Volgens Asscher gaat het agent
schap SZW snel aan de slag
met zo'n 1200 claims die hier
over binnenkwamen. Twee
werknemers begonnen een
zaak tegen de Staat omdat zij
door hun arbeidsongeschikt
heid beperkt vakantiedagen op
bouwden. De Hoge Raad stelde
hen in het gelijk en bepaalde
dat zij die dagen vergoed moe
ten krijgen. Het verschil in de
opbouw van vakantiedagen ont
stond omdat volgens de Neder
landse wet arbeidsongeschikte
werknemers tot 1 januari 2012
alleen vakantiedagen opbouw
den over de laatste zes maan
den dat ze in dienst waren. Vol
gens de Europese richtlijn heb
ben zij echter recht op vakantie
dagen over de gehele periode
dat ze in dienst zijn, ongeacht
of ze arbeidsongeschikt zijn.
Exclusieve aanbieding dames en herenhorloges voor u als lezer!
DINSDAG 23 FEBRUARI 2016
Groen met zwaailicht; gaat u opzij?
door Peter Winterman
Auto van de veiligheidsregio.
Nederland is op
gedeeld in 25 veilig
heidsregio's.
Ambtenaren van de
veiligheidsregio ko
men vooral in actie bij
grote incidenten en
rampen.
Ze moeten er dan
voor zorgen dat de
hulpdiensten - zoals
politie, brandweer en
ambulance - goed
met elkaar samenwer
ken.
DEN HAAG. Na de politie, brand
weer, ambulance, bloedbank San-
quin en Rijkswaterstaat krijgen nu
ook veiligheidsregio's hun eigen
zwaailichtauto. De kleur van de au
to is groen, het zwaailicht ouder
wets blauw. Automobilisten zien
door de bomen het bos niet meer,
waarschuwen verkeersexperts.
Er zijn nu zes organisaties met
zwaailicht: politie, ambulance,
brandweer, bloedbank Sanquin,
Rijkswaterstaat en de
veiligheidsregio's
BREDA
ROME
DEN HAAG
STINGLER NL