'Modelbeurs niet meer in de tent* Zeeland moet Tholen op de kaart zetten Gezocht: vrijwilligers Wijsneus Tunneldirecteur Schoenmakers: 2 ZEELAND Een tolvrije Westerscheldetunnel blijft een vergezicht. Er zijn nauwelijks realistische alternatieven. COMMENTAAR Het Rode Kruis is al jaren ingeburgerd en staat als een huis. Je vergeet gemakkelijk dat er steeds nieuw bloed nodig is. Daarom is het goed dat de hulporgani satie een wervingsactie voert. De afdeling Zeeland wil er minstens 75 man bij. Het is de bedoeling dat zij minimaal 52 uur per jaar vrijwilligerswerk kunnen doen. Dat is te overzien. Het tekort aan menskracht wordt pijnlijk duidelijk bij de noodop vang van vluchtelingen. Dit goede werk kenmerkt het Rode Kruis: menslievend en onpartijdig. Het is de basis waarop de or ganisatie al decennialang over de hele wereld de helpende hand biedt. Vanzelfsprekend is de neu traliteit van het Rode Kruis nooit. Vorig jaar merkte de organisatie dat sommige vrijwilligers liever geen vluchtelingen helpen. Een enquête bevestigde dat een klein deel van de Rode Kruisers de De neutraliteit van het Rode Kruis is voor sommige vrijwilligers niet vanzelfsprekend. grondbeginselen niet steunt. Bij hen bepalen politieke motieven of zij helpen of niet. Prompt lan ceerde het Rode Kruis een inter ne campagne om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Deze kleine affaire leidt de aandacht hopelijk niet af van het goede werk van duizenden vrijwilligers. Zij begrijpen hoe het moet. Is een medemens in nood en kun je iets doen? Stel dan geen voor waarden. Geef hulp zoals je zelfhulp zou willen krijgen. Door het verblijf van vluchtelin gen in de Zeelandhallen werd het populaire evenement dit jaar voor een deel in tijdelijke paviljoens (grote tenten) gehouden. Gezien 'Gezien de omstandigheden is het goed opgelost, maar toch was dit eens maar nooit weer* de omstandigheden was dat vol gens Van 't Veen een goede oplos sing. „Dat heeft Libéma (eigenaar van de Zeelandhallen, red) heel netjes opgelost." Dat neemt niet weg dat het wat hem betreft een eenmalige aanpas sing was. „Het paviljoen met Lego stond wel erg vol, hoor", stelt Van 't Veen. „Het was dringen voor de bezoekers. Normaal hebben we voor de Lego drieduizend vierkan te meter, nu duizend. Bovendien waren de gangpaden maar twee meter breed, terwijl dat normaal drie meter is." Met name zondag speelde de wind het evenement ook parten. De tenten stonden soms behoor lijk te schudden, overigens zonder dat het gevaarlijk werd. „Eigenlijk zijn dat soort tenten niet echt ge schikt voor de winter, als het vaak waait", concludeert Van 't Veen. „Dus was mij betreft was dit eens, maar nooit weer." De organisator gaat ervan uit dat alle hallen volgend jaar weer beschikbaar zijn. Het zou dan ook wel heel beroerd uitkomen als er minder ruimte is, want het is de 25ste editie. Van 't Veen wil dan groots uitpakken. Hij heeft onder meer het plan opgevat om deelne mers te zoeken die er de aller eerste keer ook bij waren. „Ik heb er al tien gevonden", stelt hij. Ook belooft Van 't Veen de komst van een miniatuurversie van een Zeeuws object. Bezoekers mogen raden waar dat in het echt staat. „We verloten daarmee 25 kaarten voor de volgende editie." Almanak De Vlissingse peuter onthoudt de le venslessen van haar ouders goed. En dat niet alleen. Ze trakteert haar om geving regelmatig op hun uitspraken. Wanneer de kleine meid een nachtje bij haar oom en tante logeert, rent ze al snel naar de wc voor een kleine boodschap. Onder toeziend oog van haar logée pakt tante wat wc-papier. „Zo is het wel genoeg hoor", klinkt het vanaf depot. Ook wanneer tante helpt met afvegen heeft de peuter wij ze raad: „Van voren én van achteren hè?!" Bij het verlaten van de wc moet tante het nog één keer ontgelden: „En nu eerst je handen wassen!" Geen geld voor Technocentrum Het is een goede zaak om de krachten te bundelen om jongeren voor techni sche opleidingen te laten kiezen, maar Reimerswaal vindt het geen taak van de gemeente om hier finan cieel aan bij te dragen. Het college van B&W heeft dan ook besloten om het verzoek van Technocen trum Zeeland om per inwo ner 15 cent over te maken, naast zich neer te leggen. Het potje waar deze bijdra ge uit moet komen, wordt al volledig besteedt, zo stelt Reimerswaal. Vaartochten naar weervisserij De Stichting Behoud Weer visserij houdt komend voorjaar elf vaartochten naar de weren in de Ooster- schelde bij Tholen. Met die weren wordt ansjovis ge vangen. Dat is eeuwenou de vangstmethode, die en kel door de familie Van Dort in stand wordt gehou den. De vaartochten vin den plaats in mei en juni. Aan boord geeft een gids uitleg over de weervisserij. Ds. Sonnevelt geridderd Dominee C. Sonnevelt van de Gereformeerde Gemeen te in Krabbendijke is zater dag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nas sau. Het was die dag ruim 35 jaar geleden dat hij be vestigd werd in zijn ambt. Burgemeester Huisman noemde in zijn toespraak de toewijding van de predi kant in binnen- en buiten land, waarbij hij de Gere formeerde Gemeenten, de samenleving en de interna tionale gemeenschap grote diensten heeft bewezen. Nieuwe cursus voor Citytrainers Welzijnsorganisatie SM- WO start in samenwer king met het CIOS, de ge meente Goes en het voort gezet onderwijs een twee de groep Citytrainers. Citytrainers zijn jongeren tussen de 14 en 21 jaar die andere jongeren in de wijk betrekken bij sportieve acti viteiten in de buurt. Tij dens een cursus volgen de jongeren zeven middagen theorie en organiseren ze een sportief evenement. Be langstellenden kunnen zich aanmelden voor maan dag 7 maart via goes.city- trainers.nl. BORSSELE. Vraag het een Zeeuw op de man af: wil je tol betalen voor de Westerscheldetunnel? Het antwoord is steevast 'nee'. Niemand betaalt graag om van A naar B te rijden. Directeur Ha- rald Schoenmakers van de NV Westerscheldetunnel begrijpt de handtekeningenactie voor een tolvrije tunnel dan ook wel. Voor lopig is tol echter de beste ma nier om de tunnel af te betalen, zegt hij. Waarom moeten we eigen lijk tol voor de tunnel betalen? „Ondanks een forse bijdrage van het Rijk bleek destijds tolhef fing noodzakelijk om de Wester scheldetunnel te bekostigen. Ei genlijk net zo als de Zeeland- brug is gefinancierd. En let wel: als de tunnel niet was aangelegd, waren de veerboten blijven va ren. Daar hadden reizigers ook voor moeten betalen. Tot in leng te van jaren, want waar de tun nel in maart 2033 zeker tolvrij wordt, was aan de veerdiensten geen einddatum gekoppeld. Het kaartje voor de veerboot is in fei te tolheffing geworden." Onder aanvoering van Mark Perquin uit Nieuwvliet en met steun van de Terneuzense wet houder Cees Liefting wordt ac tie gevoerd voor een tolvrije doorgang. Is dat nou echt niet mogelijk? „Niks is onmogelijk, maar ik zie het voorlopig niet gebeuren. Als de tunnel nu tolvrij wordt ge maakt, ontstaat er een financie ringstekort van 500 tot 600 mil joen euro. Je kunt dat gat dich ten door de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting te verhogen. Dat betekent dat iede- 'Uiteraard proberen we de tarieven zo laag mogelijk te houden. Sinds 2012 zijn de prijzen niet meer verhoogd' re Zeeuwse automobilist - dat zijn er zo'n 240.000 - structureel per maand 10 euro gaat meebeta len aan de tunnel, ongeacht of hij er nu wel of nooit doorheen rijdt. En pas op: niet-Zeeuwen en buitenlanders mogen dan wel de tunnel gratis passeren. Bij tol heffing worden de lasten eerlij ker verdeeld, lijkt me. Immers, de gebruiker betaalt. Uiteraard proberen we nu de tarieven zo laag mogelijk te houden. Sinds 'Als de tunnel nu tolvrij wordt gemaakt, ontstaat er een gat van 500 tot 600 miljoen' 2012 zijn de prijzen niet meer ver hoogd en berekenen we ook de btw-verhoging niet door." Liefting komt tot een ander bedrag: per automobilist 3 euro. „Ja, maar dan gaat hij ervan uit dat afschaffing van de tolhef fing door alle Nederlandse auto mobilisten wordt opgebracht. Dat ligt niet voor de hand, aange zien het Rijk de Westerschelde tunnel als ook de Sluiskiltunnel, waar Den Haag ook flink aan bij droeg, niet als een nationale, maar als een regionale verbin ding beschouwt. Via onze t-tags kunnen we zien waar passanten vandaan komen. Het merendeel komt inderdaad uit de regio." Heeft Zeeland voor een tol vrije tunnel per se het Rijk no dig? „Ja, dat lukt alleen als het Rijk bijspringt. Maar als er een zak geld naar Zeeland komt, zal de discussie losbarsten waar dat geld aan moet worden besteed. Misschien zijn er nijpender pro blemen dan de tunnel op korte termijn tolvrij maken." THOLEN. Tholen wil zichzelf op de kaart zetten, maar heeft daar de rest van Zeeland bij nodig. De stichting Tholen 650 jaar zoekt onder meer Zeeuwse voertuigen, muziekgezelschappen en histori sche groepen voor de Zeelandpa rade van 16 juli. Deze parade moet het hoogte punt worden van het feestjaar, waarin wordt gevierd dat Tholen 650 jaar geleden stadsrechten kreeg. Met de optocht wil de or ganisatie Tholen nadrukkelijk op de kaart zetten als een volwaar dig onderdeel van Zeeland. Het is de bedoeling dat de pa rade de provincie in de meest brede zin van het woord laat zien. Een paar klederdrachtgroe- pen en de Deltaband uit Vlissin- gen hebben hun deelname al toe gezegd. Dat laatste gezelschap doet ook mee aan de taptoe. Vrijwel iedereen die iets over Zeeland kan laten zien, is wel kom om mee te lopen of rijden in de parade. De organisatie ont vangt graag deelnemers op het gebied van onder meer land bouw, visserij, cultuur, toerisme, ambachten, onderwijs en de his torie in zijn algemeenheid. Scho len, verenigingen, individuen en echte Zeeuwse bedrijven kun nen meedoen. Inschrijven kan op www.tho- len650jaar.nl. door Rob Paardekam GOES De andere opzet van de Mo delbouwshow in Goes heeft het evenement qua bezoekersaantallen geen kwaad gedaan. Er kwamen er meer dan vorig jaar. Toch is het wat organisator Jan van 't Veen be treft niet voor herhaling vatbaar. Jan van 't Veen organisator Tip? redactie@pzc.nl KRUININGEN THOLEN www.behoudweervisserij.nl KRABBENDIJKE GOES Tol voor de door Frank Balkenende Harald Schoenmakers directeur tunnel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 64