Einde overschot ruwe olie nog lang niet in zicht Samsung opent de tegenaanval op goedkope Chinese concurrenten en Apple 20 Franse economie stagneert Na jaren vol records staat Samsungs positie als 's werelds grootste smartphonemaker onder druk, maar de inhaalrace is begonnen. De Franse economie verkeert in een onverwacht dipje, meldt Ma- rikt. Het Britse onderzoeksbu reau meet de economische groei via de activiteit van inkoopma nagers. In de Franse dienstensec tor nam hun activiteit licht af, terwijl hun collega's in de indus trie slechts een marginale groei rapporteerden. Samengevat we zen hun bevindingen op de zwakste ontwikkeling van de Franse economie in ruim een jaar. De samengestelde inkoop- managersindex voor de Franse economie zakte van 50,2 naar 49,8. Ook in de rest van de EU houdt het economisch niet over. En dan is daar de pre sentatie. „Dames en heren hier zijn ze, dit zijn onze nieuwe toe stellen!" Onder luid gejuich presenteert Samsung-topman DJ. Koh zondag avond de Galaxy S7 en het broer tje met schuin aflopend scherm, de S7 Edge. Kosten noch moeite zijn gespaard om de voor het eerst waterbestendige toestellen te pro moten tijdens het World Mobile Congress te Barcelona, 's werelds grootste telecomevent. Op alle vijfduizend stoeltjes ligt een virtual reality bril die jour nalisten, vloggers en andere aan wezigen halverwege in de show op dienen te zetten. Dan ver schijnt Mark Zuckerberg op het podium voor een onaangekondigd gastoptreden. Tientallen fotografen en tech-fans rennen gillend naar vo ren richting de Facebook-oprich- ter, die een samenwerking op het terrein van virtual reality aankon digt en Samsung uitbundig prijst. De show is de spectaculairste in jaren en niet voor niets. Het gaat namelijk minder goed met Samsung. Na recordjaren waarin concurrenten Nokia en Blackber ry werden verpulverd, zit de sleet er in. De Koreanen hebben niet één, maar twee problemen, meent technologie-kenner Vincent Everts. „Aan de bovenkant van de markt heerst de iPhone, terwijl aan de onderkant goedkope Chine se merken marktaandeel weg- eten." Lange tijd ondervond Samsung weinig hinder. Omdat wijlen Ste ve Jobs tegen de trend in weigerde zijn iPhone een groter scherm te geven - consumenten zouden dat niet willen, beweerde hij - vero verden de Koreanen met hun suc cesvolle Galaxy-smartphones een groot deel van de premium markt. Tot Apple met zijn iPhone 6 en öplus overstag ging en Samsung rake klappen kreeg. Tegelijk klopten goedkope Chi nese merken als Huawei, ZTE en Xiaomi aan de deur, voor weinig geld weten zij inmiddels ook een behoorlijke smartphone te maken. Met agressieve marketing slijten ze die toestellen heel succesvol. Zo is Huawei in Nederland inmid dels de derde fabrikant. De gevolgen zijn er naar: het af gelopen jaar kelderden Samsungs smartphoneverkopen wereldwijd en daalde het marktaandeel. De verkopen in China halveerden zelfs. In Seoul verdampten tiental len miljarden euro's aan beurs waarde, de grootste verliezen sinds 1983. Dit najaar werd top man J.K. Shin geslachtofferd voor oudgediende D.J. Koh, daarnaast wordt er op het hoofdkwartier druk gereorganiseerd. Wat het moeilijker voor Samsung maakt: concurrerende toestellen draaien eveneens op Googles Android besturingssys teem en beschikken over dezelfde apps. Samsung poogt weliswaar zijn eigen touch aan Android te ge ven, de verschillen zijn minimaal. „Al met al is het veel moeilijker om je als fabrikant te onderschei den", vertelt telecomexpert Maar ten van Vliet van onderzoeksbu reau Telecompaper. „Consumen ten kiezen meer voor een ecosys teem. Bij Apple valt het merk sa men met besturingssysteem iOS, bij Android niet." Dat plaatst Samsung in een las tig parket en dat weet het. Niet voor niets viel tijdens de Ga- laxy-lancering in Barcelona de naam Android slechts een keer. De nieuwe Galaxy's moeten het tij keren. En snel, want de nummer 1 positie op de smartpho- nemarkt is gevaarlijk, Nokia en Blackberry weten er alles van. Samsungs uitgangspositie is geluk kig beter dan van die twee voor malige rivalen: allereerst maakt het bedrijf veel meer dan alleen mobiele telefoons. Samsung is veel groter en beschikt over gigan tische marketingbudgetten. „De concurrentie presteert verder ook niet geweldig", stelt Van Vliet van Telecompaper vast. „HTC en LG slagen er maar niet in het Sams ung echt moeilijk genoeg maken. Consumenten lijken verder er aan gewend dat Samsung met Apple de markt beheerst." De laatste tijd gaat het weer Tientallen fotografen en tech-fans rennen als Facebook-oprichter Mark Zuckerberg er is iets beter: in het vierde kwartaal van 2015 herwon Samsung terrein op Apple en wist het zijn positie als grootste smartphonefabrikant iets te verstevigen. 2016 blijft ech ter lastig, kondigde topman D.J. Koh al aan. Vandaar dat de Galaxy S7 beter moet scoren dan voorgan ger S6. Om de verkopen aan te ja gen, krijgt iedereen die voordat de verkoop op 11 maart officieel van start gaat al een Galaxy bestelt, er een virtual reality bril bij cadeau. Om de ambities kracht bij te zetten heeft Samsung in Barcelona één van de grootste en mooiste stands neergezet. Daar staan ook alle eigen smartphones sinds 1988 uitgestald. „Kijk eens wat voor in novaties wij al decennia brengen", is het imago dat 'Sammy' wil uit stralen. Dat beeld wordt ook tijdens de launch van de Galaxy breed uitge dragen. Facebook-baas Zuckerberg roemt de Koreanen uitbundig als 'leader in technology'. Baas D.J. Koh glimt van trots en omhelst hem. Ook het journaille moet met een positief gevoel huiswaarts. Na de lancering van de Galaxy S7 mo gen alle aanwezigen een Gear VR bril gratis mee naar huis nemen. Het zorgt na afloop voor wildwest taferelen. Sommige bloggers en journalisten grissen de brillen on der de stoelen vandaan en lopen zonder schaamte met meerdere exemplaren naar buiten. Niemand die er wat van zegt, het moet een goed-nieuwsshow blijven. op korte termijn wel een kleine te rugval van de productie, maar dit zal slechts van tijdelijke duur zijn. Daarentegen komt Iran als grote olie-exporteur net pas op stoom. De overproductie zal dan ook eer der toe- dan afnemen, aldus IEA. Maar waar automobilisten nu de vruchten plukken van de over productie, zouden ze over vijfjaar van een koude kermis kunnen thuiskomen. Het agentschap sluit niet uit dat de olieprijzen dan wel Volgens IEA begint de markt voor ruwe olie 'op zijn vroegst in 2017' meer in balans te komen opeens heel hard omhoog zouden kunnen gaan. De oliemaatschap pijen hebben hun zoektochten naar nieuwe productievelden mo menteel op een zeer laag pitje ge zet. Als de huidige velden 'opdro gen' zullen niet direct nieuwe put ten voorhanden zijn. En dat kan niet anders dan verstrekkende ge volgen hebben voor de prijs van olie. Dat er nu al geruime tijd spra ke is van een groot overschot aan olie komt mede door het beleid van de Opec. Het oliekartel voelt er niets voor om via gezamenlijke afspraken de productie te beper ken in de hoop dat daarmee de prijs kan worden opgedreven. De Opec vindt dat de markt zijn werk moet doen. Volgens het IEA zal de markt voor ruwe olie 'op zijn vroegst in 2017' wat meer in balans komen. Maar ook dan zijn nog geen grote prijs stijgingen te verwachten. Die vol gen pas over een jaar of vijf. De denktank rekent erop dat het wereldwijde aanbod van olie komende jaren sneller blijft stij gen dan de mondiale vraag naar het zogenoemde 'zwarte goud'. In de Verenigde Staten verwacht IEA Economie Galaxy S 7 nieuwe ster aan smartphonehemel door David Bremmer De olieproductie zal eerder toe- dan afnemen, foto Sergei Karpukhin/Reuters door Leo Roggeveen HOUSTON. De olie blijft voorlopig tegen de spreekwoordelijke plin ten opklotsen en aan de aanhou dend lage olieprijzen komt voorlo pig nog geen einde. Dat zegt het In ternationaal Energie Agentschap.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2016 | | pagina 20