•5 ss-isï^ V. vsfc -sSssS-f Spaarpot voor tunnels is nog lang niet gevuld Duikers zeggen nee tegen duikpas 'Kaartje voor de veerboot is tolheffing geworden' ZEELAND 3 Reder verplicht tot berging Flinterstar *e l8eS a00l 2^>* \i raUjoenoP- 237.500in 200» 26-^.20» heffing*** de moW lb'*73 -06\ 7oordeV»ger vu- - maand 21R 300-00 dnekeero^ Penenvoof ,6, doo-Je®;e;{10Ze^ -.^reen d* .,p txNee 0-7S J-v~ \edereen o' diewee keer°^^d'ndeWn&nad S Ergens op de Abdij in Middel burg staat een denkbeeldige spaarpot. Die wordt gevuld met de winstuitkering die de NV Westerscheldetunnel jaarlijks overmaakt aan haar enige aan deelhouder, de provincie Zee land. In 2014 werd 6,75 miljoen euro dividend uitgekeerd. In maart 2033 moet zoveel geld in de pot zitten dat de provincie het bedrag dat ze heeft betaald voor de aandelen (125 miljoen) heeft terugverdiend. Maar er gaat niet alleen geld de spaarpot in, de provincie haalt er ook 15,6 miljoen per jaar uit voor de investering in en het onder houd van de Sluiskil. Tot 2025, het jaar dat de Sluiskiltunnel is afbetaald, gaat er meer geld uit dan in. Dat kan doordat het spaarvarken tot de aanleg van de Sluiskiltun nel al aardig was vetgemest. Eind 2014 zat nog 60,4 miljoen euro in deze reserve. Na 2025, zo is de verwachting, groeit het ge spaarde bedrag weer zodat in 2033 het aandelenkapitaal is te rugverdiend. Dat jaar wordt de tunnel overgedragen aan het Rijk en stopt de tolheffing. Dat gaat alleen lukken als jaar lijks het aantal passages door de Westerscheldetunnel gemiddeld met 2 groeit en het toltarief ge middeld met 2 stijgt. In 2014 nam het aantal passages toe met 4 vorig jaar met 2,6%. Tunneldirecteur Harald Schoenmakers: „Bij tolheffing worden de lasten eerlijk verdeeld, de gebruiker betaalt." foto Dirk-Jan Gjeltema Daarmee komt een verdere uit breiding van de zogeheten hot spots in Zeeland onder druk te staan. De provincie en de betrok ken gemeenten willen zich met het verfraaien van populaire duik- locaties (inter)nationaal nadruk kelijker op de kaart zetten. Het plan voor een pasje kwam uit de koker van het Nationaal Park Oosterschelde. Voorzitter Siebe Kramer en duikbond NOB hadden berekend dat zo'n 25 euro per duiker per jaar een slordige 7,5 ton zou opbrengen. Dat zou gebruikt kunnen worden voor het versneld aanleggen van duik- 'De helft van de bijdrage zou op gaan aan organisatiekosten en handhaving alleen al' trappen, sanitairgebouwtjes en picknickplekken. Een deel was be doeld voor de onderwaternatuur en om het toezicht op bezit van de pas te betalen. Maar uit het on derzoek blijkt nu dat de helft van de bijdrage alleen al zou opgaan aan organisatiekosten en handha ving. „En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling van een duikpas zijn", zegt NOB-bestuurder Bert Vos. „Bovendien is uitgebreid handhaven op het bezit van de pas ook niet direct het beeld dat je als provincie wil uitdragen." Zeeland kent één hotspot bij Wemeldinge-Kattendijke (waar ook fietsers en wandelaars ge bruik van maken) en vier luxe op getuigde duikplekken. De uitslag van het provinciaal onderzoek is opvallend. In 2011 toonde twee derde van de ondevraagde dui kers in een enquête van de NOB zich nog bereid tot een bijdrage. Daarbij werd een vergelijk ge maakt met warme oorden, maar ook andere hotspots in Neder land en België, waar voor een duik moet worden betaald. De bond gaat nu op zoek naar andere middelen. Wat ook goed werkt is crowdfunding, wijst be- leidsmederker Desmond van San ten naar de 10 mille die recent is opgehaald om een oude garnalen- kotter bij Tholen tot wrakduikob- ject te maken. ZEEBRUGGE. Binnen tweeënhalve maand moet rederij Flinter uit Ba- rendrecht een contract hebben ge sloten voor de berging van het 6 oktober voor Zeebrugge gezonken schip Flinterstar. Anders volgt een boete van 300.000 euro per dag. Het Hof van Beroep Gent heeft dit gisteren uitgesproken in een hoger beroepszaak die Flinter had aangespannen. De uitspraak is een overwinning voor de Belgische re gering. Flinter deed vorig jaar af stand van de na een aanvaring ge zonken Flinterstar, wat niet onge bruikelijk is in de scheepvaart. De kosten zouden voor de Belgische belastingbetaler zijn. Staatssecreta ris Tommelein pikte dat niet. Hij heeft nu zijn recht gehaald. DINSDAG 23 FEBRUARI 2016 tunnel is noodzakelijk kwaad 200 lP< .3^" \ev»-- cenc,- -iaKt door Marcel Modde ZIERIKZEE. Duikers gaan niet mee betalen aan voorzieningen langs de Oosterschelde, Grevelingen en het Veerse Meer. Onderzoek van de provincie heeft uitgewezen dat onder de doelgroep onvoldoende draagvlak bestaat voor een ver plichte jaarlijkse financiële bijdra ge aan een stukje luxe langs de wa terlijn. Bert Vos NOB-bestuurder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 31