24 CULTUUR SHOW ln zijn nieuwe voorstelling Mijn Nachten Met Churchill neemt Diederik van Vleuten bezoekers mee naar zijn jeugd. 'Het is mijn persoonlijkste programma.1 Voor één ding waakt Diederik van Vleu ten (54) nadrukke lijk: „Ik wil niet de geschiedenisleraar zijn die we alle maal hadden willen hebben. Dat compliment krijg ik net iets te vaak. Ik ben theatermaker, geen historicus." In zijn vorige twee theaterpro gramma's vertelde hij zijn markan te familiegeschiedenissen tegen het decor van Nederlands-Indië en het neutrale Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog. In zijn nieuwe voorstelling Mijn Nachten Met Churchill beoefent hij een al oud, maar door hem gerevitali seerd genre in de kleinkunst: de vertelling. In zijn eigen woorden: „Een combinatie van tekst, mu ziek, poëzie, humor. Kortom, alles wat een goed gesprek moet heb ben. Het gaat ergens over." Van Vleuten is een geboren ver teller die zijn publiek beleefd een arm aanbiedt en vervolgens met het gezelschap flaneert door het verleden van zijn bloedverwan ten. Hij boeit en amuseert, maar is evenzeer aangrijpend en ontroe rend. Bovendien stemt hij tot naden ken: een artistieke kwaliteit waar naar het in het cabaret van tegen woordig maar al te vaak zoeken is. Evenals het vlekkeloze, dikwijls prachtig poëtische Nederlands waarvan hij zich bedient. Dat de Britse staatsman Wins- ton Churchill (1874-1965) een gro te rol speelt in zijn nieuwe pro gramma, is geen toeval. „Ik voel me een Engelsman. Nee: ik bén Engelsman. En dat uit zich niet al leen in het uitzitten van snooker wedstrijden tot half drie 's nachts en van cricket houden. „Ik groeide op met tv-series als All Creatures Great And Small en Upstairs, Downstairs. Mijn hele boe kenkast is Engels. Ik houd van het Empire, Queen Victoria, van Har row en Eaton. En 00k van Liver pool-fans en fish and chips. A1 voel ik me in het bijzonder ver want met de verhalen van de up per class." In Mijn Nachten Met Churchill voert hij de zaal terug naar zijn jeugd, naar zijn ouderlijk huis. Va der Van Vleuten was een ware Churchill-adept, de British Prime Minister te pas en te onpas imite rend en citerend. Zoals Van Vleu ten dat in de voorstelling even eens weergaloos doet. 'We shall never surrender...', inclusief de in tonatie van de statige en tegelijk ietwat lodderige stem van zijn hoofdpersoon, die zwoer bij whis ky en sigaren, waarvan hij er gedu rende zijn leven 250.000 gerookt moet hebben. „Churchill was een begenadigd schrijver, spreker en taalkunste naar: 'Ik heb in de House of Com mons mijn woorden vaak moeten inslikken. Ik heb het altijd als een voedzaam dieet ervaren'. En: 'Het spijt mij dat mijn speech wat aan de lange kant was. Het ontbrak me aan de tijd een korte speech voor te bereiden'. Of deze: 'Pirami den zullen ten slotte verkruime len. Alleen woorden duren voor al tijd'." In huize Van Vleuten werd de vermaarde oorlogsleider 'een oom', een hecht lid van de fami lie, onder meer door de aanwezig heid van een bronzen buste in de hal van het huis. „Churchill weet meer van mij dan ik van hem. Hij heeft in mijn jeugd alles gezien en meegemaakt." Het is de crux van zijn voorstelling. Net als in zijn vorige solo's ver vulde een ver familielid van hem (oom Dick, een broer van zijn overgrootvader) een opmerkelijke rol in de jonge jaren van Winston Churchill. Tijdens de Tweede Boe renoorlog in 1899 bewaakte hij de jonge Winston Churchill, die als 24-jarige verslag deed vanuit Zuid-Afrika voor de Morning Post, maar door de Boeren krijgs gevangen werd genomen. 'Ik voel me in het bijzonder verwant met de verhalen van de upper class* „Ik weet het. Het klinkt al te fan tastisch om waar te zijn, maar zo is het gegaan. Het verhaal is beves tigd door een aangetrouwd, ver fa milielid van mij. Overigens ont snapte Churchill, om ruim veertig jaar later als Brits minister-presi dent de wereld van de ondergang te redden. Dankzij de onoplettendheid van oom Dick hebben we de Twee de Wereldoorlog gewonnen, heet het dan ook in onze familie." Van Vleuten noemt zijn derde solo zijn meest persoonlijke pro gramma, waarin hij 'verhalen uit de Churchilliaanse bonbondoos' subtiel verknoopt met een trage die die plaatsvond in het gezin Van Vleuten. In 1988 verloor hij zijn zusje, die niet ouder dan 23 werd. Het liet hem sprakeloos ach ter. „Deze voorstelling gaat ook over dood, verlies, rouw en ten slotte in het reine komen. Over een gat in een familieportret en de zoektocht naar de juiste woor den. Ook op dat vlak zijn er over eenkomsten met Churchill. „Voor ons is Churchill in de eer ste plaats de man van de Tweede Wereldoorlog die een natie met zijn onverzettelijke houding en grootse speeches door de oorlog loodste. Dat hij ook nog een vader was die, net als alle vaders ter we reld, met vallen en opstaan zijn kinderen door het leven probeer de te loodsen, wordt zelden be licht. „Ik zoom daarop in. Churchill wist als vader wat verlies betekent en zocht in de winter van zijn le ven naar de juiste woorden. Ik zie hem uitkijkend over de vijvers van zijn landgoed Chartwell wan hopig zoeken. Dat beeld ontroert me. Omdat ik het zo herken." Diederik van Vleuten naast de buste van Winston Churchill. foto Pim Ras Verhalen uit de 'bonbondoos van Winston Churchill door Arno Celder Mijn Nachten Met Churchill toert nu door het land. Info: bunkertheaterzaken.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 24