'Schadevergoeding voor enkelband' Zeeland moet Tholen op de kaart zetten Gezocht: vrijwilligers Wijsneus Tunneldirecteur Schoenmakers: 2 ZEELAND Een tolvrije Westerscheldetunnel blijft een vergezicht. Er zijn nauwelijks realistische alternatieven. COMMENTAAR Het Rode Kruis is al jaren ingeburgerd en staat als een huis. Je vergeet gemakkelijk dat er steeds nieuw bloed nodig is. Daarom is het goed dat de hulporgani satie een wervingsactie voert. De afdeling Zeeland wil er minstens 75 man bij. Het is de bedoeling dat zij minimaal 52 uur per jaar vrijwilligerswerk kunnen doen. Dat is te overzien. Het tekort aan menskracht wordt pijnlijk duidelijk bij de noodop vang van vluchtelingen. Dit goede werk kenmerkt het Rode Kruis: menslievend en onpartijdig. Het is de basis waarop de or ganisatie al decennialang over de hele wereld de helpende hand biedt. Vanzelfsprekend is de neu traliteit van het Rode Kruis nooit. Vorig jaar merkte de organisatie dat sommige vrijwilligers liever geen vluchtelingen helpen. Een enquête bevestigde dat een klein deel van de Rode Kruisers de De neutraliteit van het Rode Kruis is voor sommige vrijwilligers niet vanzelfsprekend. grondbeginselen niet steunt. Bij hen bepalen politieke motieven of zij helpen of niet. Prompt lan ceerde het Rode Kruis een inter ne campagne om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Deze kleine affaire leidt de aandacht hopelijk niet af van het goede werk van duizenden vrijwilligers. Zij begrijpen hoe het moet. Is een medemens in nood en kun je iets doen? Stel dan geen voor waarden. Geef hulp zoals je zelfhulp zou willen krijgen. MIDDELBURG Middelburger D.H. vindt dat de Staat hem moet beta len voor de tijd dat hij thuis met een enkelband om zat. Het Open baar Ministerie vermoedde dat hij (22) op 27 april 2014 iemand op straat bedreigd had met een mes. Tijdens de daaropvolgende rechts zaak vroeg de officier van justitie echter om vrijspraak; twee weken later werd hij ook daadwerkelijk vrijgesproken. Advocate Virginie Serrarens zei „Het gaat om het principe. Het is vrijheidsontneming." gisteren tegen de Middelburgse rechtbank dat haar cliënt eerst maanden in voorarrest heeft geze ten. „Want de officier vond dat er voldoende bewijs was dat hij dat had gedaan." Vervolgens mocht de Middelburger naar huis met een enkelband om. Dat hield in dat hij toen vooral thuis moest zit ten en per dag twee uren had voor het doen van boodschappen en het bezoeken van zijn moeder. De Middelburger zelf noemde die pe riode met de enkelband 'heel zwaar'. Serrarens wees er ook op dat het toen zomer was en hij dus niet lekker naar buiten kon. De ad vocate vindt dat er gesproken kan worden van 'vrijheidsbeneming'. En daar moet, aldus de advocate, voor betaald worden omdat hij on schuldig is. Officier van justitie Wilfred Suijkerbuijk vindt dat er voor die periode met de enkelband in het geheel geen schadevergoeding moet worden gegeven. Hij haalde enkele uitspraken van andere rechtbanken aan en zei dat thuis zitten echt iets heel anders is dan in Torentijd zitten of in een ande re gevangenis. „Dan kan je lekker een cd'tje opzetten, dat kan in To rentijd echt niet." Voor de periode dat iemand onterecht is opgeslo ten in een gevangenis wordt een schadevergoeding betaald. Serra rens vindt dat dat ook moet gebeu ren voor de tijd die haar cliënt thuis zat met die enkelband. „Het gaat om het principe. Het is vrij heidsontneming." Uitspraak 7 maart. Almanak De Vlissingse peuter onthoudt de le venslessen van haar ouders goed. En dat niet alleen. Ze trakteert haar om geving regelmatig op hun uitspraken. Wanneer de kleine meid een nachtje bij haar oom en tante logeert, rent ze al snel naar de wc voor een kleine boodschap. Onder toeziend oog van haar logée pakt tante wat wc-papier. „Zo is het wel genoeg hoor", klinkt het vanaf depot. Ook wanneer tante helpt met afvegen heeft de peuter wij ze raad: „Van voren én van achteren hè?!" Bij het verlaten van de wc moet tante het nog één keer ontgelden: „En nu eerst je handen wassen!" Trapveldpetitie loopt al aardig De online petitie van Tim van der Knaap (13) voor een trapveldje in de Vlis singse binnenstad komt aardig op gang. In drie da gen tekenden inmiddels 68 mensen, voornamelijk uit de directe omgeving. Tim wil met de petitie de ge meente bewijzen dat zijn wens voor een honden- poepvrij voetbalveldje in het centrum door veel mensen gesteund wordt. Er is voor kleine kinderen speeltuin De Oude Stad, maar voor oudere kinderen is er geen schone speel plek. Zeeuwse bomen en struiken Stichting Landschapsbe heer Zeeland (SLZ) houdt donderdag een cursus 'her kennen van Zeeuwse bo men en struiken' bij zorg boerderij Pitteperk in Kou- dekerke. De cursus is van 9.00 tot 12.00 uur bij Zorgboerderij Pitteperk aan de Breeweg 21 in Koudekerke. Deelna me is gratis, maar vooraf aanmelden wordt op prijs gesteld. Verhalen over oud-Ritthem Wim de Meij vertelt in sa menwerking met Jos Broe- ke (foto) op de vrijdagen 26 februari en 4 maart over de geschiedenis van Rit- them. Dat gebeurt aan de hand van foto's en films. Locatie is Dorpshuis Ons Dorpsleven in Ritthem. De middag op 26 februari start om 13.00 uur. De avond op 4 maart start om 19.30 uur. Beide presentaties zijn gra tis bij te wonen. Bijeenkomst nieuwe leesgroep De Zeeuwse Bibliotheek houdt donderdag een infor matiebijeenkomst over de start van een leesgroep ge schiedenis. Leesgroepen geschiedenis maken een keuze uit een gevarieerde boekenlijst, op gesteld door historici. De boeken worden besproken aan de hand van leeswij zers met discussievragen die het gesprek in de lees groep houvast bieden. Be langstellenden voor de lees groep zijn om 10.00 uur welkom in de bibliotheek in Middelburg. BORSSELE. Vraag het een Zeeuw op de man af: wil je tol betalen voor de Westerscheldetunnel? Het antwoord is steevast 'nee'. Niemand betaalt graag om van A naar B te rijden. Directeur Ha- rald Schoenmakers van de NV Westerscheldetunnel begrijpt de handtekeningenactie voor een tolvrije tunnel dan ook wel. Voor lopig is tol echter de beste ma nier om de tunnel af te betalen, zegt hij. Waarom moeten we eigen lijk tol voor de tunnel betalen? „Ondanks een forse bijdrage van het Rijk bleek destijds tolhef fing noodzakelijk om de Wester scheldetunnel te bekostigen. Ei genlijk net zo als de Zeeland- brug is gefinancierd. En let wel: als de tunnel niet was aangelegd, waren de veerboten blijven va ren. Daar hadden reizigers ook voor moeten betalen. Tot in leng te van jaren, want waar de tun nel in maart 2033 zeker tolvrij wordt, was aan de veerdiensten geen einddatum gekoppeld. Het kaartje voor de veerboot is in fei te tolheffing geworden." Onder aanvoering van Mark Perquin uit Nieuwvliet en met steun van de Terneuzense wet houder Cees Liefting wordt ac tie gevoerd voor een tolvrije doorgang. Is dat nou echt niet mogelijk? „Niks is onmogelijk, maar ik zie het voorlopig niet gebeuren. Als de tunnel nu tolvrij wordt ge maakt, ontstaat er een financie ringstekort van 500 tot 600 mil joen euro. Je kunt dat gat dich ten door de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting te verhogen. Dat betekent dat iede- 'Uiteraard proberen we de tarieven zo laag mogelijk te houden. Sinds 2012 zijn de prijzen niet meer verhoogd' re Zeeuwse automobilist - dat zijn er zo'n 240.000 - structureel per maand 10 euro gaat meebeta len aan de tunnel, ongeacht of hij er nu wel of nooit doorheen rijdt. En pas op: niet-Zeeuwen en buitenlanders mogen dan wel de tunnel gratis passeren. Bij tol heffing worden de lasten eerlij ker verdeeld, lijkt me. Immers, de gebruiker betaalt. Uiteraard proberen we nu de tarieven zo laag mogelijk te houden. Sinds 'Als de tunnel nu tolvrij wordt gemaakt, ontstaat er een gat van 500 tot 600 miljoen' 2012 zijn de prijzen niet meer ver hoogd en berekenen we ook de btw-verhoging niet door." Liefting komt tot een ander bedrag: per automobilist 3 euro. „Ja, maar dan gaat hij ervan uit dat afschaffing van de tolhef fing door alle Nederlandse auto mobilisten wordt opgebracht. Dat ligt niet voor de hand, aange zien het Rijk de Westerschelde tunnel als ook de Sluiskiltunnel, waar Den Haag ook flink aan bij droeg, niet als een nationale, maar als een regionale verbin ding beschouwt. Via onze t-tags kunnen we zien waar passanten vandaan komen. Het merendeel komt inderdaad uit de regio." Heeft Zeeland voor een tol vrije tunnel per se het Rijk no dig? „Ja, dat lukt alleen als het Rijk bijspringt. Maar als er een zak geld naar Zeeland komt, zal de discussie losbarsten waar dat geld aan moet worden besteed. Misschien zijn er nijpender pro blemen dan de tunnel op korte termijn tolvrij maken." THOLEN. Tholen wil zichzelf op de kaart zetten, maar heeft daar de rest van Zeeland bij nodig. De stichting Tholen 650 jaar zoekt onder meer Zeeuwse voertuigen, muziekgezelschappen en histori sche groepen voor de Zeelandpa rade van 16 juli. Deze parade moet het hoogte punt worden van het feestjaar, waarin wordt gevierd dat Tholen 650 jaar geleden stadsrechten kreeg. Met de optocht wil de or ganisatie Tholen nadrukkelijk op de kaart zetten als een volwaar dig onderdeel van Zeeland. Het is de bedoeling dat de pa rade de provincie in de meest brede zin van het woord laat zien. Een paar klederdrachtgroe- pen en de Deltaband uit Vlissin- gen hebben hun deelname al toe gezegd. Dat laatste gezelschap doet ook mee aan de taptoe. Vrijwel iedereen die iets over Zeeland kan laten zien, is wel kom om mee te lopen of rijden in de parade. De organisatie ont vangt graag deelnemers op het gebied van onder meer land bouw, visserij, cultuur, toerisme, ambachten, onderwijs en de his torie in zijn algemeenheid. Scho len, verenigingen, individuen en echte Zeeuwse bedrijven kun nen meedoen. Inschrijven kan op www.tho- len650jaar.nl. door Emile Calon Virginie Serrarens, advocate Tip? redactie@pzc.nl VLISSINGEN KOUDEKERKE Meer informatie en aanmel den: tel. 0113-230936 of info@landschapsbeheerzeela nd.nl. RITTHEM MIDDELBURG Tol voor de door Frank Balkenende Harald Schoenmakers directeur tunnel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 30