'Modelbeurs niet
meer in de tent*
Zeeland moet Tholen
op de kaart zetten
Gezocht: vrijwilligers
Wijsneus
Tunneldirecteur Schoenmakers:
2 ZEELAND
Een tolvrije Westerscheldetunnel blijft
een vergezicht. Er zijn nauwelijks
realistische alternatieven.
COMMENTAAR
Het Rode Kruis is al jaren ingeburgerd en staat als een
huis. Je vergeet gemakkelijk dat er steeds nieuw
bloed nodig is. Daarom is het goed dat de hulporgani
satie een wervingsactie voert. De afdeling Zeeland
wil er minstens 75 man bij. Het is de bedoeling dat zij minimaal
52 uur per jaar vrijwilligerswerk kunnen doen. Dat is te overzien.
Het tekort aan menskracht wordt pijnlijk duidelijk bij de noodop
vang van vluchtelingen. Dit goede werk kenmerkt het Rode
Kruis: menslievend en onpartijdig. Het is de basis waarop de or
ganisatie al decennialang over de hele wereld de helpende hand
biedt. Vanzelfsprekend is de neu
traliteit van het Rode Kruis nooit.
Vorig jaar merkte de organisatie
dat sommige vrijwilligers liever
geen vluchtelingen helpen. Een
enquête bevestigde dat een klein
deel van de Rode Kruisers de
De neutraliteit
van het Rode Kruis
is voor sommige
vrijwilligers niet
vanzelfsprekend.
grondbeginselen niet steunt. Bij
hen bepalen politieke motieven
of zij helpen of niet. Prompt lan
ceerde het Rode Kruis een inter
ne campagne om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Deze
kleine affaire leidt de aandacht hopelijk niet af van het goede
werk van duizenden vrijwilligers. Zij begrijpen hoe het moet.
Is een medemens in nood en kun je iets doen? Stel dan geen voor
waarden. Geef hulp zoals je zelfhulp zou willen krijgen.
Door het verblijf van vluchtelin
gen in de Zeelandhallen werd het
populaire evenement dit jaar voor
een deel in tijdelijke paviljoens
(grote tenten) gehouden. Gezien
'Gezien de omstandigheden is
het goed opgelost, maar toch
was dit eens maar nooit weer*
de omstandigheden was dat vol
gens Van 't Veen een goede oplos
sing. „Dat heeft Libéma (eigenaar
van de Zeelandhallen, red) heel
netjes opgelost."
Dat neemt niet weg dat het wat
hem betreft een eenmalige aanpas
sing was. „Het paviljoen met Lego
stond wel erg vol, hoor", stelt Van
't Veen. „Het was dringen voor de
bezoekers. Normaal hebben we
voor de Lego drieduizend vierkan
te meter, nu duizend. Bovendien
waren de gangpaden maar twee
meter breed, terwijl dat normaal
drie meter is."
Met name zondag speelde de
wind het evenement ook parten.
De tenten stonden soms behoor
lijk te schudden, overigens zonder
dat het gevaarlijk werd. „Eigenlijk
zijn dat soort tenten niet echt ge
schikt voor de winter, als het vaak
waait", concludeert Van 't Veen.
„Dus was mij betreft was dit eens,
maar nooit weer."
De organisator gaat ervan uit
dat alle hallen volgend jaar weer
beschikbaar zijn. Het zou dan ook
wel heel beroerd uitkomen als er
minder ruimte is, want het is de
25ste editie. Van 't Veen wil dan
groots uitpakken. Hij heeft onder
meer het plan opgevat om deelne
mers te zoeken die er de aller
eerste keer ook bij waren. „Ik heb
er al tien gevonden", stelt hij.
Ook belooft Van 't Veen de
komst van een miniatuurversie
van een Zeeuws object. Bezoekers
mogen raden waar dat in het echt
staat. „We verloten daarmee 25
kaarten voor de volgende editie."
Almanak
De Vlissingse peuter onthoudt de le
venslessen van haar ouders goed. En
dat niet alleen. Ze trakteert haar om
geving regelmatig op hun uitspraken.
Wanneer de kleine meid een nachtje
bij haar oom en tante logeert, rent ze
al snel naar de wc voor een kleine
boodschap. Onder toeziend oog van
haar logée pakt tante wat wc-papier.
„Zo is het wel genoeg hoor", klinkt
het vanaf depot. Ook wanneer tante
helpt met afvegen heeft de peuter wij
ze raad: „Van voren én van achteren
hè?!" Bij het verlaten van de wc moet
tante het nog één keer ontgelden: „En
nu eerst je handen wassen!"
Geen geld voor
Technocentrum
Het is een goede zaak om
de krachten te bundelen
om jongeren voor techni
sche opleidingen te laten
kiezen, maar Reimerswaal
vindt het geen taak van de
gemeente om hier finan
cieel aan bij te dragen. Het
college van B&W heeft
dan ook besloten om het
verzoek van Technocen
trum Zeeland om per inwo
ner 15 cent over te maken,
naast zich neer te leggen.
Het potje waar deze bijdra
ge uit moet komen, wordt
al volledig besteedt, zo
stelt Reimerswaal.
Vaartochten
naar weervisserij
De Stichting Behoud Weer
visserij houdt komend
voorjaar elf vaartochten
naar de weren in de Ooster-
schelde bij Tholen. Met die
weren wordt ansjovis ge
vangen. Dat is eeuwenou
de vangstmethode, die en
kel door de familie Van
Dort in stand wordt gehou
den. De vaartochten vin
den plaats in mei en juni.
Aan boord geeft een gids
uitleg over de weervisserij.
Ds. Sonnevelt
geridderd
Dominee C. Sonnevelt van
de Gereformeerde Gemeen
te in Krabbendijke is zater
dag benoemd tot Ridder in
de Orde van Oranje Nas
sau. Het was die dag ruim
35 jaar geleden dat hij be
vestigd werd in zijn ambt.
Burgemeester Huisman
noemde in zijn toespraak
de toewijding van de predi
kant in binnen- en buiten
land, waarbij hij de Gere
formeerde Gemeenten, de
samenleving en de interna
tionale gemeenschap grote
diensten heeft bewezen.
Nieuwe cursus
voor Citytrainers
Welzijnsorganisatie SM-
WO start in samenwer
king met het CIOS, de ge
meente Goes en het voort
gezet onderwijs een twee
de groep Citytrainers.
Citytrainers zijn jongeren
tussen de 14 en 21 jaar die
andere jongeren in de wijk
betrekken bij sportieve acti
viteiten in de buurt. Tij
dens een cursus volgen de
jongeren zeven middagen
theorie en organiseren ze
een sportief evenement. Be
langstellenden kunnen
zich aanmelden voor maan
dag 7 maart via goes.city-
trainers.nl.
BORSSELE. Vraag het een Zeeuw
op de man af: wil je tol betalen
voor de Westerscheldetunnel?
Het antwoord is steevast 'nee'.
Niemand betaalt graag om van A
naar B te rijden. Directeur Ha-
rald Schoenmakers van de NV
Westerscheldetunnel begrijpt de
handtekeningenactie voor een
tolvrije tunnel dan ook wel. Voor
lopig is tol echter de beste ma
nier om de tunnel af te betalen,
zegt hij.
Waarom moeten we eigen
lijk tol voor de tunnel betalen?
„Ondanks een forse bijdrage
van het Rijk bleek destijds tolhef
fing noodzakelijk om de Wester
scheldetunnel te bekostigen. Ei
genlijk net zo als de Zeeland-
brug is gefinancierd. En let wel:
als de tunnel niet was aangelegd,
waren de veerboten blijven va
ren. Daar hadden reizigers ook
voor moeten betalen. Tot in leng
te van jaren, want waar de tun
nel in maart 2033 zeker tolvrij
wordt, was aan de veerdiensten
geen einddatum gekoppeld. Het
kaartje voor de veerboot is in fei
te tolheffing geworden."
Onder aanvoering van Mark
Perquin uit Nieuwvliet en met
steun van de Terneuzense wet
houder Cees Liefting wordt ac
tie gevoerd voor een tolvrije
doorgang. Is dat nou echt niet
mogelijk?
„Niks is onmogelijk, maar ik
zie het voorlopig niet gebeuren.
Als de tunnel nu tolvrij wordt ge
maakt, ontstaat er een financie
ringstekort van 500 tot 600 mil
joen euro. Je kunt dat gat dich
ten door de provinciale opcenten
op de motorrijtuigenbelasting te
verhogen. Dat betekent dat iede-
'Uiteraard proberen we de
tarieven zo laag mogelijk te
houden. Sinds 2012 zijn de
prijzen niet meer verhoogd'
re Zeeuwse automobilist - dat
zijn er zo'n 240.000 - structureel
per maand 10 euro gaat meebeta
len aan de tunnel, ongeacht of
hij er nu wel of nooit doorheen
rijdt. En pas op: niet-Zeeuwen
en buitenlanders mogen dan wel
de tunnel gratis passeren. Bij tol
heffing worden de lasten eerlij
ker verdeeld, lijkt me. Immers,
de gebruiker betaalt. Uiteraard
proberen we nu de tarieven zo
laag mogelijk te houden. Sinds
'Als de tunnel nu
tolvrij wordt gemaakt,
ontstaat er een gat van
500 tot 600 miljoen'
2012 zijn de prijzen niet meer ver
hoogd en berekenen we ook de
btw-verhoging niet door."
Liefting komt tot een ander
bedrag: per automobilist 3 euro.
„Ja, maar dan gaat hij ervan
uit dat afschaffing van de tolhef
fing door alle Nederlandse auto
mobilisten wordt opgebracht.
Dat ligt niet voor de hand, aange
zien het Rijk de Westerschelde
tunnel als ook de Sluiskiltunnel,
waar Den Haag ook flink aan bij
droeg, niet als een nationale,
maar als een regionale verbin
ding beschouwt. Via onze t-tags
kunnen we zien waar passanten
vandaan komen. Het merendeel
komt inderdaad uit de regio."
Heeft Zeeland voor een tol
vrije tunnel per se het Rijk no
dig?
„Ja, dat lukt alleen als het Rijk
bijspringt. Maar als er een zak
geld naar Zeeland komt, zal de
discussie losbarsten waar dat
geld aan moet worden besteed.
Misschien zijn er nijpender pro
blemen dan de tunnel op korte
termijn tolvrij maken."
THOLEN. Tholen wil zichzelf op
de kaart zetten, maar heeft daar
de rest van Zeeland bij nodig. De
stichting Tholen 650 jaar zoekt
onder meer Zeeuwse voertuigen,
muziekgezelschappen en histori
sche groepen voor de Zeelandpa
rade van 16 juli.
Deze parade moet het hoogte
punt worden van het feestjaar,
waarin wordt gevierd dat Tholen
650 jaar geleden stadsrechten
kreeg. Met de optocht wil de or
ganisatie Tholen nadrukkelijk op
de kaart zetten als een volwaar
dig onderdeel van Zeeland.
Het is de bedoeling dat de pa
rade de provincie in de meest
brede zin van het woord laat
zien. Een paar klederdrachtgroe-
pen en de Deltaband uit Vlissin-
gen hebben hun deelname al toe
gezegd. Dat laatste gezelschap
doet ook mee aan de taptoe.
Vrijwel iedereen die iets over
Zeeland kan laten zien, is wel
kom om mee te lopen of rijden
in de parade. De organisatie ont
vangt graag deelnemers op het
gebied van onder meer land
bouw, visserij, cultuur, toerisme,
ambachten, onderwijs en de his
torie in zijn algemeenheid. Scho
len, verenigingen, individuen en
echte Zeeuwse bedrijven kun
nen meedoen.
Inschrijven kan op www.tho-
len650jaar.nl.
door Rob Paardekam
GOES De andere opzet van de Mo
delbouwshow in Goes heeft het
evenement qua bezoekersaantallen
geen kwaad gedaan. Er kwamen er
meer dan vorig jaar. Toch is het
wat organisator Jan van 't Veen be
treft niet voor herhaling vatbaar.
Jan van 't Veen organisator
Tip? redactie@pzc.nl
KRUININGEN
THOLEN
www.behoudweervisserij.nl
KRABBENDIJKE
GOES
Tol voor de
door Frank Balkenende
Harald Schoenmakers
directeur tunnel