'Schadevergoeding
voor enkelband'
Zeeland moet Tholen
op de kaart zetten
Gezocht: vrijwilligers
Wijsneus
Tunneldirecteur Schoenmakers:
2 ZEELAND
Een tolvrije Westerscheldetunnel blijft
een vergezicht. Er zijn nauwelijks
realistische alternatieven.
COMMENTAAR
Het Rode Kruis is al jaren ingeburgerd en staat als een
huis. Je vergeet gemakkelijk dat er steeds nieuw
bloed nodig is. Daarom is het goed dat de hulporgani
satie een wervingsactie voert. De afdeling Zeeland
wil er minstens 75 man bij. Het is de bedoeling dat zij minimaal
52 uur per jaar vrijwilligerswerk kunnen doen. Dat is te overzien.
Het tekort aan menskracht wordt pijnlijk duidelijk bij de noodop
vang van vluchtelingen. Dit goede werk kenmerkt het Rode
Kruis: menslievend en onpartijdig. Het is de basis waarop de or
ganisatie al decennialang over de hele wereld de helpende hand
biedt. Vanzelfsprekend is de neu
traliteit van het Rode Kruis nooit.
Vorig jaar merkte de organisatie
dat sommige vrijwilligers liever
geen vluchtelingen helpen. Een
enquête bevestigde dat een klein
deel van de Rode Kruisers de
De neutraliteit
van het Rode Kruis
is voor sommige
vrijwilligers niet
vanzelfsprekend.
grondbeginselen niet steunt. Bij
hen bepalen politieke motieven
of zij helpen of niet. Prompt lan
ceerde het Rode Kruis een inter
ne campagne om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Deze
kleine affaire leidt de aandacht hopelijk niet af van het goede
werk van duizenden vrijwilligers. Zij begrijpen hoe het moet.
Is een medemens in nood en kun je iets doen? Stel dan geen voor
waarden. Geef hulp zoals je zelfhulp zou willen krijgen.
MIDDELBURG. Middelburger D.H.
vindt dat de Staat hem moet beta
len voor de tijd dat hij thuis met
een enkelband om zat. Het Open
baar Ministerie vermoedde dat hij
(22) op 27 april 2014 iemand op
straat bedreigd had met een mes.
Tijdens de daaropvolgende rechts
zaak vroeg de officier van justitie
echter om vrijspraak; twee weken
later werd hij ook daadwerkelijk
vrijgesproken.
Advocate Virginie Serrarens zei
'Het gaat om het principe. Het
is vrijheidsontneming'
gisteren tegen de Middelburgse
rechtbank dat haar cliënt eerst
maanden in voorarrest heeft geze
ten. „Want de officier vond dat er
voldoende bewijs was dat hij dat
had gedaan." Vervolgens mocht
de Middelburger naar huis met
een enkelband om. Dat hield in
dat hij toen vooral thuis moest zit
ten en per dag twee uren had voor
het doen van boodschappen en
het bezoeken van zijn moeder. De
Middelburger zelf noemde die pe
riode met de enkelband 'heel
zwaar'. Serrarens wees er ook op
dat het toen zomer was en hij dus
niet lekker naar buiten kon. De ad
vocate vindt dat er gesproken kan
worden van 'vrijheidsbeneming'.
En daar moet, aldus de advocate,
voor betaald worden omdat hij on
schuldig is.
Officier van justitie Wilfred
Suijkerbuijk vindt dat er voor die
periode met de enkelband in het
geheel geen schadevergoeding
moet worden gegeven. Hij haalde
enkele uitspraken van andere
rechtbanken aan en zei dat thuis
zitten echt iets heel anders is dan
in Torentijd zitten of in een ande
re gevangenis. „Dan kan je lekker
een cd'tje opzetten, dat kan in To
rentijd echt niet." Voor de periode
dat iemand onterecht is opgeslo
ten in een gevangenis wordt een
schadevergoeding betaald. Serra
rens vindt dat dat ook moet gebeu
ren voor de tijd die haar cliënt
thuis zat met die enkelband. „Het
gaat om het principe. Het is vrij
heidsontneming."
Uitspraak 7 maart.
Almanak
De Vlissingse peuter onthoudt de le
venslessen van haar ouders goed. En
dat niet alleen. Ze trakteert haar om
geving regelmatig op hun uitspraken.
Wanneer de kleine meid een nachtje
bij haar oom en tante logeert, rent ze
al snel naar de wc voor een kleine
boodschap. Onder toeziend oog van
haar logée pakt tante wat wc-papier.
„Zo is het wel genoeg hoor", klinkt
het vanaf depot. Ook wanneer tante
helpt met afvegen heeft de peuter wij
ze raad: „Van voren én van achteren
hè?!" Bij het verlaten van de wc moet
tante het nog één keer ontgelden: „En
nu eerst je handen wassen!"
Deur keersluis
gerepareerd
In de keersluis aan het be
gin van de haven in Zierik-
zee is een nieuwe elektro
motor geplaatst. Eén van
de sluisdeuren liep zwaar.
Een woordvoerder van het
waterschap benadrukt dat
voor de bediening nog een
tweede, mechanisch sys
teem bestaat. Mocht dat
ook defect raken, dan kan
de sluis altijd nog handma
tig worden gesloten. Het
werk vond donderdag u en
vrijdag 12 februari plaats.
In Zierikzee wordt verteld
dat de sluis tijdens hoog
water niet dicht kon.
Scootmobielers
vaak op pad
Van de 119 scootmobielge-
bruikers op Schouwen-Dui-
veland gebruiken veruit de
meeste mensen hun scoot-
mobiel ook echt. Dat blijkt
uit thuisbezoeken die me
dewerkers van bureau
Koenraad uit Dordrecht
hebben afgelegd in op
dracht van de gemeente
Schouwen-Duiveland.
Scootmobielrijders op heel
het eiland zijn bezocht.
Slechts vier mensen gaven
aan het vervoermiddel niet
te gebruiken. Zeven cliën
ten worden nog nader on
derzocht.
Ds. Sonnevelt
geridderd
Dominee C. Sonnevelt van
de Gereformeerde Gemeen
te in Krabbendijke is zater
dag benoemd tot Ridder in
de Orde van Oranje Nas
sau. Het is ruim 35 jaar gele
den dat hij bevestigd werd
in zijn ambt. Burgemeester
Huisman noemde in zijn
toespraak de toewijding
van de predikant in bin
nen- en buitenland, waar
bij hij de Gereformeerde
Gemeenten, de samenle
ving en de internationale
gemeenschap grote dien
sten heeft bewezen.
Computercursus
voor beginners
In de bibliotheek in Zierik
zee wordt vanaf dinsdag 1
maart de cursus 'Klik en
Tik' gegeven. Het program
ma is bedoeld voor men
sen die moeite hebben met
computers en internet.
Via filmpjes bekijken deel
nemers de uitleg en daarna
gaan ze aan de slag met
praktische oefeningen. De
cursusduur bestaat uit vier
lessen (dinsdag t, 8,15 en
22 maart) van 10.00 uur tot
12.00 uur. Kosten bedragen
14,50 euro voor niet-leden.
BORSSELE. Vraag het een Zeeuw
op de man af: wil je tol betalen
voor de Westerscheldetunnel?
Het antwoord is steevast 'nee'.
Niemand betaalt graag om van A
naar B te rijden. Directeur Ha-
rald Schoenmakers van de NV
Westerscheldetunnel begrijpt de
handtekeningenactie voor een
tolvrije tunnel dan ook wel. Voor
lopig is tol echter de beste ma
nier om de tunnel af te betalen,
zegt hij.
Waarom moeten we eigen
lijk tol voor de tunnel betalen?
„Ondanks een forse bijdrage
van het Rijk bleek destijds tolhef
fing noodzakelijk om de Wester
scheldetunnel te bekostigen. Ei
genlijk net zo als de Zeeland-
brug is gefinancierd. En let wel:
als de tunnel niet was aangelegd,
waren de veerboten blijven va
ren. Daar hadden reizigers ook
voor moeten betalen. Tot in leng
te van jaren, want waar de tun
nel in maart 2033 zeker tolvrij
wordt, was aan de veerdiensten
geen einddatum gekoppeld. Het
kaartje voor de veerboot is in fei
te tolheffing geworden."
Onder aanvoering van Mark
Perquin uit Nieuwvliet en met
steun van de Terneuzense wet
houder Cees Liefting wordt ac
tie gevoerd voor een tolvrije
doorgang. Is dat nou echt niet
mogelijk?
„Niks is onmogelijk, maar ik
zie het voorlopig niet gebeuren.
Als de tunnel nu tolvrij wordt ge
maakt, ontstaat er een financie
ringstekort van 500 tot 600 mil
joen euro. Je kunt dat gat dich
ten door de provinciale opcenten
op de motorrijtuigenbelasting te
verhogen. Dat betekent dat iede-
'Uiteraard proberen we de
tarieven zo laag mogelijk te
houden. Sinds 2012 zijn de
prijzen niet meer verhoogd'
re Zeeuwse automobilist - dat
zijn er zo'n 240.000 - structureel
per maand 10 euro gaat meebeta
len aan de tunnel, ongeacht of
hij er nu wel of nooit doorheen
rijdt. En pas op: niet-Zeeuwen
en buitenlanders mogen dan wel
de tunnel gratis passeren. Bij tol
heffing worden de lasten eerlij
ker verdeeld, lijkt me. Immers,
de gebruiker betaalt. Uiteraard
proberen we nu de tarieven zo
laag mogelijk te houden. Sinds
'Als de tunnel nu
tolvrij wordt gemaakt,
ontstaat er een gat van
500 tot 600 miljoen'
2012 zijn de prijzen niet meer ver
hoogd en berekenen we ook de
btw-verhoging niet door."
Liefting komt tot een ander
bedrag: per automobilist 3 euro.
„Ja, maar dan gaat hij ervan
uit dat afschaffing van de tolhef
fing door alle Nederlandse auto
mobilisten wordt opgebracht.
Dat ligt niet voor de hand, aange
zien het Rijk de Westerschelde
tunnel als ook de Sluiskiltunnel,
waar Den Haag ook flink aan bij
droeg, niet als een nationale,
maar als een regionale verbin
ding beschouwt. Via onze t-tags
kunnen we zien waar passanten
vandaan komen. Het merendeel
komt inderdaad uit de regio."
Heeft Zeeland voor een tol
vrije tunnel per se het Rijk no
dig?
„Ja, dat lukt alleen als het Rijk
bijspringt. Maar als er een zak
geld naar Zeeland komt, zal de
discussie losbarsten waar dat
geld aan moet worden besteed.
Misschien zijn er nijpender pro
blemen dan de tunnel op korte
termijn tolvrij maken."
THOLEN. Tholen wil zichzelf op
de kaart zetten, maar heeft daar
de rest van Zeeland bij nodig. De
stichting Tholen 650 jaar zoekt
onder meer Zeeuwse voertuigen,
muziekgezelschappen en histori
sche groepen voor de Zeelandpa
rade van 16 juli.
Deze parade moet het hoogte
punt worden van het feestjaar,
waarin wordt gevierd dat Tholen
650 jaar geleden stadsrechten
kreeg. Met de optocht wil de or
ganisatie Tholen nadrukkelijk op
de kaart zetten als een volwaar
dig onderdeel van Zeeland.
Het is de bedoeling dat de pa
rade de provincie in de meest
brede zin van het woord laat
zien. Een paar klederdrachtgroe-
pen en de Deltaband uit Vlissin-
gen hebben hun deelname al toe
gezegd. Dat laatste gezelschap
doet ook mee aan de taptoe.
Vrijwel iedereen die iets over
Zeeland kan laten zien, is wel
kom om mee te lopen of rijden
in de parade. De organisatie ont
vangt graag deelnemers op het
gebied van onder meer land
bouw, visserij, cultuur, toerisme,
ambachten, onderwijs en de his
torie in zijn algemeenheid. Scho
len, verenigingen, individuen en
echte Zeeuwse bedrijven kun
nen meedoen.
Inschrijven kan op www.tho-
len650jaar.nl.
door Emile Calon
Virginie Serrarens, advocate
Tip? redactie@pzc.nl
ZIERIKZEE
ZIERIKZEE
KRABBENDIJKE
ZIERIKZEE
Aanmelderrwww.bibliotheek-
oosterschelde.nl/agenda
Tol voor de
door Frank Balkenende
Harald Schoenmakers
directeur tunnel