•5 ss-isï^
V. vsfc -sSssS-f
Spaarpot voor tunnels
is nog lang niet gevuld
Duikers zeggen nee tegen duikpas
'Kaartje voor de veerboot is tolheffing geworden'
ZEELAND 3
Reder verplicht tot
berging Flinterstar
*e
l8eS
a00l 2^>* \i raUjoenoP- 237.500in
200» 26-^.20» heffing*** de moW
lb'*73 -06\ 7oordeV»ger vu- - maand
21R 300-00 dnekeero^ Penenvoof
,6, doo-Je®;e;{10Ze^
-.^reen d* .,p txNee
0-7S J-v~ \edereen o' diewee
keer°^^d'ndeWn&nad S
Ergens op de Abdij in Middel
burg staat een denkbeeldige
spaarpot. Die wordt gevuld met
de winstuitkering die de NV
Westerscheldetunnel jaarlijks
overmaakt aan haar enige aan
deelhouder, de provincie Zee
land. In 2014 werd 6,75 miljoen
euro dividend uitgekeerd.
In maart 2033 moet zoveel geld
in de pot zitten dat de provincie
het bedrag dat ze heeft betaald
voor de aandelen (125 miljoen)
heeft terugverdiend.
Maar er gaat niet alleen geld de
spaarpot in, de provincie haalt er
ook 15,6 miljoen per jaar uit voor
de investering in en het onder
houd van de Sluiskil. Tot 2025,
het jaar dat de Sluiskiltunnel is
afbetaald, gaat er meer geld uit
dan in.
Dat kan doordat het spaarvarken
tot de aanleg van de Sluiskiltun
nel al aardig was vetgemest.
Eind 2014 zat nog 60,4 miljoen
euro in deze reserve. Na 2025, zo
is de verwachting, groeit het ge
spaarde bedrag weer zodat in
2033 het aandelenkapitaal is te
rugverdiend. Dat jaar wordt de
tunnel overgedragen aan het
Rijk en stopt de tolheffing.
Dat gaat alleen lukken als jaar
lijks het aantal passages door de
Westerscheldetunnel gemiddeld
met 2 groeit en het toltarief ge
middeld met 2 stijgt. In 2014
nam het aantal passages toe met
4 vorig jaar met 2,6%.
Tunneldirecteur Harald Schoenmakers: „Bij tolheffing worden de lasten eerlijk verdeeld, de gebruiker betaalt." foto Dirk-Jan Gjeltema
Daarmee komt een verdere uit
breiding van de zogeheten hot
spots in Zeeland onder druk te
staan. De provincie en de betrok
ken gemeenten willen zich met
het verfraaien van populaire duik-
locaties (inter)nationaal nadruk
kelijker op de kaart zetten.
Het plan voor een pasje kwam
uit de koker van het Nationaal
Park Oosterschelde. Voorzitter
Siebe Kramer en duikbond NOB
hadden berekend dat zo'n 25 euro
per duiker per jaar een slordige
7,5 ton zou opbrengen. Dat zou
gebruikt kunnen worden voor
het versneld aanleggen van duik-
'De helft van de bijdrage zou
op gaan aan organisatiekosten
en handhaving alleen al'
trappen, sanitairgebouwtjes en
picknickplekken. Een deel was be
doeld voor de onderwaternatuur
en om het toezicht op bezit van
de pas te betalen. Maar uit het on
derzoek blijkt nu dat de helft van
de bijdrage alleen al zou opgaan
aan organisatiekosten en handha
ving. „En dat kan natuurlijk nooit
de bedoeling van een duikpas
zijn", zegt NOB-bestuurder Bert
Vos. „Bovendien is uitgebreid
handhaven op het bezit van de
pas ook niet direct het beeld dat
je als provincie wil uitdragen."
Zeeland kent één hotspot bij
Wemeldinge-Kattendijke (waar
ook fietsers en wandelaars ge
bruik van maken) en vier luxe op
getuigde duikplekken. De uitslag
van het provinciaal onderzoek is
opvallend. In 2011 toonde twee
derde van de ondevraagde dui
kers in een enquête van de NOB
zich nog bereid tot een bijdrage.
Daarbij werd een vergelijk ge
maakt met warme oorden, maar
ook andere hotspots in Neder
land en België, waar voor een
duik moet worden betaald.
De bond gaat nu op zoek naar
andere middelen. Wat ook goed
werkt is crowdfunding, wijst be-
leidsmederker Desmond van San
ten naar de 10 mille die recent is
opgehaald om een oude garnalen-
kotter bij Tholen tot wrakduikob-
ject te maken.
ZEEBRUGGE. Binnen tweeënhalve
maand moet rederij Flinter uit Ba-
rendrecht een contract hebben ge
sloten voor de berging van het 6
oktober voor Zeebrugge gezonken
schip Flinterstar. Anders volgt een
boete van 300.000 euro per dag.
Het Hof van Beroep Gent heeft
dit gisteren uitgesproken in een
hoger beroepszaak die Flinter had
aangespannen. De uitspraak is een
overwinning voor de Belgische re
gering. Flinter deed vorig jaar af
stand van de na een aanvaring ge
zonken Flinterstar, wat niet onge
bruikelijk is in de scheepvaart. De
kosten zouden voor de Belgische
belastingbetaler zijn. Staatssecreta
ris Tommelein pikte dat niet. Hij
heeft nu zijn recht gehaald.
DINSDAG 23 FEBRUARI 2016
tunnel is noodzakelijk kwaad
200 lP< .3^" \ev»-- cenc,-
-iaKt
door Marcel Modde
ZIERIKZEE. Duikers gaan niet mee
betalen aan voorzieningen langs
de Oosterschelde, Grevelingen en
het Veerse Meer. Onderzoek van
de provincie heeft uitgewezen dat
onder de doelgroep onvoldoende
draagvlak bestaat voor een ver
plichte jaarlijkse financiële bijdra
ge aan een stukje luxe langs de wa
terlijn.
Bert Vos NOB-bestuurder